Ro
door Rob224 Apr 19, 2017 om 11:01
Huishouden & energie

Contract Eneco combiketel afkopen

Ik heb een 12 jarig contract bij Eneco voor een combiketel. Wij gaan verhuizen en de verhuurder wilt zelf een eigen ketel plaatsen dus ik ben verplicht om de resteren de 8 jaar af te kopen. De nieuwprijs van de ketel is nu €1750.-.

Ik moet een vergoeding betalen van €1800 dan komt Eneco de ketel ophalen.
Als ik €1900 betaal dan mag ik de ketel houden. Ik vind dit onredelijke bedragen.
Wat moet ik doen ??
.

5773 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 19, 2017 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dat wel onredelijke bedragen vinden, maar u bent vier jaar geleden zelf bij uw volle verstand een contract aangegaan, waar een en ander beslist in moet staan.

Cookies
door Cookies - Apr 19, 2017 om 11:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat zijn helaas van die 'leuke' wurgcontracten. Als kopen maar 100,- euro duurder is, kun je de ketel dan niet kopen en doorverkopen aan de verhuurder? Of op Marktplaats te koop zetten?

jo
door jorisw Apr 19, 2017 om 11:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Doorverkopen aan de verhuurder zal in de praktijk niet echt een optie zijn. Verhuurders hebben over het algemeen hun eigen leveranciers. Die zitten niet te wachten op een bonte verzameling van verschillende apparatuur.

Cookies
door Cookies Apr 19, 2017 om 11:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien is het wel een particuliere verhuurder met slechts 1 woning in de verhuur. Een wbv zal inderdaad daar geen belangstelling voor hebben.

fa
door familyman - Apr 19, 2017 om 11:05
888 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt natuurlijk vinden wat u wilt, maar de contracten die u zelf vrijwillig getekend heeft en natuurlijk ook goed gelezen heeft zijn leidend. De nieuwprijs is natuurlijk wat anders als een ketel leveren + monteren, wat dat laatste kost ook geld. Met contracten over 12 jaar moet je vooraf goed denken wat daar de gevolgen van (kunnen) zijn.

marita5
door marita5 - Apr 19, 2017 om 11:29
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rob224 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/11-01-2016/gehuurde-cv-ketel-met-wurgcontract/

me
door mein33 - Apr 19, 2017 om 11:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wij gaan verhuizen en de verhuurder wilt zelf een eigen ketel plaatsen

Heeft u dan een eigen cv-ketel in een huurwoning ??

@H
door @HENK@ Apr 22, 2017 om 02:00
159 Antwoorden / 1 Vragen

"Heeft u dan een eigen cv-ketel in een huurwoning ?? "

kan dat niet dan??

het komt niet veel meer voor dat het niet zo is maar waarom zou er verwarming in een huurwoning moeten zitten?

vroeger was het normaal dat je een eigen kachel / verwarming had net als dat b.v. een eigen warmwater voorziening zoals een gyser normaal was

@H
door @HENK@ Apr 22, 2017 om 02:09
159 Antwoorden / 1 Vragen

p.s.  zie ook de link naar de woonbond bij panter22

Ge
door Genee - Apr 19, 2017 om 11:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als de ketel voor €1800 uw eigendom wordt zou u de verhuurder kunnen vragen of hij de ketel over wil nemen voor zeg €900.

Fr
door Frank Ceulen - Apr 19, 2017 om 12:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat de nieuwe bewoner wil, moet hij weten. Voor zover ik weet, is de  ketel onroerend en spijkervast. Mag niet verwijderd worden. Mag wel in mindering op de vraagprijs worden gebracht.
Veel wijsheid en succes

@H
door @HENK@ Apr 22, 2017 om 02:03
159 Antwoorden / 1 Vragen

huh?? het gaat over een huurwoning met een ketel van de HUURDER, niet van de VERHUURDER

panter22
door panter22 - Apr 19, 2017 om 19:33
6599 Antwoorden / Vragen
@H
door @HENK@ Apr 22, 2017 om 02:05
159 Antwoorden / 1 Vragen

@ panter...

daar staat o.a. dit :  "Besluit u om zelf cv aan te laten leggen dan kunt de kosten daarvan niet op de verhuurder verhalen. In 2010 heeft een rechter geoordeeld dat een zeer oude cv-ketel als ‘gebrek aan de woning' geldt, maar er is (nog) géén rechter geweest die het geheel ontbreken van cv als gebrek aan de woning heeft erkend."

panter22
door panter22 Apr 22, 2017 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Op de website van de Woonbond is informatie te vinden waar Rob224 mogelijk iets aan heeft. Meer niet.
Het probleem was niet de aanleg van de gehele cv met radiatoren, maar het huren van een cv ketel met onderhoud in een huurwoning..
Waarom hij die cv ketel zelf heeft gehuurd i.p.v. de verhuurder, dat weet je niet. Dat hoeft hij ook niet te melden.
Als je een huis gaat huren met alleen een gaskachel in de kamer of zelfs zonder gaskachel, dan ben je dan overeengekomen. Er zijn nog genoeg huizen te huur zonder cv. Dat is geen gebrek aan de woning.
Wil je desondanks toch een cv, dan moet je een schriftelijke afspraak maken met de verhuurder over aanleg, onderhoud en eventuele verwijdering en vergoeding bij verhuizing.

@H
door @HENK@ Apr 26, 2017 om 17:49
159 Antwoorden / 1 Vragen

@panter, dat klopt, ik bedoelde de opmerking eigenlijk meer voor de mensen die het allemaal zo vreemd vinden dat hij zelf een ketel huurt, zie o.a. mein33 en frank ceulen...

ik haalde daar jou link aan

rob224 zit volgens mij gewoon met een contract met betrekking tot de combinatie van onderhoud en afbetaling en dat is op zich zoals hier ook word geopperd geen wurgkontract ook al is het openstaand bedrag (veel)  hoger dan de prijs van zo'n ketel.

Wel lijkt me na betaling het vrij normaal dat dan de ketel zijn eigendom is en hij er dus misschien nog een paar tientjes op marktplaats voor kan vangen.

Verder dikke pech!

1paul
door 1paul - Apr 21, 2017 om 15:38
3143 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon kontrakt opzeggen, dit moet maandelijks kunnen na een bepaalde periode, willen ze niets laat ze de ketel maar op komen halen, zeg kontrakt toch aangetekend schriftelijk op en laat ze u maar voor de rechter dagen, gerede kans dat de rechter soep maakt van dit kontrakt...

kontrakten met dit soort afkoopsommen zijn gewoon wurgkontrakten en dat is al een tijdje verboden...

onredelijke bedingen zullen door de rechter afgewezen worden en in dit soort kontrakten staan deze volop...

ha
door halex Apr 21, 2017 om 17:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een kenner, zo te lezen. Alleen niet van deze materie. -10

@H
door @HENK@ Apr 22, 2017 om 02:14
159 Antwoorden / 1 Vragen

inderdaad geen kenner, ik heel eerlijk ook niet maar het volgende lijkt mij gewoon normaal:

je gaat bij zo'n kontract meestal ook een onderhoudskontract aan, het is dus niet alleen de aanschafprijs.

als dat onderhoudskontract voor een x aantal jaar is aangegaan zal er niet veel aan te doen zijn dan gewoon betalen en ja, dat kan samen met de afbetaling van de ketel zeker hoger zijn dan de prijs van de ketel zelf!

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 26, 2017 om 23:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Opzeggen kan ook , na 12 jaar.