ed
door ed48nl Mar 26, 2017 om 14:28
Geldzaken & recht

Ziekenhuisaansprakelijkheid verzekering onbegrijpelijk

Gisteravond naar Kassa gekeken. Ging over de aansprakelijkheidsverzekering bij medische misser. Het hele item is voor mij onbegrijpelijk. Een ziekenhuis maakt een medische fout en erkent aansprakelijkheid. Vervolgens moet de client aan de slag met de verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt me erg onlogisch. Naar mijn mening is het als consument een zaak tussen de patient en het ziekenhuis. Ziekenhuis moet aantonen dat de schuld niet bij haar te zoeken valt en zoja dan betalen ze uit. Dat ze het geld verder van hun verzekering terugkrijgen is hun zaak. Als ik iets in de winkel koop heb ik toch ook een zaak tegen de verkoper en niet tegen diens verzekeringsmaatschappij. Misschien dat iemand mij het verschil kan uitleggen

895 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 26, 2017 om 14:40
7179 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bij een medische misser is het de bedoeling dat de verzekeraar van de patiënt wordt ingelicht zodat deze de zaak in het belang van de patiënt met het ziekenhuis afhandelen kan.

jantje7
door jantje7 - Mar 26, 2017 om 15:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen
0

Als u met uw auto een ongeluk veroorzaakt, gaat u dit toch ook niet zelf met de gedupeerde regelen. Daarvoor heeft u een verzekering afgesloten. Zo is dus een ziekenhuis ook verzekerd en regeld die verzekering de schade af.

jo
door jorisw - Mar 26, 2017 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als je iets in de winkel koopt wat voor schade zorgt (dus niet een defect apparaat of zo) wordt het ook overgedragen aan de verzekeraar van de winkelier. Ziekenhuizen, winkeliers, etc hebben geen verstand van schadevergoedingen en het bepalen en beoordelen van de werkelijke schade. Dat is niet hun werk.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2017 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar het is zo dat wie eist, bewijst. Dus het ziekenhuis hoeft helemaal niet aan te tonen dat de schuld niet bij hen ligt. De patient moet aantonen dat het ziekenhuis schuldig is. 

En het ziekenhuis heeft een verzekering om zich daartegen in beginsel te verweren, en zouden ze schuldig zijn, de schade af te wikkelen met de benadeelde.

sw
door swat1500 - Mar 27, 2017 om 00:03
3774 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat het ziekenhuis erkent een fout te hebben gemaakt is stap 1. Er is geen medische fouten prijslijst. Na een erkenning van een fout al per geval bepaalt moeten worden wat de (financiele) schade van de fout is.
Ziekenhuizen hebben zich verzekerd tegen medische fouten. De verzekeraar van het zieknhuis zal de hoogte van de financiele compensatie moeten bepalen. De verzekeraar zal dan namens het ziekenhuis onderhandelen over de vergoeding. Voor het bepalen van de hoogte van die vergoeding zijn vele factoren van invloed.
Ook zal er veel dicussie zijn over de impact van de medische fout op het slachtoffer.

costnix
door costnix - Mar 27, 2017 om 13:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Een arts heeft een inspannigsverplichting, maar geen resultaatverplichting. Dit maakt de zaak nog gecompliceerder.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer

Jack kramers
Jack kramers - Jan 2, 2024 om 12:54
Huishouden & energie

Nationale energie beheer

Heb probleem met nationale energie beheer
Zij hebben me onder valse voorwendselen overgezet van budget energie naar mega energie waar in straf boeten kreeg wat niet beloofd was zij hebben het geprobeerd op te lossen en contract ontbonden met mega en me geplaats bij gewoon energie en me belooft dat ik 250 euro binnen 8 weken terug gestort zou krijgen maar onder tussen al 12 weken niets nu kree ... Lees meer

rosa 60
rosa 60 - Apr 17, 2024 om 21:02
Winkels & webshops

Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft

heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering  heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw  maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer