Wo
door Wolfje28 Apr 26, 2016 om 12:11
Geldzaken & recht

Werk/dienst opdracht krijgen

Als er personeelstekort is wegens ziekte of wegens extra begeleiding die nodig is op de vloer, mag mijn werkgever mij dan verplichten om te werken? Het fenomeen dienstopdracht. In de Cao staat hier weinig over. Wat mag wettelijk wel en hoe verloopt dat? Waar moet mijn werkgever aan voldoen zeg maar.

Ik werk in de psychiatrie, Cao GGZ en heb een contract van 32 uur.

13378 7 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Apr 26, 2016 om 12:17
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Uw werkgever mag incidenteel overwerken van u verlangen, ook om de redenen die u noemt. En u bent verplicht gevolg te geven aan redelijke opdrachten.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

costnix
door costnix Apr 26, 2016 om 14:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

What is redelijk?

uwjurist
door uwjurist - Apr 26, 2016 om 15:53
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door costnix 26 Apr 2016 om 14:31
What is redelijk?

Een opdracht is niet redelijk als deze in strijd is met de wet, cao of arbeidsovereenkomst.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Ma
door Mat Matheij - Apr 26, 2016 om 18:09
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer U de CAO kent is het ook simpel om vast te stellen of de werkgever in het gelijk staat. Maar bij uitvallen van personeel lijkt het mij dat U 'oproepbaar' zou moeten zijn. Wanneer U daarvoor betaald wordt heeft U weinig te klagen. Bovendien kan de werkgever U hiervoor in vrije tijd kompenseren. Beetje teveel van het goede. U heeft een Job behoudt die dan. Mvrgr.

1paul
door 1paul - Apr 27, 2016 om 08:55
3101 Antwoorden / 0 Vragen

staat in uw CAO hoeveel en hoe lang u verplicht moet overwerken, dus die even nakijken is de oplossing voor uw vraag...

Ma
door Mat Matheij Apr 28, 2016 om 14:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zie boven. Hoogachtend M.Matheij

ha
door harryromijn - Apr 27, 2016 om 11:48
272 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom blijven zo veel werkNEMERS maar niet begrijpen, dat ieder bedrijf staat of valt bij de gratie van hun klanten ? En klanten aan je binden = diegenen, die jouw salaris uiteindelijk betalen, lukt nooit met schermen met een CAO. Net zomin overigesn als in het geval je zelf klant bent, want dan hebben verreweg de meesnern LAK aan een CAO, maar willen heel erg graag de gewenste dienst geleverd hebben, desnoods van de concurrentie.
Wel staan diezelfde mensen moord-en-brand te schreeuwen, als hun bedijf de concurrentieslag heeft verloren, en zij daardoor hun baan kwijtraken.

Overigens: dit is NIET een vrijbrief voor werkgevers, die een aanfluiting als planning hebben en een continue onderbezetting.

Ter info: Ooit eens als bedrijfsleider mijn personeel bij elkaar geroepen: OF dik een jaar 20% overwerken, en een grote order binnenhalen zonder extra personeel OF gewoon doorgaan en.. bij het wegvallen van een grote klant wel 20% van de arbeidskracht af moeten laten vloeien.  Dik 90% stemde voor, over 5% had een heel goed excuus.

frisiantje
door frisiantje Apr 27, 2016 om 15:15
13 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw "antwoord" staat vol aannames, en voegt niets toe.
Jouw persoonlijke situatie en gedachtengang hoeft niet hetzelfde te zijn als die van TS.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 15:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

TS werkt bij een GGZ, dus die geven niet zo om commercieele motieven. Uiteindelijk geven die andermans geld uit.... Waarmee ik niet wil zeggen dat GGZ's niet nodig zijn, maar jouw redenatie is in dit geval niet relevant.

Voor een commercieele onderneming heb je meer dan 100% gelijk.

Ma
door Mat Matheij Apr 28, 2016 om 14:51
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dan moet je wel betaald worden en niet zoals veel door 'hedge funds' gekochte bedrijven als V&D meer voor minder willen. Dat is de vraag. Mvrgr.

audb
door audb - Apr 27, 2016 om 15:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij ziekte van andere werknemers mag er van u worden verlangt dat u meer uren draait dan uw 32 uur echter moet uw baas wel zoveel mogelijk inspanning verichten om extra personeel in te zetten door bv uitzendkrachten in dienst te nemen.

Echter mag u niet worden verplicht om te gaan werken omdat uw baas teweinig mensen heeft in verband met vakantie`s dat had hij (of zij) van te voren kunnen en moeten weten en had dan ook voortijdig moeten voorzien in genoeg (tijdelijk) personeel.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 15:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af of uitzendbureau's e.d. bij dit soort organisaties een oplossing is. Je hebt het vaak over verregaande specialisaties. Niet over productieklussen....

testcase
door testcase - Apr 28, 2016 om 00:16