si
door sietske01 Oct 22, 2009 om 11:17
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag met terugwerkende kracht

Via de website 'berekenuwrecht' kwam ik erachter dat ik over 2007 en 2008 zorgtoeslag heb misgelopen. Aanvankelijk zat ik boven de drempel maar vanaf een bepaald moment bleek ik het dus wel te kunnen krijgen. Stom, ik had het élk jaar moeten checken. Maar goed, ik dacht, geen ramp, we vragen het met terugwerkende kracht over 2007 en 2008 aan. Maar op de site van de belastingdienst staat dat dit niet meer kan. Ik vind het eigenlijk wel absurd. Als je te weinig belasting hebt betaald kunnen ze na jaren toch ook nog naheffen? Weet iemand een mogelijkheid om het alsnog terug te krijgen?

Mvg Sietske

27940 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Ik vind het eigenlijk wel absurd. --

Niet helemaal, dit soort toeslagen zijn een tegemoetkoming als je door te laag inkomen deze kosten niet (geheel) zelf kunt dragen, blijkbaar kon je dat wel, dus gaan ze dat nu niet meer (achteraf) compenseren.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor 2009 kun je nu nog wel (met terugwerkende kracht) aanvragen

--De uiterste datum voor de aanvraag van een toeslag voor 2009 is 1 april 2010. --

De uiterste datum voor toeslag over 2008 zal dan 1 april 2009 geweest zijn, dus nu te laat. Dus 2008 en 2007 lukt niet meer.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sietske01,

Advies: volg het advies op van respondent valerius, onder het motto: wie niet vraagt, die niet wint of anders gezegd, nee heb je en ja kun je krijgen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

Note: Zelf heb ik te laat een paar aanvragen verzorgd over 2007. Daarvan zijn 7 aanvragen toegewezen en 2 afgewezen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Zelf heb ik te laat een paar aanvragen verzorgd over 2007......

Ben ik toch heel benieuwd hoe je aan de formulieren bent gekomen, want die zijn na de uiterste datum van indiening niet meer verkrijgbaar.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien met beetje gegoogel wel te vinden, maar dan vind de belasting volgend jaar uit dat het onterecht was want terugwerkende kracht gaat hiervoor niet op en mag je het weer terug betalen...........

want geen recht is simpelweg geen recht en ze maken daar nogal wat fouten.........

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon aanvragen desnoods schriftelijk bij afwijzing kan je hierop bezwaar indienen maar volgens mij kan je in elk geval voor dit jaar toch de toeslag aanvragen.

Sukses Valerius

ve
door verwijderd - Oct 22, 2009 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sowieso ga ik proberen alsnog over 2008 iets terug te krijgen. Wellicht zijn ze bij de BD toch in staat tot enige toeschietelijkheid.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet aanvragen wat ze toekomt. T'is als BD dan lekker makkelijk om je mond te houden en ondertussen miljoenen extra's te 'innen'.

Iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng,

gr Sietske

ve
door verwijderd - Oct 23, 2009 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De programma's staan nog op de site van de belastingdienst/toeslagen. http://www.toeslagen.nl/download/ Daar kun je ze downloaden en digitaal invullen. Het programma geeft wel de melding dat je na een bepaalde datum niet meer kunt aanvragen. Deze melding gewoon negeren en doorgaan. Ik heb zelf diverse aanvragen te laat indediend voor mensen die ik help bij het doen van een aangifte inkomstenbelasting. Als ik dan een tijd later bel wat de status is van de aanvraag dan krijg ik het antwoord dat het wel 5 jaar kan duren voor op de aanvraag wordt beslist. Ik krijg dus niet te horen dat er niet uitbetaald wordt. Dus geduld hebben en dan komt alles goed.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had ik ook vergeten, volgens belastingdienst kan het niet met terugwerkende kracht aanvragen. Heb gedaan of ik een bestaande  aangifte 2007 wilde wijzigen en daar kon ik alle gegevens invullen. Dit heb ik in maart 2009 gedaan en het teruggekregen bedrag heb ik voor juli ontvangen en de definitieve aanslag 2007 heb ik ook binnen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon aanvragen. De BD is een instantie en jij treft mensen die automatisch hun werk doen. Maak van dat gegeven gebruik. Ze gaan echt niet elke aanvraag wikken en wegen tenzij je een pietlut treft. Overweeg of het iets uithaalt als je een begeleidend schrijven naar de Directeur etc. stuurt. Ik raad je echter aan om je bij de massa te voegen en je niet te zeer onder de aandacht te brengen.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kansloos! Aanvragen met terugwerkende kracht kan niet. Alleen als er uitstel is van het doen van aangifte IB over betreffende jaren, kan je nog de zorgtoeslag aanvragen. Als deze uitstel er niet is, is het kansloos om het aan te vragen. De regels in deze zijn erg duidelijk en laten geen enkele opening over.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan krijg je per ongeluk de toeslag uitgekeerd. Na een latere controle bij de belastingsdienst (als ze al de fout maken) komt de belastingdienst het geld met rente terugvragen.

Tel uit je winst.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 14:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoordt op www.toeslagen.nl is
Voor welke datum moet ik mijn toeslag aanvragen?

U kunt uiterlijk tot 1 april 2009 toeslag voor 2008 aanvragen. Soms hebt u langer de tijd. Bijvoorbeeld als u of uw toeslagpartner uitstel heeft voor de aangifte inkomstenbelasting 2008. U hebt dan ook uitstel voor het aanvragen van een toeslag. U kunt dan nog toeslag 2008 aanvragen tot de datum waarop uw uitstel afloopt.

Wilt u toeslag voor 2009 aanvragen? En vraagt u voor de eerste keer toeslag aan? Dan heeft u tot uiterlijk 1 april 2010 de tijd.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2010 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Read,
Kunnen wij heel kort onderling even overleggen?
Groet,
M.

read schreef op donderdag 22 okt 2009, 13:09: Dag sietske01,
Advies: volg het advies op van respondent valerius, onder het motto: wie niet vraagt, die niet wint of anders gezegd, nee heb je en ja kun je krijgen.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Note: Zelf heb ik te laat een paar aanvragen verzorgd over 2007. Daarvan zijn 7 aanvragen toegewezen en 2 afgewezen.