6@
door 6@9rl2 Aug 11, 2012 om 11:47
Geldzaken & recht

Verkoop huis iemand i psych. tehuis

Wat gebeurt er als een eigen huis verkocht is van iemand die geen partner of kinderen meer heeft en die in een psych. tehuis woont en er een testament is met een executeur testamentair? Heeft die e.t. die alle bankpassen enz. nu al heeft geen plicht eventuele aanstaande erfgenamen hievan op de hoogte te stellen? Degene waar het om gaat is ernstig de weg kwijt.

520 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een executeur is verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis. Zolang de betreffende persoon nog in leven is, is er geen erfenis.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp ik het juist dat het om een familielid gaat en dat de opbrengst van de verkoop als erfgoed aangezien kan worden? Dan nog is er geen verplichting om potentiële erfgenamen over de verkoop in te lichten en kan degeen die "ernstig de weg kwijt is" doen wat hij wil met de opbrengst van de verkoop.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De executeur testamentair is dat pas na het overlijden. Deze persoon regelt nu kennelijk ook al de zaken van het familielid dat "ernstig in de war is".

Dat kan op verschillende manieren geregeld zijn. Er kan door het familielid nog een volmacht aan hem zijn gegeven om zijn zaken waar te nemen of hij kan benoemd zijn door de rechter om dat te doen, of hij voert gewoon de opdrachten uit, die het familielid aan hem geeft en denkt daarin mee, wat het beste is.

Het feit dat deze persoon benoemd is als testamentair executeur in het testament, bewijst dat het familielid het volste vertrouwen in deze persoon heeft.

Totdat er daadwerkelijk een erfenis is, is deze zaakregelaar geen enkele verantwoording schuldig aan de (eventueel ervende) familie en hoeft hij/zij daar zeker geen opening van zaken geven aan de familie.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De E.T. heeft geen plicht om aanstaande erfgenamen nu al te informeren, de persoon in kwestie is immers nog niet gaan hemelen. "ernstig de weg kwijt zijn" kan ook tijdelijk zijn en hopelijk leeft de persoon nog een hele tijd. Blijkbaar heeft hij/zij de zaken wel goed geregeld middels een testament en een executeur testamentair. Triest dat er nu al vragen rijzen over de eventuele nalatenschap.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:17: De E.T. heeft geen plicht om aanstaande erfgenamen nu al te informeren, de persoon in kwestie is immers nog niet gaan hemelen. "ernstig de weg kwijt zijn" kan ook tijdelijk zijn en hopelijk leeft de persoon nog een hele tijd. Blijkbaar heeft hij/zij de zaken wel goed geregeld middels een testament en een executeur testamentair. Triest dat er nu al vragen rijzen over de eventuele nalatenschap.
Triest dat er nu al vragen rijzen over de eventuele nalatenschap.

Zeker maar gebeurd zo vaak en bij zoveel mensen, de beste weg is een Loket voor Jurr.bijstand te zoeken of langs een notaris te gaan ja nu al beter die last van je schouders af en verder gaan..

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

kamphuysen schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:50:
ron530 schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:17: De E.T. heeft geen plicht om aanstaande erfgenamen nu al te informeren, de persoon in kwestie is immers nog niet gaan hemelen. "ernstig de weg kwijt zijn" kan ook tijdelijk zijn en hopelijk leeft de persoon nog een hele tijd. Blijkbaar heeft hij/zij de zaken wel goed geregeld middels een testament en een executeur testamentair. Triest dat er nu al vragen rijzen over de eventuele nalatenschap.
Triest dat er nu al vragen rijzen over de eventuele nalatenschap.

Zeker maar gebeurd zo vaak en bij zoveel mensen, de beste weg is een Loket voor Jurr.bijstand te zoeken of langs een notaris te gaan ja nu al beter die last van je schouders af en verder gaan..

En wat het Loket voor Jurr.bijstand of die notaris dan doen voor vraagsteller?

Ook allebei vertellen dat een eventuele erfgenaam niets te vertellen / vragen / beslissen heeft over de toekomstige erfenis als die al erft en of er dan nog wat te erven valt.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 11 aug 2012, 14:04:
En wat het Loket voor Jurr.bijstand of die notaris dan doen voor vraagsteller?

Ook allebei vertellen dat een eventuele erfgenaam niets te vertellen / vragen / beslissen heeft over de toekomstige erfenis als die al erft en of er dan nog wat te erven valt.

Vladja

Misschien wel vraagsteller uitleggen dat je niet naar iedereen moet luisteren.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

kamphuysen schreef op zaterdag 11 aug 2012, 13:50:
... de beste weg is een Loket voor Jurr.bijstand...

En kunt u in uw grote wijsheid even vertellen waar ik dat "loket" kan vinden?
gemeente huis, buurthuis, of toch misschien de kroeg?

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is sprake van een zaakwaarnemer of curator. In het eerste geval aangezocht door de betrokken persoon waaraan hij ook verantwoording aflegt. In het tweede geval benoemd door een rechter aan wie hij/zij zijn/haar handelen moet verantwoorden.

Pas na overlijden moet hij als executeur testamentair optreden, in overeenstemming met de daarvoor geldende rechtsregels.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat schreef ik om kwart over 1 ook, maar die persoon kan het ook gewoon nog zelf regelen in overleg met zijn vertrouwenspersoon.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 11, 2012 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zaterdag 11 aug 2012, 19:31: Ja, dat schreef ik om kwart over 1 ook, maar die persoon kan het ook gewoon nog zelf regelen in overleg met zijn vertrouwenspersoon.

Vladja

Als we zo gaan beginnen ik al om kwart over 12.