Ea
door Eagel1973 Jul 27, 2016 om 01:02
Geldzaken & recht

Wanneer komt nu mijn zaak voor de rechter

In 2015 reed ik op mijn scooter, ja ik was toen 42 jaar, rond 2 uur in Gouda. Ik was op zoek naar een shoarmazaak die open was. Ik was net klaar met werken en wide eigenlijk nog wat eten. Ik zag een witte bestelauto rijden en dacht dat deze wel eens van een shoarmazaak zou kunnen zijn. Ik bedacht me even om het hem te vragen, de bestuurder dus, maar ik besloot door te rijden.

Ik was net verhuis naar Gouda en wilde zelf mijn weg vinden. Ik heb uiteindelijk 2 zaken gevonden, tegenover elkaar, maar beide dicht. Ik heb toen mijn telefoon gepakt en Google maps bekeken. Ik zag dat er in een ander straat ook een zaak zat, dus ik besloot daar heen te gaan.

Al rijdend zag ik die witte bestelauto weer staan. Ik kon niet zien wat de bestuurder aan het doen was, maar ik zag dat hij in zijn auto stapte. Vervolgens zag ik dat hij optrok en zijn stuur draaide. Ik zag dat de auto in mijn richting bewoog en dat ik moest remmen om een aanrijding te voorkomen. Ik had een camera op mijn helm en die heeft dit alles op de film gezet.

Ik zag vervolgens dat de bestuurder uitstapte en op mij afliep. Om een lang verhaal kort te houden, hij rukt met geweld de camera van mijn helm, ik bel de politie (112) en terwijl hij wegrijd heb ik die al aan de lijn. 4 Minuten later is hij aangehouden.
Mijn camera heeft al die tijd aangestaan. Politie en justitie hebben de beschikking over de beelden en ik zelf ook gelukkig.

De zaak zou afgelopen jaar voorkomen. Op de dag zelf ben ik gebeld dat het niet door kon gaan omdat er een rapport niet aanwezig zou zijn. We zijn nu bijna een jaar verder en ik hoor niets. Als ik de rechtbank bel krijg ik te horen dat het druk is. Ik heb, na het telefoontje, geen officiele brief ontvangen van het OM of iemand die me kan vertellen hoe en wat.

Het lijkt me zo'n makkelijke zaak, alles staat op beeld, auto stopt, man stapt uit, spreekt me aan, neemt camera weg, rijd weg, stopt nog een keer, kijkt recht in de camera, wordt staande gehouden door de politie, die vind de camera en houd de man aan. Man wordt verhoord, ik heb aangifte gedaan. hOvJ heeft de beelden gezien en het was een terechte aanhouding.
Ik snap dit als gewone burger niet, echt niet, waarom moet dit zo lang duren?

119534 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2016 om 01:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien wordt die zaak wel geseponeerd. Maar bel eens met de officier van justitie,

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 27, 2016 om 01:14
641 Antwoorden / 77 Vragen

Een bekeuring uitschrijven voor iemand die met 34 door een 30km zone rijdt is rendabeler. Dat heb ik ooit gemerkt!
Je zult er nooit meer iets van horen. Dit soort zaken levert justitie niets op.

sw
door swat1500 - Jul 27, 2016 om 05:43
3761 Antwoorden / 0 Vragen

Wij kunnen ook geen antwoord geven op de vraag hoe lang het gaat duren. Ik adviseer u contact op te nemen met het slachtoffer loket die gaan het dan uitzoeken voor u.

hansje klein
door hansje klein - Jul 27, 2016 om 09:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Pas wanneer u uw camera terug krijgt weet u dat men aan de zaak heeft gewerkt.....de molens draaien langzaam.

we
door weethet - Jul 27, 2016 om 12:04
107 Antwoorden / 2 Vragen

Mede door de bezuinigingen is de rectbank erg druk /overbelast. Maar het uitstel is nu onredelijk lang. SCHRIJF een brief(fax) aan het OM waarom?

ha
door harryromijn - Jul 27, 2016 om 12:34
272 Antwoorden / 0 Vragen

a) bezuinigingen bij politie, justitie en rechterlijke macht
b) geen prioriteit van justitie en politie
c) de misdaadcijfers moeten omlaag, dus.. men probeert zo veel mogelijk aangiften te laten verzanden
d) brengt, anders als bekeuringen, niets op

ha
door harryromijn Dec 26, 2016 om 13:03
272 Antwoorden / 0 Vragen

100,00000 % mee eens.

koekeloer
door koekeloer - Jul 27, 2016 om 13:10
562 Antwoorden / 18 Vragen

Omdat je een gewone burger bent gaat het zo. Als er iemand van justitie bij betrokken zou zijn zou het allemaal heel anders verlopen.

pi
door pieterwolters Aug 3, 2016 om 19:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Aha, de "gewone burger" kaart wordt weer getrokken.... Die zijn altijd zielig.

koekeloer
door koekeloer Aug 16, 2016 om 17:18
562 Antwoorden / 18 Vragen

kaart ?

he
door heideveld - Jul 27, 2016 om 13:47
43 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik 't goed begrijp bent u slachtoffer. Justitie heeft achterstanden in verwerken van zaken. Als slachtoffer zou u eens kunnen bellen me Slachtofferhulp Nederland op 0900-0101. Zij kunnen u misschien helpen/adviseren/op het juiste spoor zetten. Succes!! En zoals iemand ook al schrijft, als de zaak geseponeerd is (dus er geen straf of vervolging komt) verzuimt justitie nog wel eens om de aangever hierover te informeren. Daarmee ontneemt zij u als aangever ook de kans om hiertegen bezwaar aan te tekenen. Dat kan namelijk. Slachtofferhulp kan u hierover ook inlichten.

vr1944
door vr1944 - Jul 28, 2016 om 11:18
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Om een lang verhaal kort te maken , waarom bel je niet met de rechtbank waar de zaak voor moet komen .Zelf vermoed ik dat de zaak geseponeerd is of dat de politie het geen zaak vond , maar daar zou je dan wel bericht van moeten krijgen .

dokun
door dokun Dec 28, 2016 om 10:58
152 Antwoorden / 0 Vragen

De politie bepaald niet of het wel of niet een zaak wordt. Dat beslist Justitie!

vr1944
door vr1944 Dec 30, 2016 om 13:09
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je daar 6 maanden over nagedacht om op dit briljante antwoord te komen ??

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2016 om 18:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Politie en justitie hebben de beschikking over de beelden en ik zelf ook gelukkig.

Blijkbaar heb je de camera dus al terug gekregen?
Waarvoor is er procesverbaal opgemaakt? Diefstal, geweldpleging, ......?
Zoals al door anderen aangegeven, neem eens contact op met slachtofferhulp.

ma
door manwijf - Aug 3, 2016 om 08:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

Het rechtssysteem in NL werkt traag en vaak onbegrijpelijk. Heb het zelf ook wel eens meegemaakt in een rechtszaak dat alles volkomen duidelijk was, maar dat de zaak om onduidelijke redenen 3x aangehouden werd. Verdachte had hetzelfde delict al zeker 20x gepleegd, het was dus appeltje eitje, maar zo werkt het niet. Uiteindelijk duurde het een jaar voor er een veroordeling kwam. Dat heeft uiteindelijk ook nog veel geld gekost.
Bij aanhouding hoor je wel een nieuwe datum te krijgen, maar of de zitting dan werkelijk plaats gaat vinden, blijft onzeker.
Er wordt steeds geroepen, dat de criminaliteit afneemt. Gek genoeg blijkt dat helemaal niet uit het aantal incidenten die de pers halen alleen al. Daarbij is het aantal mensen dat bij justitie werkt, kennelijk niet afgestemd op de hoeveelheid zaken.

pi
door pieterwolters Aug 3, 2016 om 19:26
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wees blij dat zaken zorgvuldig gedaan worden. Als dat niet zo zijn zou die persoon die iets al vaker heeft gedaan een volgende keer ten onrechte veroordeeld kunnen worden.

ri
door riet pleus - Aug 5, 2016 om 11:11
2 Antwoorden / Vragen

Volgens mij mag een shoarma zaak om 2 uur helemaal niet open zijn, is wel erg laat

tenormin
door tenormin Aug 31, 2016 om 13:42
16811 Antwoorden / 108 Vragen

de TS, eagle1973 schrijft nergens dat hij daadwerkelijk in een shoarmatent binnen is geweest. Hij was het van plan en werd door de crimineel tegengehouden. Zou mijn honger ook vergaan.

dokun
door dokun Dec 28, 2016 om 11:00
152 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin!

Ik weet niet waar u woont maar eetgelengenheden zijn dikwels wel open tot laat in de nacht (vroege ochtend). Maar dat heeft trouwens helemaal niets met de vraag van de TS te maken..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 31, 2016 om 22:29
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Nationale ombudsman !

ed
door editusernaam - Oct 4, 2016 om 10:06
18 Antwoorden / Vragen

Je zult niet voor de rechter komen al benadeelde partij, het slachtoffer. Is er contact geweest met Slachtofferhulp?

Verdachte komt zonodig voor de politierechter c.q. meervoudige strafkamer.

De rechter-commissaris kan je mogelijk als getuige, onder ede/belofte, verhoren. Denk dat de beelden al voor zich spreken.

tonkuijler
door tonkuijler - Oct 19, 2016 om 13:51
19 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar het politie bureau vraag het zaaknummer en het telefoonnummer van Officier van Justitie, even bellen is voldoende om de zaak opgang te brengen.

In
door Inoka - Dec 14, 2016 om 15:29
5 Antwoorden / Vragen

Heb ook een verhaal. 2 meisjes, slachtoffer van gewapende overval. Telefoons, geld, etc. afgepakt. Proces verbaal opgemaakt op politiebureau. Meisjes na uren nog totaal overstuur.
Na maanden wordt één van de telefoon in bezit van berover aangetroffen, met nog een aantal andere telefoons.
Rechtzaak: dader: telefoons heb ik van iemand anders gekocht. Uitspraak: taakstraf. Meisjes zaten in de zaal een waren stomverbaasd dat er niets werd verteld over de gewapende overval.
Gevolg: vertrouwen in Nederlandse rechtspraak tot de bodem gedaald.

sw
door swat1500 Dec 14, 2016 om 22:59
3761 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste moet u uw vraag in een eigen topic zetten en niet als een nieuwe vraag in een ander topic.

Hebben de meisjes de persoon die in het bezit was van de telefoon herkent als (een van) de dader(s) van de gewapende overval.
Zo ja, hebben ze dit aan de politie verteld?
Zo nee, het enkele bezit van een gestolen telefoon wil niet automatisch zeggen dat de bezitter ook degene is die de telefoon gestolen heeft. DE meeste overvallers willen juist hun buit verkopen om geld te kunnen vangen.
De koper van de telefoon kan dus niet verweten worden betrokken te zijn geweest bij de overval.
Het is wel verboden om  gestolen waar te kopen. Dit heet heling. Voor heling krijg je niet snel een onvoorwaardelijke gevangenisstraf maar wel een taakstraf.
Als niet bewezen kan worden dat de bezitter van de telefoon ook betrokken was bij de overval zal die ook niet worden benoemd bij de zitting.

wendyz
door wendyz - Dec 20, 2016 om 04:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zou ze blijven bellen bij het OM

En als het inderdaad geseponeerd wordt, vervolging laten afdwingen via artikel 12 ;-)

ti
door tippelaar1 - Dec 21, 2016 om 17:03
10 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is er geen strafbaar feite gepleegd. U bent niet geslagen of bedreigd. Uw camera heeft u weer terug en die is niet stuk dus ook geen vernieling. H

marita5
door marita5 Dec 21, 2016 om 17:06
11485 Antwoorden / 15 Vragen

@Tippelaar1 , wilt u zo vriendelijk zijn om naar de datums van de topics te kijken , u bent vragen van maanden geleden naar boven aan het halen , is zeer vervelend .

hutch
door hutch Dec 21, 2016 om 19:26
4515 Antwoorden / 29 Vragen

(Buiten het feit m.b.t. de datum) @Tippelaar1, u heeft duidelijk geen kaas gegeten van Strafrecht (e.d.). Lees het verhaal nog eens heel goed. En als u alle tijd van de wereld heeft, lees het Wetboek van Strafrecht- en Strafvordering ook eens goed door + bijbehorende jurisprudentie. Succes (sterkte).

dokun
door dokun Dec 28, 2016 om 11:05
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Maritas,

De enige reactie die vervelend is, is die van U! #arrogant en #vervelend !!

Wie bent u dat u bepaald wanneer er wel of niet op een (ouder) topic gereageerd mag worden..?  Zolang een topic open is kan iedereen die daar behoefte toe voelt gewoon reageren! Daar heeft u helemaal niets mee te maken!

Dit topic is door KASSA zelf opnieuw actief gemaakt door het in de nieuwsbrief te plaatsen!

ti
door tippelaar1 Jan 23, 2017 om 14:13
10 Antwoorden / 0 Vragen

@Hutch. Weer een (te) late reactie. Bedankt voor uw bemoedigende opmerkingen. Graag zou ik in de toekomst verschoond blijven van uw bijzonder denigrerende en arrogante opmerkingen. Als u pretendeert het starfrecht te kennen en de wijze waarop het wordt uitgevoerd, verzoek ik u om uw autoriteit op dit gebied te noemen, misschien kan u dan gelijk geven. Doet u dat nidet dan bent u een blaaskaak  met een  grote bek.

Redacteur
door Redacteur Jan 24, 2017 om 13:55
1052 Antwoorden / 62 Vragen

Gelieve het forum niet te gebruiken voor het uitwisselen van onvriendelijkheden. De vragensteller en sitebezoekers zijn vooral geholpen met inhoudelijke bijdragen.

De redactie

labren
door labren - Dec 23, 2016 om 17:35
862 Antwoorden / 0 Vragen

is dus bij verstek veroordeelt , daar krijg je geen bericht van, je kan het wel opvragen aan de griffier van de rechtbank waar het voor geweest is

he
door heideveld - Jan 13, 2017 om 13:29
43 Antwoorden / 6 Vragen

Bellen met rechtbank. Vragen nr. Afd. Zittingvoorbereiding en parketnummer (staat op dagvaarding/oproep vorige zitting) bij de hand houden.

he
door heideveld - Jan 13, 2017 om 13:31
43 Antwoorden / 6 Vragen

Bellen met rechtbank. Vragen nr. Afd. Zittingvoorbereiding en parketnummer (staat op dagvaarding/oproep vorige zitting) bij de hand houden.

raymond regensburg
door raymond regensburg - Jan 20, 2017 om 04:00
4 Antwoorden / Vragen

BEKEND JUSTITIE BESCHOUWD DIT NIET MEER ALS BELANGRIJK OM DAT ZE ER NIET VAN KUNNEN PLUKKEN OM GELDIN HET LADE TE KRIJGEN  EN  WAAROM NOG VERER DE MOEITTE ; DENKEN ZE ; ZO GAAT HET ECHT ;

pino123
door pino123 Jan 20, 2017 om 08:38
2760 Antwoorden / 14 Vragen

Goede bijdrage hoor! Hoofdletters worden beschouwd als schreeuwen. Daarbij een topic van 6 maanden oud...

costnix
door costnix Jan 20, 2017 om 12:41
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Uw computer is besmet met het CapsLockStuck virus!

ge
door gerrit250 - Jan 30, 2017 om 14:37
37 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ik had ook zo;n gemakelijke zaak in Antwerpen. Op klaarlichte dag wordt op een bewaakte parking in mijn auto ingebroken. Een Renault met Frans kenteken en zo'n bruine man die even een ruit insloeg en spullen uit de kofferbak haalde. Alles op video. Aangifte gedaan. vergeet het maar. Zelfs mijn verzekering (CB) deed niet eens de moeite om het kenteken na te trekken.

tijger1
door tijger1 Jan 30, 2017 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijkt u ook even naar de start datum van dit topic?

costnix
door costnix Jan 31, 2017 om 08:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En het is in België gebeurt. Ander land, andere wetgeving!

sm
door smarty - Feb 14, 2017 om 01:25
4 Antwoorden / Vragen

Rechts zaken kunnen kort en lang zijn. Ik geloof echter niet dat de bestelauto uit was op je camera maar wel op zijn privacy!!
Kan leuk lijken om alles te filmen maar een persoon heeft recht op zijn privacy. Toevallig kwam je de auto 2 keer tegen waardoor
een vermoeden word geschept dat je de goede man volgt als een detective wat niet jouw beroep is. En als dit alles op jouw filmpje staat, staat dus mijn verhaal op jouw filmpje. Wie de zaak wint? zal de rechter moeten beoordelen. ikzelf geloof dat dit met een sisser zal aflopen, omdat deze man zich gaat beroepen op inbreuk van zijn privacy. Neem filmpjes van de familie joh en laat anderen met rust
zoniet kan het nog veel slechter aflopen als je een wilde stier tegenkomt. Succes.

costnix
door costnix Feb 14, 2017 om 09:06
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een dief heeft recht op privacy???? HAHAHAHAHAHAHAAAH!
Ik kom net meer bij van het lachen!

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2017 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@smarty. Het gaat over 2015.

Cookies
door Cookies Feb 14, 2017 om 11:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Smarty (helaas toch niet zo smart) zit allemaal OUDE TOPICS te bumpen.

Hy
door Hyacintha - Apr 15, 2017 om 16:21
5 Antwoorden / 2 Vragen

Fijn hè, al die bezuinigingen bij justitie. Ik heb zoiets ook aan de hand gehad en kreeg ook geen duidelijk antwoord op de vraag hoe lang het gaat duren. In mijn geval duurde het uiteindelijk bijna 2 jaar.

Po
door Pontiac Apr 15, 2017 om 16:43
131 Antwoorden / 5 Vragen

u is niet de slimste en misschien ook woord en datablind deze vraag is al een (1) jaar oud ,u vervuild dit forum , maarja  moet kunnen in 2017 niet?

me
door mein33 Apr 15, 2017 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@pontiac,

@hyacintia is spikspinternieuw op deze site en nog lang niet zo'n "oudgediende" als u bent.
Hij/zij heeft net geleerd hoe een reactie geven werkt en is nu aan het proberen het geleerde hier toe te passen.
Naar de datum van een topic kijken zit pas in les 7, dus nog even geduld en geen ongepaste opmerkingen  a.u.b. ;-))

jo
door johnnybegood - Jun 8, 2017 om 14:53
4 Antwoorden / Vragen

Zoals u zelf aangeeft, ze hebben het druk, Heeft u ook schade geleden ? daarmee bedoel ik persoonlijk letsel, of een beschadigde brommer of camera.
Dan zou ik een advocaat nemen of een civiele procedure starten om de schade vergoed te krijgen bij de kantonrechter, Tot een bedrag van 25000,= kunt u zelf
procederen, zonder dat u een advocaat nodig heeft.

Zoals het nu lijkt is er alleen sprake van een strafzaak, en wat voor zin heeft het om te weten wanneer deze zaak voor de rechter komt, zeker als u geen schade heeft.

marita5
door marita5 Jun 8, 2017 om 15:00
11485 Antwoorden / 15 Vragen

@JohnnyBegood , kijk a.u.b naar de datum van dit topic , is bijna 1 jaar geleden .

costnix
door costnix Jun 8, 2017 om 16:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een Engels spreekwoord luidt aldus "A man who is his own lawyer has a fool for a client."

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2017 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom wordt die oude zooi niet gesloten?

xn
door xnm - Jun 15, 2017 om 22:10
2 Antwoorden / 6 Vragen

Helemaal off topic maar een vriend van mij wacht al 7 jaar op z'n zaak.. Die dingen kunnen soms zo ellendig lang duren