zi
door zielepiet Apr 27, 2016 om 10:07
Geldzaken & recht

Wat te doen als een offerte een verkoop overeenkomst blijkt te zijn

We gingen bij Brugman Zwolle kijken om ideeen op te doen voor een nieuwe badkamer. Zagen leuke dingen en een virendelijke verkoper die wel even ideeen op papier zou zetten.Een offerte maken was zo gedaan maar er moest wel een handtekening gezet worden want dat was de gang van zaken bij Brugman. Het feit dat wij aangaven dat wij helemaal geen geld op dat moment hadden gaf niet! De verkoper zou daar een notitie van maken.
 5 maanden later krijgen  wij een schrijven of 2600 euro betalen of de badkamer afnemen.

3818 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 27, 2016 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is uw vraag?

uwjurist
door uwjurist Apr 27, 2016 om 10:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Die staat duidelijk in de kop:

Wat te doen als een offerte een verkoop overeenkomst blijkt te zijn

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

zoekster1
door zoekster1 Apr 27, 2016 om 10:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Niet het dommerjte spelen, tijger1. Zelfs zonder kop is het duidelijk wat de vraag is.

hansje klein
door hansje klein Apr 27, 2016 om 11:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zie elders

uwjurist
door uwjurist - Apr 27, 2016 om 10:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat naar voor u. Gelukig was u niet alleen en hebt u dus een getuige. U moet onmiddellijk protesteren. En u - onder uitgebreide uitleg van de situatie en misleidende gang van zaken - op beroepen dat geen sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst. Er is nl. geen wilsovereenstemming.

En als die er al wel zou zijn, zou vernietiging op grond van dwaling (misleiding/bedrog) mogelijk moeten zijn. Vernietig dus ook de overeenkomst.
Dat moet u schriftelijk per aangetekende brief (laten) doen. Stuur de brief ook per mail én per gewone post. Zoek zo nodig juridische hulp hierbij.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

vd
door vdlieuw - Apr 27, 2016 om 10:16
212 Antwoorden / 6 Vragen

Een offerte is altijd een vrijblijvende aanbieding, meestal nog wel met een "einddatum" omdat
de prijs van materialen e.d. in die tussenliggende tijd kunnen wijzigen.
Een offerte moet natuurlijk ook duidelijk als offerte herkenbaar zijn, een prijsaanbieding waarvan niet of nauwelijks
te zien is of het een offerte of een verkoop betreft, deugd dus niet.
Ik ben bang dat u, omdaks dat u aangaf (nog) niet te willen kopen, onvoldoende naar de offerte / voorstel heeft gekeken.
Feit dat pas 5 maanden later u wordt aangeschreven komt bij niet als betrouwbaar over.
U tekent een offerte dat een koopovereenkomst blijkt te zijn, normaliter ontvangt u dan pak weg binnen 134 dagen een
bevesitiging van uw aankoop met een schema van aflvering of deelbetalingen enz.
Als u dat niet heeft gehad en dus zoals gezegd pas na 5 maanden iets van Brugman hoort dan is volgens mij het bedrijf
in gebreke gebleven in de voortgang van het aankoopproces.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 27, 2016 om 10:17
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Doe het aangetekend schriftelijk en ook via de mail (als u een mailadres heeft). Uit uw verhaal begrijp ik dat u niet alleen was. Was dat uw partner of iemand anders die mee was? Iedere getuige van deze gebeurtenis is meegenomen.
En verzoek om een schriftelijke reactie.

marita5
door marita5 - Apr 27, 2016 om 10:18
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zielepiet ,

Wat als de verkoper mijn getekende offerte als koopovereenkomst ziet ?

Een getekende offerte staat volgens de wet gelijk aan een koopvereenkomst. Na ondertekening bent u dus gebonden aan de afspraken in de offerte. Ons advies is dan ook om een offerte niet te tekenen, tenzij u zeker weet dat u tot aankoop wil overgaan.

bron : das.nl

zoekster1
door zoekster1 - Apr 27, 2016 om 10:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar als de ondertekening door misleiding tot stand is gekomen, is de overeenkomst te vernietigen. Dat blijft staan.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 10:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Bewijs dat maar eens. Een offerte teken je niet. Nooit. Die lees je en als je je kunt vinden in wat geboden wordt stel je een koopovereenkomst op. Mensen die zoveel geld hebben dat ze een keuken, nog wel bij Brugmans, kunnen kopen hebben toch ook wel een minimaal intelligentieniveau?

zoekster1
door zoekster1 Apr 27, 2016 om 10:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat is de moeilijkheid. Daarom heb ik het over getuigen. En ook mensen die minder verstand hebben van overeenkomsten kopen wel eens een keuken, of andere dure spullen. Verder gaat dit ook nog eens over een badkamer en jij hebt hebt het over een keuken, dus wat zegt dat over jouw leesniveau?

uwjurist
door uwjurist Apr 27, 2016 om 10:48
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door pieterwolters 27 Apr 2016 om 10:31

...Mensen die zoveel geld hebben dat ze een keuken, nog wel bij Brugmans, kunnen kopen hebben toch ook wel een minimaal intelligentieniveau?

Wat is dit voor denigrerende opmerking? Over niveau gesproken...

marita5
door marita5 - Apr 27, 2016 om 10:34
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@zielepiet ,

Aanvulling op @zoekster1 ,

Lees deze informatie eens door klik op de rode regels  ( zie ook voorbeeldbrief ) .

https://www.consuwijzer.nl/thema/wet-oneerlijke-handelspraktijken

hansje klein
door hansje klein - Apr 27, 2016 om 11:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Overleg alle argumenten die kunnen weerleggen, dat u een duidelijke koopopdracht zou hebben ondertekend indien u zelf geen kopie heeft meegekregen. Ik denk daarbij aan concrete volgacties die bij een echte opdracht noodzakelijk worden: betalingsafspraken, het uitmeten, plaatsen en-of levertijd, maar ook het ontbreken van de koopbevestiging kan een indicatie voor ´foute´ communicatie zijn. Dingen die dus bij een onverbintelijke offerte minder belang hebben dan bij een duidelijke opdracht. Geef tevens aan, dat u, met getuige, expliciet de verkoper X had aangegeven géén aankoop te willen doen, maar een oriëntatiegesprek voerde om (bij voorbeeld) een indruk van prijzen en/of de technische mogelijkheden te kunnen krijgen voor een eventuele aanschaf in de toekomst of als vergelijkingsofferte.Stuur vervolgens schriftelijk uw tegenargumentaties naar Brugman en vraag om ontbinding binnen twee weken van de vermeende koopopdracht. Probeer alles uitsluitend schriftelijk te communiceren om later door een (eventuele juridische bijstand) alle argumenten en tegenargumenten effectiever  te kunnen (laten) bestuderen.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 27, 2016 om 11:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@Hansjeklein, je eerste aanbevelingen zijn goed, maar wat de vraagsteller beslist niet moet doen is vragen om ontbinding van de overeenkomst, daarmee ga je er nl vanuit dat je een geldige overeenkomst bent aangegaan, die je nu wilt ontbinden. En dat is nu juist wat hier wordt betwist.

Bij vernietiging ga je er vanuit dat de overeenkomst juridisch nooit heeft bestaan en kun je deze met terugwerkende kracht vernietigen. Het lijkt een klein verschil, maar is vanuit juridisch oogpunt van enorm belang.

hansje klein
door hansje klein Apr 27, 2016 om 14:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, dat is inderdaad een groot verschil waarop TS moet letten. Heb even niet opgepast.

Het lijkt mij overigens niet de eerste keer, dat deze klacht over Brugman publiek wordt. Belangrijk voor TS om in een evtl. juridisch staartje naar reviews over Brugman te zoeken (Klacht.nl/Klachtenkompas.nl e.a.) om te kunnen aangeven, dat de verkopers vaker oneerlijke trucjes gebruiken om tot opdrachten te komen. De gebruikte druk op klanten is mogelijk het gevolg van verkoopmethodes waarbij de verkoper grotendeels door provisie beloond wordt en voor de wensen van potentiële klanten minder oog hebben.

hansje klein
door hansje klein - Apr 27, 2016 om 15:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien is het een of zelfs dàt gaatje wat u zoekt:  U heeft een offerte ondertekend en dat zou na zoveel tijd ineens een opdracht geweest zijn, maar u heeft al die tijd géén aanbetaling hoeven doen. Wanneer dat bij Brugman wèl standaard is kunt u met deze afwijkende procedure alsvast de eerste gaten in de Brugmankaas schieten......

Vraag de Algemene Voorwaarden op, waarin iets over de aanbetaling moet staan.......! en kijk ook na of het toesturen van een orderbevestiging standaard is, hetgeen natuurlijk nooit maandenlang kan duren.

Plus: Op Klachtenkompas.nl lees ik, dat klachten naar de adressaat 'directie' worden gestuurd. TIP: plaats uw klacht eronder (een medewerker van de Consumentenbond leest mee). Nog een mogelijk gaatje in deze Brugmankaas.....

Voorbeeld

hansje klein
door hansje klein - Apr 28, 2016 om 10:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Zielepiet

Kunt u (later) de afloop meedelen op dit forum?

Hoe je een oudere topic dan kunt oproepen weet ik echter niet...

...wie weet dit wèl?

marita5
door marita5 Apr 29, 2016 om 10:26
11510 Antwoorden / 15 Vragen

klik op gebruiker ,Ts kan zijn / haar naam intoetsen bij gebruiker , klik dan op mijn vragen , ziet dan alle zijn / haar gestelde vragen ..

Cookies
door Cookies Apr 29, 2016 om 10:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gewoon op je avatar klikken en dan op je gebruikersnaam. Hoe moeilijk kan het zijn?;-) Maar waarschijnlijk horen we nooit meer wat.

marita5
door marita5 Apr 29, 2016 om 10:31
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@carola.83 , wat bedoelt u gewoon op avatar klikken en dan gebruikersnaam , dit werkt bij niet .

hansje klein
door hansje klein Apr 29, 2016 om 11:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor de aanwijzingen.

Cookies
door Cookies Apr 29, 2016 om 20:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@marita5: Je kunt toch op je avatar naast 'uitloggen', klikken?

marita5
door marita5 Apr 29, 2016 om 20:46
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83 ik zie nu pas uw reactie , als ik klik op mijn avatar zie ik alleen het lijstje met de gestelde vragen , verder niks .
Ik heb het gevonden ik klik op profiel in de rode balk en ik zie meteen mijn gestelde vragen .

Cookies
door Cookies Apr 29, 2016 om 20:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oefening baart kunst;-)

marita5
door marita5 Apr 29, 2016 om 21:03
11510 Antwoorden / 15 Vragen

je bent nooit te oud om te leren .

he
door henkvreeken - Apr 29, 2016 om 11:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je tekend, eerst de kleine letters lezen. Een prijsopgave is altijd kosteloos.
Al dat soort bedrijven willen meteen een handtekening zien. Niet doen dus. Je kan er altijd binnen x dagen vanaf  zegt de verkoper. Neem de offerte mee naar huis. Neem er de tijd voor!

el
door elly van den bos - Apr 29, 2016 om 17:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

dezelfde handels wijze als seats en sofa dus....afnemen of de helft betalen......

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2016 om 20:16
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Het antwoord van 'uwjurist'@ is geheel juist en ookafdoende. Zoekster@ reageert heel terecht op klein duimpje (vertaling in Nedrlands)