st
door strictly Sep 8, 2014 om 12:11
Geldzaken & recht

Verkoop huis ouders aan kind

Het ouderlijk huis wordt verkocht aan 1 van de 2 kinderen (onderhandse verkoop). Een taxatierapport geeft een taxatiewaarde van € 200.000. De ouders besluiten het huis aan het kind te verkopen voor € 180.000. Dat betekent 10% lager dan taxatiewaarde. Wordt het andere kind hierdoor niet benadeeld en dient de verkoopprijs niet gelijk te zijn aan de taxatiewaarde?

26378 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2014 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Onderhandse verkoop"? Een verkoop van een pand gaat altijd via de notaris.

Als het huis te goedkoop verkocht wordt aan een kind, zal de belastingdienst de overdrachtsbelasting over het verschil navorderen.

Maar het staat de ouders vrij om een kind € 20.000 te schenken en het andere kind niet.

st
door strictly - Sep 8, 2014 om 12:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

dient de verkoopprijs dan niet gelijk te zijn aan de taxatiewaarde?

pi
door pieterwolters - Sep 8, 2014 om 12:50
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=strictly schreef op maandag 8 sep 2014, 12:43]dient de verkoopprijs dan niet gelijk te zijn aan de taxatiewaarde?

Nee. De verkoopprijs wordt bepaald door koper en verkoper, niet door een taxateur. Een taxatiewaarde is vooral belangrijk voor de financiering. Maar dan de andere kant op: als een huis voor een veel hogere prijs wordt verkocht dan de taxatiewaarde, dan zal dat een probleem zijn voor de geldschieter. Zolang de verschillen in de ouder-kind-situatie niet te groot zijn, zoals in dit geval, is er niets aan de hand.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2014 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist bij een verkoop tussen ouder en kind let de belastingdienst extra op de prijs.

Misschien knijpen ze nu een oogje toe omdat er een ton geschonken mag worden.

Maar het andere kind heeft er niets mee van doen.

marcel75
door marcel75 - Sep 8, 2014 om 14:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als door deze schenking van €20.000,-- de legitieme portie van het andere kind achteraf geschonden blijkt te zijn, dan kan het andere kind wel degelijk aktie ondernemen.

Overigens kijkt de Belastingdienst in beginsel naar de WOZ-waarde, dus kan de schade nog wel eens meevallen.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2014 om 14:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar pas als de ouders dood zijn.

marcel75
door marcel75 - Sep 8, 2014 om 15:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1,
Dat klopt, maar voor de berekening van de legitieme portie moeten schenkingen ook meegerekend worden. Je kunt beter bij leven weten dat er gelazer kan ontstaan dan er blind aan voorbij gaan.

tijger1
door tijger1 - Sep 8, 2014 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien willen die ouders het ene kind, bij leven, wel bevoordelen. Dat weten we niet.

En de vraag is ook nog waar dat taxatierapport voor is opgemaakt. Verkoop, koop/financiering?

Taxaties kunnen makkelijk € 20.000 uiteenlopen.

Dus de een hoeft helemaal niet benadeeld of bevoordeeld te worden tov de ander.

st
door strictly - Sep 8, 2014 om 15:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 8 sep 2014, 14:53]Als door deze schenking van €20.000,-- de legitieme portie van het andere kind achteraf geschonden blijkt te zijn, dan kan het andere kind wel degelijk aktie ondernemen.

Overigens kijkt de Belastingdienst in beginsel naar de WOZ-waarde, dus kan de schade nog wel eens meevallen.

marcel75
door marcel75 - Sep 8, 2014 om 15:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1,
Daar kijkt men tegenwoordig ook naar de WOZ-waarde. Dan heb je die discussie niet.

En ouders mogen inderdaad een kind bevoordelen boven een ander kind. Maar je moet wel altijd rekening houden met een mogelijke schending van de legitieme portie van het kind dat tekort gekregen heeft.

st
door strictly - Sep 8, 2014 om 15:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 8 sep 2014, 14:53]Als door deze schenking van €20.000,-- de legitieme portie van het andere kind achteraf geschonden blijkt te zijn, dan kan het andere kind wel degelijk aktie ondernemen.

Overigens kijkt de Belastingdienst in beginsel naar de WOZ-waarde, dus kan de schade nog wel eens meevallen.

Het eerste stukje begrijp ik niet helemaal. Uit bovenstaande antwoorden begrijp ik dat er geen sprake hoeft te zijn van schenking doordat de verkoopprijs niet gelijk hoeft te zijn aan de taxatiewaarde. Hoe kan het dan toch dat de legitieme portie geschonden kan worden?

De WOZ-waarde die is zelfs hoger dan de taxatiewaarde, namelijk € 211.000.

marcel75
door marcel75 - Sep 8, 2014 om 15:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als de WOZ-waarde € 211.000,-- en je verkoopt de woning voor € 180.000,-- dan is er sprake van een schenking van € 31.000,--. Je kind hoeft immers € 31.000,-- minder te betalen dan de WOZ-waarde.

De Belastingdienst gaat tegenwoordig uit van de WOZ-waarde bij overdrachten van een woning door ouders aan een kind als zijnde de "normale" prijs.

Ook voor de berekening van de legitieme portie wordt, gemakshalve, de WOZ-waarde gebruikt. Of de legitieme portie geschonden wordt, is afhankelijk van de nalatenschap bij overlijden, maar je moet er wel nu rekening mee houden.

st
door strictly - Sep 8, 2014 om 16:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties! Heel leerzaam en nuttig.

De taxatiewaarde hoeft dus niet als verkoopprijs te gelden. De belastingdienst ziet het verschil tussen de WOZ waarde en verkoopprijs als schenking. Juridisch en belastingtechnisch klopt het dus wat er gedaan is. Het morele aspect dat het ene kind bevooroordeeld is en het andere kind benadeeld is weer een ander onderwerp van discussie.

marcel75
door marcel75 - Sep 8, 2014 om 16:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En over de schenking zal het kind dat de woning koopt, schenkbelasting moeten betalen. Er bestaat tot 31 december a.s wel een bijzondere vrijstelling tot €100.000,--, maar daarvoor moet het kind wel zelf in de woning gaan wonen.