Op
door Opa Eus May 25, 2016 om 16:04
Huishouden & energie

Airco plaatsen zonder overleg

Mag iemand zomaar zonder vooraf overleg een airco plaatsen aan zijn muur maar wel tijdens plaatsen gebruikmakend van mijn dak. Stel dat ik lekkage krijg wie is dan verantwoordelijk en kan ik aanspreken op vergoeding schade????

9393 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 25, 2016 om 16:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ze hoeven natuurlijk niet aan jou te vragen of ze een airco kunnen plaatsen. Moeten ze zelf weten, maar ..... ze mogen niet zomaar op jouw dak. Dat moet wél in overleg en ze zijn dan uiteraard aansprakelijk voor eventueel ontstane schade.
Je zou e.e.a. op papier vast kunnen leggen.

tijger1
door tijger1 - May 25, 2016 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als iemand werkzaamheden moet verrichten en dat alleen kan doen via het dak of de tuin van de buren, moeten die buren dat toestaan. Dat heet het zogenaamde "ladderrecht".

Het is natuurlijk wel netjes om dat van te voren te melden en in overleg te doen.

Uiteraard is diegene aansprakelijk als hij daarbij schade veroorzaakt.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 25, 2016 om 16:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is uw dak dan in zo'n slechte staat dat u schade verwacht? Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken.
Er zijn veel serieuzere zaken waar men zich beter druk om kan maken.
Diewilik

Op
door Opa Eus - Aug 19, 2016 om 14:12
41 Antwoorden / 18 Vragen

Inmiddels is e.e.a. besproken met buren. Goed afgehandeld. Gaat er om dat men niet zomaar ongevraagd gebruik maakt van jouw dak en als er pannen op liggen kan er breuk ontstaan( snap je het Diewillik ?? of ben ik zo dom??) in de toekomst en is mijn buurman op de hoogte van die verantwoordelijkheid.
Heeft hij ook geaccepteerd dus zo gek was dat nog niet. E.e.a. staat nu keurig op papier en is afgehandeld.

Voor een ieder een les voor de volgende keer dat zoiets kan voor komen en voorkomen.
Groet
Jan.

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hoeft dus helemaal niet op papier. En lessen hebben wij niet nodig.

U stelde de vraag en kreeg antwoorden, oftewel een lesje.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 19, 2016 om 17:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@ JanLida In uw vraag stelt u dat u bang bent voor bijvoorbeeld lekkage, daar is mijn reactie op gebaseerd, nu schrijft u echter:
Gaat er om dat men niet zomaar ongevraagd gebruik maakt van jouw dak en als er pannen op liggen kan er breuk ontstaan,

Dat is dus heel iets anders als lekkage (Snap je het JanLida of ben ik nou zo dom???) Bij ons in het dorp zouden ze u een ouwe zeurkous noemen.
Diewilik