da
door davnschot Feb 14, 2017 om 12:39
Geldzaken & recht

Waarom is melk in de winkel zo duur?

Melk en boter zijn in de winkel in geen jaren zo duur geweest als nu terwijl de boeren nog nooit zo weinig voor de melk gekregen hebben als het laatste jaar. Ook bij de supermarkten in Duitsland zijn de standaard zuivelproducten flink aan de prijs. Heeft iemand een idee hoe dat kan? Zijn er prijsafspraken gemaakt of zo? Moeten we dit bij de EU aanhangig maken?

10749 20 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 14, 2017 om 12:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Moeten we dit bij de EU aanhangig maken?......

Ga je gang, zou ik zeggen. Maar 'we'? Ik doe daar niet aan mee i.i.g. Overigens drink ik nooit melk en koop ik 1x per jaar 1 kuipje boter (250 gr.)

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2017 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boter duur? Niets van gemerkt. En voor dat ene pak melk wat ik in de week gebruikt, kan mij de prijsverhoging niets schelen.

Maar als u bij de EU wilt protesteren, ga gerust uw gang. Ik doe niet mee.

fa
door familyman - Feb 14, 2017 om 12:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

Moeten we dit bij de EU aanhangig maken?

Vervang het woord "we" in "ik"en "Moeten" in "Moet" dan mag u wat mij betreft uw gang gaan.

Maar u kunt uw vraag anders stellen:  Waarom is de  "vul een willekeurig artikel in" zo duur?

marita5
door marita5 - Feb 14, 2017 om 12:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen
Cookies
door Cookies - Feb 14, 2017 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@@@: jeetje zeg, doet nou helemaal niemand mee met een protest op het Malieveld?

marita5
door marita5 Feb 14, 2017 om 13:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

ik doe niet mee aan deze flauwekul , moet ik ook nog onkosten maken om in Den Haag te komen , dacht het niet , tegen die tijd is de melk zuur ;-))

Cookies
door Cookies Feb 14, 2017 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Protest vindt plaats op 26/4 voorafgaand aan Koningsnach'. Kun je dat mooi combineren. Erg gezellig altijd. En vòòr het protest terrasje pikken op het Plein e.o.

marita5
door marita5 Feb 14, 2017 om 13:33
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik voor iedere flauwekul moet protesteren , kan ik beter iets huren in Den Haag ;-))

tenormin
door tenormin Feb 14, 2017 om 13:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @miss c, wat een heerlijke datum; ben ik alweer weg. En 1 kuipje boter per jaar? Waar smeer je zoiets dan? Want goedhouden kan niet. ;-)

Cookies
door Cookies Feb 14, 2017 om 14:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Blijft echt wel goed, hoor. Maar misschien is het 9 maanden, ik bewaar de bon niet.;-) Ik gebruik maar zeer zelden boter op het brood.

gerbera
door gerbera Feb 14, 2017 om 15:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Protest vindt plaats op 26/4
Tegen die tijd is mijn melk al zuur.
Kan ik het dan als kwark eten?

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2017 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera. Maak er hangop van.

Ex
door Expansievat Feb 15, 2017 om 13:06
38 Antwoorden / 2 Vragen

Zeer gevat, haha

sira
door sira Feb 16, 2017 om 18:37
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Geloof het of niet, maar voor protesten bestaan er beroepsactivisten. Er woont er één vlakbij mij (met geitenwollen sokken), hij wordt er voor betaald. Serieus!!!!
Dus niet iedereen protesteert vanwege het protest. Velen worden er ingehuurd.

edrick3
door edrick3 - Feb 14, 2017 om 13:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen
tijger1
door tijger1 Feb 14, 2017 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leuk, uit 2013. Ik hoop dat de droogte in Nieuw-Zeeland nu wel voorbij is.:-))

Cookies
door Cookies Feb 14, 2017 om 13:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Edrick, dat is een artikel uit 2013!!

edrick3
door edrick3 Feb 14, 2017 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Aiii; té snel geweest; niet goed opgelet. Foutje, bedankt.

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2017 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergelijk de prijs van een liter kostelijke melk eens met die van cola of zo. Is het een koopje.

Cookies
door Cookies Feb 14, 2017 om 13:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kots melk, bedoel je neem ik aan.

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2017 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat was het vroeger 's winters op school, als het naast de kachel had gestaan.:-(( Nu lust ik wel een beker.

Cookies
door Cookies Feb 14, 2017 om 14:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Brrr, lauwe schoolmelk. Ken het ook. Ik was door mijn ouders 'vrijgesteld', maar werd door de leraren verplicht om die gore melk op te drinken bij afwezigheid van broer/zuster op diezelfde school. Nog steeds een trauma van.;-)

costnix
door costnix Feb 14, 2017 om 21:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@carola83: op mijn lagere school werd de melk uitgedeeld,  zodra deze binnen was. Lekker koel. De les werd er voor onderbroken :-)
('s-middags kregen we ook fruit)

wi
door wilhelmina59 - Feb 14, 2017 om 16:13
512 Antwoorden / 0 Vragen

Zuivel producten duur?????
van mij mogen ze het bedrag  wat wij er voor betalen wel verdubbelen. En dat bedrag rechtstreeks naar de veehouder doorboeken.
Kan die ook eens normaal leven en zijn koeien ook.
Voor het geval TS het nog niet weet dankzij die mooie EU van u produceren de veehouders onder de kostprijs.

jo
door jorisw Feb 14, 2017 om 16:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dankzij die mooie EU van ons hebben heel veel boeren nooit hoeven te innoveren (of zelfs maar na te denken over hoe ze meer kunnen gaan verdienen) omdat ze toch veel subsidie kregen...

wi
door wilhelmina59 Feb 14, 2017 om 16:26
512 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.youtube.com/watch?v=6SUSTcwn2zo

ou
door oudewouter Feb 21, 2017 om 16:23
52 Antwoorden / Vragen

Dank zij de EU werd voor de boeren de melk-Quota losgelaten en werd er nog meer melk verkocht. Dan zou je verwachten dat de prijs zakt, maar die zakt kennelijk alleen voor de boer.

aurora1
door aurora1 - Feb 14, 2017 om 16:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leest u geen kranten en kijkt u niet naar het nieuws op tv?
Dan maar eens hier kijken en lezen: https://www.google.nl/search?q=melkprijzen+omhoog&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=UiKjWPP9K5HW8AfLzKHABA
"We"? Spreek/schrijf svp alleen voor uzelf. Zoek ook eerst eens uit hoe zaken in elkaar zitten voordat u allerhande stellingen poneert en zaken "aanhangig" wilt maken.
De prijzen van melk waren idioot laag, ik ben nog geen duurdere/dure boter (en kazen) tegengekomen en ook geen duurdere/dure soorten en merken chocolademelk. Overigens zijn er nog supermarkten met de oudere lage prijzen voor melk.
Zie ook de reactie van @wilhelmina59.

hansje klein
door hansje klein - Feb 14, 2017 om 16:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Marktwerking ... niet de koe, maar de boer is inmiddels uit-gemolken!

Om mee te beginnen: de nederlandse regenten hebben de boeren graag subsidie gegeven ...

1 - om hun stallen (met een flinke hypotheek) en de veestapel te laten vergroten, om efficiënter te produceren
2 - toen de koeien op stal kwamen te staan, moest er subsidies bij om ze de lege weiden in te kunnen krijgen
3 - de stal-koeien hadden echter het grazen verleerd en er kwam subsidie voor de leer-opnieuw-grazen-coach
4 - intussen stelde de EU vast dat alle koeien tesamen in Nederland teveel mest produceerden ... en
5 - wéér moest er subsidie bij om het teveel aan koeien weer 'af-te-wrakken' en om bio-ovens te bouwen
6 - toen de subsidie bijna òp was, konden de boeren hun eigen broek niet meer goed ophouden
7 - de allerlaatste subsidies waren voor de boeren die er helemaal mee ophielden en ...

de andere boeren ... konden alleen nog maar overleven door de zuivelprijzen te verhogen. En zóó is het gekomen, dat de prijzen nu moeten stijgen, omdat iemand in den Haag ooit grotere stallen wilde ... (had misschien opdrachten nodig voor de bouwbranche?) en nu de consument uiteindelijk de rekening laat betalen.

Melk, de witte ......

PS. Ikzelf drink overigens al jarenlang soja-melk, want ik ben toch geen kalf ... en bóter? ... wordt toch alleen nog maar geproduceerd om op de hoofden van politici, die telkens maar weer aan de knoppen menen te moeten draaien, te kunnen deponeren.

Bo
door Bonte Specht - Feb 15, 2017 om 12:16
45 Antwoorden / Vragen

De prijs in de winkel is te hoog, ten opzichte van wat de boer ervoor krijgt.
Als je verse melk wilt ga dit dan bij de boer halen. Niet alle boeren verkopen melk aan huis, maar vragen kan altijd, wel is het dan de bedoeling dat je dit wel een paar keer per week doet uiteraard

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 15, 2017 om 12:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@TS het is je dus nog niet duidelijk dat de EU één groot fiasco is?

ha
door harryromijn - Feb 15, 2017 om 12:39
272 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens naar een econome-klas van bijv 3 MAVO en luister het verhaal van "vraag & aanbod" eens. Door steeds maar meer te producreren, bj een wegzakkende vraag, krijg je een overprductie en daling van de prijs. In normale omstandigheden zouden al heel veel menkvee-houdersiets anders hebbenegdaan, dch dankzij de EU subsidies zijn er veel te veel "in leven" gebleven. Als DAT is, wat u de EU kwalijk neemt: te lang de middelen verschaffen om door te modderen... o.k.
Maar dan weet ik er nog een paar: de Codex Napoleon, die veel wetten heeft geregeld.
En wacht dacht u van Julius Ceasar, die de Batavieren in het gareel dwong...

Oh,. en dacht u n echt, dat de ambtenaren in NL-Den Haag, EU-Brussel, FAO-Rome of WHO - New York van deze narigheid niet allang op de hoogte waren ? Grassprieten trappen op het Malieveld is echt nergens voor nodig.

luppo
door luppo - Feb 15, 2017 om 12:51
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik betaal voor een liter half volle melk bij de Lidl €0,75 dat kan je toch niet duur noemen

dokun
door dokun - Feb 15, 2017 om 13:28
152 Antwoorden / 0 Vragen

Melk in de winkel duur...???  Nou dat is echt grote onzin!

Melk is juist veel en veel te goedkoop in de winkels. Je kunt vele soorten melk kopen in de supermarkt die onder de €1 per liter kost.

Als u gewoon EERLIJKE diervriendelijke melk gaat kopen (dus melk waar u een eerlijke prijs voor betaald en waarbij de koeien op een zo diervriendelijke maner gehouden worden als mogelijk is) kost 1 liter melk tussen de €1,60 en €2. Dat is niet een hoge prijs maar gewoon een prijs waarbij de Boer een normale eerlijke vergoeding krijgt zonder afhankelijk te zijn van subsidies!

Wij kopen alleen melk die direct van de boer komt. Alleen van boeren die de koeien op een diervriendelijke zo natuurlijk mogelijke manier houden. Die laten wij gewoon (gratis) thuisbezorgen door bv Hofweb en of WillemEnDrees. Kwa smaak en structuur lijkt die melk ook helemaal niet op het witte waterachtige spul dat ze verkopen in de supermarketen en dat ze melk noemen. Melk is niet wit, melk is gelig. Supermarktmelk wordt wit gemaakt door er een aantal stoffen uit te halen. Dat zijn juist de stoffen die melk melk maken.

Zelfde geldt voor alle zuivelproducten incl kaas en boter. Kent u nog de Roomboter van "vroeger".?  Die is ook nog steeds te koop (voor ongeveer €2,50 per 250gram) alleen niet in de supermarkt. Vanille vla direct van de boer is ook een belevenis die de supermarkt u niet kan geven.

Ja dan moet je wel tussen de €1,60 en de €2 betalen voor 1 liter volle melk.

Ook kunt u kijken of u in een gebied woont waar er een boerderij is die melk aan particulieren verkoopt. U zult versteld staan wat voor lekkere smaken en geuren deze melk heeft.

ka
door kama - Feb 15, 2017 om 15:56
161 Antwoorden / 19 Vragen

De prijs van melk is inderdaad heel erg hard gestegen. 1 liter magere melk bij de Dirk is in December gestegen van 82 cent naar 102 cent. Ik heb hem zelfs aangemeld bij de prijspakker van de week. Afgelopen week is er 10% opgekomen bij de prijs van halfvolle melk, ook bij Dirk.

Ik denk dat de vraagsteller dus zeker een punt heeft. Misschien is melk relatief goedkoop, maar daar gaat het niet om. Waarom is het ineens zo veel duurder en waar gaan die extra 20 cent per liter naartoe?

(Overigens vind ik verwijzen naar een artikel uit 2013 niet sterk.)

ma
door marleenvanh - Feb 15, 2017 om 19:08
451 Antwoorden / 1 Vragen

Moet je maar eens een plantaardige 'melk' proberen, DIE is duur!! Terwijl die goedkoper zou moeten zijn dan dierlijke, want plantaardig, beter voor het milieu, beter voor de dieren en geen gezeik over vermeende (!!) intoleranties. Koemelk heb je al voor 80 cent per liter. Dat is dus NIET duur, integendeel, dat is schandalig goedkoop en de dieren betalen die prijs!  Keep calm and go VEGAN!

van deuveren
door van deuveren - Feb 15, 2017 om 23:18
1 Antwoorden / Vragen

Weer dat gezeur melk te duur!? er staan 1000 boeren aan omvallen, hoe zou dat toch in de vredesnaam toch komen!
De producent wordt uit gemolken door supermarkten, die vlees en melk goedkoop willen verkopen en méér winst willen zien!
Ondertussen is vlees ziek gemaakt door antibiotica te bspuiten, in dieren om de dieren snel te laten groeien!
vraagt de consument om!? werkelijk!?ik denk NIET MEER MEN wil gezonder vlees en melk en is bereid daarvoor méér te betalen!!
Er is ook de virus M>K.Z. geweest die dodelijke slachtoffers heeft geeist! alles voor de winst maakt niet uit hoe!
het R.I.V.M.is van mening dat er wel wat aan de hand is en doet vervolgens niks!
Dat betreft ook het granulaat op kunstgrasvoetbalvelden wat NA onderzoek door de V.U.en het R.I.V.M. in 2010 al kankerverwekkend is bevonden!
Het r.i.v.m.doet via hun directeur er het zwijgen toe! zie Zembla!!

costnix
door costnix - Feb 16, 2017 om 18:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

"De melk wordt duur betaald."

le
door lentje - Feb 19, 2017 om 15:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de melk vers bij de boer halen, onderhandel over de prijs en betaal wat het je waard is. Boter, kaas en vla zijn bij de boerderij winkel te koop. Deze producten zijn (al is het maar voor het gevoel) eerlijker, een stuk verser en beval nog voedingsstoffen. Je helpt direct mee om het leven van boeren te verbeteren en stopt de macht van de handel.