ed
door ed48nl Mar 26, 2017 om 14:28
Geldzaken & recht

Ziekenhuisaansprakelijkheid verzekering onbegrijpelijk

Gisteravond naar Kassa gekeken. Ging over de aansprakelijkheidsverzekering bij medische misser. Het hele item is voor mij onbegrijpelijk. Een ziekenhuis maakt een medische fout en erkent aansprakelijkheid. Vervolgens moet de client aan de slag met de verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt me erg onlogisch. Naar mijn mening is het als consument een zaak tussen de patient en het ziekenhuis. Ziekenhuis moet aantonen dat de schuld niet bij haar te zoeken valt en zoja dan betalen ze uit. Dat ze het geld verder van hun verzekering terugkrijgen is hun zaak. Als ik iets in de winkel koop heb ik toch ook een zaak tegen de verkoper en niet tegen diens verzekeringsmaatschappij. Misschien dat iemand mij het verschil kan uitleggen

896 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 26, 2017 om 14:40
7188 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bij een medische misser is het de bedoeling dat de verzekeraar van de patiënt wordt ingelicht zodat deze de zaak in het belang van de patiënt met het ziekenhuis afhandelen kan.

jantje7
door jantje7 - Mar 26, 2017 om 15:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen
0

Als u met uw auto een ongeluk veroorzaakt, gaat u dit toch ook niet zelf met de gedupeerde regelen. Daarvoor heeft u een verzekering afgesloten. Zo is dus een ziekenhuis ook verzekerd en regeld die verzekering de schade af.

jo
door jorisw - Mar 26, 2017 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als je iets in de winkel koopt wat voor schade zorgt (dus niet een defect apparaat of zo) wordt het ook overgedragen aan de verzekeraar van de winkelier. Ziekenhuizen, winkeliers, etc hebben geen verstand van schadevergoedingen en het bepalen en beoordelen van de werkelijke schade. Dat is niet hun werk.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2017 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar het is zo dat wie eist, bewijst. Dus het ziekenhuis hoeft helemaal niet aan te tonen dat de schuld niet bij hen ligt. De patient moet aantonen dat het ziekenhuis schuldig is. 

En het ziekenhuis heeft een verzekering om zich daartegen in beginsel te verweren, en zouden ze schuldig zijn, de schade af te wikkelen met de benadeelde.

sw
door swat1500 - Mar 27, 2017 om 00:03
3779 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat het ziekenhuis erkent een fout te hebben gemaakt is stap 1. Er is geen medische fouten prijslijst. Na een erkenning van een fout al per geval bepaalt moeten worden wat de (financiele) schade van de fout is.
Ziekenhuizen hebben zich verzekerd tegen medische fouten. De verzekeraar van het zieknhuis zal de hoogte van de financiele compensatie moeten bepalen. De verzekeraar zal dan namens het ziekenhuis onderhandelen over de vergoeding. Voor het bepalen van de hoogte van die vergoeding zijn vele factoren van invloed.
Ook zal er veel dicussie zijn over de impact van de medische fout op het slachtoffer.

costnix
door costnix - Mar 27, 2017 om 13:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Een arts heeft een inspannigsverplichting, maar geen resultaatverplichting. Dit maakt de zaak nog gecompliceerder.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer