di
door dirkzier Oct 20, 2010 om 10:46
Huishouden & energie

Glazen plaat stuik lijmen

Hallo Kassa-leden!

Door iets doms is een glazen plankje in een 'medicijnkastje' boven de wastafel losgeraakt. Het plankje heeft afmetingen 40 x 10 x 0,5 cm en zat uitsluitend over éen van lange zijden met een lijmverbinding stuik vast op een spiegel daarachter. Verder was er geen ondersteuning. Door te grote druk heeft deze fabrieks-lijmverbinding losgelaten. De resten van deze lijmverbinding zitten nog op de spiegel. Er is verder niets gebroken.

Mijn vragen:
- kan ik dat zelf herstellen?
- welke lijm moet ik gebruiken en hoe laten uitharden?
- hoe haal ik de lijmresten van de spiegel?

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties! dirkzier

2524 7 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Oct 20, 2010 om 11:16
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ga even naar een doehetzelfwinkel en loop daar even naar de lijmrekken. Voor die rekken hangen van die adviesapparaatjes die je uitstekend uitleggen welk type lijm je voor welke verbinding kunt gebruiken. Daarnaast lopen daar mensen rond die je waarschijnlijk graag zullen helpen.

robert11
door robert11 - Oct 20, 2010 om 11:20
310 Antwoorden / 25 Vragen

U kunt het zelfs herstellen als u de juiste lijm hebben. Deze is te krijgen bij een plaatselijk glashandel.
Neem niet zomaar elke lijmen als zodanig, maar een die idd specifiek is voor glas. Zeker als er gewicht er op komt. (Aquarium is vrij sterk genoeg bijvoorbeeld)
Ter ondersteuning van het glasplatten, gezien de lengte, zou u bij de glashandel een ondersteunende glasrand kunnen laten snijden en onder de platten lijmen. Als er ruimte genoeg eronder, twee driehoekige stukplaatsen, of een strookje in de lengte van 1 cm dik.

f.weele
door f.weele - Oct 20, 2010 om 12:20
1085 Antwoorden / 27 Vragen

in aansluiting op het antwoord van jscholtes. Gebruik glaslijm die doorzichtig is.
Anders krijg je zo'n ondoorzichtige melkachtige witte streep. Goed lezen op de tube/verpakking of dit erop staat. Is het in de doe het zelf zaak niet verkrijgbaar,
dan kun je ook nog infromeren bij een hobbywinkel voor keramiek/glas. Ik heb dit zelf ook gebruikt op een dagcentrum voor gehandicapten waar keramiek en mozaiek werd gemaakt. Het is dus wel verkrijgbaar (vrij prijzig).
m.vr.gr.

di
door dirkzier - Oct 20, 2010 om 12:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heel nuttige en goede antwoorden allemaal, Dank! Er is nog steeds een klein probleempje niet opgelost:
Hoe haal ik de lijmresten van de spiegel zonder deze te beschadigen?
Nogmaals dank
dirkzier

genius
door genius - Oct 20, 2010 om 12:57
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote] Hoe haal ik de lijmresten van de spiegel zonder deze te beschadigen?Hallo dirkzier,

Dit kan je proberen met een gewoon simpel "ouderwets" scheermesje" Let wel op dat het een nieuw mesje is, dit i.v.m. eventuele bramen wat krassen kan veroorzaken. Verder kan je wasbenzine of terpentine gebruiken, mits dit de oude lijm kan oplossen natuurlijk.

Succes!

M.vr.gr.

G.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 20, 2010 om 14:13
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Dirk:

Met een schraper voor een glas-keramiek kookveld. Bij Blokker. Zit al een scheermesje. Daar kun je meer druk op zetten dan een kaal scheermesje, zonder dat je eerst je vingers moet tellen....

Hardware ERror MAN.

knoop4x9
door knoop4x9 - Oct 20, 2010 om 14:31
533 Antwoorden / 0 Vragen

Of mischien een scherp houtbeiteltje?

Mvrgrt Nico