St
door Steefvandoorn May 24, 2016 om 10:21
Geldzaken & recht

Wij melden ons ook aan betreffende de zaak Interbank. Steef van Doorn

Ook wij zijn slachtoffer van Interbank, het lijkt een uitzichtloze situatie dat wij hier ooit nog af komen.

3147 16 Rapporteer

reflecs
door reflecs - May 24, 2016 om 10:23
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is het forum. Klik hier voor contact met de redactie: http://kassa.vara.nl/pagina/contact

emcede
door emcede - May 24, 2016 om 10:36
959 Antwoorden / 4 Vragen

Hoezo slachtoffer?? U bent toch met uw volle verstand een lening aangegaan?

Ik ben een beetje klaar met die slachtofferrol. Natuurlijk, er moet wat gedaan worden aan de hoge rente. Maar je sluit ZELF een lening af en je kunt ZELF elk jaar zien in het overzicht dat er weinig tot niets wordt afgelost. Ga dan nu niet achterover zitten wachten tot een ander het voor je oplost!

ko
door kortak Jun 9, 2016 om 15:37
10 Antwoorden / Vragen

Wat ben jij kortzichtig...

Ik ook word door Interbank genaaid en heb daar niet om gevraagd.

Ik heb in 1994 bij de CMV bank een krediet afgesloten van 30.000 (gulden) tegen een rente van 7,4%. Deze bank is overgenomen door een andere bank waar ik niet om vroeg en daarna nog een keer overgenomen.

Inmiddels zit mijn lening bij de Interbank waar ik nooit voor gekozen heb en vanaf 2003 vragen ze al 14%. Zijn gewoon aasgieren. Ik had een goede baan. In 2010 ben ik ongevraagd werkeloos geworden (bedrijf is failliet nu door de crisis) en na WW ben ik in de bijstand beland.

Interbank verzocht iets aan de rente te doen want ik los bijna niks af. Ze gingen nog net niet hard lachen. Rente staat nog steeds 14%. Ik kan de maandelijkse aflossing net opbrengen door helemaal niks te doen meer maar ik los bijna niks af.

emcede
door emcede Jun 9, 2016 om 19:14
959 Antwoorden / 4 Vragen

Dan nog... Ook jij bent (hoop ik) met je volle verstand deze onzinnige lening aangegaan (waar heeft een mens 30000 gulden voor nodig in die tijd, maar goed, daar zul je misschien een goede reden voor gehad hebben). In die ruim 20 jaar heb je toch echt voldoende kans gehad om een fors deel af te lossen....

Dus, ja, er moet wat een die veel te hoge rente gedaan worden maar kruip NIET in de slachtofferrol!

reflecs
door reflecs - May 24, 2016 om 10:45
1859 Antwoorden / 4 Vragen

De link naar een artikel: http://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/interbank-dupeert-consumenten-met-torenhoge-woekerrente
Let op: het aanmelden bij die stichting kost geld.

Link naar reactie van de AFM:http://kassa.vara.nl/data/files/2361328053.pdf
Waaruit:

..De AFM wijst consumenten met een doorlopend krediet er op dat het verstandig kan zijn om contact op te nemen met hun kredietaanbieder of tussenpersoon voor een (kosteloze) herbeoordeling.

De AFM raadt consumenten aan om mee te werken wanneer zij hiervoor benaderd worden door hun kredietaanbieder of tussenpersoon.

Gelet op de huidige lage rentestand kan het oversluiten van het krediet naar een krediet met een lagere ruimte een goede oplossing zijn,
zodat er meer ruimte ontstaat voor aflossing.

De AFM ontvangt vanzelfsprekend graag signalen van consumenten. https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/klacht/melding-afm

Hier staat wat informatie over het oversluiten van een lening: https://www.independer.nl/lenen/info/oversluiten-lening.aspx

Hier staat op welke manier u het maandbedrag kunt verhogen:https://www.interbank.nl/contact/veelgestelde-vragen/betalen-en-aflossen.

aurora1
door aurora1 - May 24, 2016 om 14:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent niet echt een slachtoffer van Interbank maar van uw eigen bestedingspatroon en leengedrag. U ergens aanmelden betekent niet dat u van de lening afkomt, dat zult u zelf moeten doen. Aanmelden bij de genoemde Stichting kost geld, alleen al voor het bekijken van uw dossierbent u 25 euro kwijt,  eventuele latere kosten zijn nog onbekend. Dat geld kunt u beter besteden aan het afbetalen van de lening. Wat betreft overleggen met Interbank kunt u naar mijn mening het beste zelf een afspraak met ze maken.
In de gegeven reacties op vergelijkbare mededelingen staat o.a. ook dit te lezen:
Niet alleen de rente aflossen maar veel meer, niet opnieuw opnemen, vakantiegeld voor het aflossen gebruiken, eventueel een baantje erbij nemen, overbodige spullen verkopen, huishoudboekje beginnen en kijken waar u kunt bezuinigen (en dat ook doen), en lees eens de bespaartips van de Consumentenbond. Op die website op de blauwe regels klikken, hier op de rode regel klikken: http://www.consumentenbond.nl/budgetteren/bespaar-tips/
Kijk ook eens op de website van het Nibud voor tips.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 24, 2016 om 15:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mooi, aanmelden kan via
Losookeensietsaf@interbank.nl
Diewilik

reflecs
door reflecs May 24, 2016 om 19:40
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet ook dat dit vraag no zoveel is over Interbank, maar reageren met mooi??? Een beetje meer inlevingsvermogen mag best.

Gerry1969
door Gerry1969 May 24, 2016 om 23:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Reflecs, het "mooi" was eigenlijk bedoeld vanwege de aanmelding.  Dus mooi dat ze zich ook aanmelden, niet zo mooi dat ze zo'n krediet hebben.
Diewilik

er
door erkenc - May 24, 2016 om 16:40
1 Antwoorden / Vragen
Ma
door Mat Matheij - May 25, 2016 om 04:14
986 Antwoorden / 3 Vragen

De kwestie Interbank is meer dan menigeen lief is (teveel) op dit forum naar voren gekomen. Dit is een consumenten forum en geen verlengde van het programma Kassa!. Ik vermeld de holding Credit Agricole de woekerrente en de onmogelijkheid tot oversluiten door derden. Aanpakken dat wel maar door de regering en ook de ombudsman. De bankensector reguleert zichzelf niet. Naar ik hoop de laatste reactie. Mvrgr.

ko
door kortak Jun 13, 2016 om 22:05
10 Antwoorden / Vragen

en jij bent maar 1 consument dus niet voor anderen praten.

Ik vind de kwestie interbank uitermate interresant en velen met mij

ma
door maarten heest - May 25, 2016 om 23:30
463 Antwoorden / 0 Vragen

'De kwestie Interbank is meer dan menigeen lief is (teveel) op dit forum naar voren gekomen. Dit is een consumenten forum en geen verlengde van het programma Kassa!. Ik vermeld de holding Credit Agricole de woekerrente en de onmogelijkheid tot oversluiten door derden. Aanpakken dat wel maar door de regering en ook de ombudsman. De bankensector reguleert zichzelf niet. Naar ik hoop de laatste reactie. Mvrgr. '

Hallo zeg! Kassa is een consumentenprogramma en dit forum is een consumentenforum. Helemaal in het verlengde van elkaar dus. Het onderwerp verveelt u blijkbaar maar dat hoeft nog niet te betekenen dat u namens 'menigeen' spreekt. Zelf hoop ik dat hierover het laatste woord nog niet gesproken is. Ook niet op dit forum. En hopelijk wordt er wat genuanceerder op gereageerd dat menige afzeikreactie hier. Hopelijk komt het gesprek wat verder dan 'eigen schuld, dikke bult'.

ra
door raarmaarwaar - May 30, 2016 om 17:56
41 Antwoorden / 1 Vragen

Ook aan u het volgende relevante antwoord.

De volgende dingens zijn mogelijk:

1. Aan interbankbank verzoeken om het woekerrente te verlagen. Zij kunnen het wel doen ( ze kunnen het wel doen i.v.m. woekerrente), zoals ze het in Kassa uitzending is meegedeeld/beloofd dat klanten centraal staan.

2.  Mocht Interbank op uw verzoek niet reageren/ niet op ingaand dan zie punt 3.

3. Aan AFM brief schrijven over deze case, let wel u ben niet alleen, er zijn zijn duizenden met hetzelfde geval.

4. Natuurlijk aan Kassa doorgeven (dus neem ik aan niet via vraag zoals nu), u ben ben ook 1 van de gedupeerden.

* Ik ken uw preciese omstandigehden niet, wel merkt op dat het om woekerrente gaat.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@raar maar waar

Aan uw reactie is niets relevants,

ko
door kortak - Jun 9, 2016 om 15:39
10 Antwoorden / Vragen

Ik ook word door Interbank genaaid en heb daar niet om gevraagd.Ik heb in 1994 bij de CMV bank een krediet afgesloten van 30.000 (gulden) tegen een rente van 7,4%. Deze bank is overgenomen door een andere bank waar ik niet om vroeg en daarna nog een keer overgenomen.Inmiddels zit mijn lening bij de Interbank waar ik nooit voor gekozen heb en vanaf 2003 vragen ze al 14%. Ze hebben in 9 jaar en steeds na overname de rente enorm verhoogd
Zijn gewoon aasgieren. Ik had een goede baan. In 2010 ben ik ongevraagd werkeloos geworden (bedrijf is failliet nu door de crisis) en na WW ben ik in de bijstand beland.Interbank verzocht iets aan de rente te doen want ik los bijna niks af. Ze gingen nog net niet hard lachen. Rente staat nog steeds 14%. Ik kan de maandelijkse aflossing net opbrengen door helemaal niks te doen meer maar ik los bijna niks af.

edit: Ze gingen trouwens wel hard lachen...en waren onbeschoft..maar goed

diumenge
door diumenge Jun 9, 2016 om 17:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je had dus 16 jaar (1994 / 2010) om wel af te lossen. Niet gedaan?

ko
door kortak Jun 13, 2016 om 22:03
10 Antwoorden / Vragen

Ik wist niet dat ik mijn baan ging verliezen...was een doorlopend krediet en ik heb opgroeiend kindje dus nam ook weer geld op...

Nu kan ik niet oversluiten vanwege werkloos en de rente verlagen ze niet...dit terwijl de rente onderling enorm laag is..
Als de rente bij 8 of 9% zou zijn zou ik het gewoon goed vinden...maar ze rekenen MAX rente nu op een grote lening en willen niet verlagen.

Ze zeggen dan sluit je toch over of los je toch in 1x af.. Ja doh..dat gaat pas wanneer ik weer werk vind...(wat niet lukt..)

Ik heb trouwens al die jaren niet gezien dat de rente zo hoog was...helaas...nooit bericht over gehad...is gewoon steeds een paar procenten omhoog gezet stiekem...wel vaak brief gehad dat de naam weer veranderde en de kredietinstelling weer overgenomen was door X bank no.40

diumenge
door diumenge Jun 13, 2016 om 23:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je had een goede baan, maar sluit toch een lening van 30.000 gulden af en als je dan wat aflost neem je het weer op. Maar Interbank is hier de schuldige... Ja, ze rekenen asociaal hoge rente, maar je bent hier absoluut zelf mede-schuldig aan.

ph
door philip36 - Jun 9, 2016 om 17:03
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Er wordt maar even gemakshalve gezegd dat je maar meer moet aflossen.
Maar je moet ook nog boodschappen doen en als er daarna niets overblijft valt er ook niets af te lossen.
Het wordt hoog tijd dat er vanuit gemeenten of overheid iets gedaan wordt, want deze mensen komen zonder hulp nooit uit deze ellende.
En dat ze stom zijn geweest om zo'n krediet af te sluiten weten ze ook wel, het is nu eenmaal gebeurt.
Als je dan ook nog je baan verliest wordt het helemaal uitzichtloos.
Hoe meer aandacht dit probleem krijgt hoe beter.

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kortak

Dus u sluit in 1994 een lening af voor 30.000 gulden. Waarvoor eigenlijk? Moest u een levensreddende operatie ondergaan die niet vergoed werd?

En toen  betaalde u slechts 7.4% rente en blijkbaar loste u toen ook al niet af. Want pas 9 jaar later gingen ze 14% vragen. Blijkbaar was u toen al helemaal niet kredietwaardig meer, zodat u niet kon overstappen. Hoewel u schrijft tot 2010 een goede baan gehad te hebben. Dus u hebt blijkbaar uw goede salaris aan andere zaken uit gegeven.

@philip36

Dat ze stom geweest zijn, willen ze anders helemaal niet erkennen. Ze leggen allemaal de schuld bij anderen. Ik heb nog van geen een klager een goede reden gehoord om zoveel geld te lenen.

ph
door philip36 Jun 9, 2016 om 19:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger
ja, natuurlijk onbegrijpelijk om zoveel geld te lenen, of je moet van te voren een plan hebben hoe dat binnen redelijke termijn terugbetaald kan worden.
Het probleem is er nu eenmaal, door de hoge rente is men niet meer in staat om daarbij maandelijks ook nog (een behoorlijke) aflossing te doen.
Lees nu ook van een mevrouw die samen met ex partner €5000 rente per jaar moet betalen, schuld nog bijna €50000.

Wat is de oplossing voor al deze mensen?

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Dat gaat over een restschuld voor een woning na een scheiding. En de Ts wil net zo "coulant" behandeld worden door de bank als haar ex.

En volgens die Ts loopt haar ex ook nog gewoon binnen van zijn salaris. Ook zegt zij niet dat zij haar "deel" niet kan opbrengen, ze wil gewoon minder betalen.

Edit

Ik gooi de rampverhalen door elkaar.:-((

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kortak

U kunt wel bij elk topic blijven jammeren over uw eigen kwestie, maar het geval is dat u al 22 jaar een lening hebt. In de jaren dat u nog wat afloste dat ook weer opnam. Nooit naar uw afrekeningen gekeken hebt, zodat u zogenaamd niet wist hoeveel rente u betaalde, en door uw eigen schuld nu geen kant meer opkunt.

En Interbank gaat daar echt niets of nauwelijks iets aan doen.