rembrantd
door rembrantd Mar 19, 2017 om 17:08
Huishouden & energie

Hoe zit het met de voorrijkosten voor een wasmachinereparatie?

Mijn wasmachine deed het niet meer binnen de garantietijd. De monteur is geweest en heeft geconstateerd dat de koolborstels versleten waren. Dit alles was gratis alleen een reparatie zou geld kosten omdat het slijtage-onderdelen zijn.

6425 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2017 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Binnen de garantietijd al de koolborstels versleten? Hoeveel jaar garantie hebt u dan wel niet?

rembrantd
door rembrantd Mar 19, 2017 om 17:25
116 Antwoorden / 36 Vragen

5 jaar bij Wehkamp best lang ja.

ne
door neodutchio - Mar 19, 2017 om 17:20
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Slijtage onderdelen zijn altijd uitgesloten van garantie.

hansje klein
door hansje klein - Mar 19, 2017 om 17:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Jan Patat

Patat-aardappels, Jan, moet je dus niet in de wasmachine wassen ... ;-))

Miele zegt, dat (hun) koolborsteltjes 10 jaar meegaan! Welk merk heeft u? Het hangt niet met 'een tijd' samen, maar met het veelvuldige gebruik en de kwaliteit van de hele machine. In de voorwaarden zal er beslist iets over het verslijten van onderdelen i.v.m. garantie staan.

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2017 om 17:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Waarschijnlijk 'bijgekochte' garantie @janpatat? Als het ding zeg, 4 jaar oud is (en veel gebruikt), dat weet ik niet, u wel. Snap alleen niet heel goed de vraag: dit alles was gratis alleen een reparatie zou geld kosten omdat het slijtage-onderdelen waren en op O.T. zegt: Voorrijkosten voor....enz. Dus even ietsje meer duidelijk: dubbele kosten of het één of het ander?

Po
door Pontiac - Mar 19, 2017 om 18:05
131 Antwoorden / 5 Vragen

De hardheid van de koolborstels hebben natuurlijk ook invloed op de levensduur van deze koolblokjes , ze worden namelijk geperst uit koolstof ,koolborstels zitten trouwens ook in een dynamo (lichtmachiene) en hoe ouder het bouwjaar van de auto des te langer deze meegaan .

ge
door gewicht - Mar 19, 2017 om 18:32
170 Antwoorden / 1 Vragen

Jan, ook ik kan de zin "dit alles was gratis alleen een reparatie zou geld kosten" niet goed plaatsen. Wat is dan gratis en wat staat er in de garantieovereenkomst ?  Het lijkt mij dat als zo iets belangrijks als koolborstels binnen de garantie verslijten er toch iets mis is met de machine.
Neem maar eens contact op met de leverancier, dus Wehkamp. Welk merk wasmachine heb je dan ?

gerbera
door gerbera - Mar 19, 2017 om 22:33
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dit alles was gratis alleen een reparatie zou geld kosten

Dit betekend dat de koolborstels (incl houder) gratis zijn en het plaatsen ervan betaald moet worden. Dit is normaal omdat, eerder geschreven, slijtageonderdelen niet onder de garantie vallen. Het gaat niet over het vervangen van de koolborstels op zich, deze bevinden zich in een houder achter op de motor wat geheel vervangen moet worden.

tenormin
door tenormin Mar 20, 2017 om 00:19
16816 Antwoorden / 108 Vragen

En wat betreft de voorrijkosten dan? Dat is nu net de vraag van @janpatat, tweemaal kosten noemt hij, antwoord zou op prijs gesteld worden.

gerbera
door gerbera Mar 20, 2017 om 10:31
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@janpatat vraagt in de aanhef hoe het met de voorrijkosten zit, ja helaas ik heb geen glazen bol. Het kan best dat er voorrijkosten gerekend worden. Garantie geldt voor de machine en of in de garantie ook de voorrijkosten zijn opgenomen, sorry ik ken de voorwaarden niet.

luppo
door luppo - Mar 20, 2017 om 12:42
69 Antwoorden / 0 Vragen

Als koolborstels binnen de garantie temijn
(2 jaar) versleten zijn is de motor defect en zullen nieuwe koolborstels binnen de korste keren weer versleten zijn

simon55
door simon55 - Mar 20, 2017 om 12:59
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En welk merk betreft t..........................?

mo
door mof - Mar 20, 2017 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Slijtage onderdelen vallen normaal gesproken niet onder de garantie. Je zult dus voor de reparatie moeten betalen: nieuwe onderdelen, uurloon, en voorrijkosten

rembrantd
door rembrantd Mar 20, 2017 om 16:59
116 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is dus het rare, de man kwam, demonteerde de motor en haalde een koolborstel er uit en constateerde dat hij versleten was.
De reparatiekosten zouden €120,- zijn maar dat vond ik te duur en heb het inmiddels zelf vervangen.
Op wie verhaalt hij die uren en voorrijkosten?, mij heeft het niets gekost.

ro
door ronny530 Mar 21, 2017 om 18:31
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de opdrachtbon heeft getekend dan kan het zijn dat u achteraf toch een rekening voor de gemaakte kosten krijgt omdat die kosten wel gemaakt zijn.

Topantwoord

di
door dickster - Mar 20, 2017 om 19:26
69 Antwoorden / 2 Vragen

@janpatat: je hebt een beko neem ik aan? Dat is voor zover ik weet het engie merk waarmee Wehkamp een 5 jaar garantie deal heeft gehad. Op kassa is een eerder topic uit 2014 met het onderwerp koolborstels wasmachine versleten. Hier heeft wehkamp webcare toen op gereageerd en zij hebben de reparatiekosten vergoed, omdat de garantie volgens wehkmap wel had moeten gelden voor de koolborstels. Maar ik begrijp dat je het zelf hebt kunnen repareren? Tip voor de volgende keer: kies een beko met prosmart of bldc motor die heben gen koolborstels en 10 jaar motorgarantie. Want verder is beko een prima merk, alleen de kolborstels zijn een zwak punt(zeker bij gezinsgebruik)

rembrantd
door rembrantd Mar 21, 2017 om 18:16
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ja Beko dat klopt! In mijn gezin is een wasmachine een levensbehoefte dus kon niet wachten met repareren. Kostte €34,- bij een webshop en draait weer als een tierelier. Op naar de volgende 4,7 jaar!
NB ik ga het niet claimen bij Wehkamp maar toch bedankt voor je info.

di
door dickster Mar 21, 2017 om 19:03
69 Antwoorden / 2 Vragen

Beko is ene prima keus voor gezinnen. Mooie prijs en erg hoge kwaliteit. Het enige grote minpunt zijn de koolborstels die bij gezinsgebruik nooit zo lang meegaan als de rest van de machine. Als deze beko het opgeeft(wat idd vast nog wel 4,7 jaar duurt) koop er dan 1 met koolborselloze motor, die zijn een stuk stiller en doordat ze geen koolborstels hebben nog beter geschikt als gezinsmachine.

pe
door pebk - Mar 21, 2017 om 13:48
579 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de omschrijving lijkt het er op dat de constatering dat de koolborstels versleten zijn en vervangen moeten worden gratis is. Ze laten vervangen kost geld, evenals voorrijkosten.

Normaliter kun je een prijsopgave laten opmaken voordat er een monteur komt. Aan de hand daarvan kunt u kijken of het zinvol is om de reparatie uit te laten voeren. In de prijsopgave moeten de voorrijkosten ook opgenomen worden. Bij goedkopere machines is het vaak goedkoper om ze te vervangen of, in geval van het vervangen van koolborstels, het zelf te doen.

di
door dickster Mar 21, 2017 om 15:32
69 Antwoorden / 2 Vragen

In dit geval was dat niet nodig omdat wehkamp 5 jaar garanie verstrekt. Zoals in een topic uit 2014 te zien is, vergoedt wehkmap de reparatie van koolborstels onder garantie ook want de voorwaarden van beko verschillen van die van wehkamp.