Pi
door Pietjebellpicasa May 20, 2016 om 15:40
Geldzaken & recht

Wordt er eigenlijk wat gedaan aan de rente van interbank

Moet nog 10 jaar en 14%

3405 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe bedoelt u? "Wordt er nog wat aan gedaan"?

Wij doen daar helemaal niets aan. Er zijn twee programma's over geweest. Er is een stichting, waar u zich tegen betaling kunt aanmelden, zodat ze gaan "bekijken" of er iets aan te doen is.

That's it.

Dus u zult zelf wat moeten gaan doen. Wij hebben die lening niet verkocht, noch afgesloten.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 15:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of je nog 10 jaar 'moet', hangt natuurlijk van jou af. Hoe meer je aflost, des te korter loopt je krediet nog. En ik zou zeggen: stel die vraag aan Interbank, neem zelf initiatief en ga niet op de bank zitten wachten of je probleem door anderen opgelost gaat worden.

ra
door raarmaarwaar - May 20, 2016 om 18:12
41 Antwoorden / 1 Vragen

Ook aan u het volgende relevante antwoord.

De volgende dingens zijn mogelijk:

1. Aan interbankbank verzoeken om het woekerrente te verlagen. Zij kunnen het wel doen ( ze kunnen het wel doen i.v.m. woekerrente), zoals ze het in Kassa uitzending is meegedeeld/beloofd dat klanten centraal staan.

2.  Mocht Interbank op uw verzoek niet reageren/ niet op ingaand dan zie punt 3.

3. Aan AFM brief schrijven over deze case, let wel u ben niet alleen, er zijn zijn duizenden met hetzelfde geval.

4. Natuurlijk aan Kassa doorgeven (dus neem ik aan niet via vraag zoals nu), u ben ben ook 1 van de gedupeerden.

* Ik ken uw preciese omstandigehden niet, wel merkt op dat het om woekerrente gaat.

jo
door jorisw May 20, 2016 om 20:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zou de AFM moeten doen? Interbank mag gewoon 14% rente berekenen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 23, 2016 om 00:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@raarmaarwaar als je zelf ook gedupeerde bent en je hebt die fantastische tips, wat is dan je probleem ? Net als alle andere gedupeerden probeer je jé eigen domme schuld bij anderen neer te leggen. Wees een vent/vrouw zeur niet en los hetzelf op, het is je eigen lening en dus je eigen verantwoordelijkheid.
Ps die tips raken kant noch wal

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 17:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het woord dom is niet op zijn plaats. Hele volksstammen zijn ook in enige spaarhypotheek getrapt. Bij de aanwezigen in het publiek een oud Journaallezeres. Geen kritiek op de cliënten. Pak Interbank aan. Mvrgr.

Gerry1969
door Gerry1969 May 23, 2016 om 22:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is een journaallezeres dan zo begaafd. Ze leende 65.000 euro dat is nogal wat.  Schijnbaar betaalde de  nos niet zo goed.
Diewilik

edrick3
door edrick3 - May 20, 2016 om 18:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoezo?
Je hebt die lening toch zelf afgesloten?
Geld lenen kost geld; nooit gelezen?
Meer aflossen, dan ben je er sneller vanaf.
Zelf actie ondernemen; vraag om herziening van het rentepercentage.

Cookies
door Cookies - May 20, 2016 om 18:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar zij hebben niet beloofd dat zij iedereen een voordeliger krediet / rente gaan aanbieden.

......1. Aan interbankbank verzoeken om het woekerrente te verlagen. Zij kunnen het wel doen ( ze kunnen het wel doen i.v.m. woekerrente), zoals ze het in Kassa uitzending is meegedeeld/beloofd dat klanten centraal staan......

me
door mein33 - May 20, 2016 om 18:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Interbank gaat per 01-06-2016 de rentevergoeding ophogen met 0.1 %-punt.   :-((

Gerry1969
door Gerry1969 - May 20, 2016 om 18:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als u uw vakantiegeld en alles wat u kunt missen extra af gaat lossen valt u in een lagere risicoklasse met daarbij behorende lagere rente.
Diewilik

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 17:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Makkelijk gezegd wanneer je  niet ergens bent 'ingetrapt' een intelligent hypotheek advies hebt opgevolgd en Home free bent. Hoewel ik uw reactie op prijs stel zoals gewoonlijk doet U nu mee aan Bagger zoals vrijwel eenieder op dit forum. LEES mijn repliek. Is inmiddels uitgevoerd. Mvrgr.

sw
door swat1500 - May 20, 2016 om 19:33
3763 Antwoorden / 0 Vragen

De door Interbank berekende rente ligt onder het Wettelijk toegestaan maximum. Het kan daarom dus geen woekerrente zijn.

De Wetgever noch rechter en zeler niet Kassa, kan iets aan de hoogte van die rente doen zolang die rente onder het wettelijk maximum blijft en de Wetgever dat maximum niet verlaagd.

De enige oplossing die Interbank biedt is in een aantal gevallen het doorlopend krediet om te zetten in een persoonlijke lening. Helaas werd al aangegeven dat dit niet bij iedere klant mogelijk zal zijn.
Wellicht zal het voor een aantal klanten ook mogelijk zijn de lening elders over te sluiten.

De klanten die "pech" hebben zullen meer dan het minumum moeten aflossen om van de schuld af te komen.

fl
door flessebon May 21, 2016 om 15:23
418 Antwoorden / 7 Vragen

De door Interbank berekende rente ligt onder het Wettelijk toegestaan maximum. Het kan daarom dus geen woekerrente zijn.

Dat is wel de meest komische opmerking tot nu toe aangezien de rente historisch laag is. Rente voor creditcard leningen zijn ook absurd hoog, twintig tot dertig procent inclusief kosten. Spaarrente zou je ook woekerrente kunnen noemen, die is al jaren absurd laag. De marges zijn gewoon heel groot.

Neemt niet weg dat heel dom is te lenen tegen 12-14% en dat jarenlang vol te houden, maar dat is een andere zaak.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 15:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is nog steeds een eigen keuze om een creditcard te gebruiken of om een lening af te sluiten. Niemand is daartoe verplicht.

fl
door flessebon May 21, 2016 om 16:30
418 Antwoorden / 7 Vragen

Vind het ergens onbegrijpelijk dat mensen zich zo in de problemen hebben gebracht. Maar als je lang geleden een creditcard hebt aangevraagd dan is de kans groot dat het aflossingsbedrag heel laag is (45 euro bijv.). Dan blijf je ook eeuwig betalen aan de zogenaamd nette banken.

jo
door jorisw May 21, 2016 om 16:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Rente op een credit card betaal je alleen als je een betalingsachterstand hebt. Als je gewoon op tijd betaalt betaal je geen rente.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 16:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jorisw, dat klopt niet. Als je een bedrag open hebt staan op je CC (dus gebruikt) moet je rente betalen. Heeft niks met betalingsachterstand te maken.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 16:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@flessebon: niemand zegt dat je het openstaand saldo op je CC niet mag inlossen. Ook dat is een eigen keuze.

fl
door flessebon May 21, 2016 om 17:06
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat zeg ik ook nergens, maar als je dat ziet dan kan je je indenken hoe zo`n situatie kan onstaan. Zelf bijtijds dus bijsturen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 22, 2016 om 02:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola83
Wellicht snap ik je niet maar als ik op internet of op vakantie mijn Visa card gebruik en dit geld voor eind van de maand naar Visa overboek betaal ik toch echt geen cent rente.
Diewilik

ra
door raarmaarwaar - May 20, 2016 om 20:07
41 Antwoorden / 1 Vragen

@ swat1500: Het is waar, Interbank berekent niet het wettelijke tarief  van ongeveer 14% bij iedereen. Maar moreel is het verwerpelijk dat zij net iets onder dan het 14% maximale tarief aan argeloze klanten hebben opgelegd op dit moment. Banken kunnen op dit moment lenen tegen (Afgerond) 0,1 procent. Het zou hele leugen zijn van interbank om te zeggen dat ze goed bezig zijn. DSB was ook zo bezig in haar tijd met dit soort dubieuze verhalen en toen kwam redelijk gezien gelukkig een einde aan DSB.

Ma
door Mat Matheij - May 21, 2016 om 00:13
986 Antwoorden / 3 Vragen

Naar aanleiding van de uitzendingen van Kassa! zijn er door de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Dijsselbloem. Dat was o.m. onlangs te zien op de Kassa! site. Geweldige impact dus. Of de politiek zich gaat bemoeien met dit soort wantoestanden is nog maar de vraag. Kassa! heeft gezorgd voor de eerste maar wel verlate stap. Mvrgr

ma
door maarten heest - May 21, 2016 om 18:09
463 Antwoorden / 0 Vragen

Nou @pietjebellpicasa, u ziet het. Hopelijk geniet u van alle tikken op de vingers die u hier uitgedeeld krijgt van het vaste legioen. Heerlijk, even iemand anders fijntjes de les lezen, puur genieten...
Maar goed, slim was het afsluiten van die lening niet, maar dat weet u zelf ook wel. Dat hoeft u hier niet nog eens ingepeperd te worden. En natuurlijk is het wel een woekerrente. Tegenwoordig krijgen banken geld toe als ze geld lenen. U hoeft niet eeuwig afgestraft tw worden voor een minder handige move in het verleden. Ga in gesprek met die bank, bij voorkeur persoonlijk, en probeer een redelijke rente te verkrijgen die in overeenstemming is met de situatie in het hier en nu. Ik wens u, in alle mildheid, veel succes.

Ma
door Mat Matheij May 23, 2016 om 16:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gelijk. Het is -behalve onfatsoenlijk - niet leuk zich te verneukelen/afkraken van al die stommelingen die ergens zijn 'ingetrapt'. :)

tijger1
door tijger1 May 23, 2016 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Ik weet niet of u zich verkneukelt over de vragenstellers, ik in ieder geval niet.
Maar ze zijn nergens "ingetrapt".

Cookies
door Cookies May 23, 2016 om 17:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Komen hier steeds meer gepensioneerden, die OF niet kunnen lezen (brillen te koop bij Specsavers), OF niet willen lezen OF hun eigen interpretatie aan het geschrevene geven. Is de bejaardensoos soms wegbezuinigd? Overigens hebben zij wel meerdere overeenkomsten, dus zou ook 1 persoon met diverse accounts kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 May 24, 2016 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee, de bejaardensoos wegbezuinigd? Wat dan nog, geen tijd voor. :-)) Maar zag  zelfs weer een reactie van Claudia Strammer Max.

Ma
door Mat Matheij - May 23, 2016 om 18:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1 In het verleden zijn er diverse bancaire instellingen op de vingers getikt door ondoorzichtige constructies als 'spaarhypotheek' 'beleggingshypotheek' en in dit geval niet oversluitbare doorlopend krediet van INTERBANK. Mensen neerzetten als zijnde stompzinnig is geen optie. In het publiek zat een Journaal lezeres. Interbank behoeft niet zelf een andere kredietvorm aan te leveren maar overname mogelijk te maken Credit Agricole is in deze als holding medeverantwoordelijk. Leeuw1

tijger1
door tijger1 - May 23, 2016 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Er is niets ondoorzichtigs aan een spaarhypotheek. Heel veel mensen en instanties vinden het jammer dat zo'n hypotheek niet meer mag. En er is geen een bancaire instantie voor op de vingers getikt. Ook is er nog nooit een bancaire instantie op de vingers getikt voor een doorlopend krediet.

Dat u daar geen kennis van hebt, maakt niet dat het een duistere zaak is. Een doorlopend krediet is juist zo helder als glas. Elk doorlopend krediet kan overgesloten worden, of geheel of gedeeltelijk afgelost zonder boete.

De reden dat de vragenstellers hier dat niet (meer) kunnen, is dat ze totaal niet kredietwaardig zijn, dus geen een andere bank neemt ze aan als klant.

Omdat iemand journaallezeres geweest is, maakt nog niet dat ze verstandig is en dat blijkt wel, want als ik mij wel herinner had zij € 65.000 geleend en al meer dan een ton rente betaald en slechts een in verhouding gering bedrag afgelost.

En waar gebruik ik het woord stompzinnig?

ko
door kortak - Jun 9, 2016 om 16:00
10 Antwoorden / Vragen

Interbank doet voorkomen alsof ze er wat aan doen maar ik heb ze gecontact en ze lachen me gewoon uit aan de telefoon..onbeschofte lui

Ik sta ook 14%. Ik heb nooit een lening afgesloten bij Interbank. Ik heb die ooit afgesloten bij CMV bank voor 7,4%. Na overname en overname uit eindelijk beland bij Interbank die steeds sneaky de rente hoger maakte en die staat nu al jaren op 14%. Stond eerst op 15% truwens maar omdat de maximale rente werd verlaagd is hij naar beneden bij gesteld.

De overheid moet gewoon iets aan de doen en een soort opslag maximaal bepalen op de rente die banken onderling betalen. De rente staat nu zo laag dat het gewoon schandalig is dat er zoveel rente wordt gevraagd op zulke hoge leningen. Als je een krediet afsluit voor 7,4% ga je er niet van uit dat de BANKEN mafia dat effe in een paar jaar verdubbeld

ze adverteren op hun website met 4,7%  lol

pi
door pieterwolters Jun 9, 2016 om 18:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom moet de overheid wat doen tegen mensen die niet lezen of nadenken? Wel eens van eigen verantwoordelijkheid gehoord?

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kortak

Maar als u de voorwaarden van uw doorlopend krediet had gelezen bij het afsluiten, dan had u kunnen weten dat de rente daarvan variabel is. En het staat u vrij die lening bij een andere bank over te sluiten.

Maar de "lol"  zie ik daarvan niet zo in.