ko
door kollie98 May 27, 2016 om 18:54
Geldzaken & recht

Wat mag wel wat mag niet met een groenstrook (groenbestemming)

Goedenavond,

Familie van ons heeft voor de woning een groenstrook. Nu heeft de overbuurman een deel van deze strook dat aan zijn woning grenst vd gemeente gekocht.
Deze groenstrook ligt in de bocht van een t-splitsing in een woonwijk. Alles in die bocht heeft de bestemming groen en de strook loopt door tot aan de hoofdweg..
Nu wil de overbuurman een schutting op zijn grond met die groenbestemming zetten en heeft hiervoor een vergunning aangevraagd. Daarnaast parkeert hij er nu al weken een grote camper op die strook naast zijn woning (hij schijnt er een camperstalling op te willen zetten). Het zicht vanuit de woning van mijn familie is nu slecht, ze kijken nu steeds op die camper. Terwijl ze vroeger een vrij uitzicht hadden.
Daarnaast is de verkeersituatie er niet beter op geworden. Zicht in de bocht / t-splitsing is slechter. De gemeente is hier al herhaaldelijk over benaderd, zij willen echter niks er tegen doen en men zegt steeds we zullen de situatie onderzoeken. Mijn familie wordt er radeloos van.

Wat mag die overbuurman met zijn groenstrook? Moet de gemeente handhaven als hij er bv een camper neerzet? Wie weet raad?

mvgr,
Erik

23702 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 27, 2016 om 19:29
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als de buurman het betreffende stuk grond heeft gekocht dan mag hij ermee doen wat hij wil en mag hij er ook zijn camper parkeren.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 27, 2016 om 19:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Swat 500 dat is pertinent niet waar.  Ik heb naast mijn woning 50m2 grasveld bijgekocht mag er veel mee doen maar mijn auto erop parkeren mag niet. Het heeft niet de bestemming hiervoor. Nu een leuke extra tuin ervan gemaak met mooi hek eromheen en betegeld/beplant.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Radeloos? Beetje overdreven. Men heeft geen recht op een vrij uitzicht, ook niet als men dat eerst wel had.

Het enige is dat volgens mij in een bocht direct aan de weg geen hoge schutting mag komen ivm de verkeersveiligheid.

En waarom zou hij geen camper naast zijn huis neer mogen zetten?

ha
door halex - May 27, 2016 om 21:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de buurman de vergunning voor de schutting krijgt, mag hij die bouwen. Uw familie kan in bezwaar gaan. Maar de succeskans schat ik laag in. De meeste gemeenten hanteren namelijk het beleid dat groenstroken niet verkocht worden als daardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. En zichthoeken (ruimte die de verkeersdeelnemer nodig heeft voor het overzicht op een kruising/splitsing) worden normaal gesproken sowieso niet verkocht.
Nu de strook verkocht is, heeft de gemeente kennelijk geoordeeld dat dit geen verkeersonveilige situatie op kan leveren.
En zoals gezegd, recht op vrij uitzicht is er niet.

gerbera
door gerbera - May 27, 2016 om 22:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het zicht vanuit de woning van mijn familie is nu slecht, ze kijken nu steeds op die camper. Terwijl ze vroeger een vrij uitzicht hadden.

U heeft het over vrij uitzicht maar als ik het lees keek uw familie tegen het huis van de overbuurman.
De overbuur mag alles met die grond doen zolang dat niet in strijd is met de gemeente verorderingen. En waar wordt u familie radeloos van, dat de buurman die grond gekocht heeft ? Leven en laten leven, daar wordt een mens gelukkig van.

ha
door halex May 27, 2016 om 23:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Of ze keken langs het huis naar de afbuigende weg en daarachter liggende vrije natuur. Welk uitzicht nu door een schutting of camper wordt belemmerd. Ik lees niet dat ze tegen het huis van de overbuurman aankeken.

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2016 om 23:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Best mogelijk, dat er voor u (on-)duidelijke voorwaarden zijn gesteld bij de genoemde groenstrookverkoop. Vooral ook de plaatselijke APV meteen erbij nemen. Daar staat iets in over campers parkeren en het stallen van campers die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn en/of de verkeersveiligheid belemmeren en alles over schuttingen.

Daarnaast is het een paralel onderzoek waard, wie de APV in uw Gemeente moet handhaven. Niet iedere Gemeente beschikt over een eigen opsporingsambtenaar of ingehuurde (deeltijd-)BOA. De politie komt er mee weg wanneer ze andere prioriteiten stellen dan het stallen van campers onderzoeken. Komt verkeerveiligheid in het geding, zijn ze wèl aanspreekbaar. Willen/kunnen beiden de plaatselijke APV niet handhaven kunt u via de rechter de APV laten handhaven of de Gemeente in gebreke stellen. Richt u zich op een lange strijd in. Echter zolang zult u van uw uitzicht kunnen genieten...

U zult dus om te beginnen vooral eerst die schuttingaanvraag onderbouwd moeten proberen te verhinderen voordat de wettelijk vastgelegde tijd hiervoor afloopt.

lenyenfred
door lenyenfred - May 30, 2016 om 13:12
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste kollie98,
Heb in het verleden een groenstrook gehuurd naast ons huis en mocht daarmee doen wat ik wilde.
Schutting, carpoort o.i.d. was toegestaan, maar moest verwijderd worden bij opzegging of verhuizing.
Ligt dus aan de gemeente.
Het huren was ook een symbolisch bedrag.
90 m2 voor 10 GULDEN per jaar.
Was zwart op wit.
Veel succes, maar laat ze vragen AAN de gemeente.

ej
door ejelze - May 30, 2016 om 13:13
5 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens in de APV van de gemeente  had er ook last van heb kontakkt gehad met de wijk agent
1. Het is verboden een voertuig, bijv. woonwagen, kampeerwagen, caravan, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwa­gen of ander der­ge­lijk voertuig, dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd: a. langer dan op drie achtereenvolgende dagen - binnen de bebouwde kom – op of aan de weg te plaatsen of te hebben

ru
door ruitenboer - May 30, 2016 om 13:45
64 Antwoorden / 1 Vragen

Over de schutting. Daar zijn richtlijnen voor.
http://www.vergunningsvrijbouwen.com/schutting-plaatsen/221/

Dus in dit geval zal een schutting niet hoger mogen dan 1 meter.
Het is dus aan de buurt om de vergunning aan te vechten.

le
door lexdura May 30, 2016 om 20:14
121 Antwoorden / 0 Vragen

Nu haalt u twee dingen door elkaar.
Zonder vergunning mag de schutting op bedaalde delen van het erf niet hoger dan 1 meter zijn.

En als het stuk grond nog steeds in het bestemmingsplan een functie "Groen" heeft, dan is het geen erf voor het vergunningvrij bouwen en kan de betreffende buurman daar niets bouwen zonder vergunning (behalve een erfscheiding tot een hoogte van een meter).

Met vergunning is vaak een grotere hoogte mogelijk, dat hangt af van het geldende bestemmingsplan ter plaatse.

mo
door mof - May 30, 2016 om 13:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De grond is nu niet meer van de gemeente maar van de buurman.
Als de gemeente vergunning verleent een schutting daarop te zetten volgens de wensen van de buurman,
dan zou u die vergunning moeten aanvechten bij de gemeente, anders mag hij gewoon de schutting plaatsen,
dat is wat vergunning betekent.
Ook tegen de camperstalling zult u gewoon bezwaar moeten maken bij de gemeente, het is de grond van de buurman, dus in principe
mag hij daar wel een camper op zetten, het ligt aan de plaatselijke verordeningen of de gemeente dit verder ook toestaat, ivm
hoogte etc.
Pas als het in strijd is met een of andere plaatselijke verordening moet de gemeente handhaven, anders heeft uw familie pech.

jantom
door jantom - May 30, 2016 om 14:51
377 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet alle reacties gelezen maar als een gemeente een stuk openbare gemeentegrond verkoopt aan een aangrenzende particulier wordt normaliter altijd voorwaarden gesteld ten aanzien van het gebruik van de grond.

De intentie is ook dat groen groen blijft. Hooguit mag de grond worden omheind maar ten aanzien van de hoogte van de afscheiding zullen regels gelden die in het bestemmingsplan zijn vermeld (en misschien ook in het contract). De bestemmingsplannen zijn openbaar (dus liggen ter inzage) dus u kunt voor u zelf nagaan wat mag en niet mag.

U mag ook best het gemeentebestuur vragen wat er voor eisen zijn gesteld in het contract tussen de gemeente en de nieuwe eigenaar. U bent feitelijk belanghebbende want het betreft een openbare groenstrook dat privaat wordt.

Ik ben zelf benieuwd wat de grondprijs is.... maar het gaat om het gebruik dat aan de grond mag worden gegeven.

Ik ga er niet vanuit dat door de verkoop van de grond de buurman het recht krijgt om er een stallingsplaats van te maken.

audb
door audb - May 30, 2016 om 19:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Deze buurman mag bij de gemnte een omgevings vergunning gaan aanvragen en dan pas kan er actie worden ondernomen en die procedure kan tot de hoogste bestuursrechter plaatsvinden zie maar hier https://www.rechtspraak.nl/

En ook deze is handig
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2010/07/20/erf-en-perceelafscheidingen/infoblad-erf-en-perceelafscheidingen-26-7.pdf

Ke
door Keesje39 - May 30, 2016 om 22:24
25 Antwoorden / Vragen

Ik zou het aan de Rijdende Rechter voorleggen.