ke
door kennis May 26, 2016 om 12:17
Huishouden & energie

Hoe betrouwbaar is de Slimme meter

Van Enexis vernomen (zijn een paar weken geleden de meter komen controleren) dat zij vlg. week een slimme meter komen plaatsen. Er staat mij iets vanbij dat er iets negatiefs mee was maar weet niet meer wat> Heeft u er ervaring mee via binnengekomen berichten?
Vriendelijke groet, Dinie Bosman

12465 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toets op Google slimme meter in en lees.

Zorg in ieder geval dat u de stand opneemt van uw oude meter, maak foto's en vraag een bewijs van de monteurs. Neem elke week stand op van de nieuwe meter, dan merkt u direct als er iets geks is.

Afgezien daarvan hieft u hem niet te nemen. Maar dat is uw eigen keuze.

edrick3
door edrick3 - May 26, 2016 om 12:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Accepteren of weigeren?

Vanaf 2015 wordt de slimme meter op grote schaal aangeboden. Als u de meter krijgt aangeboden, kunt u deze accepteren, weigeren of laten uitzetten.

Accepteren
De meter wordt geïnstalleerd en de netbeheerder zet de communicatiemodule aan. De netbeheerder kan daardoor op afgesproken momenten de meterstanden op afstand aflezen. U ontvangt vervolgens elke twee maanden een verbruik- en kostenoverzicht.

Weigeren
U mag de slimme meter weigeren. Uw netbeheerder installeert dan een digitale meter zonder communicatiemodule. De meter is dan niet uit te lezen. Werkt uw meter nog goed? Dan kan deze tot het einde van de levensduur blijven hangen. U moet zelf uw  verbruiksgegevens doorgeven. Als u de slimme meter heeft geweigerd en uw oude meter gaat stuk, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.

Uitzetten
U kunt de meter ook laten installeren, maar de communicatiemodule laten uitschakelen. De netbeheerder kan dan niet op afstand gegevens aflezen en u moet zelf uw meterstanden doorgeven.
(Bron)

zoekster1
door zoekster1 - May 26, 2016 om 13:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hij zal het net zo vaak niet of wel goed doen als andere meters, alleen je privacy is naar de haaien.

jo
door jorisw May 26, 2016 om 13:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zogenaamde privacyschendingen worden zwaar overdreven. Om wat voor privacygevoelige informatie gaat het nu feitelijk? Ook zonder slimme meter zou de leverancier kunnen zien wanner je wat gebruikt. Ze hoeven maar een meter in de leiding van verdeelstation naar woning te zetten en dezelfde informatie is beschikbaar.

edrick3
door edrick3 May 26, 2016 om 13:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ze hoeven maar een meter in de leiding van verdeelstation naar woning te zetten en dezelfde informatie is beschikbaar.

Maar dát mogen ze niet zonder je toestemming.

me
door mein33 May 26, 2016 om 14:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zoekster,

Over welke 'privacy' heeft u het, ik dacht dat 'privacy' al heel erg lang niet meer bestond.
De (semi) overheid weet meer van je dan je zelf weet, kijk bv. alleen maar naar de reeds vooraf ingevulde belasingaangifte.
vr.gr. mein33 ;-((

zoekster1
door zoekster1 May 26, 2016 om 16:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@mein33. Ze mogen alles van me weten, behalve mijn dagelijks gas- en elektraverbruik. Daarom heb ik een hele domme digitale meter, wat ik dan juist weer heel slim vind.

getty
door getty - May 26, 2016 om 13:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb alleen maar goede ervaringen en zou geen andere meter meer willen.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2016 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Dat valt nog tegen. Voor wat betreft gas, komt in mijn woning de gasleiding binnen voor 8 huizen. En in mijn kelder gaat er dus een pijp naar links en rechts voor de buren. Dus als ze in de straat een meter zouden zetten, weten ze het totaal van acht. Schieten ze veel mee op.

marita5
door marita5 - May 26, 2016 om 14:05
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kennis ,

Lees hier eens de veelgestelde vragen slimme meter van Enexis , klik op de rode regels

https://www.enexis.nl/consument/slimme-meters/meer-informatie/veelgestelde-vragen.

Hier èèn ervaring slimme meter van Enexis ,

http://kassa.vara.nl/nieuws/enexis-beschuldigt-consument-van-fraude

ha
door halex - May 26, 2016 om 17:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het negatieve nieuws wat u over de slimme meter hebt gehoord, is wellicht de situatie van mensen die zelf stroom terugleveren middels hun zonnepanelen. Met een oude standaardmeter loopt de meter gewoon terug. De slimme meter houdt bij wat u afneemt en wat u teruglevert. Nu mag u dat nog salderen, maar die regeling stopt binnenkort, ik dacht in 2017. Dan kan het maar zo zijn dat het tarief wat de energieleverancier betaalt voor teruglevering anders is (lager!) dan wat de gebruiker betaalt bij afname.

hutch
door hutch - May 26, 2016 om 19:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Van Enexis vernomen (zijn een paar weken geleden de meter komen controleren) dat zij vlg. week een slimme meter komen plaatsen."

Is toch wel met uw toestemming hoop ik, of hebben zij dat u alleen 'medegedeeld'?

Laat u niet overbluffen, daar zijn bepaalde bedrijven erg goed in. Zoals al eerder aangegeven: u bent daartoe niet verplicht.
Waar sommigen ook goed in zijn is met 'dreigen'. Als u nu niet......, dan....... enz.
Laat u niet gek maken.

akkerdistel
door akkerdistel - May 26, 2016 om 19:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Zeer onbetrouwbaar.