ro
door ronda Apr 30, 2017 om 17:55
Geldzaken & recht

Verjaring?

We hebben onze hoekwoning in 1993 gekocht. Bij aankoop heeft de verkopende makelaar ons gezegd dat wij een stuk grond van de buren als tuin en als oprit gebruiken, ook door het kadaster aangegeven. Met de toenmalige buren in goed overleg besloten om hun stuk grond te onderhouden, en dat is tot nu toe ook naar aller tevredenheid gebeurd.
Inmiddels al twee keer nieuwe buren gekregen, en die hadden stilzwijgend daar ook geen problemen mee.
Mijn vraag: Is deze grond door middel van verjaring mijn eigendom geworden of niet. Dit gaat dus spelen bij eventuele verkoop van onze woning.

3532 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2017 om 17:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al eens bij een notaris geïnformeerd?

ro
door ronda Apr 30, 2017 om 18:02
15 Antwoorden / 6 Vragen

Ik was sowieso van plan om bij de notaris langs te gaan, waar het mij nu om gaat is om een eerste indruk te krijgen.

ne
door neodutchio - Apr 30, 2017 om 18:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u dit met uw buren overlegd heeft is er geen sprake van verjaring. U heeft immer zelf aangegeven dat u hun grond gebruikt. Verjaring is als u minimaal 20 jaar gebruik maakt van het land zonder dat de eigenaar hier iets over zegt. Nu dat u zelf aangeeft dat het niet uw grond is stuit u de verjaring.

ja
door janf43 - Apr 30, 2017 om 18:07
733 Antwoorden / 0 Vragen

Is er iets in de eigendomsakte terug te vinden? Verjaring gaat pas spelen na, naar ik dacht, 30 jaar. Maar of die termijn ook geldt als u met medeweten van uw buren in stuk grond van hen in gebruik heeft weet ik niet. Een notaris zal dat bij het opstellen van de verkoopakte met het kadaster wel verder uitzoeken.

ha
door halex Apr 30, 2017 om 18:37
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Na 20 jaar. En bij bruikleen (dus in goed overleg) kan er nooit sprake zijn van verjaring.

panter22
door panter22 - Apr 30, 2017 om 18:14
6599 Antwoorden / Vragen

Er is geen sprake van verjaring omdat je  de grond mocht gebruiken van de buren. Als je iets  mag gebruiken, dan wordt je geen eigenaar en moet je datgene teruggeven als de eigenaar daar om vraagt.
Echter je schrijft dat het gebruik ook door het kadaster aangegeven.
Als iets bij het kadaster is ingeschreven, dan geldt dit meestal ook voor de volgende eigenaar.
Het is natuurlijk wel afhankelijk wat er precies is beschreven bij het kadaster.

ha
door halex - Apr 30, 2017 om 18:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat bedoelt u met: 'Die hadden stilzwijgend daar ook geen problemen mee.'?
Hadden ze er geen problemen mee, of hebt u het voor hen verzwegen?
Overigens zou ik alsnog met uw buren een erfdienstbaarheid af gaan spreken. Want uw oprit ligt op hun grond. Stel dat bij verkoop aan 't licht komt dat dat zo is, zouden de buren zomaar eens kunnen eisen dat u de oprit verlegt.
Bij de verkoop bent u in ieder geval verplicht te melden hoe de situatie zit aan de kopers.
Omdat u de grond in goed overleg bent gaan gebruiken, kan er geen sprake zijn van verjaring. U hebt zogezegd een titel waarop uw gebruik berust, namelijk bruikleen. Bij bruikleen kan de eigendom nooit overgaan op degene die de feitelijke gebruiker is. U houdt als gebruiker juridisch gezien de grond voor uw buren.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2017 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wist en weet dat die grond niet van u is, en hebt zelfs met de buren afspraken gemaakt over het onderhoud van hun grond.

U kunt zich de kosten van een notaris besparen, want die grond is niet van u en ook niet door verjaring van u geworden.

hutch
door hutch - Apr 30, 2017 om 19:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Ronda, klikt u * hier * eens voor een uitleg over verjaring m.b.t. onroerend goed.

ro
door ronda - Apr 30, 2017 om 21:30
15 Antwoorden / 6 Vragen

Een ieder bedankt voor de nuttige reacties. Wat ik nog wel wil vermelden dat ik ter goeder trouw handel en dat ook zal blijven doen!

Met vriendelijke groet, Ronda

ne
door neodutchio Apr 30, 2017 om 22:27
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ter goeder trouw serieus vragen of u gratis grond hebt 'gekregen' van uw buren? Schiet mij maar lek.

ha
door halex - Apr 30, 2017 om 23:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Voor wat betreft de titel van verjaring ben u niet te goeder trouw. Immers u weet dat de grond niet van u is. Onverlet dat in uw zaak geen verjaring kan bestaan (u leent de grond), is op uw situatie sowieso niet de korte verjaringstermijn van 10 jaar van toepassing. Te goeder trouw betekent dat u niet weet of kon weten dat u andermans grond gebruikt. En dat is niet van toepassing.

ro
door ronda - 30 apr. 2017 om 21:30
14 Antwoorden / 5 Vragen

Een ieder bedankt voor de nuttige reacties. Wat ik nog wel wil vermelden dat ik ter goeder trouw handel en dat ook zal blijven doen!

Met vriendelijke groet, Ronda