g.
door g.wiltjer May 24, 2016 om 23:38
Geldzaken & recht

Vergoeding apothekers uitleg wel of niet?

Mijn dochter moest bij de aptheek 2 door de huisarts voorgeschreven tubes zalf halen voor haar 2 dochtertjes ( 4 maand en 5 jaar ) .
Zij had duidelijk aan de apothekers medewerker gezegd dat ze geen uitleg a€7,50  van haar hoefde, had ze van de huisarts al gehad.
De reactie van de apothekers medewerker was verontwaardigd en zonder uitleg ook geen zalf.
Mijn dochter heeft 4 kinderen en en leeft van een bijstands uitkering ( beslist geen vetpot ) dan is iedere €7,50 meegenomen, dus ze was verplicht om het aan te horen en er voor te betalen.
Hoelang moeten wij dit nog accepteren, we betalen ons blauw aan belastingen, zorgkosten, eigen risico's, van het vakantiegeld wat we zelf verdienen moet 45,5% belasting betalen.
Wie gaat hier nu eens wat aan doen?

Gert.

3359 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een onzin verhaal. Voor kinderen is er geen eigen risico. Dus hoeft er ook geen € 7,50 betaald te worden.

Maar dat uw dochter vier kinderen heeft en van een bijstandsuitkering leeft, is totaal niet relevant.

En wellicht betaalt u voor die bijstandsuitkering 45,5 % belasting over uw vakantiegeld. Wat trouwens ook niet kan. Zal 40.15% zijn.

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 03:02
986 Antwoorden / 3 Vragen

Lees mijn reactie het is uw dag niet. Behoeft dat ook niet te zijn. U geeft afdoende en meestal goede adviezen. Neem eens een dag vrij. Dit is een forum geen verplichte vorm van al dan niet vrije tijdsbesteding. Tele2 zegt dat ook. No reply. Komen zij wel achter.

diumenge
door diumenge - May 24, 2016 om 23:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe betaald iemand in de bijstand zich blauw aan belastingen?

Cookies
door Cookies - May 25, 2016 om 00:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De werkenden betalen zich idd blauw aan belastingen, zodat er o.a. uitkeringen en allerlei toeslagen uit de gemeenschapspot kunnen worden verstrekt.

Ma
door Mat Matheij May 25, 2016 om 03:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

@carola83 Sluit je aan bij Wilders maar ga alhier geen mensen beledigen. Dat is zelfs beneden het eigen niveau.

ja
door jackyh May 25, 2016 om 09:07
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als ze zich aan zou sluiten bij Wilders dan gingen de uitkeringen voor de Bijstand vermoedelijk omhoog. De PVV wordt weggezet als ultra rechts maar is op het sociale vlak ultra links.

Gerry1969
door Gerry1969 May 25, 2016 om 10:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola83 RAAK !!!
Laat Mat Matheij maar l*llen, je beledigd helemaal niemand, je zegt het zoals het is.

MVG Diewilik

Redacteur
door Redacteur May 26, 2016 om 09:34
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Gelieve geen off-topic reacties te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Kassa internetredactie

Ma
door Mat Matheij - May 25, 2016 om 02:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

De apotheek kan nimmer stellen -zonder overleg met de huisarts- uw verhaal van geen uitleg geen zalf. Echter zonder ook maar op enige stoel te gaan zitten zijn de (uiteindelijke) verantwoordelijkheden van huisarts en apotheek afzonderlijk van aard. In gebreke waarvan de apotheek een plicht heeft bij een nieuw recept U voor te lichten. Het verstrekken van bijlagen tegen dezelfde kosten is geen voorlichting echter persoonlijke voorlichting heeft ook te maken met aansprakelijkheid. Denkt U daar maar eens over na. Mvrgr.

ja
door jackyh - May 25, 2016 om 09:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vraag me af wat duurder is een kind krijgen en opvoeden of de Pil. Dit zou niet moeten mogen. 4 kinderen en afhankelijk van de Bijstand. Persoonlijke mening.

marita5
door marita5 May 25, 2016 om 09:32
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Jackyh , er word een antwoord gevraagd en geen persoonlijke mening .
Herhaaldelijk zie ik dat u een reactie geeft wat persoonlijk is gericht , is niet nodig en overbodig .

ja
door jackyh May 25, 2016 om 09:59
953 Antwoorden / 4 Vragen

Alle reacties zijn persoonlijk. Ook die van u.

marita5
door marita5 May 25, 2016 om 10:12
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Alle reacties zijn persoonlijk , dat maakt u er van .Reacties zijn wel antwoorden waar Ts iets mee kan maar geen meningen ., uw mening is niet relevant
Wat heeft opvoeden en de pil te maken met de vraag .?

ja
door jackyh May 25, 2016 om 10:23
953 Antwoorden / 4 Vragen

Tot op heden was er geen enkele reactie waar de vader wat mee kon daar het een vastgelegde regeling van regeringswege is. U heeft gelijk ook mijn reactie hoorde in hetzelfde rijtje thuis.

marita5
door marita5 May 25, 2016 om 10:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Uw reactie Off topic .

ja
door jackyh May 25, 2016 om 10:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

?

Redacteur
door Redacteur May 26, 2016 om 09:35
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Gelieve geen off-topic reacties te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Kassa internetredactie

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Houd toch eens op met die flauwekul reacties naar mij toe.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Doe ik niet. Dat maakt U er zelf van. Reageer ook en vaak positief. Uw onzin hetze dat is echt veel erger en doet afbreuk aan uw vaak goede reacties.

Cookies
door Cookies - May 25, 2016 om 09:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

TIP @tijger1: als ik een melding krijg van reacties van bepaalde gebruikers (althans gebruikersnamen), kijk ik niet eens meer.

ja
door jackyh May 25, 2016 om 10:02
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is dan erg dom want juist u zou er wat van kunnen leren. Ikzelf trouwens ook en daarom lees ik de reacties.

Gerry1969
door Gerry1969 May 25, 2016 om 10:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@JackyH, het gaat hier om een gebruiker die zelf de reacties niet leest en vervolgens gaat reageren op zaken die al lang bekend zijn. Zodoende leest Carola83 die reacties niet meer omdat ze in het geheel niet toevoegen.
Als u een beetje meeleest weet u direct om wie het gaat.

mvg Diewilik

ja
door jackyh May 25, 2016 om 20:31
953 Antwoorden / 4 Vragen

Kennen  jullie elkaar?  Ik heb dat er helemaal niet uitgehaald. Maar dank voor de uitleg.

tijger1
door tijger1 May 25, 2016 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zal ik het u even extra uitleggen. Het geachte forumlid @mat matheij schrijft regelmatig dat hij de reacties niet leest, maar hij plaats wel voortdurend persoonlijke en off topic opmerkingen onder andermans reacties.

En die leest Carola.83 dus niet meer.:-)) Zo duidelijk?

ja
door jackyh May 26, 2016 om 09:42
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, dank voor de uitleg. Dat meen ik want ik snapte het echt niet.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geen wonder dat ook jackyh het Niet begrijpt.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Carola Wel lezen leert er alhier nog iemand iets.

lo
door lovewinnie - May 25, 2016 om 09:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Deze kosten zijn er altijd geweest. Voorheen zat het in de prijs van de medicatie verwerkt. Nu staat het los erbij en is er veel ophef. Voor kinderen betaal je ok geen eigen risico dus dat maakt ook niet uit.
Mijn zoontje heeft medicatie die ik zelf moet betalen ( eigen bijdrage) maar zelfs daarvan wordt de 7,50 extra kosten gewoon wel vergoed.

sa
door sarash May 25, 2016 om 10:49
10 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zeggen ze maar is niet waar. Ik heb een medicijn wat ik niet vergoed krijg maar wel op recept. Als ik het 1x per jaar nodig heb kost het me 7,95. Soms gebruik ik  het minder en is het opeens een nieuw medicijn en moet ik dus de 7,95 + de kosten voor uitleg (die bijna even duur zijn als het medicijn) betalen.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:49
986 Antwoorden / 3 Vragen

@Costnix Hoop oprecht dat het nu wel ok. gaat. Mvrgr.

lo
door lovewinnie May 27, 2016 om 15:43
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het wordt vergoed vanuit de basis. Dat betekend voor 18+ dus eigen risico. Echter hebben kinderen geen eigen risico dus alles vergoed uit de basis wordt ook vergoed.

Voor volwassenen betekend vergoed uit de basis dat het eerst de eigen risico kost.  Wordt het vergoed van uit de aanvulling kost het geen eigen risico

hansje klein
door hansje klein - May 25, 2016 om 10:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw dochter met vier kinderen heeft het werkelijk niet gemakkelijk......(met een moeder/vader die zich openbaar met de helemaal-geen-problemen van haar volwassen kind bemoeit)......toch?

ja
door jackyh May 25, 2016 om 10:06
953 Antwoorden / 4 Vragen

Gert lijkt mij meer een jongensnaam. Dus de vader.................

hansje klein
door hansje klein May 25, 2016 om 10:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U heeft een punt en ik maak er nog snel moeder/vader van......

ja
door jackyh May 25, 2016 om 20:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Leuk.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 25, 2016 om 10:55
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die apotheekkosten zijn inmiddels al jaren bekend, wat gek is dat ze ze los berekenen, juist dit jaar zouden ze weer in de kosten opgenomen moeten zijn zodat je ze niet ziet en je er dus ook niet meer druk om kunt maken. Maar je kunt niet zelf kiezen om het niet te willen.

Ik betaal graag belasting, zorgtoeslag en eigen risico want u heeft waarschijnlijk geen idee wat de echte zorgkosten zijn, Een bijdrage van 12x ongeveer € 125 + eenmalig (indien gebruikt) € 385 eigen risico maakt nog geen € 1900 per jaar. De werkelijk kosten stonden vorige week in de kranten en zijn € 5600 per persoon u krijgt dus € 3700 cadeau.
Men vergeet in wat voor luxe we hier in Nederland leven en wat er allemaal heel goed is geregeld, zoals bijstand voor mensen die nergens op terug kunnen vallen, neem de schuldsanering, niet leuk maar wel een luxe dat je het kunt gebruiken. Zorg en huurtoeslag (ook voor uw dochter) Schoon water uit de kraan, een huis, verwarming, zo kan ik nog wel een uur doorgaan.

Diewilik

costnix
door costnix May 26, 2016 om 12:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben blij dat de zorgverzekering is. Ik had de chemotherapie, ziekenhuiopnmes en onderzoeken echt niet zelf kunnen betalen (ongeveer 50.000 Euro)

Gerry1969
door Gerry1969 May 26, 2016 om 14:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kijk dat is precies zo'n voorbeeld waaruit blijkt dat we toch nog wel aardig goed zitten in Nederland.
We klagen graag maar slechts zelden kunnen we blij zijn met gang van zaken.
Dank voor je bijval
Diewilik

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook dit is juist maar met alle voorzieningen in Nederland zitten maar liefst 1.250.000 mensen onder het bestaansminimum werkenden pensioengerechtigden en niet werkenden. Het is aldus niet zwart/wit. Naar het zich laat aanzien heeft dit forum hiermee geen compassie. Onwetend of alwetend. I rest My case.

Bregje99
door Bregje99 - May 25, 2016 om 11:03
11 Antwoorden / 3 Vragen

Die € 7,50 mag de apotheek standaard per recept in rekening brengen. Ik meende trouwens dat het € 6 was, maar misschien is dat bedrag inmiddels verhoogd naar €7,50. Zou kunnen. Ik ben het eens met de bewering dat de zorgkosten alsmaar toenemen. Neem bv. alleen al de ziektekostenpremie. Dan zit je vaak al rond de € 100 en daar komt dan ook nog het verplichte eigen risico van €360. Eén dag op t ziekenhuis of n behandeling door n specialist en je zit al aan dat bedrag!

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat meende ik ook. Die 7.50 komt onbekend voor en is nog steeds dacht ik 6€.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 01:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

Excuus 6€ per recept. Daarnaast kosten bij elk NIEUW voorgeschreven recept bovenop de eerder genoemde kosten. Daar ging het ook om. Terecht? De apotheek kan niet weten of de arts/specialist afdoende informatie heeft verstrekt en kan daarbij ook niet uitgaan van info van de patiënt. De apothekers bijlages zijn zeer verhelderend en hebben een toegevoegde waarde op de al aanwezige bijsluiter.

Bregje99
door Bregje99 - May 25, 2016 om 11:09
11 Antwoorden / 3 Vragen

Die € 7,50 mag de apotheek standaard per recept in rekening brengen. Ik meende trouwens dat het € 6 was, maar misschien is dat bedrag inmiddels verhoogd naar €7,50. Zou kunnen. Ik ben het eens met de bewering dat de zorgkosten alsmaar toenemen. Neem bv. alleen al de ziektekostenpremie. Dan zit je vaak al rond de € 100 per maand en daar komt dan ook nog het verplichte eigen risico van €360. Eén dag op t ziekenhuis of n behandeling door n specialist en je zit al aan dat bedrag!

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 11:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Zorgtoeslag ontvangt men, hoeft men dus niet te betalen.:-)

Gerry1969
door Gerry1969 May 25, 2016 om 12:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Scherp opgemerkt, ik bedoelde natuurlijk de zorgverzekering
Mvg Diewilik

ed
door ed51 - May 25, 2016 om 11:56
1 Antwoorden / Vragen

Een alternatief is een overstap naar een internetapotheek. Die van ons rekent géén meerkosten zoals u die beschrijft. Ook niet als ze wel advies geven. Het enige nadeel is dat je ook bij "spoed" een dagje langer moet wachten. Mara ja, wat is spoed. En anders vraag je een papieren recept en stap je ermee naar een ziekenhuisapotheek of zo. Een crème kan toch wel een dagje wachten.
Ander advies: vraag aan de huisarts wat je precies krijgt. Als je een anti-schimmel zalf krijgt, kun je die gewoon bij een drogist kopen, waarbij de aanschafprijs soms lager is dan de advieskosten van de apotheek.
Gebruik dus je verstand met dit soort dingen, wees kritisch. Neem reacties dat er altijd discipline-overleg is tussen huisarts, apotheek en nog meer van die lui met een pondje zout, maar zeg dat maar niet tegen je huisarts. Volgens mij is het koffieleuteren en helpt het niet, als ik afga op de elkaar tegenwerkende medicijnen die ik wel eens verstrekt kreeg door mijn eerdere apotheek.

Gerry1969
door Gerry1969 May 25, 2016 om 12:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bij een internetaporheek heeft uw eigen huisarts of specialist geen overzicht meer van wat u gebruikt. Zeer onverstandig 'm.i..
Daarnaast zijn er wel 50 soorten schimmelcreme en de huisarts weet welke u nodig heeft. Wist u dat juist schimmelcreme van zeer grote invloed kan zijn op de werking van andere medicatie die u gebruikt??? vast niet en de apotheek kon het u vertellen. Maar u bent schijnbaar zeer goed onderlegd qua medicatie. Anders zou u gewoon de combinatie huisarts / apotheek wel gebruiken voor een beetje meer geld.
Diewilik

costnix
door costnix May 26, 2016 om 12:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een ziekenhuisapothekers levert alleen aan het ziekenhuis. Er zijn wel eens apotheken in een winkelstraatje van een ziekenhuis.

tijger1
door tijger1 May 27, 2016 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En ook daar betaal je die uiteraard extra kosten.

hutch
door hutch - May 25, 2016 om 15:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het gaat de apothekers ook helemaal niet om die 'uitleg', dat zal hen in feite ook worst zijn.
Het gaat hen alléén maar om dat geld. En om dat geld te kunnen incasseren, is er dat smoesje van 'uitleg' bij bedacht. Het is dus de omgekeerde wereld.

En inderdaad, dit is al een paar jaar zo. 'Vroeger' was dat geld onzichtbaar en werd door de verzekeraar betaald.

me
door mein33 - May 25, 2016 om 15:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@g.wiltjer,

Bij de eerste uitgifte van een medicijn is de apotheker, naast het rekenen van de terhandstellingskosten, "wettelijk verplicht" om uitleg over het medicijn te geven en daarvoor moet de patiënt betalen.
Uw klacht hieromtrend dient u niet op dit forum te dumpen maar u dient zich te vervoegen bij de verantwoordelijke minister, Hare Exelentie Mw. E. Schippers, of bij het u vertegenwoordigende tweede kamerlid.
De persoonlijke omstandigheden van uw dochter zijn in dit geval niet relevant aangezien er vele subsidieregelingen zijn om mensen die het (tijdelijk) financieel wat moeilijker hebben te ondersteunen.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben kinderen ook een verplicht eigen risico?

Nee, kinderen tot 18 jaar hebben geen verplicht eigen risico.

gerbera
door gerbera - May 25, 2016 om 16:37
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Dat de huisarts al informatie heeft verstrekt is mooi meegenomen echter de apotheker is het gewoon verplicht. Maar als het voor uw dochter moeilijk is die € 7,50 te moeten missen zou het misschien mogelijk zijn dat u die aan haar geeft.
Wie gaat hier nu eens wat aan doen?
Wat dacht u zelf, straks bij de verkiezing kunt u uw stem laten horen. Er is al een partij die het eigen risico geheel wil afschaffen.

me
door mein33 May 25, 2016 om 17:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het afschaffen van het eigenrisico zou een koekje van eigen deeg zijn.
Het zal een premie verhoging tot gevolg hebben en die premie verhoging kan dan worden weggeschreven als "gespreidde betaling van het eigenrisico", maar dan voor iedere verzekerde.
Individueel zou dit een voordeeltje kunnen opleveren, maar voor het overgrote deel van de verzekerden echter niet.
De lachende derde zijn de verzekeraars, zij zullen de premie verhoging uiteraard ruim budgetteren zodat het risico nog volledig bij de verzekerden op het bordje blijft liggen.

En nee, ik ben niet tegen de solidariteit in de zorg, maar daar zelfs een groot voorstander van.
Naar mijn idee is er een zeer grote winst te behalen als er alleen een paar grote verzekeraars zouden zijn (bijv. max. 10) en al die labels (merken) van de paar huidige grote verzekeraars zouden gaan verdwijnen, want daar gaan werkelijk honderden miljoenen, zo niet miljarden, in om vanwege reclame's en administratie's die beter aan een goede en goedkopere  zorg besteed zouden kunnen worden .

Maar ja, dit was geen antwoord op de vraag, slechts een persoonlijke mening en daarom "off topic".

Cookies
door Cookies May 25, 2016 om 18:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT: dat kan dan niet anders of dat is de SP. Die stappen niet in het kabinet als zij hun zin niet krijgen t.a.v dit punt. Oftewel een stem op de SP uitbrengen is zinloos.

me
door mein33 May 25, 2016 om 18:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Of de SP dit propageert weet ik niet.
Een stem uitbrengen op welke partij dan ook, is nooit zinloos als je als kiezer een doel voor ogen hebt.
En of je het nu "links" of "rechts" keert, in verkiezingstijd is het altijd veel beloven en als het pluche eenmaal bereikt is dan wordt het vanzelf weinig geven.
En zo zal het met het afschaffen van het eigenrisico ook wel gaan aangezien de rekening toch betaald moet gaan worden.

vr.gr.  mein33  ;-))

Cookies
door Cookies May 27, 2016 om 16:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: Ja, het is de SP. Rekening afschaffing ER wordt dan gelegd bij ALLE verzekerden + hij wil een inkomensafhankelijke premie, dus een hogere premie voor iedereen die net wat meer dan het minimumloon verdient (vlg de SP heb je dan nl. al een topinkomen;-)). rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/roemer-schaf-het-eigen-risico-af (even copy/paste, links werken hier niet).