abelc
door abelc Nov 11, 2009 om 19:53
Geldzaken & recht

Vrije uren

Ik zou graag willen weten of je recht hebt op uitbetaling van je gespaarde uren, welke bestemd zijn voor vrije dagen of vakantie. Wat te doen als je werkgever dit pas doet als je ontslag krijgt of neemt.

3100 7 Rapporteer

mhofman
door mhofman - Nov 11, 2009 om 20:20
530 Antwoorden / 93 Vragen

Hoi,dit hangt van je contrakt af.Is het overwerk of vakantie atv.Als je veel uren over hebt en je kunt niet vrij nemen of krijgen.dan moet je ze meekunnen nemen naar het volgende jaar of laten uitbetalen.Bedenk wel dat daar veel belasting vanafgaat en je bijna niets overhoud per uur.Dus als het kan meenemen naar het volgende jaar en meer opnemen.

lelyonnais
door lelyonnais - Nov 11, 2009 om 20:57
109 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo Abel,
De regiering stelde voor dat mensen hun gespaarde uren mochten inruilen voor pensioen of een gedeeld uitbetaald mocht worden. Het laatste is een zaak van je werkgever en de CAO van het bedrijf. Ik zou eerst vragen bij de personeelszaken hoe het zit. Bij elke bedrijf is het anders.
Je betaal wel veel belasting over die uren, meer dan normaal.
Klein voordeel: de uren, cq het loon telt mee in geval van arbeidloosheid of ziekte/wao etc...

m.v.g. Robert

abelc
door abelc - Nov 11, 2009 om 21:00
3 Antwoorden / 4 Vragen

dacht ik al die belasting is de grote boosdoener nu weet ik het zeker na
de reacties die ik krijg ook van jou, bedankt in elk geval,groeten abel

kr
door krieties - Nov 11, 2009 om 22:11
442 Antwoorden / 0 Vragen

Even een kleine correctie over de te betalen belasting. In feite betaal je geen extra belasting over die bedragen. Je betaalt het gewone tarief. De eerste 6.000 euro per jaar is belastingvrij, die vrijstelling zit reeds in het maandelijkse loon verwerkt,
Bij deze extra bedragen krijg je dus geen vrijstelling meer, daarom is het bruto / netto verschil wel hoger. Het lijkt er dus wel op dat je meer belasting over deze bedragen betaalt, maar in feite is dat niet zo. Als je 100 euro per maand loonsverhoging kunt krijgen zeg je toch ook niet nee. En over die 100 euro extra loon betaal je net zoveel belasting als over de afgekochte uren.
Dit misverstand komt regelmatig terug.

mhofman
door mhofman - Nov 11, 2009 om 23:03
530 Antwoorden / 93 Vragen

Wat ik op mijn inkomen zie met betaalde overuren is iets anders dan wat ik krijg met mijn 40 uren contrakt.Ik werk wel die overuren en wil die dan ook op dezelfde manier uitbetaald krijgen!!.Anders meenemen en meer uren opnemen.En bedankt voor de duim krieties je weet al hoe het werkt!!Groeten mhofman.

kr
door krieties - Nov 12, 2009 om 15:36
442 Antwoorden / 0 Vragen

mhofman:
Ik zal het nog een keer proberen.
De overuren worden nl wel op dezelfde manier uitbetaald.
In het maandloon zit verwerkt, dat de eerste 6.000 euro vrij is (door alg.hefff.korting).
Heb je een jaarsalaris van 15.000 euro, dan wordt er over 9.000 euro belasting ingehouden, ongeveer 33% is 2.970 euro. (per maand delen door 12)
Heb je een jaarsalaris van 16.000 euro dan wordt er over 10.000 euro belasting ingehouden, ongeveer 33% is 3.300 euro.
Over die 1.000 euro betaal je dus 33% of 330 euro.
Krijg je extra's door vakantiewerk, overwerk, overuren etc. dan wordt over het hele bedrag 33% ingehouden, omdat je de "vrijstelling" van 6.000 al hebt genoten via het gewone loon.
Krijg je bijvoorbeeld een loonsverhoging van 100 euro per maand, dan wordt daar ook 33% is 33 euro van ingehouden, u betaalt nl over de top 33%. Omdat het echter via het gewone maandloon wordt uitbetaald, lijkt het zo te zijn dat je minder belasting betaald. Dat komt omdat die 6.000 euro erin verwerkt zit.
Om het eenvoudig te laten heb ik nu een laag inkomen genomen (alleen belast in de eerste schijf).
Bij een hoger inkomen is het precies zo, maar dan betaal je "over de top" een hoger percentage belasting.
Het is dus een eeuwig sprookje dat er over de uitbetaling van overuren meer belasting wordt geheven.

lelyonnais
door lelyonnais - Nov 12, 2009 om 20:06
109 Antwoorden / 24 Vragen

Heel goed verwoord krieties!
Ik kan beamen dat het zo werkt alhoewel ik geen belasting deskundig bent!
In mijn werk, had ik veel te maken met planning en logistiek in een producerende bedrijf van levensmiddel. Storing oplossen, plannen, mensen inzetten, extra dienst draaien bij storingen, werken op zondagen en feestdagen etc...Ik had veel overuren, uren van 100% en 200% op feestdagen. Ik liet mij altijd alles uitbetaald!
Toen ik onverwacht een beroerde krijgt, was het afgelopen met werken.
Mijn 2 jaren ziektewet(cao 100%) waren gebaseerd op al die gewerkte uren! Mijn wia was 85% (eerst 75% + 10 % ) en ik bekomt ook nog10% van de verzekering van mijn werkgever!!
Alles was gebaseerd op de kaatste jaar van werken inclusief overuren etc...
Het is een fabeltje dat men teveel aan de belasting moet betalen! men betaal uiteraard iets meer als de schijf wordt overschreden, maar toch! Ik heb helemaal niks verloren tegenover mijn werk, in tegendeel, ik hoef geen benzin te betalen voor de 400 km die ik per week moest rijden!

Uit deze verhaal en die van krieties kan Abel zijn eigen conclusie trekken!
m.v.g. Robert.