vi
door villadorina Apr 26, 2012 om 16:33
Huishouden & energie

Garantie bijkopen huishoudelijke apperatuur

nieuwe koelkast en gasfornuis gekocht bij BCC
ik kan daar extra garantie bijkopen, z.g. service plus polis
er staat me bij dat dit eigenlijk een overbodig soort verzekering is omdat er toch een wettelijke termijn is waarbinnen met mag verwachten dat apperatuur werkt naar behoren - wie kan mij goed advies geven ?

9069 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt standaard twee jaar garantie. Daarna is de garantie over en sluiten.

En nà de twee jaar zijn (eventuele) reparatiekosten voor "rekening man" zoals ze dat in het leger noemen. Dat het apparaat langer mee gaat, is wel te verwachten, echter bij een koelkast en gasfornuis zou ik persoonlijk niet een verzekering tot (bijvoorbeeld) vijf jaar bijkopen. Bij een wasmachine zou ik dit wèl doen. Het is vaak een behoorlijk premie bedrag, wat niet helemaal in de reparatiegevoeligheid van de koelkast ligt, maar bij een wasmachine eerder. Maak zelf de afweging, wat kost het en wat levert het op. De uitslag van de balans bepaalt je eigen idee wat je keuze kan zijn. Een verzekering tot drie jaar mag ook niet veel kosten, want jaar één en twee zijn dan dubbel gedekt. Tot vijf jaar verzeker je dus jaar drie, vier en vijf.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:33: nieuwe koelkast en gasfornuis gekocht bij BCC
ik kan daar extra garantie bijkopen, z.g. service plus polis

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 16:33: er staat me bij dat dit eigenlijk een overbodig soort verzekering is omdat er toch een wettelijke termijn is waarbinnen met mag verwachten dat apperatuur werkt naar behoren - wie kan mij goed advies geven ?

Diverse organisaties halen een aantal zaken door elkaar, zodat je het bovenstaande krijgt.

Er zijn twee zaken:
- De garantieperiode, de condities waartegen garantie gegeven wordt en de rechten die men de koper geeft, worden door de fabrikant en winkelier zelf bepaald.

- De conformiteitsbeginsel: het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te worden en dient de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier. Dat wordt ook wel eens de "wettelijke garantie" genoemd.

De termijnen:
- de garantietermijn wordt volledig door de fabrikant en winkelier bepaald. Er zijn geen regels die bepalen dat de garantieperiode een minimale periode moet zijn.

- de non-conformiteit. Daar is geen maximum voor bepaald (de Europese richtijn heeft die wel tot twee jaar na aankoop begrenst).
Dus betekent dat voor producten die een langere levensduur hebben dan twee jaar, dat de koper ook na de garantieperiode bij de verkopende partij kan aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd was en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Met andere woorden:
De fabrikant en winkelier mogen inderdaad extra garantie verkopen.

Veel consumentenorganisaties zijn het daar niet mee eens, omdat zij van mening zijn dat de "wettelijke garantie" de garantieperiode is die de winkelier wettelijk verplicht is om te geven. Dus als men stelt dat de "wettelijke garantie" twee jaar is, stelt men dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken. Aangezien de Nederlandse wetgeving geen beperkingstermijn van twee jaar kent voor de "wettelijke garantie" stellen die organisaties dat de winkelier wettelijk verplicht is om garantie te verstrekken welke gelijk is aan de verwachte levensduur (welke door die organisaties bepaald is). Ook stellen die organisaties dat garantie bijkopen onzin is, omdat het product gedurende de verwachte levensduur probleemloos mee dient te gaan.
Dat is onjuist.

Met de term "wettelijke garantie" wordt niet de garantieperiode bedoeld en ook niet de periode waarin het product probleemloos mee dient te gaan. Met de term "wettelijke garantie" wordt bedoeld dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd dient te worden en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of wil je soms weken zonder koelkast zitten als die wordt gerepareerd, omdat je extra garantie hebt?

dit is onzin
heb het zelf mee gemaakt
het wordt dan der plaatsen gemaakt

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zo simpel:
Als de garantieperiode verstreken is, heeft de koper geen recht meer op de garantie, behalve als de uitspraken van fabrikant en winkelier op wat voor manier dan ook dat tegenspreken.

Een voorbeeld:
Zou de fabrikant en winkelier één jaar garantie geven, is gewoon het één jaar garantie van toepassing. Als vervolgens de winkelier of fabrikant aangeven dat het product 3 jaar probleemloos mee dient te gaan, is die één jaar garantie verwerpbaar. Als die fabrikant en winkelier voor de rest geen uitspraken doen, dient het één jaar garantie gehanteerd te worden.

Of de koper wel of geen extra garantie dient bij te kopen, hangt af hoeveel risico de koper wilt nemen als er toch plotseling problemen ontstaan.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 23:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik dacht ik stel een simpele vraag - mij is bekend dat leveranciers garantie verstrekken, soms geeft iets de geest, net na de verstreken garantietermijn, dat sta je dus met lege handen, terwijl verwacht kan worden dat bij normaal gebruik een koelkast of fornuis toch langer dienst kan doen dan 2 jaar - en je dus mag verwachten dat leverancier/fabrikant service-reparatie verleent - er zijn europese regels hierover
ik mag toch verwachten dat een koelkast/fornuis, langer dienst doet dan 2 jaar ?
als zo'n ding de geest geeft binnen 5 jaar, bij normaal gebruik, dan is naar mijn mening een ondeugdelijk apperaat verkocht-gemaakt
Winkeliers vertellen dat men heden niet meer mag verwachten dat produkten voor de eeuwigheid worden gemaakt - maar tussen 2 jr en eeuwigheid zit verschil ?
ik vind het wel boeiend de discussie die losbarst op mijn simpele vraag, jammer dat sommigen elkaar zo in de haren vliegen -
laat ik mijn vraag uitbreiden: hoe veel jaar mag een mens verwachten dat een koelkast en een fornuis dienst verlenen bij normaal gebruik ?

ve
door verwijderd - Apr 26, 2012 om 23:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik bedoel apparaat..............voordat er nog een taaldiscussie losbarst

ve
door verwijderd - Apr 27, 2012 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: ik dacht ik stel een simpele vraag - mij is bekend dat leveranciers garantie verstrekken, soms geeft iets de geest, net na de verstreken garantietermijn, dat sta je dus met lege handen, terwijl verwacht kan worden dat bij normaal gebruik een koelkast of fornuis toch langer dienst kan doen dan 2 jaar - en je dus mag verwachten dat leverancier/fabrikant service-reparatie verleent - er zijn europese regels hierover
ik mag toch verwachten dat een koelkast/fornuis, langer dienst doet dan 2 jaar ?

Er bestaan geen regels hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50:
als zo'n ding de geest geeft binnen 5 jaar, bij normaal gebruik, dan is naar mijn mening een ondeugdelijk apperaat verkocht-gemaakt

Nogmaals verwijs ik toch echt naar de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.

De wetgeving bepaald niet dat bij normaal gebruik het product een x tijd probleemloos mee dient te gaan. Waar steeds naar verwezen wordt zijn de regels omtrent de aansprakelijkheid van de verkopende partij als het product non-conform is (niet volgens de koopovereenkomst).

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: Winkeliers vertellen dat men heden niet meer mag verwachten dat produkten voor de eeuwigheid worden gemaakt - maar tussen 2 jr en eeuwigheid zit verschil ?

Ik wil niet vervelend zijn, maar er bestaan geen regels omtrent hoelang dat een product minimaal probleemloos mee dient te gaan.
Die regels waar steeds naar verwezen wordt heeft met de conform de koopovereenkomst te maken, niet met hoelang dat een product probleemloos mee dient te gaan.

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: laat ik mijn vraag uitbreiden: hoe veel jaar mag een mens verwachten dat een koelkast en een fornuis dienst verlenen bij normaal gebruik ?

Het antwoord is heel simpel: wat in de koopovereenkomst is vastgelegd met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier omtrent dat product.

Ik hoop dat het duidelijk is, mocht dat niet het geval zijn, verneem ik dat uiteraard graag.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2012 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50: ik dacht ik stel een simpele vraag - mij is bekend dat leveranciers garantie verstrekken, soms geeft iets de geest, net na de verstreken garantietermijn, dat sta je dus met lege handen, terwijl verwacht kan worden dat bij normaal gebruik een koelkast of fornuis toch langer dienst kan doen dan 2 jaar

Ik wil dit eraan toevoegen:

Je mag datgene van het product verwachten wat in de koopovereenkomst is overeengekomen. De verwachting daarnaast is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier die over het product hebben gedaan. Dat is compleet volgens de Europese richtlijn en Nederlandse wetgeving.
Als een bepaalde organisatie aangeeft dat een product zonder problemen vijf tot tien jaar probleemloos mee dient te gaan, kan daar alleen rechten aan ontleent worden als de fabrikant of winkelier ook dergelijke uitspraken gedaan heeft.

Dat hierover heel veel verwarring over is, begrijp ik maar al te goed. De diverse consumentenorganisaties geven aan dat een product een bepaalde gemiddelde levensduur bezit, ongeacht merk en type. Zij koppelen aan een product een bepaalde levensduur. Dus wasmachines x jaar, computers x jaar, tv's x jaar enz. Dergelijke zaken zijn niet zo in de wetgeving opgenomen en kunnen dus ook geen rechten aan ontleent worden.
Als een organisatie bepaalde uitspraken doet, kan daar geen rechten aan ontleent worden, simpel omdat die organisatie geen deel uitmaakt van fabrikant of verkopende partij.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2012 om 00:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

villadorina schreef op donderdag 26 apr 2012, 23:50:
ik mag toch verwachten dat een koelkast/fornuis, langer dienst doet dan 2 jaar ?
als zo'n ding de geest geeft binnen 5 jaar, bij normaal gebruik, dan is naar mijn mening een ondeugdelijk apperaat verkocht-gemaakt?

Waarom zou je dan garantie bijkopen?

ve
door verwijderd - Apr 27, 2012 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vaker op tv gezegd, die verzekeringen zijn een garantie dat U niet hoeft te bekvechten met de winkelier. U kunt ook gokken dat de apparaten het blijven doen, de keus is aan U.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige antwoord wat goed kan zijn;

Bij een mobiel is het volledig verzekerd, uitgezonderd vocht schade en nu blijkt hier op het forum dat dit juist in 95% het geval te zijn.....

Zo ook de andere, vaak gaat het bij fabrieksfouten het eerste ½ jaar al stuk of pas na een jaar of 5 als de aanvulling ook afgelopen is dus betaal je voor niets.

Als je het over meerdere apparaten berekende, alleen de verkoper wil dit graag omdat zijn provisie over deze verzekering vaak vele malen hoger is dan het apparaat zelf.
Dus juist verkopers hebben er het meeste voordeel van.

Alleen iets verzekeren als je schade niet zelf kunt dragen!

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

2 jaar garantie? ja dat is waar maar ook na 2 jaar heeft u garantie alleen zal u mogelijk alleen een klein deel van de aanschaft waarde terug zien.
Zo is bij mij een koelkast na 2 jaar kapot gegaan en van de €400 wat deze heeft gekost kreeg ik maar €219 terug en MOEST bij BCC daarvoor een nieuwe koelkast afnemen.

Maar als het om een dure koelkast of gasfornuis gaat dan is het overwegen waard om een extra garantie te nemen want al gaat de koelkast of gasfornuis kapot als het een fout is van u dan kan u garantie vergeten en deze extra garantie is eigenlijk een verzekering.
De langste periode is 5 jaar extra garantie boven op de twee jaar die u al heeft.
Helaas is het wel zo dat u eerst de kosten zelf voor moet schieten maar dit wordt binnen 3 weken weer terug gestort op uw rekening.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2012 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op zaterdag 28 apr 2012, 23:16: 2 jaar garantie? ja dat is waar maar ook na 2 jaar heeft u garantie alleen zal u mogelijk alleen een klein deel van de aanschaft waarde terug zien.
Zo is bij mij een koelkast na 2 jaar kapot gegaan en van de €400 wat deze heeft gekost kreeg ik maar €219 terug en MOEST bij BCC daarvoor een nieuwe koelkast afnemen.

Maar als het om een dure koelkast of gasfornuis gaat dan is het overwegen waard om een extra garantie te nemen want al gaat de koelkast of gasfornuis kapot als het een fout is van u dan kan u garantie vergeten en deze extra garantie is eigenlijk een verzekering.
De langste periode is 5 jaar extra garantie boven op de twee jaar die u al heeft.
Helaas is het wel zo dat u eerst de kosten zelf voor moet schieten maar dit wordt binnen 3 weken weer terug gestort op uw rekening.

Stond dit ook in de kleine lettertjes?

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 00:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook is gedaan, maar achteraf toen ik het nodig had bleek het bedrijf niet meer te bestaan. Zij hadden zelf het risico genomen en geen verzekering hier voor dus greep ik er naast.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koelkast na 2 jaar van €400 voor €215?

Dat mag niet.
Mijn oude was 18 jaren oud en verkocht omdat het verbruik te hoog was.

Een koelkast moet bij normaal gebruik tenminste 10 jaren mee gaan dus van
€400 -20% = €320,- korting op volgende aankoop...

audb heeft dus een koelkast gekocht bij BCC die maar 4 jaren mee mag gaan?
Dat is niet geloofwaardig.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zondag 29 apr 2012, 10:57:
Een koelkast moet bij normaal gebruik tenminste 10 jaren mee gaan

Vergeet aub die cijfers van de consumentenorganisaties.
Alleen de uitspraken van de verkopende partij en de fabrikant zijn van toepassing.

Daarnaast:
Als de wetgeving spreekt over dat de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke het op grond van die koopovereenkomst had moeten bezitten, zegt de wetgeving dus NIET dat het product tien jaar probleemloos mee dient te gaan.

Veel mensen denken inderdaad dat bij normaal gebruik een product een x tijd probleemloos mee dient te gaan, ongeacht het merk en type. Maar dat is onjuist. Dergelijke "regels" bestaan niet.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op zondag 29 apr 2012, 11:04:
tot15karakters schreef op zondag 29 apr 2012, 10:57: Dergelijke "regels" bestaan niet.

Niet????

Misschien moet je dat dan eens vermelden.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2012 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zondag 29 apr 2012, 11:52:
ikbenik schreef op zondag 29 apr 2012, 11:04:
tot15karakters schreef op zondag 29 apr 2012, 10:57: Dergelijke "regels" bestaan niet.

Niet????

Misschien moet je dat dan eens vermelden.

Er bestaat geen regel dat een product gedurende de x tijd probleemloos mee dient te gaan, ongeacht het merk of type.

De verwachting van de consument van een product is gebaseerd op uitspraken van fabrikant en winkelier.

De zaak is niet hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan, maar dat het product aan de koopovereenkomst voldoet met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier.

Het draait dus allemaal om de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier en niet om hoelang dat een product mee dient te gaan ongeacht merk en type.

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie: houden we het gezellig?]

@ villadorina

Niet doen. Een product gaat meestal lang genoeg mee. Is dat niet zo, dan wil je het toch ook niet om de haverklap moeten repareren. Het is zonde om hier je geld uit te geven. Gaat je koelkast of gasfornuis kapot na de garantie periode dan koop je een nieuwe. Of wil je soms weken zonder koelkast zitten als die wordt gerepareerd, omdat je extra garantie hebt?

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Viladorina.

[edit redactie]

Wat betreft Garantieverzekeringen een paar opmerkingen.

Voor de wit en bruingoedhandel is het verkopen van zo'n verzekering heel lucratief, zit een formidabele winst op. Verkopers worden dan ook in functioneringsgesprekken beoordeeld op het % verkochte verzekeringen.

Lees de voorwaarden eens heel goed, want de uitsluitingen zijn dikwijls legio.
( bijv. Slijtage ??? , rubber of plastic onderdelen.....)

Persoonlijk advies; Niet doen

ve
door verwijderd - May 1, 2012 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook in dit topic heeft uw redactie weer behoorlijk modereren omdat het voor een aantal kennelijk onmogelijk is om behoorlijk te reageren. Aan een eindeloze discussie heeft de topicstarter niets!

Houden we het gezellig en ontopic?

Met vriendelijke groet,

Redactie Kassa-online