al
door aleeuwenburg Oct 25, 2011 om 15:09
Huishouden & energie

Donzen dekbedden

wij zijn toe aan een nieuw dekbed, geen 4 seizoenen maar winterdekbed waarom is ganzendons beter dan eendendons waar komt het grote prijsverschil vandaan? welke prijs is redelijk?

35270 25 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2011 om 15:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

hallo aleeuwenburg, ganzendons is beter van kwaliteit dan eendendons. Dat er meer eendendonsdekbedden zijn is om de simpele reden dat er meer eenden zijn en dus iets goedkoper dan ganzendons. Ganzendons is nog lichter dan eendendons en werkt isolerend. Zo'n dekbed heeft een soort van bestaansrecht van tussen de 7 en 10 jaar.

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 15:48
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Waarom is ganzendons ‘beter’ dan eendendons?

De grootte van de donsvlok bepaald mede het isolerende vermogen van het dekbed. Omdat ganzen grotere vogels zijn dan eenden, geeft een gans een grotere donsvlok.
Waar kwalitatief mindere dons zo groot is als een muntje van tien eurocent geven Oost-Europese ganzen dons ter grootte van één euro munt, terwijl de dons van een Siberische sneeuwgans zo groot als een twee euro munt kan zijn.
Hierdoor zal voor eenzelfde warmte isolatie minder gewicht nodig zijn met ganzendons dan voor een zelfde dekbed gevuld met eendendons.

Bron: donsdekbedden.nl

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 15:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Nog eentje:

Wat is het verschil tussen eenden- en ganzendons?
De eigenschappen van eenden- of ganzendons zijn feitelijk gelijk, allebei bieden ze een fantastische isolatie van de lichaamswarmte. Grote verschillen zijn er dan ook niet. Wel is het zo dat ganzendons in de regel uit wat grotere donsvlokken bestaat zodat voor dezelfde warmte-isolatie wat minder vulling gebruikt kan worden. Ganzendons is wat sterker dan eendendons en behoud langer zijn volume. Dit zijn echter zeer kleine verschillen en praktisch niet te merken door de gebruiker van een dekbed.

Voor wat de kleur van dons en veren betreft kan nog worden opgemerkt dat er totaal geen verschil in kwaliteit hoeft te bestaan tussen witte, bruine of grijze dons.

Bron: duckydons.nl

roodborstje
door roodborstje - Oct 26, 2011 om 11:06
91 Antwoorden / 71 Vragen

Vroeger werd er altijd gezegd dat je een donzen dekbed niet zelf mocht/kon wassen. Tegenwoordig is het anders maar ik breng ze nog altijd naar de wasserette.
Wie heeft het al eens zelf gewassen? Zo ja, hoe ging dat en is het mooi geworden?

tenormin
door tenormin - Oct 26, 2011 om 11:35
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=roodborstje schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:06]Vroeger werd er altijd gezegd dat je een donzen dekbed niet zelf mocht/kon wassen. Tegenwoordig is het anders maar ik breng ze nog altijd naar de wasserette.
Wie heeft het al eens zelf gewassen? Zo ja, hoe ging dat en is het mooi geworden?

Ja, dit "slachtoffer". Heb het ooit zelf gedaan en je kent de uitdrukking spijt als haren op mijn hoofd? Het ging "klonteren" tussen de vierkant gestikte vakjes en kreeg het met geen mogelijkheid weer in orde, hoe ik ook kneedde en schudde. Maar....dit is 6 jaar geleden, misschien is er het één en ander veranderd edoch, ik zou het niet aanraden. Dus het ligt aan de leeftijd van je dekbed om het te durven; is het meer dan 10 jaar oud, wat een verwachtte levensduur is van een donzen dekbed zou je het misschien kunnen proberen (in gedachte houden dat nieuwe behoorlijk aan de prijs zijn). Ben benieuwd wat je besluit.

at
door ati_1 - Oct 26, 2011 om 11:40
17 Antwoorden / 7 Vragen

hallo,

Ik raad u af om ganzen of andere gevolgte in uw dekbed te willen hebben. Tenzij u een dierenbeul bent. In 2009 werd er al in een schokkende documentaire onthuld dat veel donzen dekbedden gevuld worden met dons dat van levende ganzen wordt geplukt en dat elk jaar MILJOENEN vogels levend worden geplukt – alleen al in Europa. Dus denk alstublieft aan het dierenleed en koop geen donzen dekbed. Hierbij een link waarin dit wordt onderbouwd, maar als u even door googled vind je nog veel meer van dit soort voorbeelden dat dieren zwaar worden mishandeld voor uw donzen dekbed. Of dacht u dat al dat dons spontaan van de gans afviel? Dit wordt er vanaf gerukt bij een luid van pijn schreeuwende gans.

http://www.wspa.nl/latestnews/2009/donzendekbedden.aspx

an
door annie van es - Oct 26, 2011 om 11:43
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=roodborstje schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:06]Vroeger werd er altijd gezegd dat je een donzen dekbed niet zelf mocht/kon wassen. Tegenwoordig is het anders maar ik breng ze nog altijd naar de wasserette.
Wie heeft het al eens zelf gewassen? Zo ja, hoe ging dat en is het mooi geworden?
Ik heb jaren geleden mijn donzen dekbedden ( 1 persoons) gewassen in de wasmachine, er zat een wasvoorschrift bij dat het kon. Na het wassen in de droger op de laagste stand en het resultaat was perfect. Met een 2 persoons gaat het wat lastiger om het zelf te wassen vanwege het formaat. Het kan misschien tegenwoordig in de grote wasmachines waar 6 kg ingaat. Alleen het drogen duurt ook lang. Dan is de wasserette wellicht een optie. Er stond duidelijk in dan chemisch reinigen niet mocht omdat de veertjes daar niet tegen kunnen.
Jammer dat Ternormin een andere ervaring heeft, al is mijn ervaring al van veel langer geleden dan 6 jaar. Misschien toch iets verkeerd gedaan of niet in de droger gedaan, want dat is belangrijk voor de lucht tussen de veertjes.

tr
door trace - Oct 26, 2011 om 11:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zowel ganzendons als eendendons gaat gepaard met enorm veel dierenleed. Ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Ati. Het is afgrijselijke dierenmishandeling. Er zijn zeer goede alternatieven. Ook kunstvezel dekbedden zijn verkrijgbaar in allerlei maten en kwaliteiten, kijk daar eens naar. Ik heb zelf Dacron Climarelle Coolmax vier seizoenen machinewasbare dekbedden en ben daar zeer tevreden over.

da
door danskepige - Oct 26, 2011 om 11:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was al jaren echte donzen dekbedden en jacks. Maar let wel bij het drogen dat u er tennisballen bijdoet. Ik doe er altijd 3 bij. Dit zorgt ervoor dat het dons weer "opgeklopt" wordt.

tenormin
door tenormin - Oct 26, 2011 om 11:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

an62, ik had toen geen droger, misschien was dat het probleem...?

tenormin
door tenormin - Oct 26, 2011 om 12:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ati, ik moet bekennen een "dierenbeul" te zijn. Loop op schoenen van leer, eet vlees en vis en ik heb inderdaad een donzen dekbed. Oh ja, en mijn riemen van lange broek zijn ook van leer.

roodborstje
door roodborstje - Oct 26, 2011 om 12:02
91 Antwoorden / 71 Vragen

Aangezien ik geen 6 kg. wasmachine heb, 4-seizoenen dekbed en lits-jumeaux grootte breng ik ze toch maar weer naar de wasserette. Dat doe ik 2 keer/jaar en daar komen ze altijd schoon en mooi vandaan. Zij doen de dekbedden altijd in de droger met tennisballetjes erbij zodat het dons uit elkaar gaat na het wassen.
Wel heb ik mijn donzen kussens zelf gewassen elke 3 maanden. Na het wassen erg lang in de droger moeten doen want anders klitten de veertjes aan elkaar. Toch waren er nog knobbels in het kussen en die heb ik zelf uit elkaar getrokken. Laat je ze zo opdrgen dan ben je zeker 3 dagen kwijt en moet je steeds opschudden.

1bernadette
door 1bernadette - Oct 26, 2011 om 12:04
13 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig!
Toen ik de vraag las, was mijn eerste reactie: denkt die persoon er wel aan dat dit zoveel dierenleed met zich meebrengt?!
We hoeven het ons alleen maar bewust te worden, het goed tot ons te laten doordringen....
Er zijn Godzijdank heel veel goede alternatieven en ik hoop dat je daaruit kunt kiezen.
Heel veel succes gewenst en nog vele goede nachten!

valerius-2
door valerius-2 - Oct 26, 2011 om 12:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom geen schapenwol (Tessels) wat is hier tegen, deze heb ik toevallig al 10 jaar en geen problemen.

roodborstje
door roodborstje - Oct 26, 2011 om 12:56
91 Antwoorden / 71 Vragen

@ Valerius-2

Hoe maak je het dekbed met wol dan schoon?
Stomerij, wasserette of zelf?

birdies
door birdies - Oct 26, 2011 om 13:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@roodborstje:

Wasvoorschrift dekbed
Het is niet vaak nodig, maar het is prettig dat alle synthetische, katoenen en de meeste donzen dekbedden gewoon in de wasmachine en droger kunnen. Er zijn inmiddels ook wollen dekbedden op de markt die u zelf in de wasmachine kunt wassen. Dit zijn de TexelWool Washabee en de Texeler Woolmaxx dekbedden. Voor alle niet wasbare dekbedden geldt dat mocht er onverhoopt een vlek in de tijk komen, dan kunt u eerst proberen de vlek te verwijderen met ossengalzeep. Lukt dit niet, breng dan uw deken naar de stomerij brengen, waar het artikel gereinigd wordt op het speciale wolprogramma P.

J. Schipper
door J. Schipper - Oct 26, 2011 om 13:41
64 Antwoorden / 30 Vragen

tenormin en alle andere reageerders op tenormin, schoenen- en riemenleer wordt gemaakt van dode dieren. Ganzen- en eendenpluk gebeurt bij levende dieren. Als je nog niet overtuigd bent van deze zeer wrede dierenmarteling, google dan eens op youtube en schrijf in de zoekbalk: plukken van levende ganzen.

an
door ankhor - Oct 26, 2011 om 14:36
122 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin, je mag de aanhalingstekens wel weghalen hoor ;o)

Tevens wl ik erop wijzen dat ganzedons geen dierelenleed HOEFT te zijn.
Maar omdat er geen controle is, alles spotgoedkoop moet zijn, dus snel snel
vlug vlug veel veel, dat DAARDOOR dat dierenleed ontstaat,
Het ontdonzen zelf is wel wat stressverhogend voor de dieren maar indien
netjes en zorgvuldig gedaan, hoeft het echt geen marteling te zijn.
Maar helaas, het is het wel, gewoon omdat de economische krachten dat
dus bepalen. te snel plukken en dan dus stukken huid meetrekken etc.

Tja, zo is de veel voor goedkoop maatschappij nu eenmaal.
Zo heeft de apple iPad al chinese werknemers op zijn conto, die door de werkdruk er maar voor kozen om van het dak te springen. en een par door explosies in de fabriek etc,

Dus heb je een Ipad dan benje een mensenbeul ;o)
En welk Frans telecom bedrijf vond het beter om mensen geestelijk kapotte maken inplaats van een mooie afvloeingsregeling vor hen te organiseren?
Maar goed, we leven in een enge wereld.

tenormin
door tenormin - Oct 26, 2011 om 15:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

ankor, ;o) laat jij dan het bovenstaande ook maar weg, slaat nergens op (en dit nu ook niet).

valerius-2
door valerius-2 - Oct 26, 2011 om 16:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=roodborstje schreef op woensdag 26 okt 2011, 12:56]@ Valerius-2

Hoe maak je het dekbed met wol dan schoon?
Stomerij, wasserette of zelf?
Birdies heet al een manier doorgegeven. Ik doe het gewoon met een fijn wasmidel.Maar hang hem drijfnat op, dus geen droger en laag centrfuseren zodat hij druipvrij is. En als de ruimte hebt om hem vlak te ldrogen Ik lleg hem op de ruin tafel en dan de beide uiteinde over de ligstoelen.

al
door aleeuwenburg - Oct 26, 2011 om 19:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb voldoende reacties ontvangen.

haarp
door haarp - Oct 26, 2011 om 21:01
514 Antwoorden / 62 Vragen

Ganzendons of eendendons, in mijn ogen extra dierenleed. Wij leven tegenwoordig in een technisch goed ontwikkelde maatschappij waar meerdere kunsmatige alternatieven zijn. Of dit laatste goed is voor het milieu is een andere vraag.

tenormin
door tenormin - Oct 26, 2011 om 21:14
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=aleeuwenburg schreef op woensdag 26 okt 2011, 19:28]ik heb voldoende reacties ontvangen.

zie dat u nieuw bent op de site. Meestal bedanken we dan voor de antwoorden en dat je nu voldoende informatie hebt. (zegt de schoolmeester).

je
door jenika - Oct 27, 2011 om 07:49
25 Antwoorden / 13 Vragen

weet ik niet. maar ik koop geen dons meer sinds ik op tv zag. dat deze dieren de veren worden uitgetrokken zonder verdoving. ze worden bloedend teruggezet om de veren weer te laten groeien, voor de volgende keer. . vreselijk

bewustekoper
door bewustekoper - Oct 27, 2011 om 07:56
59 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Jenika. Donzen dekbedden zijn verschrikkelijk dieronvriendelijk en ook niet nodig.
Er zijn alternatieven, zoals een wollen dekbed.

Het is ook mogelijk een donzen dekbed te kopen van geraapte veren. Echter vind ik het niet makkelijk om deze te vinden.