ma
door madmega Jul 20, 2015 om 19:19
Huishouden & energie

Brugman Badkamers

Wij hebben afgelopen zondag bij Brugman Keukens in Zaandam een contract getekend voor een badkamer van 2550 euro. Ik heb 3 keer gevraagd of daar de montage kosten waren inbegrepen en dat werd beaamd. Ik heb zelfs een montageplan waar die kosten bij staan. Minder dan 24 uur later werd ik gebeld dat ze zich vergist hadden en dat er nog een keer 380 euro montage kosten bij kwamen. Ik heb gezegd dat ik daar niet mee akkoord ga, toen gaven ze een antwoord dat ze daar de helft van willen betalen, ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik de order afkets en dat ik mijn aanbetaling van 500 euro terug wil omdat het vertrouwen weg is. Nu krijg ik te horen dat het niet kan, en dat ik die 380 euro niet hoef te betalen maar dan wordt er ook niets geinstalleerd. Wat kan ik doen ?
Ik vind dat zij eenzijdig het contract waarvoor ik getekend heb, hebben aangepast, ik heb verder geen voorwaarden meegekregen over annuleren of wat dan ook, alleen een 2 delige orderbevestiging, montageplan, kopie van mijn pin bon en een aanbetalingsbrief.

6874 42 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als in het getekende contract staat dat de prijs inclusief montage is, moet Brugman zich daar aan houden. En kunt u Brugman daar aan houden.

Willen zij dat niet en wilt u de order annuleren, dan dient het vooruitbetaalde bedrag helemaal teruggegeven te worden.

U hoeft uiteraard de badkamer niet af te nemen zonder montage.

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 19:26
17 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als zij het niet WILLEN teruggeven, zij verschuilen zich nu achter het feit dat ze het besteld hebben.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik verder geen zaken met hen willen doen.

Stuur ze een mail, dat u de order annuleert, omdat zij zich niet asn de afspraken houden en eis uw geld terug.

Stel een termijn van 14 dagen.

Doen zij niets dan kunt u daarna naar de geschillencommissie.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=madmega schreef op maandag 20 jul 2015, 19:26]Maar als zij het niet WILLEN teruggeven, zij verschuilen zich nu achter het feit dat ze het besteld hebben.

Volkomen irrelevant. Dan moeten ze maar leveren inclusief montage, als u daar nog toe bereid bent. Uiteraard ZONDER betaling van de helft van de montagekosten.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 20:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=madmega schreef op maandag 20 jul 2015, 19:19]Ik heb 3 keer gevraagd of daar de montage kosten waren inbegrepen en dat werd beaamd. Ik heb zelfs een montageplan waar die kosten bij staan. .
Zoals u het omschrijft lijkt het erop dat de montagekosten niet omschreven staan in de opdrachtbevestiging, maar apart vermeld zijn.
Wat staat er dus exact op de opdrachtbevestiging hierover?

Het helpt in ieder geval dat u een getuige hebt.

En staan de voorwaarden overigens niet afgedrukt op de achterzijde van de opdrachtbevestiging?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 20:14
17 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat op mijn order het volgende:
Orderprijs: 2130 euro
montageprijs: 0 euro
reeds aanbetaald 0 euro
nog te voldoen 2130 euro

Deze kreeg ik VOORDAT ik de aanbetaling deed.
daarbij kreeg ik het montageplan:
Totaalprijs brugman montagepln, 420 euro.
Dus bij elkaar 2550 euro, echter staat er op geen enkel papiertje dat ik in totaal 2550 euro moet betalen.

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 20:16
17 Antwoorden / 1 Vragen

Zij belden mij op dat er 380 euro bij kwam, ik heb gezegd dat ik dat moest overleggen met mijn vrouw en ik ze zou terugbellen, ik heb toen teruggemaild dat ik niet akkoord ga met deze 380 euro en dat ik de order wil annuleren, toen kreeg ik volgende mail als antwoord.

"
Ik schrik een beetje van uw mail, naar mijn weten is alles goed gecommuniceerd.
Dat er een extra montage bedrag bij komt, hebben wij helaas niet in eigen hand. Wij besteden de montage uit aan aannemersbedrijven waar wij mee samen werken. Zij rekenen in dit geval een extra bedrag voor de montage van de badklapwand en de badrand. Dit is vanuit mijn kant onmacht.
We kunnen u wel tegemoet komen zoals ik telefonisch al aangaf, dat we het verschil van de meerprijs delen.
Tevens zijn de spullen al besteld en kan ik deze order niet meer annuleren, ik kan deze alleen nog wijzigen.
De montage kunnen wij eventueel wel annuleren."

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 20:18
17 Antwoorden / 1 Vragen

Daarnaast heb ik een aanbetalingsbrief:
orderprijs incl btw : 2130
montageprijs: 0
transport en opslag: 0
verwijderingsbijdrage: 0
afgesproken aanbetaling: 500 euro voor 19 juli
afgesproken aanbetalin: 350 euro voor 1 augustus

op dit formulier staan GEEN handtekeningen

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 20:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals u het nu omschrijft staat u in uw recht. U kunt dus nakoming inclusief gehele montage verlangen voor het genoemde totaalbedrag van 2130 euro. Wil men daar niet aan meewerken dan ontbindt u de overeenkomst en eist u uw aanbetaling terug.
380 euro voor montage van een badklapwand en badrand is overigens heel erg veel geld, want dat zijn kleine klusjes.
En deze zogenaamde onverwachte kosten vallen niet onder overmacht.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 20:38
17 Antwoorden / 1 Vragen

De totale kosten zouden 2550 euro zijn inclusief montage kosten.
Daarbij zouden dus nog 380 euro montagekosten zijn voor het scherm en de badrand, dus met andere woorden, als ik dat niet zou nemen heeft mijn bad geen rand en ligt ie op de vloer.
Zelfs als ik dit zou betalen, vrees ik dat ze de volgende keer met parkeerkosten op de proppen komen of materiaal kosten of noem maar op, het vertrouwen is weg.
Ik heb hun een mail gestuurd waarin ik verzoek binnen 3 werkdagen mijn aanbetaling van 500 euro terug te sturen maar ik vrees dat ze dit niet gaan doen.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 20:44
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er omschreven op het montageplan?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 20:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

En staan er handtekeningen op het montageplan?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 20:47
17 Antwoorden / 1 Vragen

ja mijn handtekening en die van de vestegingsmanager
er staan allerlei montage dingen met ja of nee erachter, alles is doorgekrast
en alleen
Montage badcombinatie inclusief leidingwerk en accesoires staat op ja
Totaalprijs brugman montageplan 420 euro incl btw

ondertekend door mij en de vestigings manager

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 21:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar van wat gaat u nu uit dat u afgesproken hebt te moeten betalen?

€ 2.130 plus € 420. Of "slechts" € 2.130 ?

En wat omvat die badcombinatie en de accessoires?

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 21:11
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 2550 afgesproken, dat is 2130 plus de 420 montage, dat staat op papier. Op het montageplan staat de accesoires en de leidingen worden aangesloten.
Ik heb dus een bad afgenomen met kraan, douche, daarbij een douche wand, een badkamer meubel met kastje boven met spiegel, een kastje onder, een wasbak, en een kraan.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U staat mijns inziens volkomen in uw recht.

Straks komen ze met montagekosten voor de wasbak en ga maar door.

Dus eis opnieuw uw geld terug.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 21:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Er is dus een prijs overeengekomen voor totale montage van alles wat u bestelde. Mijn antwoord blijft dan dat u in uw recht staat.
U moet hen nog wel sommeren om na te komen als u dat nog niet gedaan hebt, voordat u kunt ontbinden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 21:28
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het kantoor in Zaandam gevraagd om binnen 3 werkdagen mijn 500 euro terug te storten omdat ik geen vertrouwen meer heb in hun afhandeling.
Ik heb uiteraard ook gemaild dat ik niet akkoord ga met deze kosten, en ik heb hun verteld wat ik voor kosten hier op papier heb staan waar zowel zij als wij voor hebben getekend

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als zij alsnog voor de afgesproken prijs leveren en monteren, moet u afnemen.

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 21:38
17 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt, en dat besef ik ook wel, ik heb de handtekening gezet voor 2550 euro, niet voor 2550 euro met extra kosten.
Want ik weet nu niet of ze later extra kosten gaan rekenen, je mag gerust zeggen dat ik daar vrij bang voor ben, of dat ik problemen ga krijgen met de uiteindelijke plaatsing, dat het montage bedrijf op dat moment zegt dat ze geen opdracht hebben gekregen om ALLES aan te sluiten. Snap je dit angst, daarom is het vertrouwen weg.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 21:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zo krijgt u niet snel duidelijkheid. Daarom moet u hen een termijn van bijv. 10 dagen stellen om aan u te bevestigen alsnog alle afspraken na te komen voor 2550 euro. Daarbij geeft u ook aan dat als u niet bevestigend of niets van hen verneemt, u de overeenkomst ontbindt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u betaalt het restant, na eventueel de tweede aanbetaling, toch pas nadat alles klaar is en correct is opgeleverd? Dus daar loopt u niet zo'n risico mee.

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 21:56
17 Antwoorden / 1 Vragen

nee ik moet van te voren betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is zeer onverstandig, en dat mag ook niet geëist worden.

user123
door user123 - Jul 20, 2015 om 22:41
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Eigenlijk kunt u niet schriftelijk aantonen dat u incl. Montage heeft afgesproken. Op het montageplan staan kosten welke u niet wil betalen. Ik vraag mij af of u juridisch sterk staat.

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 22:45
17 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan ik wel schriftelijk aantonen want ik heb het montageplan met daarop de 420 euro kosten voor de montage, met mijn en hun handtekening.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@user123

Op het montageplan staat € 420 die de Ts wil betalen.

ma
door madmega - Jul 20, 2015 om 22:46
17 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=uwjurist schreef op maandag 20 jul 2015, 21:45]Zo krijgt u niet snel duidelijkheid. Daarom moet u hen een termijn van bijv. 10 dagen stellen om aan u te bevestigen alsnog alle afspraken na te komen voor 2550 euro. Daarbij geeft u ook aan dat als u niet bevestigend of niets van hen verneemt, u de overeenkomst ontbindt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Maar STEL ze reageren niet of bevestigen niet, en ik ontbindt te overeenkomst dan betaal ik de 30% annuleringskosten

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat betaalt u dan NIET. dan gaat u naar de geschillencommissie om uw € 500 terug te eisen.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2015 om 23:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=madmega schreef op maandag 20 jul 2015, 22:46][quote=uwjurist schreef op maandag 20 jul 2015, 21:45]Zo krijgt u niet snel duidelijkheid. Daarom moet u hen een termijn van bijv. 10 dagen stellen om aan u te bevestigen alsnog alle afspraken na te komen voor 2550 euro. Daarbij geeft u ook aan dat als u niet bevestigend of niets van hen verneemt, u de overeenkomst ontbindt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Maar STEL ze reageren niet of bevestigen niet, en ik ontbindt te overeenkomst dan betaal ik de 30% annuleringskosten

Doe het per mail en tevens per aangetekende brief. Reageren ze dan niet, dan gaat u naar de geschillencommissie wonen. Overigens heeft u gelijk in uw achterdocht, die hele Mandemakers keten (waar Bruynzeel een onderdeel van vormt) is helaas regelmatig onbetrouwbaar gebleken.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2015 om 23:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O sorry, ik bedoelde Brugman.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2015 om 23:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=madmega schreef op maandag 20 jul 2015, 22:46]
Maar STEL ze reageren niet of bevestigen niet, en ik ontbindt te overeenkomst dan betaal ik de 30% annuleringskosten
Nee, ontbinden is iets anders als annuleren. Tijger1 heeft dus gelijk in zijn reactie op deze stelling van u.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ma
door madmega - Jul 26, 2015 om 17:56
17 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn nu bijna een week verder, afgelopen woensdag hebben ze mij een voorstel gedaan, door de prijs van de badkamer 1750 euro te maken en de installatie kosten 800 euro. Ik ben daar niet mee akkoord maar ze beantwoorden mijn emails niet meer.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2015 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is dat voor belachelijk voorstel? Dan komt de prijs toch ook op € 2.550 uit?

Daar moet een adder onder het gras zitten.

ma
door madmega - Jul 26, 2015 om 18:08
17 Antwoorden / 1 Vragen

De originele prijs waarvoor ik tekende was 2550 euro, met daarvan 2130 euro apparatuur en 420 euro installatie kosten.
Kennelijk was dat te weinig voor de installateurs van Brugman dus kwam daar nog eens 380 euro installatie kosten bij, daar ging ik niet mee akkoord.
De volgende dag komen ze met deze deal, 1750 apparatuur en 800 euro installatiekosten.
Elke reactie die ik daarop geef negeren ze.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2015 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat had uk allemaal gelezen.

Maar is dat dan wel alle zelfde apparatuur?

Die lui zijn een beetje gek, geloof ik.

ma
door madmega - Jul 26, 2015 om 18:14
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga er van uit, dat het dezelfde apparatuur is maar uiteraard zeker weten doe ik het niet.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2015 om 18:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.

Waarom doen ze dan niet gewoon de overeenkomst gestand? Wat zij aan de aannemer betalen, is tenslotte voor u niet van belang.

En nog even een eerdere opmerking herhalen. Niet eerder betalen voordat alles tot tevredenheid is geïnstalleerd.

ma
door madmega - Jul 26, 2015 om 18:28
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet op 3 augustus 300 euro betalen
Als dit zo'n heikel punt wordt dan wil ik liever de spullen voor 1750 euro afnemen en zelf een loodgieter zoeken die het bad installeert, zal denk ik geen 800 euro gaan kosten.

ho
door hopetobehelping - Jul 26, 2015 om 19:55
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste madmenga,

zoals al eerder aangegeven. Stel ze gewoon een termijn.
U heeft een overeenkomst afgesloten en daar dient men zich aan te houden.
Geen idee wat u tot nu toe gecommuniceerd heeft maar zou als ik was gewoon aangeven dat u eist dat de afgesloten overeenkomst wordt nagekomen. Indien Brugmans daar negatief op reageert dan ontbind u de overeenkomst en eist u uw geld terug. Mocht het zover komen en men betaalt niet binnen 14 dagen uw aanbetaling terug dan stapt u naar de geschillencommissie.
Het spreekt voor zich dat u pas moet betalen als er geleverd is. Lees anders ook het volgende eens, klik hier.
Voor zover mij bekend is Brugman keukens bij CBW aangesloten en dat betekent volgens de algemene voorwaarden van CBW betaling bij aflevering. Zie artikel 11 van de algemene voorwaarden van het CBW, klik hier. Met deze voorwaarden kunt u Brugman keukens best om de oren slaan, niet vooruit betalen dus !!
U zult de aankoop niet zomaar gedaan hebben dus hoop dat het toch allemaal nog in orde komt voor u en naar tevredenheid wordt afgeleverd en geïnstalleerd.

ma
door madmega - Jul 26, 2015 om 20:12
17 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteindelijk is de bedoeling dat ik een badkamer krijg, is het niet via Brugman dan wel op een andere manier, en ja, ik heb getekend voor 2550, met die nieuwe "deal" van hun ben ik niet zeker dat ik krijg wat ik besteld heb, wel schandalig vind ik dat ik 20% heb aanbetaald, en dat mag dus kennelijk niet.
Helaas zijn dit niet genoeg redenen om van de hele order af te zien al zou ik dat op dit moment HEEL GRAAG willen.

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2015 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stel ze, zoals hierboven al gesteld, een termijn, dat u vóór dat u de tweede aanbetaling moet doe, zeker wil zijn dat een en ander volgens de afgesproken condities en prijs uitgevoerd wordt.

Schrijf daarbij ook, dat als zij dat niet doen u hen nu voir alsdan in gebreke stelt en tot ontbinding van de overeenkomst zult overgaan en dat u dan uw vooruitbetaalde bedrag per omgaande terugeist.

U mag best 20% aanbetalen, maar zij hadden dat niet mogen EISEN. Slechts 15%.

Zij mogen ook die volgende aanbetaling niet eisen, noch het volledig vooruitbetalen.