mj
door mjaborgart Aug 24, 2016 om 18:26
Huishouden & energie

Hoe dien ik een kacht in tegen oxio

[edit internetredactie: Dit is een openbaarforum. Het is niet verstandig uw eigen telefoonnummer onderaan het bericht te plaatsen]

Ik heb een rekening van Oxio ontvangen van ruim  700 euro. Ik zou een verbruik hebben alsof ik met een gezin van 4 a 5 personen hier woonachtig ben. Terwijl ik een allenstaande dame ben. Ik heb contact opgenomen met Oxiio en deze geven aan dat ik mijn meter kan laten ijken via Leander maar dit kost mij 380 euro die ik niet heb want ik leef rond het bestaandminimum en heb voedselbank.
Ik heb de meterstanden gedurende een periode van twee weken bijgehouden om te zien of mijn meter werkelijk zo snel opliep. Ik heb dit doorberekend op jaarbasis en kom bij lange na niet aan het verbruik wat Oxio opgeeft.
Al mijn pogingen om de rekening te corrigeren naar werkelijk verbruik lopen op niets uit , omdat Oxio en Leander naar elkaar verwijzen.

Wat kan ik doen om mijn recht te halen.

Vriendelijke groet, M.j.A

4176 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2016 om 18:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klik om te beginnen op de knop 'Bewerk' en haal je tel.nr. weg. Dit is een openbaar forum en je wilt toch niet telefonisch lastig gevallen worden?

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2016 om 18:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een klacht over de oplossing?

Ben je niet tevreden over de oplossing van je klacht? Meld het ons! Dat kan per e-mail of brief. Je brief stuur je naar ons postadres:

Oxxio Klantenservice
Postbus 100
3000 AC Rotterdam

Je klacht en de gevolgde procedure wordt opnieuw beoordeeld en er wordt ook gecontroleerd of de klacht correct behandeld is. Afhankelijk van de ernst van je klacht krijg je een vast contactpersoon aangewezen. Hierover krijg je uiterlijk binnen 4 weken schriftelijk bericht.

bron

diumenge
door diumenge - Aug 24, 2016 om 18:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En na afhandeling van de klacht zo snel mogelijk weggaan bij deze waardeloze leverancier.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2016 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu twee weken het verbruik opnemen, geeft natuurlijk helemaal geen goed beeld van een jaarverbruik.

Kloppen de standen op de afrekening wel met de meterstanden? Zijn verleden jaar ook de meterstanden doorgegeven of waren die geschat?

En wat zou u dan verbruikt hebben?

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2016 om 18:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lees de info hier eens; weliswaar uit 2010 maar toch .....
Lees ook even de info van Consuwijzer.

marita5
door marita5 - Aug 24, 2016 om 18:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MJaborgart ,

Plaats uw klacht op klachtenkompas en klacht.nl , klik op de rode regels .

http://www.klachtenkompas.nl/oxxio

http://www.klacht.nl/oxxio/

getty
door getty - Aug 24, 2016 om 18:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad gaat het om gas of elektragebruik en waar stookt u iw huis op? Een meting nu doen als de kachel niet aanstaat slaatnatuurlijk nergens op.

is het misschien een correctie van meerdere jaren omdat voorgaande standen schattingen waren?

jo
door jorisw - Aug 24, 2016 om 19:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je de meterstanden van vorig jaar en dit jaar eens posten hier? Dan kunnen we kijken of het bedrag kan kloppen.

ja
door jackyh - Aug 24, 2016 om 19:40
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zijn de meterstanden door u wel goed doorgegeven. Zou dit eens nagaan.

mj
door mjaborgart - Aug 30, 2016 om 13:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie antwoorden !!

De communicatie met Oxxio verliep uitstekend (complimenten voor het meedenken van de dames die ik aan de lijn kreeg!!), de klacht lijkt zich te spitsen op de netwerkbeheerder Liander, die in wezen een monopoliepositie lijkt te hebben in het geheel:
Niemand anders dan zijzelf mogen aan de meter zitten, ondanks dat ze zeggen dat de meter van Oxxio is.
De enige manier om de meter na te laten kijken, is door Liander 380,-- te betalen, en dan ijken ze de meter. Als blijkt dat de meter inderdaad niet goed heeft gefunktioneerd, krijg ik dat geld terug, MAAR de gehele controle wordt door Liander zelf gedaan en niet door een onafhankelijke derde, dus ik verwacht niet dat ik dat geld ooit nog terug krijg.
Een beetje "de slager keurt zn eigen vlees"- principe dus. De onrechtvaardigheid dat je met een minimum-inkomen in feite niet eens kunt reclameren geeft me het gevoel van tegen de muur gezet zijn, en de neiging om het loodje zélf van die kast af te knippen alleen al om mn gevoel van onrecht uiting te geven!

De brief was bedoeld voor de redactie van Kassa , in de hoop dat zij iets kunnen bereiken. Een onderzoek van hen is vaak al genoeg om bedrijven nerveus te maken, waarmee Kassa een veel solidener onderhandelingspositie heeft dan ikzelf.

Eerdere jaren zijn niet vergelijkbaar, omdat ik pleegkinders in huis heb gehad.( In een generatie die onzichtbare kosten als gratis beschouwen ;) )
Vorig jaar was dus het 1ste volledige jaar als 1-persoonshuishouden en de kosten doken dan ook naar beneden. Zo laag, dat ik mijn maandbetalingen zowel van gas (stookkosten) als electra 10 euro hoger heb laten zetten dan in dat jaar geadviseerd werd door Oxxio.
Van de stookkosten kreeg ik dan ook 150,-- retour, en van de energie een kleine hartverzakking van bijna 700,00 bijbetalen !
Oxxio heeft alleen de zelf-opgegeven jaarlijkse meterstanden, en baseren hun rekeningen logischerwijs daarop.
Liander als netwerkbeheerder mag als enige kijken of de meter wel correct werkt, maar of ik daarvoor dus maar even mn lege (schone) sokken wil omdraaien om 380 op te hoesten ....
Dat geld heb ik dus niet, hoef ik ook niet te kunnen verwachten de komende jaren, dus met een miimuminkomen is het slikken of stikken (maar dit kan dus elke jaar willekeurig op iedere aansluiting bij het Liander netwerk gebeuren !!! )

Het zou voor netwerkbeheerders verboden moeten zijn om geld te vragen voor het onderhoud/controle van hun eigen product !
Daarnaast misbruiken ze dit blijkbaar om klachten te voorkomen en af te schrikken.

Mijn hoop is dus gevestigd op interventie van een programma als Kassa.
Maar ik ben heel blij dat ik hier even hele breeeede schouders en meedenken mocht krijgen tegen de stress die dit geeft.

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt hier nu wel een heel verhaal ophangen over uw inkomen of beter gezegd het gebrek daaraan, maar daar gaat het niet over.

U geeft geen antwoord op de vragen, dus valt er over dat verbruik helemaal niets te zeggen.

En als u zich een beetje in de materie zou verdiepen, dan zou u weten dat het land verdeeld is in een aantal gebieden met een eigen netwerkbeheerder. En ook dat de meter onder verantwoordelijkheid van die beheerder valt. En iedereen die zijn meter wil laten ijken doet dat op basis van ongelijk. Dus hebt u geen gelijk? Dan moet u daarvoor betalen.

En als u een bericht wilt sturen aan de redactie van Kassa, moet u dat niet op het forum zetten. Overigens gaat Kassa niet achter elke "hoge" nota van een klager aan. Want dan kunnen ze wel elke werkeloze in dienst nemen.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 30, 2016 om 13:58
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vrees als ik uw verhaal zo lees, dat u op een te laag maandbedrag bent gaan zitten. U geeft zelf al aan dat u er al een tientje bovenop heeft gedaan, dus ergens zag u die bui al hangen.

Overigens is Liander een net bedrijf. Als die meter echt niet klopt en zij constateren dat ook, dan gaan ze u niet voor de gek houden en u mededelen dat er niets aan de hand is met de meter.

Verder klopt het niet wat u zegt dat de slager zijn eigen vlees keurt want u mag van Liander een andere organisatie dit laten doen. Dus u zeurt.

In de meeste gevallen controleert Liander de meter. Wilt u dat niet, dan kan Liander uw meter door een onafhankelijke organisatie laten ijken. We nemen uw meter dan af en sturen deze door.

Klik HIER

Cookies
door Cookies - Aug 30, 2016 om 14:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom geef je geen antwoorden op gestelde vragen? En waarom meld je niet, om het verhaal duidelijker te maken, a) wat je maandelijks aan voorschot betaalde en b) wat je verbruikt hebt aan gas en electra.

mj
door mjaborgart - Aug 30, 2016 om 15:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

@ Tiger :
- Het cijferwerk tussen meterstanden van voorgaand jaar en dit laatste jaar klopten met de zelf opgegeven standen (zie mijn laatste antwoord)
- Een verschil tussen 1133 kwh verbruik van de vorige afrekening naar 4443 (!) verbruik van dit jaar, zou aangeven dat ik met een 1 persoonshuishouden plotseling 4x zoveel verbruik ! Volgens de gemiddelden ( 1900 kwh voor 1 persoonshuishouden en 4476 voor een 5 persoonshuishouden) leef ik behoorlijk zuing, tot de afrekening van dit jaar dus.
- Bovenstaand verschil in ogenschouw genomen, lijkt het me dat ik in mn recht sta hier vragen over te stellen, die me niet op voorhand al 380,-- gaan kosten!
- Het is mij bekend dat netwerkbeheerders het land onderling verdeeld hebben in regio's (waar de betreffende beheerder per regio dus een monopoliepositie heeft.) Je kunt nooit overstappen naar een andere beheerder, omdat er geen andere in dezelfde regio opereert.
- Het bericht was bedoeld voor de redactie van Kassa. Het was mij niet bekend dat het hier op een forum terecht zou komen (dan had ik er immers mn telf.nr. niet bij gezet, en een andere tenaamstelling gekozen).

@ Zoekster:
 - Vorig jaar was mijn geadviseerde maandtarief, gebaseerd op het verbruik in het voorgaande jaar, vastgesteld door Oxxio op 15,00 voor energie en 35,-- voor gas.
Aangezien ik liever geld terug krijg dan een nabetaling (dat laatste is onverantwoordelijk met mijn inkomsten) heb ik beide geadviseerde bedragen met 10 euro verhoogd.
- Zowel de woningbouwvereniging als Oxxio bevestigden mij dat geen ander bedrijf dan de Netbeheerder aan de meter mocht komen. Liander bevestigde dit. (het had me niets gekost als de electrische dienst van de woningbouwvereniging even naar de werking van die meter hadden kunnen kijken. Liander bevestigde ook dat deze electrische dienst dat niet mocht doen.)
- Het wekt bij mij geen vertrouwen als er op voorhand al geschermd wordt met 380 euro, terwijl het verschil in kwh in die 2 jaren een dermate verschil aangeeft. Een bedrijf met een monopoliepositie hoeft zich geen zorgen te maken of hun naamsbekendheid vertrouwenwekkend is, en als reclameren onbetaalbaar is, zullen ze die positie moeiteloos staande kunnen houden.
- Geen idee dus of Liander een vertrouwenswaardig bedrijf is, maar een 4x zo hoog verbruik door 1 persoon is m.i. belachelijk, en lijkt me voor Liander genoeg info om zélf een onderzoek te willen instellen.

@ Carola:
Volgens mij gaf ik inderdaad die antwoorden al, maar zonder de bijbehorende cijfers.
Samen met iemand van Tom in de Buurt hebben we alles al uitgeplozen, maar komen niet tot enig logische verklaring.
Als de betreffende bedrijven dan zelf ook niet verder komen, is het voor de verbruiker slikken of stikken, terwijl er een apparaat hangt dat gewoon even nagekeken kan worden.
Aangezien ik die 380 niet kan betalen, wordt het voor mij dus slikken, maar ik verzeker je dat ik stik van verontwaardiging dat het bedrijf zelf niet de verantwoording neemt te controleren wat er aan de hand kan zijn. Dat voelt onrechtvaardig!
"Tom in de Buurt" heeft me ook geholpen met archiveren, maar ik kan je de meterstanden niet ophoesten, omdat de stress bij mij direkt oploopt in een PTSS overlevingsinstinct (waardoor ik nu 28 jr in de WAO zit) Ik schrijf dus vanuit mn geheugen en de cijfers hierboven zijn dat ook, maar zeker accuraat. (meterstanden heb ik niet in mn geheugen opgeslagen, omdat de berekeningen leken te kloppen, dus dan kan er óf iemand meeliften op mijn meter, of de meter telt niet correct. Dat eerste lijkt me niet echt logisch)

wi
door wilhelmina59 - Aug 30, 2016 om 17:26
507 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit forum staan meer topics over deze materie en ook de oplossingen.
Gebruikt de zoekfunctie.
Als het telwerk niet klopt is het probleem opgelost en krijgt u ook deze kosten terug. Kijk of er iemand genegen is om dit bedrag voor te schieten.
Hakken in het zand heeft geen zin.Liander of een andere netwerkbeheerder doet niets meer dan het netwerk controleren en/of bijhouden.
Zijn niet bezig met klantje pesten of eigen vlees keuren er zijn regels en voorwaarden.
Kijk ook of er aftakkingen zijn soms wil iemand nog wel eens ongevraagd stroom "lenen"
Los van dit verhaal bij een eenpersoons huishouden zijn de voorschotten rond de 80 a 90 euro per maand.
De topics die ik heb gelezen en niet alleen die op dit formum zijn allemaal in het voordeel van de klant afgesoten voornamelijk omdat het telwerk niet goed bleek te draaien of dat er "geleend" werd door derden.
Linkje:  http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1841114&hilit=netwerkbeheerder

ph
door philip36 - Aug 30, 2016 om 20:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

1133 kwh per jaar is wel erg weinig, zo'n 3 kwh per dag.
Denk eerder aan het dubbele.

Zou het niet kunnen dat u bij de vorige periode een te lage eindstand heeft doorgegeven?

Daardoor is de laatste periode met een te lage meterstand begonnen waardoor u denkt dat u nu veel meer stroom hebt verbruikt.

Want €700 plus de extra €10 per maand door u betaald zou betekenen dat u in dit laatste jaar ruim 3000 kwh meer hebt verbruikt.
Dat is een jaarverbruik van een 2 of 3 persoonshuishouden.

Te meer daar u de meterstanden gedurende 2 weken heeft bijgehouden en geconstateerd hebt dat de meter niet te snel loopt.

U zou het jaarverbruik toch eens moeten vergelijken toen u die pleegkinderen in huis had.
Het verbruik dook daarna omlaag, hoeveel pleegkinderen had u dan wel niet in huis?

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2016 om 21:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De woningbouwvereniging heeft hiermee helemaal niets van doen en ook Tom in de Buurt niet.

Als u nu eens begint met elke week uw meterstanden op te schrijven en dat een tijdje volhoudt, dan krijgt u een veel beter inzicht in uw verbruik. En 1133 Kw verbruik met ook nog pleegkinderen kan haast niet, dus blijkbaar hebt u de vorige keer de stand niet goed doorgegeven. En als u deze keer de stand wel juist hebt, is het grote verschil daaraan te wijten.

U schrijft hier wel een heleboel woorden neer over wat u allemaal niet wilt, maar daar schiet u helemaal niets mee op. U kunt dus die € 380 in uw zak houden, want het raadsel is hiermee opgelost.

En van elke week de meterstand opschrijven krijgt u heus geen stress. Doe dat in een schriftje, dan hoeft Tom ook niets te archiveren.

mj
door mjaborgart - Sep 2, 2016 om 21:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

- 1133 kwu was het eerste volledige jaar dat ik een 1 persoonshuishouden had, voor mij dus een aanduiding wat ik voortaan mocht verwachten. (stond hierboven ook al Tiger).
- mn laatste pleegzoon is 3 jr langer gebleven en was het jongste, en toen hij met 21 jr zelfstandig ging wonen, dook mn energierekening € 1100,-- naar beneden.
- Quote: " En iedereen die zijn meter wil laten ijken doet dat op basis van ongelijk." .... ? .... Netwerkbeheerders staan boven en onder de wet? Ik vraag me af of dit juridisch wel zuiver is! Als je een auto leased wordt er ook niet gezeurd als het ding opeens teveel gaat slurpen, en wordt nagekeken zonder dat daar enige kosten aan verbonden zijn.

Dank voor de link Wilhelmina. Zal het die kant op eens gaan onderzoeken. Op deze site ben ik geen gelijkende situatie tegengekomen.

Niet vandaag, want mn gevoel van rechtvaardigheid maakt dat ik elke keer tot minimaal 10 moet tellen voor ik een antwoord formuleer, en het is de toon die de muziek maakt, waarbij een enkele beantwoorder hier, behoorlijk aanvallend / off-tune zingt.

ph
door philip36 - Sep 2, 2016 om 21:55
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@mjaborghart
Denk toch eens na.
Een pleegkind het huis uit en uw energierekening daalt met €1100?
Met hoeveel qm gas en kwh stroom is uw verbruik dan gedaald?
U reageert helemaal niet of u misschien toch een te lage meterstand hebt kunnen doorgeven.
U gaat ervan uit dat u geen fout kunt maken en dat de meter de schuldige is.
Zoals al geadviseerd, hou de meterstanden over een periode van zo'n 3 maanden bij, dan heeft u een idee van uw stroomverbruik.

U heeft de meterstanden al enkele weken bijgehouden, omgerekend naar jaarverbruik kwamen die niet in de buurt wat Oxio opgeeft.
Kwam het verbruik, omgerekend naar jaarverbruik,van die 2 weken wel in de buurt van het eerste jaar dat u alleen woonde?

mj
door mjaborgart Sep 2, 2016 om 23:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Meterstanden omgerekend van die 2 weken, kwam inderdaad in de buurt.
Helaas klopte dat verschil van 1100 euro ook met de energierekening van mn dochter, toen mn pleegzoon daar een jaar op kamers kwam als overgang naar volledig zelfstandig wonen. ( was zn eigen (gezonde) keuze voor een knul van toen 21 jr) Haar rekening ging 1100,-- omhoog helaas, maar daar heeft hij aan meebetaald.

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2016 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, nou die dochter er ook nog bij. Zet nou toch gewoon eens van een paar jaar de standen neer.

Stond die knul dan de hele dag onder de hete douche? Wat een onzin.

ph
door philip36 Sep 3, 2016 om 00:05
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Advies, niet laten ijken, lijkt me weggegooid geld,  kijk over een jaar nog eens naar het energieverbruik, kunt u altijd nog zien wat u doet.

mj
door mjaborgart Sep 3, 2016 om 00:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad Philip!
Maar ik ben graag mn ei nog even kwijt op die site die Mat Matthei aangaf.
Hoe meer mensen een klacht tegen dit soort wanbeleid indienen, zal er toch een moment komen dat er iemand met een dikke vinger in de pap WAKKER wordt.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2016 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u met één persoon minder € 1.100 lagere rekening hebt, moet er toen al helemaal iets fout zijn gegaan.

En u kunt het nu wel weer over uw geestelijke toestand hebben, maar daar schieten we niets meer op.

En ook Liander staat niet boven de wet. Ze houden zich aan de regels. Heel simpel. En de enige die zeurt, bent u.

mj
door mjaborgart Sep 3, 2016 om 00:11
3 Antwoorden / 1 Vragen

Quote: "En de enige die zeurt, bent u. " ....
Als dit jouw positief meedenken is, getuigt dat niet van respect voor je medemens.

Ma
door Mat Matheij - Sep 2, 2016 om 22:31
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben uw reactie gelezen. In een tamelijk gering aantal gevallen geven verouderde meters de zogenaamde draaistroommeters een onjuiste aanduiding weer van het stroomverbruik.

Dat kan in de meeste gevallen positief uitvallen voor de client maar ook negatief. Er bestaat een lijst van afgekeurde meters van het verouderde type die te vinden is via de site van het Agentschap Telecom.

U kunt Liander vragen om plaatsing van een vaak nauwkeurigere slimme meter.

Inderdaad is het onzinnig om degene die u verdenkt van omjuiste opgaves hun eigen meter te laten eiken. Dat gebeurde voorheen door onafhankelijke instanties.

Helaas zijn Netbeheerders doofstom voor klachten en nemen deze dan ook vaak niet in behandeling ongeacht de bewijslast. Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt zich onvoldoende bezig met deze klachten. U kunt het proberen via Consuwijzer hetgeen de consumentenversie is maar eerlijk gezegs geen schijn van kans.

700 Euro betalen op jaarbasis lijkt niet absurd veel. Het is wel afhankelijk van meerdere factoren. Heeft u een elektrische warmwatervoorziening, kookt u electrisch. Heeft u s'avonds veel licht branden (niet energiezuinig zoals spaar of ledlamp), hoeveel wast u in de week heeft u een droger. Om maar enige factoren te noemen. Voorts sluit een energieslurper als een droger aan op een los te verkrijgen digitale meter in de vorm van een in de wandcontactdoos te plaatsen unit en vergelijk dat verbruik met uw meterstand. Ook de onderschatte koelkast heeft een aanzienlijk dagverbruik.

Het blijft voorts jammer dat de genoemde Netbeheerders door NIEMAND effectief worden gecontroleerd.

mj
door mjaborgart Sep 3, 2016 om 00:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

DANK voor zoveel info in je antwoord Mat Matheij!

Inderdaad is hier een draaiende meter vervangen door een digitale, maar dat is dacht ik langer dan een jaar geleden.
Binnen een maand kwamen daarna tot 2x toe heren langs om "de slimme meter te plaatsen" . Zonder ID, en als leek ging ik ervan uit dat die gloednieuwe digitale meter een "slimme" was. Dat heb ik beide keren aan de heren gezegd. De 2de vroeg of hij toch even mocht kijken. Ach kijken geen bezwaar, maar je gaat niet knutselen aan die nieuwe meter ;).
Hij wees me erop dat dit geen slimme meter was.
Kwam mij als leek belachelijk over en zonder logica: als een nieuwe meter wordt geplaatst mag je er als leek vanuit gaan dat die ook aan de eisen van de netwerkbeheerder voldoet, en daarbij dacht ik dat het de netwerkbeheerder wás die hem plaatste. ( 2x nee dus).

Inderdaad al tegen zoveel muren aangelopen, dat ook ik dacht dat er niet tegen te vechten viel (slikken of stikken) vandaar dat deze brief voor Kassa-redactie was bestemd, maar hier dus is terechtgekomen.

Warm watervoorziening via de verwarmingsketel (gas; kreeg ik dit jaar 150,-- van terug).
Koken met kleine stomer, halogeenoven en af en toe magnetron. Het keramisch fornuis dient als extra kastje voor pannen, en mag zich af en toe aanwezig voelen voor een gebakken eitje of een sudderlapje (op max standje 2, van de 9)
Droger is me veel te duur. Had is wel met de pleegkids, en kostte toen 7,50 GULDEN per droogbeurt, dus die heb ik 15 jaar geleden al het huis uitgemieterd ;)
Wasmachine : 1x per week.
Vaatwasser   : 1x per week.
Koelkast        :  A++
2 spaarlampen s avond en een LED tv.

En ik ben blij dat je met me eens bent dat netwerkbeheerders niet zelf de controle zouden mogen doen. Waarschijnlijk zal die controle dan ook bij lange geen 380,-- bedragen. Uit kwaadheid, omdat ik het onrechtmatig vind, wilde ik het loodje er al afknippen, maar grote kans dat ze dan ook 380 voor een loodje in rekening brengen......

Nogmaals dank voor de andere wegen die je wees, en inderdaad: ik verwacht geen wonderen, tenzij ze op tv voor schut worden gezet. Dan is er nog een klein kansje.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2016 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U haalt er steeds meer onzin bij. Dus laat verder maar.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2016 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten tijde van de gulden kostte elektra ca. een kwartje per kilowatt. Dus u gebruikte 30 kilowatt voor een droogbeurt? Flauwekul.

wi
door wilhelmina59 Sep 3, 2016 om 17:40
507 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het loodje verwijderd heeft u echt problemen. dus niet doen. Laat uw doen en laten niet van uw luim afhouden. Vliegen vang je met stroop en niet met azijn. Halogeen oven is een stroomvreter evenals een keramisch fornuis.

Ma
door Mat Matheij Sep 9, 2016 om 21:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Daar heeft U wel gelijk in halogeenovens en platen opgenomen binnen keramisch georienteerde sets zijn stroomvreters. Tot 7.5KW aansluitvermogen en meer. Hetz zuinigste fornuis blijkt een inductiefornuis om meerdere rederen. De Inductievorm gebruikt indien benut met slechts daarvoor geschikte pannen speciaal hiervoor bedoeld ijzeren kern een maximum rendement. Daarnaast schakelt de unit uit wanneer u de pan pot of ketel van het fornuis haalt. Bij juist gebruik van platen en materialen zou inductiekoken goedkoper zijn dan op gas en veiliger dan gas en -of halogeen. Er bestaat geen restwarmte en is derhalve geschikt voor kinderrijke omgevingen maar ook demente bejaarden gezien de kleinere kans op brandgevaar of letselschade.

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2016 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Wat een gezwets.

Ma
door Mat Matheij Sep 3, 2016 om 09:33
986 Antwoorden / 3 Vragen

Heel gemakkelijk tijger maar de vraagsteller en daar gaat het om deelt uw mening niet. Daarnaast is het gestelde juist. U kunt natuurlijk zelf ook de vraag beantwoorden. Maar dan bij voorkeur niet met 'wat een gezwets'.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2016 om 13:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de vraagsteller heeft geen gelijk en u ook niet. Lees de andere reacties eens.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 4, 2016 om 17:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb even nagevraagd bij Liander hoe het zit met de meter controleren. Je hoeft NIET vooraf te betalen voor het ijken van de meter.  Dus als u gelijk heeft dan zijn er geen kosten. U hoeft dus niet eerst 380 euro te betalen, zoals u stelde.

De enige manier om de meter na te laten kijken, is door Liander 380,-- te betalen, en dan ijken ze de meter

Is dus grote flauwekul
Ik heb het idee dat u hier flink aan het klagen bent, maar eigenlijk heeft u helemaal geen vragen aan Liander zelf gesteld. Gewoon zeuren op niets af, zoals ik al dacht.

mj
door mjaborgart Sep 5, 2016 om 09:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vertrouwen in Liander is bewonderenswaardig. Ik heb dat vertrouwen niet met de informatie die Liander me zélf gaf.

Overigens acht ik geen enkel bedrijf met een monopoliepositie geloofwaardig, tenzij ze op voorhand de apparatuur laten controleren (hoezo meteen ijken?? Kijk na wat er fout kan zijn gegaan zowel in de cijfers, ook tijdens de wisseling van meter, en als daar niets fout in is, controleer dan de meter. (Dat heet gewoon service zoals elk bedrijf dat iets levert! ).

Voor of na betalen doet niet terzake: er horen geen kosten aan te zitten als de eigenaar van het apparaat zn meter zou controleren als een gebruiker daar bemerkingen over heeft.

Wellicht werkt u zelf bij Liander en komt u op voor uw werkgever? U heeft in ieder geval een ander antwoord gekregen dan ik met 2 grote verschillen: bij u kon ook een extern bedrijf ingeschakeld worden, én een betaling achteraf.

De reactie van Matt M. lijkt me een stuk reëeler uit juridisch oogpunt.

zoekster1
door zoekster1 Sep 5, 2016 om 09:26
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat kan niet dat Liander die informatie zelf gaf, ik vrees dat u niet goed heeft geluisterd. Ik heb nu weer een schriftelijke vraag gesteld aan Liander of het ijken door een ander bedrijf dan Liander zelf kan worden gedaan. Natuurlijk moet het wel een gecertificeerd bedrijf zijn en niet Jantje van de woningbouwvereniging. En dan weer zo'n domme opmerking dat ik bij Liander zou werken...

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 09:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Natuurlijk komt de reactie van MM jou stukken beter uit, hij praat precies in jouw straatje. Maar dat betekent niet dat zijn reactie correct is. Succes verder hoor. Zonde van onze tijd om hier verder aandacht aan te besteden.

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 09:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@zoekster: zonde van de tijd die je er in steekt. Laat gaan, joh.

reflecs
door reflecs Sep 5, 2016 om 12:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

"Kijk na wat er fout kan zijn gegaan zowel in de cijfers, ook tijdens de wisseling van meter, en als daar niets fout in is, controleer dan de meter" De cijfers van de oude meter moet u op papier hebben gekregen na het vervangen en die moeten ook op de afrekening staan. Dat kunt u zelf controleren. U baseert zich nu voor het huidige verbruik trouwens op een meter die dan volgens u niet goed werkt. Dat is niet logisch. Fijn dat de dames van Oxxio aan de telefoon zo vriendelijk zijn; u heeft er meer aan de communicatie schriftelijk te laten verlopen. Dus zoals al helemaal aan het begin van dit topic wordt gezegd: dien een klacht in bij Oxxio. Zie voor links de antwoorden van diumenge en marita5.

ha
door halex - Sep 5, 2016 om 09:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoezo horen er geen kosten te zitten aan het controleren van een meter? U denkt dat de medewerkers van Liander dat op hun vrije dag doen? Het controleren van een meter kost geld. Als uit de controle blijkt dat de meter defect is, draait Liander op voor de kosten. Als de meter in orde blijkt, dan draait de consument op voor de kosten. Uitermate logisch, want ik zou niet mee willen betalen aan controles die overbodig zijn. Dan kunt u wel stellen dat u dat onzin en ongeloofwaardig vindt, maar zo werkt het gewoon. Elke netbeheerder doet dit zo en dit is algemeen geaccepteerd. Ik heb eerder de indruk dat u eigenlijk wel weet dat u fout zit. En dat u ook wel weet dat de meter klopt en u na controle zal moeten betalen. Helaas voor u, of u neemt het risico dat u betaalt voor een overbodige controle, of u accepteert dat het niet aan de meter ligt. Meer keuzes zijn er niet.

zoekster1
door zoekster1 Sep 5, 2016 om 09:32
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zeg je nu wel, maar ik doe het allemaal maar in mijn vrije tijd voor mijn werkgever Liander ;-)

ha
door halex Sep 5, 2016 om 22:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hahaha. +2!

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard werken we hier allemaal stiekem bij Liander en Stedin en ga maar door.
Maar met al uw verhalen over uw persoonlijke financiën, persoonlijke omstandigheden, lichamelijke gesteldheid, pleegkinderen en kinderen schiet u helemaal niets op.

U moet fouten gemaakt hebben bij de opgave van de standen en dat maakt dat u nu een flink bedrag moet nabetalen. Oxxio gaat dat niet uit medelijden kwijtschelden. Dan doen ze van niemand, dus ook niet van alleenstaande dames die ook nog bij de voedselbank komen.

Vraag Oxxio om een betalingsregeling. En dan klaar met dat gejammer.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 5, 2016 om 09:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb al antwoord van Liander

De meter kan door een extern ijklab gecontroleerd worden. De kosten voor de controle zijn dan wel hoger. Je kan de meter ook altijd eerst door ons laten ijken. Blijkt dat de meter dan wel wordt goedgekeurd en je bent het hier niet mee eens? Dan kan altijd een externe partij de meter nog ijken. Blijkt hierna dat de meter nog steeds is goedgekeurd? Dan betaal je alleen voor de externe ijking. Op onze website kan je meer lezen over de metercontrole.

HIer heb je het. Ik geloof er echt niets van dat u navraag heeft gedaan bij Liander, of u wilt niet luisteren. En niet zeuren dat de externe ijking duurder is, want u bent overtuigd van uw gelijk dat de meter een defect heeft.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2016 om 10:40
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Mjbogart ,

Aaanvulling op @zoekster1 , u heeft de site van Liander niet gelezen , het enige wat u probeert is uw gelijk te halen maar dit verminderd de rekening niet .

Lees ook de veelgestelde vragen , klik op de rode regel .

https://www.liander.nl/consument/meters/hoog-verbruik/metercontrole