sj
door sjka Jul 22, 2016 om 18:32
Geldzaken & recht

Werkrooster

mijn baas wil een nieuw rooster invoeren waar wij met 3 man die het rooster moeten werken niet eens zijn . Mag hij dit door drukken ook al willen wij het niet we gaan van 38 uur in 5 dagen naar 38 uur in 4 dagen . Mag dit is mijn vraag mag hij mij verplichten om het rooster te gaan werken .

3588 6 Rapporteer

da
door datzoekikop - Jul 22, 2016 om 18:37
251 Antwoorden / Vragen

Het "nieuwe" werkrooster heeft een plus, 3 dagen vrij, en een min, wat langere dagen.
Welke branche hebben wij het over? Daarnaast, kan het voor de toekomst (promotie oid) zeker gevolgen hebben als u blijft tegensputteren.

sj
door sjka Jul 23, 2016 om 03:41
Antwoorden / 1 Vragen

ik werk in de bakkerij sector het zijn niet echt 3 dagen extra vrij omdat ik 2 keer dat ik vrij heb om 1:00 moet beginnen dus die dag is stuk.
en het zijn nu 1 nacht 1:00 1 dienst vroeg 4:00 en een dienst laat 6:00 die is lekker rustig die komt te vervallen en het word alleen maar vroeg.
en ik kan geen promotie maken als ik blijf tegen sputteren doen ze niet aan maar ze zullen het mij wel moeilijk maken als ik niet gewoon mee werk.

edrick3
door edrick3 - Jul 22, 2016 om 18:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk eens wat er in je arbeidsovereenkomst over de werkuren vermeld staat.

sj
door sjka Jul 23, 2016 om 03:48
Antwoorden / 1 Vragen

in mijn contract staat 38 uur per week. die ga ik ook maken met het nieuwe rooster alleen dan 2 keer 11 a 12 uur en 1 keer 8 uur en 1 keer 6 tot 7 uur .

marita5
door marita5 - Jul 22, 2016 om 18:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sika ,

Mag een werkgever mijn rooster of werktijden eenzijdig wijzigen ?

Dat kan niet zomaar. Maar er bestaat in het arbeidsovereenkomstenrecht wel het eenzijdige wijzigingsbeding. Dat beding moet schriftelijk worden overeengekomen met instemming van de werknemer. Ook in een collectieve arbeidsovereenkomst kan een dergelijke voorziening worden opgenomen. Als dit niet het geval is mag uw werkgever niet eenzijdig uw rooster of werktijden wijzigen. Alleen zwaarwegende belangen kunnen zo’n wijziging dan rechtvaardigen. De rechter zal wel overtuigd moeten worden van de juistheid van het standpunt van de werkgever. .

Bron : mijnvakbond.nl

jo
door jorisw Jul 23, 2016 om 00:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Weer zo'n regeltje die het bedrijven zo'n beetje onmogelijk maakt om zich aan te passen een veranderende markt en een veranderen concurrentiepositie...

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 23, 2016 om 01:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het gaat om twee uur per dag extra, geeft de baas ook aan wat de reden is van deze aanstaande wijziging.  Als het om bedrijfseconomische belangen gaat staat u zeer zwak.
Diewilik

sj
door sjka Jul 23, 2016 om 03:46
Antwoorden / 1 Vragen

het worden meer uren extra per dag omdat ik vrijdag morgen 8 uur werk en vrijdag avond ongeveer 5 a 6 uur dus de rest moet ik door de week opvangen.
De reden voor dit is wij de broodbakkers maken te veel overuren . eigenlijk de twee andere bakkers werken te lang bij mij valt het mee met het zelfde werk.

uwjurist
door uwjurist - Jul 23, 2016 om 11:16
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Een werkgever is in beginsel aan door hem zelf vastgestelde werktijden gebonden. Dat geldt zeker als een werknemer er belang bij heeft om op bepaalde tijden niet te werken. Daarom kan uw werkgever deze tijden alleen wijzigen als daarvoor voldoende gewichtige redenen zijn. Waarom wil de werkgever dit?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sj
door sjka Jul 23, 2016 om 11:31
Antwoorden / 1 Vragen

ik werk als bakker en ik heb twee andere collega die het zelfde werk doen . maar zij maken te veel overuren dus willen ze elke week ons 1 dag minder laten werken. om ons te ontlasten zeggen ze maar we gaan meer nachtdiensten draaien dat is niet ontlasten.
het ander probleem wat er is is dat ik niet zoveel overuren maak in de week dit jaar gemiddeld 5 per week dus ik kom uren te kort met dit rooster.

uwjurist
door uwjurist - Jul 23, 2016 om 11:46
1043 Antwoorden / 0 Vragen

door sjka 23 jul. 2016 om 11:31:ik werk als bakker en ik heb twee andere collega die het zelfde werk doen . maar zij maken te veel overuren dus willen ze elke week ons 1 dag minder laten werken. om ons te ontlasten zeggen ze maar we gaan meer nachtdiensten draaien dat is niet ontlasten. het ander probleem wat er is is dat ik niet zoveel overuren maak in de week dit jaar gemiddeld 5 per week dus ik kom uren te kort met dit rooster.

Ik zie hier geen voldoende gewichtige redenen voor de werkgever in. Laat de werkgever dat weten. Schakel zo nodig gezamenlijk een arbeidsrechtjurist in om voor uw belangen op te komen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 Jul 23, 2016 om 11:48
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Kan ook als Ts bij een vakbond is aangesloten .

uwjurist
door uwjurist Jul 23, 2016 om 11:59
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is dan een arbeidsrechtjurist van die vakbond.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik