do
door doenja Dec 19, 2008 om 14:30
Huishouden & energie

Hoe behandel je de muren van een nieuwbouwhuis?

Beste kassa

Ik heb een vraagje. Ik heb gehoord dat ik op een nieuw huis ben ingeloot, het wordt eind Januari opgeleverd.

Ik heb hier en daar gehoord dat ik de muren niet meteen kan beschilderen, maar wat ik dan wel mag, daar verschillen de meningen een beetje over.

Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste doen?

Dank jullie wel voor de tijd en moeite

Grs LB

50271 5 Rapporteer

poltol
door poltol - Dec 19, 2008 om 15:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Neem contact op met de uitvoerder van de bouw. Het hangt er een beetje van hoe, en met welke materialen, er gebouwd is. Meestal bevat de nieuwe woning heel veel vocht. Het afdichten van de muren, met verf, is dan meestal niet slim. Het kan het begin van vochtproblemen en schimmel zijn. Vroeger, tja ik moet dit even zeggen, werden alle muren behangen met bouwbehang. Dat leek nergens op maar zorgde er wel voor dat het vocht uit de muren kon. Soms viel het behang er na enige maanden af door de droogte. Maar soms bleef het ook heel goed zitten. Hetzelfde geldt voor het leggen van laminaat of parket. Eerst goed drogen, en dat is niet hard stoken, maar ventileren en matig stoken.

Succes, poltol

johanpc
door johanpc - Dec 19, 2008 om 15:37
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Het kan ook zijn dat de muren kaal dus ongestuckt worden opgeleverd.

Dan moet er eerst een stukadoor aan het werk.

Dat was bij mijn dochter namelijk het geval.

ca
door calimer - Dec 21, 2008 om 14:23
96 Antwoorden / 11 Vragen

In principe worden muren in een nieuwbouwhuis altijd kaal en dus ongestuckt opgeleverd, tenzij je in het meerwerk stucken hebt opgenomen. Dat is heel normaal. Meestal adviseert men om de muren voor te behandelen met voorstrijkmiddel, gewoon verkrijgbaar in de bouwmarkt, en dan pas te gaan schilderen, behangen of stucken.

elenay
door elenay - Dec 22, 2008 om 20:59
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ingeval van nieuwbouw wordt in het algemeen geadviseerd om niet meteen te gaan verven,
omdat de muren eerst grondig moeten drogen.

Meestal wordt een bouwbehang (vrij dun, goedkoop papieren behang) geadviseerd,
dat haal je er na een paar jaar zó weer af. Dan zijn de muren pas echt droog en kun je verder gaan...

Op nieuw pleisterwerk  kan een kalkverf of een ademende acrylaatverf niet te veel kwaad.
Ze laten het vocht uit de muren zweten. Gebruik absoluut geen LATEX, dit sluit de muren af!

blekkie
door blekkie - Dec 24, 2008 om 21:19
18 Antwoorden / 7 Vragen

GOEDKOOP BEHANG PAKKEN,,,IVM VEEL VOCHT IN DE MUREN ,NA EEN JAAR GOEDE BEHANG EROP.OF BESCHILDEREN ,,.EN PAS OP DAT DE MUREN NIET OP JE AF KOMEN,,, GRAPJE