de
door deweijer79 Oct 6, 2011 om 14:49
Huishouden & energie

Geen verzegeling Gasmeter Liander

Geachte lezers,

Ik heb een woning gekocht met een gas/electra meter.
Vanwege blokverwarming hoef ik dus geen stookkosten via gas zelf te regelen en koken doe ik electrisch.
Hierdoor ga ik geen gas gebruiken en wilde een zegel op de meter laten plaatsen door de netbeheerder(Liander)

Van de medewerker kreeg ik te horen dat Liander een intern besluit heeft genomen dit niet meer te doen, maar daardoor wel de consument verplicht is de vastrecht, transport en meterstanddienst per maand te betalen.

Met zegel was dat niet het geval omdat je dan geen gebruik kan maken van gas.

Alternatief indien men dat niet wil betalen is de meter te laten verwijderen, echter vraagt Liander indien je hem na enkele jaren weer nodig zou hebben voor het plaatsen €750,-

Nu komt het volgende, ik heb stoorm aangevraagd bij een leverancier, deze meld ook gas aan bij netbeheerder want anders wordt je afgesloten en kost het €117,- heraansluitkosten. Nu zou je kunnen beslissen het niet te laten heraansluiten, maar dan geven ze het door aan een deurwaarder want je bent immers verplicht om alle kosten te betalen omdat zij hebben besloten geen zegel meer te plaatsen.

Hierdoor betekend dus weer dat je ook verplicht uiteindelijk wordt om een gas contract bij je leverancier te hebben want anders wordt er geen EAN code afgegeven aan de netbeheerder.

Mijn vraag:

Is dit legaal, mogen netbeheerders een bedrijfsbeslissing maken wat uiteindelijk een consument benadeeld?
Andere netbeheerder verzegelen nog wel meters indien de klant geen gebruik wil maken van een product dus dan ook geen kosten krijgt per maand/jaar.

Wat doet de NMA of bij wie kan je hiermee te recht, gezien consuwijzer er ook niks mee kan zeggen ze.

Hoop dat iemand hier al mee te maken heeft gehad en mij meer info kan geven.

10217 16 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 6, 2011 om 15:14
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Beste De Weijer,

Ik vind het vreemd als je bij een leverancier om elektriciteit vraagt dat dit dan de bij de gasleverancier aangemeld wordt. Dit kunnen gewoon 2 verschillende leveranciers zijn. Kunt U dit nader toelichten?

Jantje

tenormin
door tenormin - Oct 6, 2011 om 15:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar douched u dan ook electrisch? Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.

de
door deweijer79 - Oct 6, 2011 om 15:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:17]Maar douched u dan ook electrisch? Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.

Gezien het feit dat ik blokverwarming heb, houdt dus in algemene leiding met warm water toevoer, is dit centraal al geregeld ook voor douche.... of ik snap je vraag niet goed.

Heb geen cv ketel o.d. in huis als je dat bedoeld

de
door deweijer79 - Oct 6, 2011 om 15:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:14]Beste De Weijer,

Ik vind het vreemd als je bij een leverancier om elektriciteit vraagt dat dit dan de bij de gasleverancier aangemeld wordt. Dit kunnen gewoon 2 verschillende leveranciers zijn. Kunt U dit nader toelichten?

Jantje

Mijn netbeheerder is Liander, mijn leverancier is Eneco.

stacey
door stacey - Oct 6, 2011 om 16:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Zag bij een oude vraag hier op de site dat je ook nog gewoon transport ed kosten betaald moesten bij verzegeling (maar misschien verschilt dat per aanbieder), maar in dat geval is enige keus die blijft als je geen blijvende kosten wilt dan weghalen.
Klik Hier voor Eerdere Vraag hierover

de
door deweijer79 - Oct 6, 2011 om 16:32
4 Antwoorden / 1 Vragen

In feite klopt het voor de helft.
Je betaald voor het verwijderen en ook een smak geld bij verkoop indien er weer een gasmeter zou moeten komen.

Verzegeling houdt in dat de netbeheerder de meter ongebruikbaar maakt en dan vervallen alle kosten, ook transport of vastrecht.
Deze betaal je alleen indien je gebruik KAN maken van gas en dat is na verzegeling niet meer het geval.

Bij veel netbeheerder, zoals Stedin geldt dit ook... zegel erop en geen kosten verder.

stacey
door stacey - Oct 6, 2011 om 16:40
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=deweijer79 schreef op donderdag 6 okt 2011, 16:32]Je betaald voor het verwijderen en ook een smak geld bij verkoop indien er weer een gasmeter zou moeten komen.

Bij koop kun je het overlaten aan koper en als blokverwarming er nog is zal die het ook niet nodig hebben dan............

Maar zoals in andere vraag gezegd, hoe lang wil je er wonen/ kwestie rekensommetje maken lijkt me.

de
door devreemdevogel - Oct 6, 2011 om 18:11
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:17]Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.

Dat weten we nu wel!

webcare liander
door webcare liander - Oct 7, 2011 om 16:30
47 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte deweijer79,

Kunt u aangeven wat de postcode en het huisnummer is van uw gasaansluiting? Hopelijk kan ik u duidelijkheid geven over ons zegelbeleid.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Liander Netbeheer

tenormin
door tenormin - Oct 7, 2011 om 16:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=devreemdevogel schreef op donderdag 6 okt 2011, 18:11][quote=tenormin schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:17]Sorry dat ik geen antwoord heb maar ben dan nieuwsgierig hoe het "badderen" dan gaat.

Dat weten we nu wel!
antwoord nummer 8.
Is een normale vraag; kreeg een normaal antwoord. Iets vragen = iets leren.

li
door lisettdb - Dec 13, 2012 om 16:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik kook keramisch, warm water en cv centraal geregeld. Ik heb netjes electriciteit aangevraagd, maar krijg na 2 jaar ineens een brief van Liander met de opdracht een gasleverancier te zoeken, terwijl ik geen gas afneem. Op 5 december 2012 gebeld en werd mij door een medewerkster verteld dat ik de meter kon laten verzegelen, maar dat dit in opdracht van de eigenaar van het pand moest gebeuren. Ik heb gelijk de eigenaar, Vesteda, gebeld en deze stuurde mij netjes een brief dat als Liander toestemming wil hebben, zij contact op kunnen nemen en dat ik de verzegeling zelf kon regelen. Vervolgens belde ik op 11 december 2012 weer met Liander en kon er ineens weer niet verzegeld worden (en werd mij het gevoel gegeven dat ik het hele verzegelingsverhaal had verzonnen). Ik kan het laten afsluiten, met alle deurwaarderskosten vandien, of ik mag de meter weglaten halen voor 750euro en moet uiteraard ook voor het terugplaatsen betalen als ik de woning verlaat. Ik heb met mijn electriciteitsleverancier Oxxio gebeld, die het een ongelooflijk verhaal vond en nogmaals met Liander heeft gebeld, die vervolgens tegen de dame van Oxxio zei dat ze wel een uitzondering wilden maken met verzegelen, mits Vesteda degene is die hier opdracht toe geeft. Vandaag word ik door Vesteda gebeld en vraag ik nogmaals of zij met Liander contact op willen nemen. Dit doen zij gelijk en vervolgens word ik weer door Vesteda gebeld en wordt er gezegd dat ze toch niet willen verzegelen.

Voor iemand zoals ik die een klein inkomen heeft, is het belangrijk dat ik bespaar wat ik besparen kan, maar in deze situatie is dat niet mogelijk, het tegendeel. Ik moet gaan betalen voor iets wat ik niet gebruik en dit vind dit heel erg.

Dank u Liander voor het feit dat ik 2x een ander verhaal te horen heb gekregen van uw medewerkers, dat u Oxxio ook iets heeft medegedeeld wat u niet nakomt en dank u voor het feit dat ik het gevoel kreeg dat ik het door uw medewerkster vertelde verhaal op 5 december jl. uit mijn duim zoog.

zoekster
door zoekster - Dec 13, 2012 om 16:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@lisettdb wat een verhaal, ongelofelijk zoals u van het kastje naar de muur wordt gestuurd en steeds valse hoop wordt gegeven.
Voor klachten over een netbeheerder moet u bij de NMA zijn of bij de Geschillencommissie Energie en Water. Voor alle informatie, klik hier

webcare liander
door webcare liander - Dec 18, 2012 om 11:38
47 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lisettdb,

Ik wil je klacht graag verder bekijken en met je bespreken.

Kan je mij je n.a.w. gegevens en telefoonnummer toesturen via een privé bericht (i.v.m. privacy)?

Dan ga ik onze administratie nakijken en neem ik contact met je op.

Vriendelijke groet,

Liander webcare medewerker

zoekster
door zoekster - Dec 18, 2012 om 11:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=webcare liander schreef op dinsdag 18 dec 2012, 11:38]Beste lisettdb,

Ik wil je klacht graag verder bekijken en met je bespreken.

Kan je mij je n.a.w. gegevens en telefoonnummer toesturen via een privé bericht (i.v.m. privacy)?

Dan ga ik onze administratie nakijken en neem ik contact met je op.

Vriendelijke groet,

Liander webcare medewerker
Hoe moet zij u bereiken? Via het Kassaforum kunnen geen privéberichten worden verstuurd, tenzij u een emailadres geeft.
Maar ik vond er nog een van Liander op het forum
info@liander.nl

@Lisettdb, dit zou ik maar eens proberen. Zeg vooral dat je met je verhaal op het Kassaforum staat en dat je reageert op een webcare medewerker van Liander die beloofde zich in de zaak te verdiepen (desnoods met link),

de
door deweijer79 - Dec 18, 2012 om 13:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling van mijn verhaal,

Uiteindelijk heb ik de gasmeter kosteloos laten weghalen, want wilde geen risico nemen met een bedrijf als Liander dat zij een deurwaarder gaan sturen als ze op deze manier bedrijfsbeleid voeren.

Korte resume:

Ik koop dus een huis met centrale blokverwarming, heb geen gas nodig ivm inducite koken.
Gasmeter wordt niet gebruikt, maar jaarlijkse meterstand kosten worden in rekening gebracht, leveringskosten, want gas wordt namelijk wel geleverd tot aan de meter ookal gebruik je het niet (dit zijn de woorden van medewerkers Liander)

Verzegelen doen ze niet terwijl andere netleveranciers het wel doen, dit is een intern bedrijfsbesluit geweest bij Liander dus daar zijn geen wetgevingen voor.
Hierdoor kan je als klant de meter laten zitten maar betaal je rond 100,- per jaar aan kosten wat je niet hebt bij andere leveranciers die er een zegel opzetten. .. dit los van de verplichte abo bij een energieleverancier zoals eneco, nuon etc. wat ook weer per maand een bedrag bedraagt.

Zonder gas abo bij energieleverancier wordt je gas "afgesloten" wat via deurwaarder kan gaan lopen met kosten van 117,- exl extra kosten die daar boven op kunnen komen.

Als kan je dan kiezen om de meter weg te laten halen, kosteloos echter het terug plaatsen kost een magisch bedrag van €750,-!!! ( want hier zijn dus ook geen wetgevingen voor)

Wat het belachelijkste van alles is, het is een gasmeter die gehuurd wordt van Liander en niet je eigendom wordt.... dus het betekend dat ze een huurobject in je huis terugplaatsen waar al een meter zat, de monteur maarliefst 10 min bezig om de 2 buizen weer aan te draaien... maar vanwege deze kromme maar winstgevende sluwse manier van bedrijfsvoering, mensen dus diep in de buidel mogen tasten.

Kortom... als een paar honderd duizend inwoners uit het leveringsgebied van Liander het risico niet willen lopen en dus de jaarlijkse kosten betalen voor compleet niks... dan is het een mooie jaarlijkse toevoegen aan het bedrijfsresultaat.

Ik heb de keuze gemaakt helemaal niet met Liander te maken hoeven hebben want na diverse verschillende verhalen en weken uitzoeken wie er van alle partijen nou weet hoe het inelkaar zit; was ik er volledig klaar mee!.....

webcare liander
door webcare liander - Dec 19, 2012 om 16:13
47 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lisettd,

Je kunt inderdaad een e-mail sturen naar info@liander.nl met de vermelding: t.a.v. Klachtenteam Kleinverbruik.

Zodra wij de e-mail binnen krijgen nemen we contact met je op.

Vriendelijke groet,

Liander webcare medewerker