Pi
door Pikachu007 Sep 27, 2016 om 17:06
Huishouden & energie

Enexis

PUNT 1: Enexis heeft heel onverwachts de stroom van de hele buurt afgesloten. Door het afsluiten en weer aansluiten en vervolgens weer afsluiten en aansluiten is mijn Bose home cinema set van 4000eur naar de klote geholpen.
Enexis wil alleen 350eur storten "coulancehalve" omdat ze de schuld neerleggen bij het product. Dat had niet kapot mogen gaan volgens hen. Vervolgens verwijzen ze mij door naar mijnbeigen verzekeraar om dit te verhalen terwijl ik Enexis aansprakelijk stel! PUNT 2: Een klacht indienen bij de klachtencommisie kost ook nog 60eur!!!! Dus ik moet ook nog eerst extra kosten maken om mijn recht te kunnen halen!!

2484 9 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 27, 2016 om 17:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat uw Bose set defect raakt door stroom in en uitschakelen is inderdaad niet de schuld van Eneco. Dit is een mankement van de gebruikte condensatoren in de set. Deze zijn dus niet van de kwaliteit die mensen verwachten voor dit geld.  Maar ja Bose heeft 2/3 van zijn geld uit aan marketing.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat spul is niet kapot gegaan door het af- en aansluiten. U kunt toch zelf ook zomaar de stekker uit het stopcontact trekken en er weer indoen, zonder dat die dure set de geest geeft? Er is bij dat af- en aansluiten niets anders gebeurd.

Zijn uw andere elektrische apparaten dan ook allemaal kapot?

Dus aardig van Enexis dat zij u nog een bedrag vergoeden.

ja
door jackyh - Sep 27, 2016 om 17:27
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zou die 350 euro maar accepteren want ik zou in hun plaats niets gegeven hebben.  Zoals reeds vermeld kan dit nooit gebeurd zijn door aan/uit.

edrick3
door edrick3 - Sep 27, 2016 om 17:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je hebt helemaal geen 'recht'.
Zou wat zijn als apparaten de geest geven door een stroomstoring...... gelukkig niet.
Ligt dus inderdaad aan je apparatuur. Zou maar klagen bij BOse ipv bij Enexis.
Die € 350 zijn dan toch nog mooi meegenomen.
Voor het indienen van een klacht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-mijn-energieleverancier

jo
door jorisw - Sep 27, 2016 om 17:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wist wel dat Bose geen topspullen maakte maar dat het zo slecht was dat de voeding niet robuust is had ik niet verwacht.

ro
door ronny530 - Sep 27, 2016 om 17:58
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Ik zie niet in waarom Enexis de schuldige is van het kapot gaan van uw Bose set. Normaliter ondervind de set geen schade als deze meerdere malen van het lichtnet wordt gehaald. Bij een langdurige stroomstoring kan het wel gebeuren dat de instellingen verloren gaan zoals het radiozender geheugen en teruggang naar de fabrieksinstellingen. Het defect in de Bose moet al veel langer aanwezig zijn geweest zoals diewilik al aangeeft en de tijd die de set stroomloos is geweest was fataal. U krijgt in ieder geval een compensatie voor de set en voor dat bedrag moet de set door een deskundige reparabel zijn. Ik begrijp wel dat u boos bent maar om alle acties die u van plan bent uit te voeren maken niet dat u recht hebt op 4000 euro schadevergoeding.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 27, 2016 om 18:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hier zou sprake kunnen zijn  van een extreme spanningspiek door het heraansluiten van de stroom. Daardoor kan inderdaad schade ontstaan aan spullen die bij gewoon aan en uitdoen van het apparaat niet optreden. Ik vraag me daarom af of dit wel zo coulant is van Enexis.

De maximale vergoeding bedraagt 3500 euro. Ik denk wel dat van uw Cinema set niet meer krijgt dan de dagwaarde, dus hangt er ook een beetje vanaf hoe oud de set is, hoeveel u aan schadevergoeding mag verwachten.

jo
door jorisw Sep 27, 2016 om 19:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wil goed ontworpen elektronica stuk gaan door spanningspieken dan moet je wel hele extreme spanningspieken hebben. Door EMC kunnen ook hele hoge pieken optreden en daar kan goed ontworpen spul gewoon tegen. Sterker nog, dit is verplicht volgens de CE richtlijnen (en vergelijkbare richtlijnen in andere delen van de wereld).

ph
door philip36 - Sep 27, 2016 om 18:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Enexis heeft €350 betaald, weten ze misschien dat ze toch fout zijn?

Ik zou, gezien de hoogte van de schade, Bose en andere specialisten vragen om een technisch verhaal of en hoe (geluids)apparatuur stuk kan gaan door het herhaaldelijk snel uit- en inschakelen van de netspanning, (misschien inductiespanningen).
Zonder zo'n technisch verhaal heeft het weinig zin lijkt me om de klachtencommissie in te schakelen.

Ook mensen in uw omgeving vragen naar problemen met hun apparatuur na die Enexis stroomstoring.

ha
door halex - Sep 27, 2016 om 18:35
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hoeft geen extra kosten te maken om uw recht te halen. Als u gelijk hebt, krijgt u dit geld terug.
Dat u dit even voor moet schieten, is om te voorkomen dat jan en alleman te lichtzinnig naar de klachtencommissie gaat. Maar dat moet u toch wel kunnen begrijpen?