bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 20:54
Geldzaken & recht

Woningcorporatie wil inzicht schulden/spaargeld, terecht?

een vriend van mij heeft een woning toegewezen gekregen.

hij zit in de vrijwillige bewindvoering, zodat een bepaalde schuld niet hoger kan worden.

nu wil de woningcorporatie, naast de ib60 en verklaring van bewindvoerder dat het financieel mogelijk is, inzicht in zijn schulden en spaargeld.

(spaargeld in de bijstand! :') )

hij heeft om 16:57 de melding gekregen dat hij dit voor half 2 de dag er op moet leveren anders gaat het huis aan zijn neus voorbij.
is dit een redelijk termijn? en mag een woningcorporatie dit eisen, hoeveelheid schuld en spaargeld, voor dat ze een huis toekennen?
want mevrouw projectleidster woningcorporatie wil weten of hij wel een schutting, tuin, vloer, verf en inboedel kan betalen :')
hij staat nu op nr 1, en alles is in orde, hij voldoet verder aan alle eisen.

als het enigzins onduidelijk is hoor ik het graag.

mvg

19355 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2016 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het mag, weet ik niet, maar ik geef de wbv groot gelijk.

En hoe weet die woningbouw dat hij bewindvoering heeft?

bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 21:14
54 Antwoorden / 9 Vragen

dat mag jij vinden. deze jongen huurt nu ook via deze woningbouwvereniging en de huur gaat met maar 40 euro per maand omhoog met deze nieuwe woning. hij heeft geen huurachterstand en betaald alle rekeningen netjes optijd daarbij heeft de woning corporatie ook geen negatieve meldingen over hem binnengekregen.

niet alle uitkeringstrekkers zijn aso's, dank u wel voor uw nuttige bijdrage verder, met deze doelgerichte informatie, is hij echt wijzer geworden. top!

bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 21:20
54 Antwoorden / 9 Vragen

dat is doorgegeven toen hij in vrijwillige bewindvoering kwam. rekeningnummers en postadres en etc zijn gewijzigd destijds.

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2016 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij zit niet voor niets onder bewind en dan is € 40 meer per maand vaak net te veel.

En als er helemaal geen spaargeld is, kan die woning ook niet ingericht worden. En de wbv vindt het niet prettig als de bewoners op de kale betonnen vloer zitten zonder gordijnen voor de ramen.

Cookies
door Cookies Jul 20, 2016 om 21:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, die 40,- euro meer huur, wordt voor het grootste deel (of mss wel helemaal) gecompenseerd met een hogere huurtoeslag. En misschien is de nieuwe woning veel beter geïsoleerd, zodat er ook een verlaging van de energienota kan zijn.

bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 22:04
54 Antwoorden / 9 Vragen

het is een nul op de meter woning carola, de kale huur stijgt met 200 euro, maar door geen gasgebruik en nul op de meter woning vervalt de kosten voor gas en misschien een groot deel van de elektra kosten ook, waardoor de netto prijsverhoging 40 euro word (met alle aftrekposten er al af).

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2016 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, hij heeft al een (blijkbaar flinke) schuld, waarvoor hij onder bewind staat.

En die nul op de meter woningen blijken vaak toch niet zo zuinig te zijn.

Dus en gerekend met de hogere huurtoeslag, geen gebruik van gas en minder elektra, toch nog in ieder geval € 40 hogere kosten met een bijstandsinkomen. Niet echt slim.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jul 20, 2016 om 21:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die regel is sinds kort ingevoerd:

Nieuwe methode
Een nieuwe toevoeging om betaalbaar wonen mogelijk te maken, is het meten van de kredietwaardigheid van woningzoekenden die hebben gereageerd op een woning, de zogenaamde creditcheck. Kandidaten met een te lage kredietwaardigheid krijgen een opmerking bij hun inschrijving. Dat betekent dat de woningzoekende niet kredietwaardig is om een woning te huren omdat er sprake is van schulden, faillissement of andere niet op tijd voldane verplichtingen. Met deze kandidaat gaat de corporatie dan nadrukkelijk het gesprek aan om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Het is overigens NIET de bedoeling om de kandidaat te weigeren, maar om samen met de kandidaat af te wegen of een verhuizing verstandig en financieel wenselijk is. Dus het doel van de creditcheck is:

-Persoonlijk advies geven aan de woningzoekenden: verhuizen is namelijk altijd duur;

-Geen afwijzing van woningzoekenden, maar samen nadenken over mogelijkheden;

-Afspraken vastleggen bij de verhuur en de nieuwe huurder op een passende manier begeleiden;

Rest van het verhaal https://www.woonnet-haaglanden.nl/Home

bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 21:38
54 Antwoorden / 9 Vragen

dank u wel voor uw bijdrage, hier heeft hij wat aan! super!

er staat ook in:

Voorwaarde hierbij kan zijn: aanmelding budgetbeheerder of bewindvoerder (om te voorkomen dat er huurachterstanden zouden ontstaan en om natuurlijk de maandelijkse huurbetalingen te borgen).

dus als de bewindvoerder het al kan verklaren dat het wel kan en lukt financieel, dan is dat toch zo? want aan die voorwaarde in bovenstaande zin voldoet hij al.

maar hij mag dus niet geweigerd worden voor deze woning op grond van de redenen waar de woningcorporatie mee 'dreigt'?

Cookies
door Cookies Jul 20, 2016 om 21:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals het beschreven staat, is het weigeren van een woning NIET de insteek van deze maatregel. Maar zal me niet verbazen als zij met enige druk het verhuisplan uit zijn hoofd proberen te praten. Laat hem daar in ieder geval rekening mee houden, zodat hij zich daarop kan voorbereiden.

bultn
door bultn Jul 21, 2016 om 11:50
54 Antwoorden / 9 Vragen

carola83, je hebt gelijk, mevrouw de projectleidster woningcorporatie zoekt allerlei uitvluchen en redenen om hem te kunnen weigeren.
en ze probeert het hem inderdaad uit het hoofd te praten. hij mag inderdaad niet geweigerd worden als hij geen spaargeld zou hebben. bedankt voor uw bijdrage carola.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 20, 2016 om 21:34
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bultn ,

Of dit mag weet ik niet , ik zie wel op de site van de rijksoverheid staan wat ze mogen vragen , klik op de rode regel .

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woningcorporaties/vraag-en-antwoord/wat-wordt-met-mijn-inkomen-meegerekend-bij-de-toewijzing-van-een-sociale-huurwoning

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden ,

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 21:46
54 Antwoorden / 9 Vragen

dankjewel. op de site van de rijksoverheid word er niks vermeld over schulden of spaargeld.

hij gaat morgen zeer zeker bellen naar het juridisch loket inderdaad.

want mag hij uberhaubt wel geweigerd worden door zulke eisen? terwijl hij voor de rest wel aan alle eisen voldoet :/ dat is de vraag voor het juridisch loket morgen.

marita5
door marita5 Jul 20, 2016 om 21:58
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@bultn , bel morgen maar het juridisch loket dan weet u het zeker ..

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2016 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Link van Carola niet gelezen?

marita5
door marita5 Jul 20, 2016 om 22:30
11512 Antwoorden / 15 Vragen

jawel , maar kan geen kwaad om te bellen , Ts beslist zelf wat hij / zij doet . mijn reactie kwam later als die van Carola..83, dus kon ik niet zien wat zij had geschreven . .

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2016 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5

Sorry, mijn reactie was bestemd voor de Ts.

marita5
door marita5 Jul 20, 2016 om 23:36
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Oh , is niet erg kan gebeuren ,  maar volgende keer wel beter opletten ;-))

bultn
door bultn Jul 21, 2016 om 11:56
54 Antwoorden / 9 Vragen

juridisch loket is gebeld.
er mag inderdaad gevraagd worden naar het spaargeld, door het niet willen tonen mag de huurwoning inderdaag geweigerd worden door de woningcorporatie, maar vervolgens, als je je saldo wel toont, mag de woningcorporatie niets met die gegevens doen en er zeker niet iemand om weigeren. dus ze vragen eigenlijk naar iets waar ze niks aan hebben. bedankt voor uw bijdrage.

marita5
door marita5 Jul 21, 2016 om 16:04
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@bultn , bedankt voor het terugmelden , spijtig om te horen dat uw vriend is afgewezen , nog maar eens contact opnemen met het juridisch loket , en het advies opvolgen van Carola.83 ( klacht indienen )

ja
door jackyh - Jul 20, 2016 om 21:40
953 Antwoorden / 4 Vragen

Bij huren in de vrije sector mag het dus ik neem aan bij huren in de sociale sector zeker.

bultn
door bultn Jul 20, 2016 om 22:01
54 Antwoorden / 9 Vragen

ja klopt, ja. sociale huur bij de woningcorporatie.

ha
door halex - Jul 20, 2016 om 23:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Maar wat is het probleem? Lukt het hem niet om voor morgen half 2 bankafschriften te printen?
Uw vriend zit niet voor niets in de schuldhulpverlening. U kunt dat vrijwillig noemen, ik noem het gedwongen (door zijn schulden, ter voorkoming van persoonlijk faillissement). Lijkt me niet meer dan redelijk dat de verhuurder wil controleren of uw vriend wel in staat is om de verplichtingen die rusten op de huurder na te kunnen komen.

bultn
door bultn - Jul 21, 2016 om 00:20
54 Antwoorden / 9 Vragen

er is geen rechterlijk bevel gekomen om hem dat af te dwingen en dan dus ook niet gedwongen. hij heeft dit zelf aangevraagd en gekregen.
al snap ik jou wel, hij werd financieel gedwongen om persoonlijk faillisement te voorkomen inderdaad.
hij kan geen bankafschriften printen nee, omdat hij geen toegang heeft tot de rekening die voor hem word beheerd.
hij huurt nu ook van deze corporatie en dat gaat zonder problemen. bij toekenning huidige appartement werd er destijds ook niet gevraagd naar zijn spaargeld en de schulden die hij toen ook al had.
het punt is alleen of zij in hun recht staan om zijn huidige bankrekening saldo en spaargeld te vragen. kennelijk is dat nieuw en mag het gewoon.
de reden dat zij dat wil weten is of hij wel tuinaanleg, schutting, inboedel en vloer kan betalen. al zit, slaapt en eet hij op een betonnen vloer?! wat hebben hun daar nou over te zeggen? als hij de huur maar betaald toch? de hoeveelheid inkomen is goed voor die woning want sociaal. mocht hij nu nog geweigerd worden is het omdat de hoeveelheid spaargeld niet goed genoeg is voor de woningcorporatie. en mag je daarom geweigerd worden? omdat het weinige spaargeld hen niet aanstaat? lijkt me niet toch? want zoals ik al zei, ze wil nagaan of hij de benodigde spullen wel kan aanschaffen, iets wat er dus totaal niet toe doet. want er werd hem nadrukkelijk vermeld dat als hij niet een vloer, schutting, tuinaanleg, verf, inboedel en etc kan betalen hij de woning niet krijgt. en als dat blijkt uit zijn banksaldo dat hij het niet kan betalen die eerderbenoemde dingen word de woning hem geweigerd.

het is een sociale huurwoning, met een bijstandsuitkering en eerstvolgende op de lijst komt hij daar gewoon voor in aanmerking. degene die over zijn financien gaat heeft al een heel rapport opgemaakt dat hij naar omstandigheden de huur wel kan betalen. en daarnaast, de woningen worden pas over een halfjaar opgeleverd. dus nog tijd zat om nog iets te kunnen sparen.

bultn
door bultn Jul 21, 2016 om 00:32
54 Antwoorden / 9 Vragen

en ja ik weet het wie wil nou op beton slapen, daar gaat het dan ook niet om, zijn bewindvoerder heeft al gezegd dat dit wel kan gaan lukken. inclusief schutting en vloer. zeker omdat hij nog een half jaar de tijd heeft. en daarom vraag ik, mag een woningcorporatie het saldo bekijken om na te gaan of hij bepaalde dingen wel kan kopen? buiten de door hem te betalen huur om, want ze heeft toegegeven dat hij een voorbeeldige huurder is. altijd optijd met de huur betalen en nooit overlast veroorzaakt.

tijger1
door tijger1 Jul 21, 2016 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom moet er een schutting komen? Maar ik begrijp het niet zo goed. De vriend heeft een bijstandsuitkering, een schuld waardoor hij onder bewind staat, dan heeft hij toch letterlijk geen cent te makken? Een verhuizing kost altijd geld en wat kan een bijstandsontvanger "overhouden" in zes maanden? Honderd euro?

bultn
door bultn - Jul 21, 2016 om 00:23
54 Antwoorden / 9 Vragen

dubbel

bultn
door bultn - Jul 21, 2016 om 13:46
54 Antwoorden / 9 Vragen

tijger 1, je hebt gelijk, ben ik helemaal met jou eens. als hij echter de huur wel blijft betalen dan maakt het voor hun toch niks uit?
maar goed, hij is nu net afgewezen op basis van zijn saldo, het zou te minimalistich zijn. en dat is iets waar je niet op afgewezen mag worden voor een sociale huurwoning, volgens het juridisch loket. is hier dan nu iets tegen te doen? een email schrijven en dreigen met een advocaat? of eerst maar weer het juridisch loket bellen voor informatie?

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2016 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een wbv wil graag dat een woning "normaal" bewoond wordt, dus aangekleed.

Maar als er niet mag worden afgewezen op de stand van het saldo, dan nog maar eens met JL bellen om te vragen wat te doen.

Maar die verhuizing levert alleen maar schulden op, dus of het verstandig is te verhuizen? Ik vind van niet.

bultn
door bultn Jul 21, 2016 om 14:15
54 Antwoorden / 9 Vragen

je hebt (waarschijnlijk) gelijk. hij zal in overleg gaan met zijn bewindvoerder of hij er voor kan zorgen of dit wel mogelijk is financieel.

indien niet mogelijk, gaat hij er zelf wel van af zien ipv dat het zo 'oneerlijk' moet. het is namelijk een sociale huurwoning en iedereen met een laag inkomen heeft daar recht op.

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2016 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er wordt nu gelukkig veel strenger gekeken naar het inkomen voor zo'n sociale huurwoning. Met een laag inkomen, en dat is bijstand, moet de huur al in een lagere klasse vallen. Ik weet niet of er voor 0 op de meter woningen een uitzondering wordt gemaakt.

Cookies
door Cookies - Jul 21, 2016 om 14:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@bultn: er is een klachtencommissie waar hij terecht kan. Wil ik wel voor je opzoeken, moet ik wel weten in welke gemeente hij woont.

bultn
door bultn Jul 21, 2016 om 14:10
54 Antwoorden / 9 Vragen

hij woont in de gemeente de fryske marren. dankjewel.
als de fryske marren niet werkt probeer dan de friese meren.
het is de zelfde naam alleen de taal verschilt, maar beide is correct (wegens naamveranding van nederlands naar fries een tijd geleden).

Cookies
door Cookies - Jul 21, 2016 om 14:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@bultn: ga er vanuit dat het om wbv WoonFriesland gaat, dan staat hier de info voor de Klachtencommissie
https://www.woonfriesland.nl/ik-huur-bij-woonfriesland/klanttevredenheid/klachtencommissie/

bultn
door bultn Jul 23, 2016 om 13:31
54 Antwoorden / 9 Vragen

het gaat om accolade trouwens. toch bedankt.

bultn
door bultn - Jul 23, 2016 om 13:31
54 Antwoorden / 9 Vragen

@carola83. dankjewel. het huis is al geweigerd door de woningcorporatie. woningcorporatie ging er even van uit dat hij wel 6000 tot 8000 euro op de rekening zou hebben om het huis aan te kleden! :') (inboedel heeft hij al).
zal wel zo een vvd'er zijn dat niks van lage inkomens afweet, en laat staan bijstandsuitkeringen dus.
uit eigen ervaring weet ik dat 2000 a 3000 euro voldoende moet zijn om een nieuwbouw woning aan te kleden voor vloer en rolgordijnen en tuin.
nu kwam ik zelf wel dik over dat bedrag heen met een dure vloer en op maat gemaakte rolgordijnen, maar ik weet wel dat het mogelijk is.
ikea rolgordijnen en ikea vloer en ondervloer kom je met 1000 euro al een heel end. dus ik weet niet waar dat mens zich zo een zorgen om maakt.
zal wel de 'realiteits besef' van een vvd'er hebben inderdaad.

marita5
door marita5 Jul 23, 2016 om 13:41
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Bultn , ik zou toch nog eens contact opnemen met het Juridisch loket , dit is toch belachelijk voor woorden .

da
door datzoekikop Jul 23, 2016 om 13:43
251 Antwoorden / Vragen

Kennelijk bent u geen vvd stemmer, maar wat heeft dat met de vraag te maken? Graag uw reactie.
Een oud spreekwoord zegt: Verhuzien kost bedstro.
(lees: verhuiswagen, opknappen "nieuwe woning", vloer, gordijnen enz.) is niet gratis, en om iemand niet verder de shit in te helpen door een in hun ogen onverantwoordde verhuzing met dito kosten te laten maken heet dit bescherming.

marita5
door marita5 Jul 23, 2016 om 13:49
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Datzoekikop , verhuiswagen heb je niet nodig , kan ook vrienden zijn die je helpen ( aanhangwagen e.d.) overal is een mouw aan te passen .
Het probleem draait gewoon om het feit dat de vriend van Ts onder bewindvoering staat .

Cookies
door Cookies - Jul 23, 2016 om 13:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Al is de woning afgewezen, daarom kun je het nog wel proberen via de Klachtencommissie. Daar is juist een klachtencommissie voor. Die kan dan beoordelen of de wbv correct heeft gehandeld door de woning niet toe te wijzen. Info vind je hier https://www.accolade.nl/kennisbank/klachtenadviescommissie/

bultn
door bultn - Nov 8, 2016 om 15:24
54 Antwoorden / 9 Vragen

sorry iedereen dat ik niet gereageerd heb!

hij heeft het er bij laten zitten.

verhuizen kost inderdaad geld, maar het spaarbedrag dat hij zou moeten hebben volgens de wbv, (terwijl het een lage inkomenswoning is, dus ook voorbijstandtrekkers) is niet realistisch. want zo veel geld mag hij niet eens bezitten van de gemeente (vandaar die opmerking).

dus slaat het gewoon nergens op.

ik vind dit ook een aparte gang van zaken want op deze manier zou niemand met minder dan 6000 a 8000 euro spaargeld (bijstandstrekkers zijn dan bij voorbaat al uitgesloten terwijl het een woning is voor die inkomens).

inkomen en alles was goedgekeurd, hij is afgekeurd voor de woning puur voor het te wienige spaargeld toen.