WieWatWaar01
door WieWatWaar01 May 30, 2016 om 14:07
Huishouden & energie

Ervaring met moziaktegels in de badkamer?

Aangezien de kinderen al een tijdje uit huis zijn, is er nu de mogelijkheid om een van de slaapkamers om te bouwen naar een badkamer, zodat we ook boven kunnen douchen. Omdat we helemaal vanaf niks kunnen beginnen, hebben we al heel wat ideeën opgedaan van hoe we het eruit zouden willen laten zien.
Nu kwam ik heel veel afbeeldingen tegen van mozaïek in de badkamer. Zelf vind ik dit er echt heel gaaf en origineel uitzien, maar heb hier verder geen idee van of het bijvoorbeeld extra onderhoud met zich meebrengt, of dat mozaiek na een tijdje misschien lelijk wordt.
Heeft iemand ervaring met mozaiek in de badkamer? En is het verstandig om dit uit te besteden, of zou je dit (als je een beetje handig bent) ook zelf kunnen aanleggen?

7165 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 30, 2016 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mozaiek op de vloer of tegen de nuur? Informeer eens bij een tegelzaak of het mozaiek wat u op het oog hebt, daarvoor geschikt is.

Ik zag vroeger in grote zwembaden ook regelmatig wanden met mozaiek tegeltjes, dus persoonlijk zie ik geen probleem.

tenormin
door tenormin - May 30, 2016 om 14:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo, wieweetwatwaar01, als u op Google mozaiek in badkamer zelf doen intikt, krijgt u in ieder geval een filmpje te zien op You tube wat er gedaan moet worden. Weet natuurlijk niet hoe handig U bent. ;-)
maar ik heb alleen ervaring met de tegels qua schoonhouden. Wat echt gewoon, gemakkelijk is. Net zoals gewone tegels: water en doekje in schoonmaakazijn. De matjes zelf heb ik laten doen, ben dus onhandig. Dat het echt gaaf is, ben ik ook helemaal met u eens. Heb het zelf pas 5 jaar maar nog geen extra onderhoud of iets dergelijks. Wel maak ik na het douchen de tegels droog en dus 1 maal per week met wat ik al schreef. Dan worden ze ook niet mat. Veel succes. En laat gerust het resultaat hier eens zien. ☺

Gerry1969
door Gerry1969 - May 30, 2016 om 14:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Mijn zwager heeft al vele jjaren een mozaïek badkamer, ook de doucheruimte zelf is mozaïek. Geen extra onderhoud nodig tov een normale tegel. Het is wel werk voor een professionele tegelzetter dat dan weer wel.
Diewilik

costnix
door costnix - May 30, 2016 om 14:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De Romeinen en Grieken hadden al mozaïek vloeren en wanden. Deze zijn zelfs na 2000 jaar nog heel mooi.

aurora1
door aurora1 - May 30, 2016 om 19:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn mozaïekmatten te koop in kleiner en groter fotmaat die je zelf kunt aanbrengen, ik dacht zelfs gewoon plakken. Ik zou daarvoor eens in verschillende tegelzaken kijken, ik meen zelfs dat je kunt bestellen dat er matten van geplakt worden. Vrienden van mij hebben dat jaren geleden zelf in de badkamer gelegd en hadden het per meter gekocht als ik het goed heb.
Ik denk wel dat het lastiger in onderhoud/schoonhouden is vanwege meer randen en sleuven.

Ik kwam dit nog tegen: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/tegels/moza%C3%AFek-tegels/d184/

Ri
door RichardVossen - May 30, 2016 om 23:20
10 Antwoorden / Vragen

Ik heb zelf ook mozaiektegels in de badkamer sinds 2011. Het heeft geen extra onderhoud nodig.

Als je nog een goed adres zoekt, ik heb mijn tegels hier gehaald.

Ik zou het wel uitbesteden als ik jou was. (heb ik ook gedaan)

Ma
door Mat Matheij - May 31, 2016 om 00:19
986 Antwoorden / 3 Vragen

Mozaïek is een principe uit de oertijd van de badkamer. 30 jaar terug of zo. Moeilijk goed aan te leggen en ouderwets bovendien. Tenzij U gaat naar Barcelona met Gaudi echter deze grootmeester is allang overleden. Slecht idee en moeizaam proces. Moet daarnaast waterdicht zijn. Die vaklieden bovendien bestaan (ook) niet meer. Welke wel?

Ma
door Mat Matheij - May 31, 2016 om 00:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Bezoek Barcelona en neem van daaruit een echte tegelzetter mee. En matjes stond ook voor 'lang en ouderwets haar'.

WieWatWaar01
door WieWatWaar01 - May 31, 2016 om 08:03
8 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden. Heb ik zeker wat aan!

aurora1
door aurora1 - May 31, 2016 om 20:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eventueel ook nog op het forum van Klusidee, onderaan de pagina staan ook nog vragen: http://www.klusidee.nl/Forum/mozaiek-tegels-plaatsen-t88798.html

jo
door jorisw - May 31, 2016 om 21:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mozaiek kan mooi zijn maar houdt er wel rekening mee dat niet iedereen dit mooi vindt en dat het een negatief punt kan zijn bij een eventuele verkoop van de woning in de toekomst.

tenormin
door tenormin May 31, 2016 om 21:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Joris, dat geldt echt niet alleen voor een mozaïek badkamer. Ik had, als voorbeeld, schuifpui met originele panelen glas met "bulls eyes", was werkelijk prachtig. In de, toen nog goede verkooptijd van "winst"; het eerste wat ik zag toen ik 'mijn oude huis' mocht zien was dat de pui pleite was. En @wieweetwaar01 woont er nu, kan er zelf erg veel plezier van beleven, dus...
Ik zou zeggen, doen als het kan.