tv
door tvandijken Feb 14, 2012 om 21:10
Huishouden & energie

Bezuiniging electra

waar ligt de bottle-neck bij enkel/dubbel tarief gebruik electriciteit

3174 8 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 14, 2012 om 21:33
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u een dubbele meter gebruikt moet uw verbruik zo'n beetje 40/60 zijn.
Het grootste verbruik ligt dan in de "nacht tarief" uren.

Dat betekend dus dat u in de nacht moet wassen, drogen en afwassen.
Dat zal moeilijk gaan en tevens wordt u, en mogelijk ook uw buren, hier niet blij van.

Gewoon iets zuiniger zijn met het verbruik levert u ook voldoende besparing op zodat u geen dubbele meter nodig hebt.

Vr.gr. poltol

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2012 om 21:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo tvandijken, eigenlijk is er geen bottle neck meer in het hebben van dag en nachttarief. Vorige week was er al een iterm hierover dat men over het algemeen alleen enkeltarief heeft. Het verschil in gebruik (buiten het betalen van een dubbele meter) kwam zo'n beetje neer op €7,00 tot hooguit €10,00 per jaar. Heeft misschien zin als je alleen "'s-nachts leeft". Ik neem tenminste aan dat je met je vraag enkel/dubbel het dag en nachttarief bedoelt?

valerius-2
door valerius-2 - Feb 14, 2012 om 22:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U moet minimaal het zelfde gebruik hebben om een even hoge rekening te krijgen. Met andere worden u moet in elk geval vmeer laag dan hoog gebruken, en wel een behoorlijk verschil om er wijzer van te worden.

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 14, 2012 om 23:01
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook een dubbeltariefmeter maar zou na deze berichten liever gaan naar 1 tarief.
Hoe kan ik dat realiseren?

brynnar
door brynnar - Feb 14, 2012 om 23:09
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Wat Poltol al aanhaalt, 's nachts wassen, drogen, enzovoorts kan wellicht geluidsoverlast opleveren voor de buren. Uw netbeheerder (dus niet uw leverancier zelf) bepaalt echter wanneer het nachttarief ingaat. Dat kan aanzienlijk verschillen! Bij de één gaat het nachttarief al om 21:00 in, dus dan is het vaak nog mogelijk om even een wasje te draaien, bij de ander pas om 23:00. En bedenk ook dat het laagtarief ook in de weekeinden geldt.

Informeer dus even bij uw netbeheerder.

brynnar
door brynnar - Feb 14, 2012 om 23:10
1782 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 14 feb 2012, 23:01]Ik heb ook een dubbeltariefmeter maar zou na deze berichten liever gaan naar 1 tarief.
Hoe kan ik dat realiseren?
Je abonnement wijzigen bij je energieleverancier. Dat kan tegenwoordig vrij simpel online.

jftm
door jftm - Feb 14, 2012 om 23:20
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste tvandijken,
Een bottleneck lijkt mij niet aanwezig.
Het apparaat is juist bedacht om er financieel voordeel van te hebben.
Door de grootverbruikers als wasmachine, droger, afwasmachine enz., 's nachts aan te zetten maakt u gebruik van goedkoper tarief.
Ik betaal bijvoorbeeld €0,24 voor piektarief (I) en €0,19 voor daltarief (II) per kWh
De schakeltijd meestal 07u00 en 23u00.
Men wil het bestaan van dubbeltariefmeters trouwens opheffen heb ik vernomen.
Maar zolang u het heeft kunt u er uw voordeel mee doen.
Succes.
John

brynnar
door brynnar - Feb 14, 2012 om 23:24
1782 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jftm schreef op dinsdag 14 feb 2012, 23:20]Beste tvandijken,
Ik betaal bijvoorbeeld €0,24 voor piektarief (I) en €0,19 voor daltarief (II) per kWh
De schakeltijd meestal 07u00 en 23u00.
John
Het verschil in tarieven is bij ons minder groot, respectievelijk €0,2249 en €0,1975, maar de schakeltijd van hoog naar laag is al om 21:00. (Af)wasmachines draaien dus immer 's avonds bij ons en dat is terug te zien op mijn energienota.