rv
door rvmilaan Oct 24, 2016 om 16:28
Geldzaken & recht

Wanbeleid en de burger in de kou

Ik ben een inwoner uit de gemeente Grave, welke een samenwerkingsverband zijn aangegaan met gemeente Cuijk en gemeente Mill en Sint Hubert, en ben vanaf de middelbare school gaan werken voor mijn levensonderhoud.
Nu is mijn leven volledig op de kop gezet door een vechtscheiding, wat verder hier weinig mee van doen heeft.
Door alle ontstane schuilden zijn wij helaas op het punt gekomen om een schuldhulpverleningstraject in te gaan.
Nu komen echter alle bureaucratie momenten van de overheid en gemeenten direct om de hoek kijken.
Deze instanties rekenen met de methodes van voor de 2e wereld oorlog.
Tabellen gaan hier voor de mens en burger.
Onlangs hebben wij bij de gemeente Cuijk een verzoek neer gelegd om gratis te kunnen trouwen, daar wij dat samen als advies heb meegekregen om dit jaar nog te trouwen, van de bewindvoerster van de schuldhulpverlening.
Nu wilden wij ook heel graag gaan trouwen echter kunnen we dit gewoonweg niet betalen.
Wij komen per maand al ongeveer € 400 euro tekort, waardoor de schulden alleen maar oplopen.
Tot zover.
Nu melden we ons bij de gemeente Cuijk, om te informeren hoe dit gratis trouwen in zijn werk gaat.
Nu vragen zij het volgende:
Ze willen een totaal overzicht hebben van alle inkomsten en alle uitgaven van de afgelopen 3 maanden. Nou dat is een hoop kopie werk, met alle correspondentie erbij van de schuldeisers en de toelating schuldhulpverlening. Hier vanuit wordt er dan “gekeken” of het inderdaad door de burger niet betaalbaar is.
Tot mijn grote verbazing wordt ik na het inleveren van alle documenten 4 uur later al gebeld, dat we niet in aanmerking komen.
Ik verbaasd gevraagd, hoe is die berekening dan tot stand gekomen? Ik heb echter elke maand € 400,- te kort.
Nu gaat de gemeente uit van een berekening: Inkomen –(belasting, huur en zorgpremie). Als er dan nog geld overblijft kan je je eigen huwelijk betalen. Vreemd genoeg willen ze dus wel alle gegevens hebben welke schulden je hebt, echter doen ze er dus helemaal niks mee.
Nu heb ik daar dan ook veel moeite mee. Al eerste waarom moet ik alle gegevens inleveren, inkomsten salaris strookjes van 3 maanden alimentatie huur water gas etc. schuldeisers met openstaande bedragen ga zo maar door terwijl de belasting, premie zorg en de huur al bekend zijn bij hen (hier is eerder al correspondentie over geweest van de belastingdienst.
Beredenering is dat de gemeente niet achtergesteld kan worden ten opzichte van de schuldeisers, en zolang de schulden betaald kunnen worden, zij niet mogen overgaan tot het kwijtschelden van de huwelijkskosten
Als dit de berekening is voor een “gratis” huwelijk, dan komt er toch niemand voor in aanmerking! Dat is gewoon een worst voorhouden. Als men een uitkering krijgt en daar de belasting en zorg en huur vanaf haalt heeft elke Nederlander een bedragje over om te eten etc. dus hoeven ze nooit over te gaan op de “gratis” huwelijk.
Al met al een wassen neus die opties van de gemeente.
Einde van het verhaal is dat wij dus geen gratis huwelijk kunnen krijgen en daarom niet kunnen trouwen. Hierdoor wordt ook de schuldhulpverlening vertraagd daar nu ook de hele situatie van mijn partner als een apart dossier moet worden opgesteld. Nog langer in de problemen en dus meer schulden etc. Ik zeg bedankt gemeente Cuijk en Dhr. Hendriks voor deze bureaucratische beslissing!
Nou word ik dan ook ontzettend boos als ik in de krant lees, dat de wethouder zonder toestemming van het B&W miljoenen uitgeeft, en er dan met een reprimande vanaf komt. Dit is ons geld!!

Zie: http://www.arenalokaal.nl/arena/nieuws/regio-land-van-cuijk/grave/wethouder-daandels-op-de-knieen-door-het-snippergroen
Deze wethouder heeft al meer zaken uitgevoerd zonder eerst overleg en toestemming te hebben gehad van de B&W
Hoe kan het dat een wethouder er zo makkelijk vanaf komt en wanneer een hardwerkende burger aanklopt bij de gemeente afgescheept wordt, met “dat zijn de regels” zijn wij als burger dan alleen maar om te betalen?
Ik vind het echt een schande en schaam mij dat ik nog inwoner ben van deze gemeente.

Ik zou graag willen zien, en waarschijnlijk niet eens voor mij zelf, dat de regelgeving eens flink onder de loep wordt genomen.
Ik kan nog veel meer cases voorhouden over foutieve berekeningen en jezelf rijk rekenen, zoals het UWV en andere overheid instellingen dit doen.

2231 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het komt mij voor dat u alle mogelijke ellende die u thans ervaart op het bordje van een ander probeert te leggen. Ik zou maar eens beginnen met in de spiegel te kijken.

De gemeente heeft uw vechtscheiding niet veroorzaakt en ook niet uw schulden.

En nu zou u worden geadviseerd te trouwen? Helemaal dwaasheid. Zorg eerst dat uw situatie op orde komt.

En al die onzin die u er bij sleept over de gemeente het UWV en andere overheidsinstellingen is helemaal niet relevant,

ja
door jackyh - Oct 24, 2016 om 16:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Help mij even.
U zit in een vechtscheiding maar men heeft u aangeraden gratis te gaan trouwen.
Mis ik iets?

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien met een suikeroom?:-))

zoekster1
door zoekster1 Oct 24, 2016 om 17:30
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De vechtscheiding gaat waarschijnlijk om een ex. En ts wil trouwen met de huidige geliefde.

ja
door jackyh Oct 24, 2016 om 17:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zou eerst de vechtscheiding maar oplossen en dan pas over een nieuw huwelijk nadenken.

newmikey
door newmikey - Oct 24, 2016 om 17:08
830 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, wij moeten ook sparen om iets te kunnen doen en als het geld er niet is dan kan het even niet. U kunt volgens de website van de gemeente voor €149 al trouwen, dat moet toch niet een beletsel zijn?

Sober Huwelijk / Partnerschapsregistratie van maandag
t/m donderdag van 09.00 tot 10.00 uur
  € 149.00

zoekster1
door zoekster1 Oct 24, 2016 om 17:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Voor mensen die iedere maand 400 euro te kort komen natuurlijk wel.

Cookies
door Cookies Oct 24, 2016 om 17:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan maar even niet trouwen, zou ik zeggen.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2016 om 18:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou nooit meer trouwen, trouwens. ;-)

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En gedeelde schulden, zijn geen halve schulden. :-((

hansje klein
door hansje klein - Oct 24, 2016 om 17:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Fijne adviseur bij de schuldsanering of niet begrepen? ........'gratis trouwen, mits geen schulden!'

zoekster1
door zoekster1 - Oct 24, 2016 om 17:28
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u het niet eens bent met de gemeente dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Laat dan alle randverschijnselen en ergernissen die niet direct met uw zaak te maken hebben achterwege. Daarmee verzwakt u uw zaak.

hansje klein
door hansje klein - Oct 24, 2016 om 17:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wie heeft die loep? Misschien de ombudsman?

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2016 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees maar blij dat ze echt niet handelen met de methodes van voor de tweede wereldoorlog.

Want toen bestond er nog geen schuldsanering. Mensen die uiteindelijk niet aan hun verplichtingen voldeden, kwamen terecht in het armenhuis, of werden landloper.

ja
door jackyh Oct 24, 2016 om 17:47
953 Antwoorden / 4 Vragen

Armenhuizen (Leger des Heils) heb je nog steeds en landlopers heten nu daklozen. Ze hebben alleen wel een uitkering en dat kreeg je vroeger niet.

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2016 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien dan naast trouwen ook maar meteen verhuizen? Je haalt er van alles en nog wat bij. En waar gaat dit helemaal over? Even een trouwerij uitstellen tot betere tijden?

en schaam mij dat ik nog inwoner ben van deze gemeente.

me
door mein33 - Oct 24, 2016 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wij komen per maand al ongeveer € 400 euro tekort, waardoor de schulden alleen maar oplopen.

U hoeft het geen schande te vinden en hoeft u zich al helemaal niet te schamen dat u nog inwoner bent van die Gemeente.
Blijkbaar heeft u zich in het verleden ook rijker gerekend dan u kon waarmaken, vandaar de huidige problematiek.
Maak eerst eens kortemetten met het ongecontroleerd geld uit te geven, waardoor u maandelijks een aanzienlijk kapitaaltje tekort komt en breng uw financiële situatie eerst eens op orde, zonder daarvoor naar alles en iedereen het beschuldigende vingertje op te steken.
Elke burger, of die nu "hard werkt" of niet moet z'n eigen broek ophouden en als dat niet lukt, door welke omstandigheid dan ook, dan is er hulp voorhanden.
Klaarblijkelijk hebben u en uw huidige levenspartner nog voldoende inkomen om niet voor een gesubsisieert huwelijk in aanmerking te komen, anders was uw verzoek hiertoe niet afgewezen.

Als u zich drukker maakt omdat u geen gratis huwelijksvoltrekking krijgt dan over een vat vol zelf veroorzaakte (geld) problemen, dan is het maar goed dat u niet op kosten van de gemeenschap mag huwen.
Een ieder lost, met of zonder hulp, zijn individuele geldproblemen op om daarna aan een herstart te maken.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 24, 2016 om 18:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ineens een briljant idee! Als u nou eens bij de kerk aanklopt? Die zal toch niet willen dat u 'in zonde' leeft?

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je kunt pas voor de "kerk" trouwen, nadat je voor de "staat" getrouwd bent.

Cookies
door Cookies Oct 24, 2016 om 18:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bovendien leef je al in zonde door met een gescheiden man/vrouw te hokken.

tenormin
door tenormin Oct 24, 2016 om 18:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

LOL; is meneer pastoor dan al langs geweest?

Apetjoek
door Apetjoek - Oct 24, 2016 om 19:01
234 Antwoorden / 16 Vragen

Beste Rene van Milaan , op dit moment bent u niet alleen een klaploper maar zet u zich ook voor heel de (onze) gemeenschap te kijk ,doe eens overwegen of u dat dure telefoonabbo nodig heeft , doe eens overwegen of u zonder sigaretten kan leven , doe eens overwegen of u zonder duur internet kan leven en denk ook eens na over die niet goedkope feesten cq evenementen waar u ook buiten kan blijfen staan maar na ticket aanschaf pas naar binnen mag , zoals u weet zit er hier ook een blinden-instituut ga daar eens als vrijwilliger werken en geniet dan van het p[lezier wat deze mensen hebben maar houd in iedergeval op met dat oeverloze gezeur en geklaag dat u het niet getroffen heeft .Bedenk wel dat u boven uw stand geleefd hebt en niet de mensen van de gemeente  dus wil je iets verbeteren : begin bij je zelf!

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 24, 2016 om 19:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben niet de persoon om inhoudelijk te reageren maar wil u wel graag een compliment geven.
We zien hier vragen voorbij komen waar we niets van begrijpen en die van begin tot eind geen enkel leesteken bevatten.
Uw verhaal/vraag is lang maar wel prima leesbaar.  Duidelijk taalgebruik en heerlijk veel punten en andere leestekens.
Dit mag ook weleens gezegd worden. Verder hoop ik dat 1 van de experts alhier u kan adviseren.
Diewilik

tijger1
door tijger1 Oct 24, 2016 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, veel punten en leestekens,  maar dat is ook het enige positieve wat je er van kunt zeggen.

me
door mein33 Oct 24, 2016 om 22:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Heel veel punten tussen de leestekens gezien die weer leestekens oproepen, nl ?? en !!

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2016 om 20:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt maar beter boos op uzelf worden en u schamen over uw geklaag en anderen de schuld geven van zaken waar u zelf schuld aan heeft.
Die vechtscheiding bent u zelf voor de helft verantwoordelijk voor, evenals dat u helemaal verantwoordelijk bent voor uw eigen schulden.
Steek uw tijd en energie in (meer) werken, de tering naar de nering zetten, orde op zaken stellen voordat u opnieuw gaat trouwen enz.
Wat een verstand ook om het te hebben over methoden van voor de 2e wereldoorlog, dan had het er voor u heel anders uitgezien.
Een veel te lange klaagzang met overwegend irrelevante zaken en geen hand in eigen boezem steken.

gerbera
door gerbera - Oct 25, 2016 om 14:24
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U moet zich niet schamen maar juist trots wezen op de gemeente die maar niet klakkeloos gemeenschapsgelden uitgeeft. Want dat is wat u wilt, trouwen op onze kosten maar vervolgens het ene gat met het andere opvullen. Om voor gratis huwelijk in aanmerking te komen wordt gekeken naar het inkomen en het normale uitgavepatroon van betreffende personen. Dus niet naar de schulden,die heeft u zelf gemaakt daar kan geen gemeenteambtenaar wat aan doen. En welk voordeel heeft een huwelijk in dit geval, ja u trouwd in gemeenschap van schulden die dan gewoon bij elkaar worden opgeteld.
Ik kan nog veel meer cases voorhouden over foutieve berekeningen en jezelf rijk rekenen,
Lees nog eens goed wat u hier geschreven heeft dit is duidelijk op u ook van toepassing.
Dus maak u voorlopig druk om van de schulden af te komen en daarna wat te sparen voor een "eenvoudig" huwelijksfeest.
Wordt het toch nog gezellig.

me
door mein33 - Oct 25, 2016 om 14:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Onlangs hebben wij bij de gemeente Cuijk een verzoek neer gelegd om gratis te kunnen trouwen, daar wij dat samen als advies heb meegekregen om dit jaar nog te trouwen, van de bewindvoerster van de schuldhulpverlening.
Nu wilden wij ook heel graag gaan trouwen echter kunnen we dit gewoonweg niet betalen.
Wij komen per maand al ongeveer € 400 euro tekort, waardoor de schulden alleen maar oplopen.

De Gemeente wil geen gratis huwelijksvoltrekking geven.
De meest sobere huwelijksvoltrekking kost €  149,00 en die kunt u heel eenvoudig bijschrijven bij hetgeen u nu (samen) al aan schulden heeft enkunnen t.z.t. heel simpeltjes worden meegenomen in het schuldsaneringtraject. Van die éénmalige uitgave van €149, 00 hoeft u niet ineens plotsklaps wakker te liggen.  Probleem opgelost lijkt mij.  ;-))
U komt maandelijks geen € 400,00 tekort, maaru geeft maandelijks wel € 400,00 teveel uit, het is maar hoe je in het leven staat.