Wa
door Waarrookisisvuur Feb 9, 2016 om 21:32
Geldzaken & recht
Wat te doen als de notaris niet de juiste of te laat informatie geeft?

Notaris wil dat ik volmacht geef aan een onbekende t.b.v. verklaring beneficiaire aanvaarding. (nalatenschap van een familielid). Die notaris heeft hiervan een actie opgesteld, die ik bij een notaris in mijn woonplaats moet ondertekenen ( handtekening legaliseren )  Op plaats van te noemen gemachtigde is geen naam ingevuld en moet potlood staat er geschreven "hier niets invullen s.v.p."

Notaris geeft aan dat een medewerker van de rechtbank de verklaring gaat afleggen, vreemd, net als een slager die zijn eigen vlees keurt.

Ik vindt dit heel vreemd!!

Ik heb reeds notaris per email mede gedeeld dat ik geen volmacht aan een onbekende geef, maar hij stelt in zijn reactie dat het een misverstand is mijnerzijds! Ik heb reeds aangegeven dat ik beneficiaire aanvaarding wil verklaren, maar de notaris wordt dwingender: Ik moet een volmacht geven aan een onbekende t.b.v. verklaring beneficiaire aanvaarding.

Wij hebben het vermoeden dat andere erfgenamen reeds in en rond de beide woningen van de overledene  hebben “geshopt”. Ondertussen is er een sleuteloverdracht geweest via de notaris tussen beide families zonde mij medeweten. ( Ik ben de eerste erfgenaam van de overledene volgens de wet en sta in zijn testament).

Terwijl de wet zegt dat:  binnen deze termijn geen handelingen van zuivere aanvaarding verricht. Dit gebeurt als u zich gedraagt alsof u de erfenis zonder beperking aanvaardt. Bijvoorbeeld door de inboedel of de woning van de overledene te verkopen. De wet gaat er dan vanuit dat u heeft gekozen voor zuivere aanvaarding. U kunt dan niet meer kiezen voor beneficiaire aanvaarding of verwerping.

Vermoedelijk daarom wordt er pressie door notaris en anderen op mij uitgeoefend om maar een onbekende van rechtbank Noord Nederland te machtigen inzake beneficiaire aanvaarding. dat betekend wel de eventueel vermogen erven maar niet de schulden... Maar diegenen die reeds “geshopt” in de bezittingen van de overledene moeten nu zuiver aanvaarden.

Ook stelde de notaris in kwestie voor om met een ander erfgenaam samen een verklaring beneficiaire aanvaarding afteleggen bij de rechtbank. Maar dank zij Google weet ik nu als een van de erfgenamen de nalatenschap beneficiaire aanvaarden wil, dan moeten de rest van de erfgenamen hier in meegaan.  Nu heeft de notaris van alle andere erfgenamen reeds een machtiging voor verklaring beneficiaire aanvaarding door een medewerker van rechtbank Noord Nederland. Een notaris moet toch onafhankelijk en objectief handelen in zijn functie?

Gaarne jullie advies.

2712 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2016 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een medewerker van het notariaat gaat gewoon naar de rechtbank, niets mis mee. Maar u kunt ook zelf simpel naar de rechtbank gaan en beneficiair aanvaarden. Dan is dat klaar.

Die sleuteloverdracht is mij niet echt duidelijk. Hoe komt de notaris aan due sleutels?

ha
door halex - Feb 9, 2016 om 22:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u beneficiair wilt aanvaarden zult u, of iemand die u machtigt, naar de rechtbank moeten. Kennelijk biedt de notaris aan om dat voor u te regelen. Uw notaris heeft gelijk.
Aan vermoedens hebt u niets. Alleen bewijzen tellen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 10, 2016 om 09:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Iedereen die is gaan ´shoppen´ zoals u het noemt, heeft de erfenis dus al zuiver aanvaard. U kunt nu nog besluiten de erfenis beneficitair ambtelijk te aanvaarden, hetgeen u wèl leges gaat kosten, maar daarentegen de zekerheid geeft dat u niet op andersmans schulden komt te zitten. U kunt de aanwijzingen van een beëdigde notaris met een gerust hart volgen.

marcel75
door marcel75 - Feb 10, 2016 om 10:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De notaris gaat niet zelf naar de rechtbank om de verklaringen af te geven. De notaris stuurt de verklaring gewoon per post naar de rechtbank alwaar de griffier de verklaring opstelt dat de nalatenschap beneficiair is aanvaardt. Omdat je niet van te voren wie bij de rechtbank die verklaring op zal stellen is daarvoor ruimte gelaten in de volmacht die door de notaris is opgesteld.

Dat andere erfgenamen hebben "geshopt" staat er helemaal los van. Het kan dan wel zijn dat zij de nalatenschap zuiver hebben aanvaardt, maar als 1 erfgenaam beneficiair aanvaardt, zijn alle erfgenamen wel vereffenaar. Zij hebben dan niet meteen de nalatenschap ook beneficiair aanvaardt.

Er is niets mis of geks aan de aan u verzonden verklaring aangezien deze in de praktijk vaak gebruikt wordt. Dat u deze moet tekenen in het bijzijn van een notaris heeft te maken met de legalisatie van uw handtekening.

Het staat u uiteraard ook vrij om zelf naar de rechtbank te gaan. U zult daarvoor wel een afspraak moeten maken en de griffierechten moeten betalen. Wordt alles in 1x opgestuurd, dan kunnen er 3 verklaringen afgelegd worden voor hetzelfde griffierecht. In dat geval betaald u dus nog maar 1/3 van de griffierechten.

uwjurist
door uwjurist - Feb 10, 2016 om 10:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U ziet v.w.b. de notaris beren op de weg die er niet zijn. Voor wat betreft de anderen, daar hebt u geen invloed op.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik