so
door sonja222 May 1, 2016 om 14:37
Geldzaken & recht

Vraag over rente

Heb zaterdag de aflevering gezien over die banken,ik heb dat ook alleen bij de defam
ik betaal al 14 jaar 160 euro in de mnd en nog staat het bedrag op 16000 zoals we begonnen,
Wat kan ik hier mee doen.
mvg Sonja

2336 14 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 1, 2016 om 14:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gaan aflossen i.p.v. alleen de maandelijkse rente betalen.

zoekster1
door zoekster1 - May 1, 2016 om 15:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zou erop neerkomen dat u ongeveer 27.000 euro aan rente heeft betaald en nog niets afgelost, dat is echt idioot op het bedrag dat uitstaat. Zo kom je nooit van je schulden af.
Hier zou toch echt een halt tegen geroepen moeten worden.

Cookies
door Cookies - May 1, 2016 om 15:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster1: Waarom een halt toe roepen? Voor mij valt dat onder eigen verantwoordelijkheid. Volwassenen worden geacht zelf na te kunnen denken. En je hoeft echt geen HBO te hebben om te weten, dat je alleen met het betalen van de rente, nooit van die schuld af komt.

Mensen sluiten willens en wetens een krediet af (we willen NU een nieuwe auto, een nieuwe keuken, een nieuwe inrichting, lekker op vakantie enz.), dat ze het niet kunnen aflossen, wordt dan blijkbaar niet over nagedacht.

Mensen met een minimuminkomen zouden helemaal geen kredieten moeten afsluiten. Hooguit een minimaal krediet om bijv. een nieuwe wasmachine te kunnen kopen, hoewel die dingen spotgoedkoop ook op MP staan.

zoekster1
door zoekster1 - May 1, 2016 om 15:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wil het een halt toeroepen omdat ik het niet redelijk vind dat er zoveel rente wordt betaald. De kredietverstrekker heeft in feite de lening van 16.000 euro allang weer terug en daarbovenop nu al zo'n 11.000 euro aan rente  binnen.
En dan nog is de lening niet eens een beetje afbetaald en iedere maand blijft die renteteller steeds maar doortikken. Voor mij is dit buiten proporties.

Het was inderdaad dom om eraan te beginnen, maar ja, sommige mensen doen domme dingen. Ik vind niet dat je daar tot in lengte van jaren voor moet bloeden. En als je 160 euro p/m aan rente betaalt, dan kan ik me voorstellen dat er geen ruimte is voor extra aflossing. Er zou een verplichte maandelijkse aflossing moeten komen in een lening, dat vind ik redelijk.

jo
door jorisw May 1, 2016 om 16:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat maakt dat nu uit hoeveel een kredietverstrekker er aan verdient? Dat is het hele idee van een onderneming: geld verdienen*. ALs mensen gewoon eens nadenken (veel meer dan lagere school niveau rekenen heb je niet nodig om de gevolgen van een lening uit te rekenen) zouden dit soort "problemen" niet bestaan.

*) Jouw werkgever verdient hopelijk ook genoeg zodat het bedrijf kan blijven bestaan en jij je baan houdt (tenzij je ambtenaar bent natuurlijk, dan maakt het allemaal niet uit).

zoekster1
door zoekster1 May 1, 2016 om 19:21
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom dat neerkijken op ambtenaren? Die politieagent zorgt er maar mooi voor dat jij veilig over straat kunt en de vuilnisman zorgt dat jouw troep wordt opgeruimd, de leraar zorgt ervoor dat jouw kinderen iets leren. Vind ik meer eerbaar dan zo'n kredietverstrekker die mensen leegzuigt, omdat ze eens een domme deal hebben gesloten.

edrick3
door edrick3 - May 1, 2016 om 15:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zorgen - hoe dan ook - dat je die schuld gaat aflossen anders is dit een gebed zonder eind.
Alleen (een té hoge) rente betalen .... zonde geld en de schuld blijft staan.

Misschien eens bij je Gemeente informeren naar de mogelijkheid van schuldhulpverlening?
Lees de info hier van het juridisch loket.

Ma
door Mat Matheij - May 1, 2016 om 15:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kan niet kloppen. Of het bedrag in zijn geheel is afgelost is niet duidelijk echter op het geleende/verschuldigde is wettelijke rente van toepassing. U wordt mogelijk zoals zovelen door incassobureaus in de maling genomen.
Anderszins had U eerder naar enige stand van zaken kunnen informeren. Schakel een advocaat in. Mvrgr

Gerry1969
door Gerry1969 May 1, 2016 om 22:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is heel duidelijk dat er niets is afgelost, de beginschuld staat na al die jaren rente betalen nog open.
Er is geen incassobureau in beeld in dit geval en een advocaat zal je alleen extra geld kosten want die kunnen niets doen.
Heeft u de vraag  wel  gelezen? Want uw advies raakt kant noch wal.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij May 3, 2016 om 16:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

@diewilik Klaarblijkelijk gaat het hier om een financiering waarbij de vraagsteller een wurgrente is overeengekomen. Ik in persoon ken dit bedrijf niet en wil het ook niet kennen. Tel maar na 12×€160 is 1920€ op jaarbasis en aangezien het gaat om rente zonder dat er sprake is van aflossing komt dat indien ik dat juist bereken neer op 12%. Nu moet gezegd worden dat menig postorderbedrijf in het verleden (nog) hogere maximale tarieven rekenden. Er had beter in ieder geval beter iets kunnen worden afgelost, Hiervan leek de vraagsteller niet op de hoogte. Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de Defam betaal je in ieder geval 9,6% rente. Dus als iemand €160 per maand aan een lening van € 16.000 betaalt, is dat slechts één procent van de hoofdsom en die ene procent wordt bijna helemaal opgesnoept door de verschuldigde rente,

En als men, zoals in het voorbeeld van de uitzending tussentijds ook nog eens opneemt, neemt de schuld alleen maar toe.

Ik weet wel dat nog echt niet zolang geleden in de advertenties voor continu kredieten gesproken werd over een maandelijkse betaling van 1,5 of 2 % van de hoofdsom. Ook werd er aangegeven wat de verwachte looptijd zou zijn bij ongewijzigde rente en zonder tussentijdse opname.

Geen idee of dat nu nog het geval is, maar men krijgt maandelijks een overzicht, van de bijschrijving van de rente en afname van de betaling. Dus men kan al na twee maanden zien dat die maandelijkse betaling helemaal geen zoden aan de dijk zet.

En waar wordt dat geld allemaal voor geleend? Niet voor een wasmachine of kachel, ook niet voor een medische behandeling die niet vergoed wordt of zo.

Vaak wordt hier te pas en te onpas geroepen dat de "overheid" wat aan vermeende "misstanden" zou moeten doen.

Laat mij dat ook eens zeggen. De overheid zou moeten verordonneren dat mensen die willen lenen eerst een rekentoets op niveau van de huidige groep zeven moeten afleggen, met extra veel procent sommen, als mede een leestoets van de algemene voorwaarden van een continu krediet.

Niet met vlag en wimpel geslaagd? Dan geen lening.

Dan zijn we misschien over een paar jaar van die dwaze items op tv en stichtingen om te "helpen"  af.

zoekster1
door zoekster1 May 1, 2016 om 17:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar ik dacht dat de overheid juist niets moest doen en nu moeten ze weer een rekentoets in het leven roepen.  En wie moet die toets dan afnemen en wat kost dat allemaal wel weer niet?

tijger1
door tijger1 May 1, 2016 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was wel sarcastisch bedoeld. En dan krijgen we weer bergen klachten over "discriminatie".

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Defam is geen incassobureau, maar een geldschieter. Geld voor de advocaat kan beter gebruikt worden om af te lossen.

Ma
door Mat Matheij May 3, 2016 om 16:27
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gelijk ik kende deze financierder niet en ging uit van een incassoinstelling die in dit geval nog mogelijk goedkoper was geweest (wettelijke rente) Waneer U stelt dat Defam 9.6 % zou rekenen dan zou er wel moeten zij afgelost. Dit omdat het jaarlijks afgeloste 12 % bedraagt. Hierdoor zou het bedrag zij het traag minder moeten zijn geworden. Mvrgr.

tijger1
door tijger1 May 3, 2016 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik schrijf dat je in "ieder geval"  dat rentepercentage betaalt. Sommigen betalen nog meer. En sommigen nemen tussentijds ook nog weer op. Net als die lui van de uitzending.

jo
door jorisw - May 1, 2016 om 16:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal gesproken werd (of misschien nog steeds wel) bij een doorlopend krediet een maandelijkse betaling van minimaal 2% verlangt om af te kunnen lossen. Hier wordt maar 1% betaalt, dus is het niet onlogisch dat het niet opschiet met de aflossing.

lo
door lovewinnie - May 1, 2016 om 17:55
1204 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk heeft u alleen rente betaald. Zelf hebben wij een doorlopend krediet bij defam afgesloten ooit.  Wel maar 8000 euro.  We betaalde 200 per maand waarvan ongeveer  70  euro rente was ( wordt minder namate je aflost) wij hadden rond 9% rente ofzo. Is al afgelost inmiddels dus weet niet precies. Van die 200 euro die we aflost was 70 euro rente, 130 euro aflossen.

Als u 16000 geleend heeft met rente van 10%  dan is 160 per maand alleen rente. U lost dan niks af dus wordt de schuld niet kleiner. Weggegooid geld dus.
 Wil u aflossen betaal dan minimaal 380 per maand. U schuld wordt kleiner en daardoor ook u rente die u betaald. Wellicht belt u de bank op of er wat van de rente af kan. Als u 160 betaald met 10% rente lost u niet af. Betaald u 380 heeft u 160 rente en lost u 160 af.  Namate schuld kleiner wordt betaald u minder rente en lost u steeds meer af

Ma
door Mat Matheij May 3, 2016 om 16:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is een klein rekenfoutje. Wie 12 x 160€ betaald bij een krediet van 16000€ is 12% rente aan het betalen. Dat indien -en dat wordt gesteld- het bedrag gelijk is gebleven. Mvrgr

me
door mein33 - May 1, 2016 om 18:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sonja222,

De verstrekker van een krediet vraagt niets meer dan dat u over het geleende bedrag een rentevergoeding betaald.
De te betalen rentevergoeding was u bij het aangaan van het contract bekend en als dit variabel was dan heeft u dat geaccepteerd, daar kunt u niets en niemand de schuld van geven.
Blijkbaar heeft u in al die jaren uitsluitend en alleen maar een rentevergoeding betaald en heeft geen cent van het leenbedrag afgelost.
U heeft dus blijkbaar 14 jaar zitten slapen en bent nu wakkergeschud door een TV-uitzending m.b.t. dit onderwerp en nu vraagt u "wat kan ik hier mee doen".
Heel simpel, naast de maandelijkse rentevergoeding een extra bedrag betalen als aflossing van de schuld. Des te hoger de aflossing des te eerder bent u er vanaf.
Daarnaast zult u zo verstandig moeten zijn om niets meer op te nemen, anders komt het nooit tot een einde.

Ma
door Mat Matheij - May 3, 2016 om 16:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Naar inmiddels duidelijk is betreft het een financierder bij wie U geld heeft geleend.
Om uw geval goed te beoordelen is het noodzakelijk dat U aangeeft welke de afgesproken rente was op het moment van afsluiting. M.a.w. heeft U alleen rente betaald of ook een bestanddeel aflossing -hoe klein dan ook- hetgeen jaarlijks in mindering had moeten worden gebracht. Volgens uw eigen opgave zou de gevraagde rente 12% bedragen. Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2016 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

U hebt bljkbaar geen idee wat een continu krediet is. Ten eerste heeft zo'n krediet een variabele rente en men kan tussentijds ook weer opnemen.  En velen doen dat ook.

Ma
door Mat Matheij May 4, 2016 om 22:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees nergens de term doorlopend krediet alsook tussentijdse opnames niet. Dan ga ik er volgens de opgave van vraagsteller van uit dat deze 16.000€ heeft geleend als persoonlijk krediet. U stelt zelf 9.6%. Een ervarings deskundige praat over 9%. Zonder duidelijke uitleg waar het hier nu over gaat kan dat niet beoordeeld worden.
Mvrgr.

tijger1
door tijger1 May 4, 2016 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt er niets van. Er worden verschillende rentes gehanteerd. Hie langer geleden, hoe hoger, en die rentes zijn ook nog variabel. Zag kortgeleden van iemand de papieren van Defam, lening van 12 jaar terug, met een rentepercentage van 9.6%, en nu nog zo hoog. Maar sommigen hebben nog hoger.

Bij een persoonlijke lening staat de einddatum vast. Bij een continu krediet niet. En als u de vraag nog eens leest, staat daar: 14 jaar geleden geleend, en nu staat het bedrag nog waarmee ze begonnen. Dus een continu krediet

ra
door raarmaarwaar - May 15, 2016 om 18:55
41 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt weer een geval van woekerrente in rekening gebracht door de bank. Ik zou zou u adviseren een brief aan AFM te schrijven en vragen hoe het mogelijk is dat de bank zoveel rente rekening brengt dat nauwelijks mogelijk is om iets af te lossen. Er zijn meer mensen die met zulk met woekerrente 'gedoe' zitten en misschien nooit zullen kunnen aflossen.

@ Carola83 en Tiger1: jullie hebben makelijke praten en antwoorden maar kennen het dossiers niet van de wel misschien 10 duizenden mensen.