Hu
door Huub Huls Mar 21, 2017 om 18:54
Huishouden & energie
Binnenwerk keramische kraan merk Plieger vervangen

Kan ik voor de vervanging van het binnenwerk van een keramische keukenkraan van het merk Plieger type start, chroom en met gegoten uitloop het afgebeelde onderdeel gebruiken?
https://www.bol.com/nl/p/plieger-start-keukenkraan-2-knops-draaibare-gegoten-uitloop-chroom/9200000010575294/?suggestionType=browse
https://www.bol.com/nl/p/plieger-keramisch-binnenwerk/9200000010574926/

19965 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 21, 2017 om 19:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tip: stel deze vraag op dit forum http://www.klusidee.nl/Forum/

Ge
door Genee - Mar 21, 2017 om 20:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Moet mijn reactie aanpassen, zie via uw link dat het gaat om een 2 knops kraan.
Wat er keramisch aan is begrijp ik niet, lijkt een gewoon binnenwerk met een rubber ringetje zoals in een gewone kraan zit.
Het getoonde binnenwerk zou te gebruiken zijn maar kan dat niet met zekerheid zeggen, om zeker te spelen haal bij een van de kranen het binnenwerk eruit.
Ga met het binnenwerk even naar een bouwmarkt.

marita5
door marita5 Mar 21, 2017 om 20:46
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@toonder , de laatste regel voorbeeld cartouche , als ik klik op plieger cartouche krijg ik pagina niet gevonden .

Ge
door Genee Mar 21, 2017 om 20:50
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry @marita5, heb mijn reactie aangepast.

Topantwoord

Ge
door Genee - Mar 21, 2017 om 21:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als het probleem een lekkende kraan is en het binnenwerk wat u er uit haalt gelijk is aan die op de foto kunt u ook eens kijken of u het kraanleertje (rubber) ringetje om kunt draaien of eventueel vervangen.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 21, 2017 om 22:30
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het betreft hier een gewone mengkraan, dus geen keramische zoals u vermeld, hiervoor kunt u betreffende onderdeel gebruiken. Let op dat u het onderdeel in geopende stand, dus afsluiter geheel omhoog, plaatst. Gaat het om lekkage langs het spindel dan is vervangen het beste, gaat het om niet geheel sluiten dan kunt u volstaan met de onderste zwarte ring te vervangen. Die is te verwijderen door de schroef te verwijderen. Ga anders even met het bestaande onderdeel naar een sanitairzaak. Die zullen u vast wel willen helpen.

Hu
door Huub Huls - Mar 22, 2017 om 18:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Veel dank voor de reacties.
Het lukt mij zelf niet om de kraan los te maken zodat ik het binnenwerk er uit kan halen. Daarom vroeg ik mij af of iemand aan de hand van de foto's van de bij mij thuis aanwezige kraan en het (volgens Bol.com) keramische binnenwerk kan beoordelen of dit het juiste binnenwerk is om dat in mijn keukenkraan te vervangen. Zie hiervoor ook de nogmaals bijgevoegde links
https://www.bol.com/nl/p/plieger-start-keukenkraan-2-knops-draaibare-gegoten-uitloop-chroom/9200000010575294/?suggestionType=browse
https://www.bol.com/nl/p/plieger-keramisch-binnenwerk/9200000010574926/

Ge
door Genee Mar 22, 2017 om 19:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Eerst hoofdkraan van het water afsluiten, keukenkraan opendraaien om de waterdruk er af te halen, laat de kraan daarna maar gewoon open staan.

Dan knop(pen) eraf trekken en met baco of steeksleuten het binnenwerk eruit draaien.
Misschien moet u daarbij de kraan vasthouden als deze niet stevig op de aanrecht gemonteerd is, kraan kan anders wat meedraaien.

Knoppen zitten misschien wat stevig op de as maar moeten er gewoon af te trekken zijn. Na omkeren of vernieuwen van rubber ringetje binnenwerk er weer indraaien, knop(pen) erop, kranen dichtdraaien en hoofdkraan water weer opendraaien.
Keukenkraan opendraaien om eventueel aanwezige lucht in leiding te laten ontsnappen, kraan sputtert in het begin door de lucht in de leiding.

Ge
door Genee - Mar 22, 2017 om 19:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens wat een keramisch binnenwerk is en dit zou er ook in kunnen zitten.
Dus demonteren en kijk wat voor binnenwerk het is.
Lukt het demonteren niet, ga naar een bouwmarkt waar ze uw type keukenkraan verkopen en vraag verkoper hoe te demonteren,

https://www.bouwmarkttotaal.nl/plieger-keramisch-binnenwerk-1-2-1079855.html

gerbera
door gerbera - Mar 23, 2017 om 17:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Onder het gekleurde dopje, wat u er uit kan lichten, zit een schroef. Draai deze los dan kunt u de knop er af halen. Vervolgens kunt u met een passende (steek)sleutel het binnenwerk er uit schroeven. Sluit wel eerst de waterleiding af en laat de andere kraan dicht. Nogmaals het is géén keramisch binnenwerk. Ter info de onderste zwarte ring kunt u NIET omdraaien. Er zit aan een zijde een holte van de vastzet bout. Ga met betreffende onderdeel naar een sanitairzaak voor een nieuwe. Bestel zoiets niet online tenzij u er zeker van bent dat ze gelijk zijn. Er wil nog wel eens verschil in lengte van het onderstuk zijn
LS, de link van @toonder verwijst naar een keramisch onderdeel maar dat past NIET in uw kraan.

Ge
door Genee - Mar 23, 2017 om 19:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een beschrijving van deze 2 knops kraan.
Staat bij de beschrijving:  met o.a. duurzame keramische schijven.
Dus knoppen eraf binnenwerk er uit en kijk wat voor binnenwerk het is.
Je merkt eigenlijk wel of er keramische schijven in zitten, het open en dichtdraaien gaat veel soepeler vergeleken met een leertjes-kraan.

https://www.wehkamp.nl/wonen-slapen/sanitair/sanitair/plieger-keukenkraan-met-gegoten-uitloop/C28_H7Q_H7Q_697236/#productpageReviews

https://www.sanitairwinkel.nl/p/75753022/plieger-start-keukenkraan-met-gegoten-uitloop-chroom

Hier ook nog een beschrijving waaraan u een keramisch binnenwerk aan kunt herkennen,
bij keramisch binnenwerk, korte draaibeweging kraan helemaal open, bij leertjes binnenwerk knop misschien 2 keer rond om kraan helemaal open te zetten.

http://www.plieger.nl/consument/klussen/productinformatie-sanitair/binnenwerk-kraan/

Ge
door Genee - Mar 23, 2017 om 20:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik de kraan bekijk lijkt het wel of het bovenste gedeelte van de knop een soort deksel is wat je eraf kunt wippen of draaien.
Daaronder kan een schroef zitten om de knop los te maken.

gerbera
door gerbera - Mar 23, 2017 om 22:36
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Plieger Start Keukenkraan - 2 knops - Draaibare gegoten uitloop - Chroom het gaat om deze kraan en dat is gewoon een mengkraan zonder keramische schijven.

De Plieger Start Keukenkraan met hoge gegoten uitloop wordt bevestigt op je keukenblad of gootsteen. Deze Start keukenkraan kan geplaatst worden in iedere keuken of bijkeuken.
Een keukenkraan mengt het warme en koude water door de knoppen te draaien tot een gewenste temparatuur.
U kunt het bovenste dekseltje eraf wippen en daaronder zit dan het schroefje voor de knop

Ge
door Genee Mar 23, 2017 om 23:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zijn dus de beschrijvingen bij wehkamp en sanitairwinkel dus fout?

Ge
door Genee Mar 24, 2017 om 06:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

gerbera
door gerbera Mar 24, 2017 om 12:03
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De beschrijving van wehkamp betreft het type Minta. Een normale mengkraan kan niet werken met keramische schijven omdat jer zelf de temperatuur regeld door het mengen. Alleen kranen met één handel of draaiknop werken met keramische schijven. Maar misschien dat de Ts wat duidelijker kan zijn welk type "start" bedoeld wordt.(er zijn 2 types) Met de door Ts getoonde foto gaat het om een gewone mengkraan