fr
door frans56 May 1, 2016 om 12:44
Geldzaken & recht

Vraag over erfenissen

Hallo Iedereen

Heb twee vragen over erfenissen. kan de antwoorden op deze vragen niet vinden op internet

Vraag 1: een erfenis kan zuiver aanvaard worden of beneficair aanvaard worden of afgewezen worden.  Bestaat er ook een mogelijkheid om aan te geven dat de notaris het deel wat ik (eventueel) zou ontvangen naar een bepaald goed doel gaat, en dus niet eerst gestort word op mijn rekening en dan door mij word overgemaakt naar dat goede doel ??  Immers afwijzen betekent:  verdelen onder alle andere erfgenamen.
zuiver of beneficair aanvaarden betekent:  Het word naar mijn rekening overgemaakt.

Vraag 2:  Ik overweeg om een testament te maken ten behoeve van enkele erkende goede doelen ( heb geen partner of kinderen), maar zijn er ook goede doelen die dat testament ook betalen, over het motto  "voort wat hoort wat" .   Kan hierover niets vinden, of vallen de kosten van een dergelijk testament mee???

Alvast bedankt voor uw antwoord

1871 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om met vraag twee te beginnen. Nee, natuurlijk betaalt een goed doel niet voor het opmaken van een testament. U kunt de volgende dag weer een ander laten maken, of het testament herroepen.

En wat is het probleem van het ontvangen van een erfenis en het zelf doorsluizen naar een goed doel? Dan is dat bedrag wellicht nog geheel of grotendeel aftrekbaar van uw inkomen.

Kijk op Google bij "de goedkoopste notaris", tik in testament en u ziet de kosten.

Ma
door Mat Matheij - May 1, 2016 om 13:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

De vragen zijn dermate gecompliceerd dat U daarmee bij voorkeur naar een advocaat moet. Erfzaken kunnen alsook moeten niet via dit forum worden afgehandeld. De consumentenbond heeft een editie hierover zie deze allereerst in of raadpleeg notaris/advocaat erfrecht. Mvrgr.

ja
door jackyh - May 1, 2016 om 13:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens mij kan dat niet. U ontvangt de erfenis waar u belasting over moet betalen en daarna kunt u het doorstorten. Vrij van belasting voor Goede Doel. Misschien kunt u met de erflater spreken zodat die uw toekomstig deel na laat aan een door u uitgezocht Goed Doel. De prijs van de Notaris valt wel mee. Ikzelf heb geprobeerd via de HEMA een testament op te stellen - kost bijna niks - maar die helpen geen alleenstaanden.

ja
door janf43 May 1, 2016 om 22:39
733 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een erfenis ontvangt betaalt u belasting daarover (afhankelijk van het bedrag en/of drempel); als u dat daarna aan een erkend goed doel overmaakt kunt u dat bedrag aftrekken bij uw belastingaangifte. Dat zou uiteindelijk misschien wel eens voordeliger kunnen zijn.

ja
door jackyh May 1, 2016 om 23:11
953 Antwoorden / 4 Vragen

Daar is een max. van 10% aan verbonden. Is uw inkomen 50.000 dan mag u max. 5.000 aan giften in mindering brengen.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Vragen gecompliceerd? Naar een advocaat?:-)))

marcel75
door marcel75 - May 2, 2016 om 19:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris heeft veelal de nalatenschap niet onder zijn beheer. Uiteindelijk zult u bij de verdeling van de nalatenschap uw deel op uw rekening krijgen en daarnazelf met uw deel van de nalatenschap kunnen doen wat u wilt. Daarvoor kunt en mag u de notaris niet inschakelen.

Een goed doel mag de nota niet eens betalen aangezien het goede doel geen partij is bij het testament. Dat bent u namelijk als testateur alleen. Zolang u nog leeft weet een goed doel in beginsel ook helemaal niet of ze wel erfgenaam zijn.

Maak een afspraak bij een notaris, bedenk van te voren welke goede doelen u iets wilt nalaten, of dit middels een legaat moet of door ze erfgenaam te laten zijn en bedenk wie de nalatenschap moet afwikkelen (executeur).