thom schraa
door thom schraa Feb 8, 2016 om 14:48
Geldzaken & recht

Verplichte excursie van school en moeten betalen.

Hoi allemaal, Ik zit in het eerste jaar van mijn mbo opleiding en heb een vraag. Mijn school wil met onze klas naar Den Haag volgende maand. Volgens school is deze excursie een eis om je examen te mogen maken. Echter moet je de complete reis en alle andere kosten zelf vergoeden. Dit houd in dat alleen de reis met de trein, want we moeten met de trein. €50 kost. Ik zat eerst te denken aan de kaarten van de kruidvat want die zijn goedkoop en dan kan ik overal heen maar dit is geen optie want dezen zijn pas vanaf 09.00 geldig. En onze school wil al vroeger weg. Het probleem is dat door financiele omstandigheden ik en mijn ouders het geld niet hebben. Mijn vraag is nu, mag school deze excursie verplichten en je het zelf laten betalen. Overigens betalen we al excursie geld jaarlijks.

15214 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 14:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de school het werkelijk verplicht stelt, moet de school betalen. Maar volgens mij zijn er bij de NS kortingskaarten te koop voor groepsreizen. Laat de school daar erns naar informeren.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld eens hier. Dit kunt u volgens mij ook onderling met klasgenoten regelen.

http://www.treinreiziger.nl/reizen/treinkaartjes/ns_groepsretour

thom schraa
door thom schraa Feb 8, 2016 om 14:57
3 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt, ik had hier al naar gekeken maar die zijn dan pas geldig vanaf 09.00 uur staat er. En de school wil al eerder weg.

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2016 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

  • Moet mijn kind mee op schoolreis of schoolkamp?

    Nee, dat hoeft niet. De school kan een schoolreis verplicht stellen, maar moet hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste moet de school duidelijk aan de ouders hebben gecommuniceerd dat leerlingen verplicht zijn om aan de schoolreis deel te nemen. De schoolreis wordt dan onderdeel van het lesprogramma. En voor het lesprogramma hoeft u niet betalen. Deelname is dan niet afhankelijk van een financiële bijdrage van de ouders. (Zie voor meer informatie ook ‘Moet ik de ouderbijdrage betalen?’) Met andere woorden: als u voor het schoolreisje moet betalen zodat uw kind mee kan, dan kan het schoolreisje niet verplicht zijn. De school moet kinderen die niet meegaan een alternatief programma aanbieden.

    Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd.

    Realiseert u zich wel dat het voor uw kind wel plezierig is mee te gaan met het schoolreisje of het schoolkamp met zijn klasgenoten. Voor kinderen zijn dit vaak de hoogtepunten van het jaar.

jo
door jorisw Feb 8, 2016 om 16:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het staat er niet duidelijk in, maar dit lijkt te gelden voor basisonderwijs en middelbaar onderwijs. Niet voor beroepsopleidingen. Het gaat ook niet om een schoolreisje, maar om een excursie in het kader van de opleiding. Dat is toch wat anders.

edrick3
door edrick3 Feb 8, 2016 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Heb je gelijk in.
 Kijk eens bij de link van marita567

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2016 om 15:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen
Cookies
door Cookies - Feb 8, 2016 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hebben je ouders al contact opgenomen met de administratie? Vaak hebben scholen een potje voor leerlingen wiens ouders een minimum inkomen hebben of andere financiële problemen.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, even overheen gelezen. Ik weet natuurlijk niet van welke uithoek van het land u naar Den Haag moet reizen en wat u daar gaat doen, want € 50 voor een retour is veel geld.

Ik zou de school maar gewoon zeggen dat u dat geld niet hebt en dat zal voor meer leerlingen gelden? Zij zullen daar beslist een potje voor hebben en anders maar later starten. Als tenminste die groepskorting nog te krijgen is.

gerbera
door gerbera - Feb 8, 2016 om 15:13
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Als er aan de school ouderbijdrage worden betaald dient de school dit hiervan te betalen. Zeker als gesteld wordt dat dit een examenonderdeel is dient de school deze kosten te betalen..

Als ouders de bijdrage voor een extra activiteit niet willen betalen, mag de school de leerling van die activiteit of voorziening
uitsluiten. Dat geldt echter niet voor activiteiten of lesmaterialen die nodig zijn voor het reguliere onderwijs dat
opleidt tot een diploma. Deze activiteiten of lesmaterialen moeten kosteloos ter beschikking worden gesteld.

bron; https://www.sp.nl/sites/default/files/2015_02_rap_ouderbijdrage.pdf

jo
door jorisw Feb 8, 2016 om 16:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

N.v.t.. Gaat niet over beroepsonderwijs. De vraag wel.

gerbera
door gerbera Feb 8, 2016 om 21:47
7360 Antwoorden / 14 Vragen

@ jorisw; Zou dan de link maar even doorlezen, maar ook de vraag nog eens goed lezen. Gaat over een MBO opleiding. Middelbaar Beroeps Onderwijs

getty
door getty - Feb 8, 2016 om 15:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ga even in gesprek met je mentor en leg je probleem t.a.v de financien uit, meestal is er een potje op school voor dit soort situaties.

Als je onder de 18 jaar bent zou je eventueel ook nog contact met stichting leergeld in jouw gemeente kunnen opnemen, soms betalen zij dit soort uitjes ook.

marita567
door marita567 - Feb 8, 2016 om 15:43
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Tom Schraa ,

Lees deze informatie eens door en dan vooral Vrijwillige Bijdrage ,

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/inhoud/kosten-mbo-opleiding

jo
door jorisw - Feb 8, 2016 om 21:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de informatie achter de link van Marita zou een excursie geen invloed mogen hebben op het volgen van de opleiding of het halen van examens.

Misschien dat TS nog even terug kan melden wat de aard van deze excursie is.

marita567
door marita567 Feb 8, 2016 om 21:32
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ts vermeld in de vraag : Volgens school is deze excursie een eis om je examen te mogen maken