an
door antwoord123 19 jun. 2017 om 12:51
Geldzaken & recht

Wanneer mag er incassokosten in rekening worden gebracht?

Geachte heer/mevrouw,

Donderdag 15 juni 2017 ontvng ik een email van onze VVE beheerder dat ik nog een openstaande bedrag €137.74 moet betalen.

Dit bedrag heeft betrekking op verhoging van de  maandelijkse contributie  €14,79) per 01-01-2017 inclusief de maand juni 2017,
nieuw bedrag € 63,79 + € 73,95 (jan t/m mei 2017 5x14,79 )= €137,74
Op  vrijdag16 juni heb ik €137,74 overgemmaakt en per email aangegeven dat ik eerder niet heb geweten van de verhoging en alsnog de betreffende stukken wens te ontvangen ter controle.
 
Eerder heb ik geen bericht hierover ontvangen nog een herinnering.
Daarnaast eisen zij incassokosten €48,40  (inclusief 21% BTW) plus €137,74 totaal €186,14 binnen 15 dagen te voldoen.

Gaarne uw advies of incassokosten terecht in rekening wordt gebracht.

Met vriendelijke groet,
Theresia Sardjoe

514 6 Rapporteer
door uwjurist - 19 jun. 2017 om 13:28
976 Antwoorden / 0 Vragen
4

Incassokosten mogen pas in rekening worden gebracht na een zogenaamde veertiendagenbrief, waarbij u in de gelegenheid wordt gesteld alsnog zonder bijkomende kosten te betalen binnen 14 dagen na ontvangst van de brief. Daarna zijn incassokosten verschuldigd, áls de brief in alle opzichten correct en aantoonbaar is. Dat wil onder meer zeggen dat de juiste termijn moet worden genoemd en het exacte en juiste bedrag aan incassokosten moet worden genoemd. 

 

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

 

door tijger1 - 19 jun. 2017 om 13:28
31787 Antwoorden / 15 Vragen
0

Als u geen bericht hebt gehad van de verhoging kon u dat ook niet weten En als u geen herinnering hebt gehad zijn de incassokosten niet terecht

door marita5 - 19 jun. 2017 om 14:13
4006 Antwoorden / 1 Vragen
2

Hallo Antwoord123 , 

Wanneer mag een ondernemer incassokosten berekenen?

Een ondernemer mag pas incassokosten doorberekenen nadat:

  • u te laat bent met betalen;
  • én u voor de openstaande rekening eerst een aanmaning (herinnering) hebt gekregen;
  • én u niet binnen 14 dagen na de dag van het ontvangen van de aanmaning hebt betaald.

LET OP ! DE ONDERNEMER MOET BEWIJZEN DAT DE AANMANING AAN ALLE VOORWAARDEN VOLDOET EN DAT U DE AANMANING HEBT ONTVANGEN

Wat moet er in de aanmaning staan?

Een briefje waarin alleen staat dat u nog moet betalen is niet voldoende. In de aanmaning moet ook staan:

  • dat u de openstaande rekening binnen 14 dagen moet betalen;
  • dat er incassokosten worden berekend als u niet op tijd betaald. De termijn van 14 dagen begint een dag na het ontvangen van de aanmaning (herinnering);
  • dat er incassokosten worden berekend als de rekening niet binnen 14 dagen na het ontvangen van de aanmaning is betaald. 

LET OP : ONTBREEKT DE BOVENSTAANDE INFORMATIE? DAN IS ER NIET OP DE JUISTE MANIER AANGEMAAND, EN DAN MAG DE ONDERNEMER (NOG ) GEEN INCASSOKOSTEN IN REKENING BRENGEN .DE ONDERNEMER MOET U EEN NIEUWE AANMANING ( HERINNERING) STUREN . EN U HEBT DAN WEER 14 DAGEN DE TIJD OM DE REKENING TE BETALEN .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

jo
door jorisw - 19 jun. 2017 om 14:26
2976 Antwoorden / 1 Vragen
2

Is de communicatie over de prijsverhoging en de aanmaning misschien in je spam box terecht gekomen?

door diumenge - 19 jun. 2017 om 14:52
8800 Antwoorden / 11 Vragen
2

Die verhoging zal toch wel besproken zijn in de ledenvergadering en in de notulen staan?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Bj
Bjorntje123 - 24 jun. 2017 om 20:03
Computers & telefonie

Tele2

Beste,   Vier jaar geleden begon mijn avontuur bij jullie. Vier jaar lang goede service en geen problemen . . . tot twee maanden terug.   In mijn complete verbazing werd ik op een ochtend wakker met de boodschap: “Bedankt dat je klant bij ons bent geweest. Je abonnement loopt vandaag af!” Met volle moed pakte ik de telefoon erbij om vervolgens welgeteld twee uur lang met Tele2 aan de telefoon ... Lees meer

Di
Dido - 24 jun. 2017 om 22:52
Huishouden & energie

Laatste renovatiewerkzaamheden voor oplevering woning

Binnenkort zal ik een pas gerenoveerde huurwoning betrekken. De aannemer is op dit moment nog bezig, maar ik heb geen idee wat het eindresultaat wordt. De keuken, de badkamer en het toilet zien er prachtig uit, maar er zijn nog wat dingen die niet helemaal in orde zijn. Inmiddels heb ik contact gehad met de verhuurder en die heeft mij doorgestuurd naar de aannemer. Helaas heb ik van hem nog geen r ... Lees meer

xn
xnm - 15 jun. 2017 om 20:22
Geldzaken & recht

Oppassen 7-14 dagen, hoeveel betalen

Ik moet binnenkort op zakenreis, en ik heb een oppas. Zij past al een jaar op en is 21 jaar. Hoeveel moet ik haar betalen voor 7 dagen? Het gaat om een kindje van 3 jaar oud, die 2 dagen in de week op het KDV zit. Verder verblijft de oppas in mijn huis, wat is redelijk om te betalen? ( los van de boodschappen)? Lees meer