sh
door shanej Feb 8, 2016 om 20:00
Huishouden & energie

Gereserveerd bansktel staat nu als showmodel

Hallo.

wij hebben in december een bank uit gekozen deze op maat en naar onze wensen laten maken.
voor 1600 euro.
nu werden wij vrijdag gebeld dat deze beschikbaar was en geleverd.
wij zijn zaterdag even wezen kijken.
en stonden met onze bek vol tanden.
hij staat gewoon in de showroom? zodat andere mensen deze keuze kunnen bekijken.
we hebben nog niks betaald maar toch?
zonder overleg word deze dus gewoon als show model neer gezet?
hij werd ook uitgepakt ivm transport schade dat is leuk.
maar hij moet straks ook nog naar onze woning toe?
dit is toch wel een gek en raar verhaal je gaat toch ook geen splinter nieuwe auto die besteld is door een klant
als test auto gebruiken?
wat hier aan te doen? lijkt me in ieder geval logisch dat wij die 1600 euro niet meer willen betalen voor een show model.
wie weet wat er nu allemaal met die bank gebeurt

10766 14 Rapporteer

ha
door halex - Feb 8, 2016 om 21:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Toen ik mijn nieuwe auto kocht, stond die bij aflevering ook in de showroom. Inclusief een bos bloemen op de motorkap. Vond ik een prettiger eerste kennismaking dan wanneer ik 'm vanuit de werkplaats mee had gekregen.

zoekster1
door zoekster1 Feb 8, 2016 om 23:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Mochten andere klanten er na de koop ook nog even wat proefritjes in maken?

sh
door shanej Feb 9, 2016 om 00:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

wij hebben deze bank gekocht maar de verbouwing in ons huis is nog op gang dus de bank zou opgeslagen worden tot moment van levering rare manier van opslag dit vind ik.
maar ik wil inderdaad gaan onderhandelen over de prijs of de bank geheel anuleren. we betalen voor een nieuwe bank.....!!!

ha
door halex Feb 9, 2016 om 20:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, u had afgesproken dat uw bank nog enige tijd opgeslagen zou worden. Da's nuttige aanvullende info. U dacht dat dat van ondergeschikt belang was toen u uw vraag stelde? Nog even over de bank: hij staat dus midden in de showroom en iedereen kan er op gaan zitten, springen, dansen, etc? Of staat ie op een zichtplek?

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 21:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Kunnen klanten ook op deze bank gaan zitten? Dan hoeft u deze bank niet te accepteren. Als ze er alleen naar kunnen kijken dan is het wat anders, al is ook dat gek. En wat houdt de schade in?

Heel vreemd deze handelswijze, ga in overleg met de verkoper en zeg dat dit onacceptabel is (ik ga er nu even vanuit dat mensen ook op de bank kunnen zitten). Komt u er niet uit, ga dan aangetekend schriftelijk aan de slag en verzoek altijd om een schriftelijk antwoord binnen een bepaalde termijn. Dat u nog niets heeft betaald werkt erg in uw voordeel.

sh
door shanej - Feb 8, 2016 om 22:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

deze bank is inderdaad ter beschiking gesteld in de showroom zodat klanten deze kunnen bekijken en aan kunnen raken.
we hebben dan nog niks betaald maar deze is wel geheel naar onze smaak en onze wensen en hoogte gemaakt.
en alleen het idee dat andere mensen er op kunnen gaan zitten en testen of deze bank stevig is.
als je een showroom model bank wilt kies je daar wel voor.
maar deze is speciaal voor ons gemaakt.
wij gaan zeker even vragen of dit nou wel echt de bedoeling is.
ik ga geen 1600 euro betalen als er al door 80 mensen gevoeld is hoe de bank zit en of deze stevig is.

mvg

ha
door hanssieben Feb 11, 2016 om 21:28
7 Antwoorden / 1 Vragen

dan kun je veel dingen niet meer willen,ik kocht een TV en vermoedelijk hebben ze daar in de  winkel al een paar keer op de knoppen geduwd enz
Te flauw voor woorden

Cookies
door Cookies - Feb 8, 2016 om 22:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik niet begrijp, is waarom de bank niet gewoon meteen bij je thuis is bezorgd. Of waarom niet meteen een bezorgafspraak gemaakt, toen er gebeld werd. Dan zou de bank maar een paar dagen in de showroom hebben gestaan.

En in de winkel heb je dit niet ter sprake gebracht? Al gebeld hierover?

tenormin
door tenormin Feb 9, 2016 om 16:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Omdat ze nog aan het verbouwen waren zou de bank opgeslagen worden bij die toko. Tja, en toen stond ie de winkel. Vraag is alleen hoelang die bank in de showroom heeft gestaan. ;-)

Cookies
door Cookies Feb 9, 2016 om 17:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OK, duidelijk.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 22:53
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb dezelfde vragen als Carola.83.

Maar zelfs een paar dagen als showmodel is al te lang. Mensen gaan er met een natte jas op zitten, gaan met hun (schone?) handen over de stof. Ik zou meteen een korting van 400 euro bedingen. U moet wel nu al stellen dat dit onacceptabel is. Niet zo slapjes of dit nou wel echt de bedoeling is. Met wat meer kracht erin gaan.

sh
door shanej - Feb 9, 2016 om 00:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

wij hebben deze bank gekocht maar de verbouwing in ons huis is nog op gang dus de bank zou opgeslagen worden tot moment van levering rare manier van opslag dit vind ik.maar ik wil inderdaad gaan onderhandelen over de prijs of de bank geheel anuleren. we betalen voor een nieuwe bank.....!!!
dus niet voor en bank dat nu al een show model is...

besseldekker
door besseldekker - Feb 9, 2016 om 01:24
123 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen jurist maar volgens mij:

(1) hebt u een nieuw exemplaar besteld en krijgt u nu in wezen een showroommodel

(2) kunt u ontbinding van de koop eisen, of korting (art 7:22 BW, http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

(3) geldt hierbij ook art 7:21 BW (http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2016 om 15:02
16828 Antwoorden / 202 Vragen

A: de verwijzing van wesseldekker naar BW &:21 snijdt geen hout. Zoals ik het lees beantwoord het bestelde aan de overeenkomst, er ontbreekt niets en er behoeft ook niet te worden besteld.
Ik ben nadrukkelijk van mening dat je dit probleem ook van een geheel ande kant kunt bezien en wel; de verkoper heeft de bank voor u in de showroom gezet opdat u zelf goed kunt beoordelen of deze bank inderdaad voldoet aan de overeenkomst! Zoals een andere expert al stelt: bij auto's uis dat normaal en zelf is het zo dat als je een nieuwe auto afhaalt de teller nooit op 0 staat.

Het enige dat vraagsteller m.i. kan en mag verwachten is dat de bank zonder schade wordt afgeleverd als de aflevering tenminste ook deel is van de overeenkomst.

edrick3
door edrick3 Feb 9, 2016 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

edrick3
door edrick3 - Feb 9, 2016 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerritaltena,

KLETS!
Je koopt toch geen 2e-hands bank.
Even logisch nadenken ....

hansje klein
door hansje klein - Feb 9, 2016 om 18:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U heeft nog niets betaald.......nog niet uw bank.......?

Ù wilt de bestelde en voor Ù op maat gemaakte bank vooraf nog komen bekijken.

Ù wordt gebeld om de bank te komen bekijken......dus moet hij eerst uitgepakt worden.

Ú kunt de bank nog niet laten leveren, dus moet hij (uitgepakt) ergens neergezet worden.

Ú kunt de bank na de bezichtiging weer opnieuw laten inpakken.

Ú wil de levertermijn nog later doorgeven.

Dat er inmiddels misschien mensen langs de 'geparkeerde' bank gelopen zijn of er zelfs op hebben gezeten.....terwijl u daarvan geen sporen kunt zien/vinden?  Mogelijk wil de verkoper deze bank niet meer verpakken voor een paar dagen of in het magazijn zetten zonder risico's van beschadigen. Misschien laat Ù er een bericht aan plakken 'dat de bank verkocht is en s.v.p. niet erop gaan zitten'.

Waarom moeten Úw extra-wensen dit op een forum? U weet toch zèlf al zo goed hoe het allemaal moet.....

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2016 om 20:50
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@ hansje klein,
Ik vind uw redenering ook niet kloppen. Die bank is dus speciaal op maat gemaakt; probleem met leveren is met de zaak besproken (verbouwing). Dan had deze zaak niet mogen aanbieden dat zij de bank op zouden slaan. Nu hij dus open en bloot in de showroom staat kan zeker niet. Zou daar ik zelf ook geen genoegen meenemen. Vergelijken met een auto, wat door anderen ook genoemd word, is appels met peren vergelijken. Op geen enkel nieuwe auto door mij aangeschaft stond er 0 km op de teller.

hansje klein
door hansje klein Feb 10, 2016 om 09:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zodra TS gebruikssporen kan vaststellen (en dit kan TS ook bij de leverancier melden) is het óver met de nieuwprijs.......! Voor een 'showroommodel' zou ik dan ook een korting willen.

ma
door marleenvanh - Feb 10, 2016 om 14:30
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou, wanneer er geen echte schade of slijtage zichtbaar is, 20% korting bedingen. Want een showmodel wordt nooit voor de volledige prijs verkocht!

besseldekker
door besseldekker - Feb 10, 2016 om 15:09
123 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet wie "wesseldekker" is, maar ik zou graag de opmerkingen van Gerrit Altena weerleggen.

Als u iets koopt, kan dat artikel natuurlijk niet zonder uw toestemming in een showroom worden geplaatst. De visie dat het artikel VOOR DE KOPER in de showroom is gezet, lijkt nergens op gebaseerd. Een showroom is helemaal niet voor kopers, maar voor beóógd kopers. Welnu, als ik een bank eenmaal heb gekocht, dan bepaal ik zelf wie er op zit, en laat ik dat niet aan het publiek of aan de verkoper over.

Ik lees de oorspronkelijke bijdrage zodanig dat er wel degelijk een koopovereenkomst bestaat. Zo niet, pas dán wordt het wat anders.

mo
door mof - Feb 10, 2016 om 17:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang u niet heeft betaald is het bankstel nog niet van u en mag het bedrijf dit als show model gebruiken.
echter, u hoeft dit bankstel natuurlijk niet te accepteren.
heeft het bedrijf misschien twee bankstellen gemaakt omdat uw idee erg leuk en verkoopbaar was?
misscien met een getuige een merkje aanbrengen zodat je na levering kunt bewijzen dat het bankstel dat u geleverd krijgt ook in de showroom heeft gestaan

pe
door pebk Feb 11, 2016 om 16:48
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet geheel waar. Als u een overeenkomst hebt gesloten met de verkoper, gaat u een betalingsverplichting aan en de verkoper een leveringsverplichting. De verkoper mag uw bank niet voor andere doeleinden gebruiken dan voor de levering aan u. U moet echter gewoon betalen voor een ongebruikte nieuwe bank. Het gebruik van de bank in de showroom hoeft u niet te accepteren. U koopt een nieuwe, op maat gemaakte bank, voor een aardige som geld.

Het zou volgens mij onder de definitie van 'dwaling' kunnen vallen.De verkoper heeft u niet verteld dat de bank ook als showroom model gebruikt zou worden. Aan de andere kant; als er geen schade is zou u het ook gewoon kunnen accepteren. Maar dat is natuurlijk aan u, hoeveel u uw recht wil halen.

'De verkoper heeft onjuiste informatie aan u verstrekt
Heeft de verkoper u geen, te weinig of onjuiste informatie gegeven, terwijl hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop? Dan kunt u de koop ongedaan maken vanwege 'dwaling'. (bron)