Fi
door Firosch May 2, 2016 om 16:51
Geldzaken & recht

WAO in combinatie met partnerpensioen

Mijn moeder (geboortejaar 1956) ontvangt maandelijks een WAO-uitkering van het UWV van ongeveer EUR 460 netto per maand. Mijn vader (geboortejaar 1954) heeft tot voor kort altijd gewerkt en is ernstig ziek geworden. Hij zal voor zijn pensioendatum komen te overlijden.

Het partnerpensioen (tot zijn 67e) bedraagt ongeveer EUR 39.000 bruto per jaar.

Op het internet lees ik verschillende verhalen over het al dan niet gekort worden op 1 van beide uitkeringen in combinatie met elkaar. Of geldt dit alleen voor de nabestaandenuitkering? Het zou mijn moeder erg helpen hier zekerheid over te krijgen, bij voorbaat dank voor de hulp.

7567 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het pensioen wat uw moeder zou gaan krijgen na het overlijden van uw vader, dus van een pensioenfonds of iets dergelijks, niet van de Sociale Verzekeringsbank de ANW, wordt nergens mee verrekend. Dus ook op de WAO van uw moeder vindt geen korting plaats.

ja
door jackyh - May 2, 2016 om 17:20
953 Antwoorden / 4 Vragen

De WAO-uitkering stopt pas bij de ingang van de AOW. en niet eerder. Heeft niets met het nabestaandenpensioen te maken.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Als de moeder van de Ts recht zou hebben op nabestaandenpensioen van de staat, zou de WAO daarop gekort worden.

getty
door getty - May 2, 2016 om 17:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Die 39000 is wel erg veel voor een partner/nabestaanden pensioen op jaarbasis, weet u dit zeker?

tijger1
door tijger1 - May 2, 2016 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty

Misschien heeft vader een vorstelijk inkomen, met dito pensioenregeling?

getty
door getty May 2, 2016 om 18:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat zou zeker kunnen,maar misschien goed als TS het even checkt voor de zekerheid.

uwv_webcare
door uwv_webcare - May 3, 2016 om 14:31
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Firosch,

Het partnerpensioen heeft geen invloed op de WAO uitkering van jouw moeder omdat de inkomsten van de partner buiten beschouwing worden gelaten tijdens de WAO uitkering. Ook wanneer de partner overlijdt. Om zeker te weten of de WAO ook geen invloed heeft op het partnerpensioen kun je contact opnemen met het pensioenfonds.

Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare

Fi
door Firosch - May 5, 2016 om 22:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden!