ed
door ed48nl Mar 26, 2017 om 14:28
Geldzaken & recht

Ziekenhuisaansprakelijkheid verzekering onbegrijpelijk

Gisteravond naar Kassa gekeken. Ging over de aansprakelijkheidsverzekering bij medische misser. Het hele item is voor mij onbegrijpelijk. Een ziekenhuis maakt een medische fout en erkent aansprakelijkheid. Vervolgens moet de client aan de slag met de verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt me erg onlogisch. Naar mijn mening is het als consument een zaak tussen de patient en het ziekenhuis. Ziekenhuis moet aantonen dat de schuld niet bij haar te zoeken valt en zoja dan betalen ze uit. Dat ze het geld verder van hun verzekering terugkrijgen is hun zaak. Als ik iets in de winkel koop heb ik toch ook een zaak tegen de verkoper en niet tegen diens verzekeringsmaatschappij. Misschien dat iemand mij het verschil kan uitleggen

895 6 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 26, 2017 om 14:40
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een medische misser is het de bedoeling dat de verzekeraar van de patiënt wordt ingelicht zodat deze de zaak in het belang van de patiënt met het ziekenhuis afhandelen kan.

jantje7
door jantje7 - Mar 26, 2017 om 15:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u met uw auto een ongeluk veroorzaakt, gaat u dit toch ook niet zelf met de gedupeerde regelen. Daarvoor heeft u een verzekering afgesloten. Zo is dus een ziekenhuis ook verzekerd en regeld die verzekering de schade af.

jo
door jorisw - Mar 26, 2017 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je iets in de winkel koopt wat voor schade zorgt (dus niet een defect apparaat of zo) wordt het ook overgedragen aan de verzekeraar van de winkelier. Ziekenhuizen, winkeliers, etc hebben geen verstand van schadevergoedingen en het bepalen en beoordelen van de werkelijke schade. Dat is niet hun werk.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2017 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is zo dat wie eist, bewijst. Dus het ziekenhuis hoeft helemaal niet aan te tonen dat de schuld niet bij hen ligt. De patient moet aantonen dat het ziekenhuis schuldig is.

En het ziekenhuis heeft een verzekering om zich daartegen in beginsel te verweren, en zouden ze schuldig zijn, de schade af te wikkelen met de benadeelde.

sw
door swat1500 - Mar 27, 2017 om 00:03
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het ziekenhuis erkent een fout te hebben gemaakt is stap 1. Er is geen medische fouten prijslijst. Na een erkenning van een fout al per geval bepaalt moeten worden wat de (financiele) schade van de fout is.
Ziekenhuizen hebben zich verzekerd tegen medische fouten. De verzekeraar van het zieknhuis zal de hoogte van de financiele compensatie moeten bepalen. De verzekeraar zal dan namens het ziekenhuis onderhandelen over de vergoeding. Voor het bepalen van de hoogte van die vergoeding zijn vele factoren van invloed.
Ook zal er veel dicussie zijn over de impact van de medische fout op het slachtoffer.

costnix
door costnix - Mar 27, 2017 om 13:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Een arts heeft een inspannigsverplichting, maar geen resultaatverplichting. Dit maakt de zaak nog gecompliceerder.