Bb
door Bb1990 Aug 15, 2017 om 21:36
Huishouden & energie

Hoge gasrekening

Hey,

Ik kreeg onlangs mijn jaarnota van DELTA binnen en moet zo'n 700eu bij betalen, waar ik nogal van schrok. Mijn maandbedrag is daarmee ook van 150 naar 210 ongeveer gegaan. Dit is de situatie:

- Fulltime+ baan, dus overdag vaak weg en kook zelden
- Appartement (geloof 115m²), wel op een bovenverdieping en slecht geisoleerd

Vorige 3 jaar was mijn gasverbruik per jaar tussen de 1300-1380m³. Dit jaar is ineens mijn gasverbruik naar 2400m³ gegaan. Ik kan me geen enkele wijziging in de situatie indenken, hoogtens een paar dagen meer de verwarming aan gehad afgelopen winter?
Meterstanden kloppen, ketel is pas nagekeken en is niks aan de hand, ik ruik nooit ergens gas. Ik ben nu bezig met het monitoren van het gasverbruik met gaskraan open/dicht, maar lijken tot dusver ook geen bijzondere uitkomsten uit te komen. Mijn elekriciteit en water zijn bijna gelijk gebleven (zelfs licht gedaald).
Enige advies vanuit DELTA is de meter laten ijken, maar als het blijkt te kloppen zijn die bijkomende kosten ook voor mijn rekening.

Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn of welke stappen ik nog zou kunnen ondernemen?

11318 15 Rapporteer

ge
door george321 - Aug 15, 2017 om 21:56
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als uw leefsituatie niet veranderd is en deze verhoging verbruik zo is, ga dan voor controle meter. Dit kan niet kloppen. Kloppen de meterstanden wel? Ook opeenvolgend? Heeft u buren met vergelijkbare stookkosten?

jantje7
door jantje7 - Aug 15, 2017 om 22:05
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zijn de meterstanden van de afgelopen jaren ''opgenomen standen'' of ''geschatte standen''? En is nu de meterstand wel opgenomen? (Verplicht 1 x in de 3 jaren)

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2017 om 22:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk heb ik jarenlang elke week de standen van gas water en elektra genoteerd. Kwam daardoor ook achter een probleem bij de stortbak waar water bleef sijpelen.

Dus mijn advies is begin daar eens mee voordat u geld uit gaat geven aan een ijking.

Nog even afgezien van de controle of voorgaande standen opgenomen of geschat waren.

Het gasverbruik voor koken is minimaal, dus daar hoeft u het niet in te zoeken.

Stiekem gebruik van elektra door anderen is niet zo verschrikkelijk moeilijk, maar gas is veel problematischer.

U zou, als u alleen woont, ook 's morgens als u naar uw werk gaat, eens de hoofdkraan dicht kunnen zetten en precies de standen noteren, ook de cijfers achter de komma, dan weet u zeker dat er niets lekt.

Dus eerst maar een tijdje meten, voordat u verdere stappen overweegt.

adriaan2
door adriaan2 Aug 17, 2017 om 13:25
104 Antwoorden / 0 Vragen

Het enige juiste antwoord. Gewoon wekelijks of desnoods maandelijks de standen opnemen voorkomt een hoop vraagtekens.

tenormin
door tenormin - Aug 15, 2017 om 23:08
16824 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is per maand (€150) al heel veel geld. Kan ook volgens mij, niet goed zijn, tenzij er met een heel groot gezin gebruik wordt gemaakt van b.v. douchen o.i.d. Dat is het enige in uw vraag wat ik mis: hoeveel mensen? Kan niet aan een paar dagen verwarming aangehad hebben liggen. Of vergeten de thermostaat lager te zetten? of, inderdaad: de meter laten ijken. Ja, dat kost veel geld, maar als wel blijkt dat de meter niet goed functioneert: uw nieuwe bedrag van €210,00 moet ook afschrikken.

getty
door getty - Aug 15, 2017 om 23:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Belangrijke vraag is inderdaad of de standen van vorige jaren geschat waren en nu opgenomen?

ha
door harryromijn - Aug 16, 2017 om 13:40
272 Antwoorden / 0 Vragen

En u heeft maandelijks de stand van uw gas ( en andere ) meter(s) geregistreerd ? Of gewoon wachten tot "het schip strandt" ?
"Meten doet weten" is al een heel oude slogan.

reivi22
door reivi22 - Aug 16, 2017 om 13:46
66 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u soms een slimme meter gekregen?
Of heeft u nog een gewone analoge meter met telwerk?

po
door poecilia - Aug 16, 2017 om 14:55
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie hier mensen die zeggen doe de hoofdkraan dicht en kijk dan over een wat langere periode of de meter loopt, ik zou de hoofdkraan juist niet dicht draaien, want die zit vlak achter de meter, dus als er ergens in je systeem een lek zit, dan vind je dat niet op die manier, ik zou de hoofdkraan open laten en alle gasverbruikers uit zetten, bijvoorbeeld door de stekker van de ketel er uit te trekken, als je dan een paar dagen geen gas gebruikt, maar de meter loopt wel al is het maar langzaam, dan weet je zeker dat het probleem in je eigen huis zit, dat is ook niet ongevaarlijk, ik zou er dan een gawalo monteur bij halen om je leidingen af te persen

muis1972
door muis1972 - Aug 16, 2017 om 14:58
24 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb dit zelfde ook ooit gehad. Bij mij had de maatschappij de meterstand even met 525 m3 verhoogd (dus niet de stand die ik had opgegeven, maar zelf wat verzonnen). En nee, ik had zelf geen fout gemaakt. Gelukkig meet de netwerk beheerder zelf ook en die kwam uit op ongeveer mijn opgegeven meterstand en daardoor moet de gasleverancier mij ongeveer 200 euro terug geven i.p.v. dat ik ongeveer 200 euro bij moest betalen.

Dus mijn advies:
Kijk op de jaarafrekening even na of de ingevulde meterstanden ook echt de meterstanden zijn die u heeft doorgegeven en vraag anders de meterstanden op bij uw netwerkbeheerder.

j.
door j.waal - Aug 16, 2017 om 15:21
5 Antwoorden / 3 Vragen

Beste,   Ik zie nog helemaal geen reactie van de gedupeerde.

ha
door harry71 - Aug 16, 2017 om 18:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Met de jaarafrekening ben je gewoon te laat.
Check elke maand uw meterstanden. Zo zit je er bovenop en kun je vroeg genoeg aan de bel trekken, anticiperen.

bertjebert
door bertjebert - Aug 16, 2017 om 19:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Soms een slimme meter gekregen?

jo
door jorisw Aug 16, 2017 om 20:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zou inderdaad zomaar kunnen dat de oude meter zodanig versleten was dat deze jarenlang een te lage waarde aangaf. Als de radertjes wat stroever gaan is dat een logische verklaring voor een lagere meetwaarde.

ge
door gewicht - Aug 16, 2017 om 19:53
170 Antwoorden / 1 Vragen

De ketel is pas nagekeken,niets aan de hand o.k. maar heeft u een combiketel ? Vaak wordt door de onderhoudsmonteur de temperatuur van het warme (bad)water vrij hoog gezet om Legionella besmetting te voorkomen. U merkt dan bijvoorbeeld dat uw ketel vaak kort bij slaat om de hoge temperatuur van het gewone water op peil te houden terwijl u geen verwarming vraagt. Als u regelmatig, dus dagelijks warm water vraagt b.v. voor de douce dan is het niet nodig om het water op 90* te houden ,dan is 70 voldoende. Dat scheelt ook weer, als u er maar om denkt dat als u lange tijd geen water gebruikt ,na vakantie of zo, de leidingen goed moet doorspoelen.
En zoals al eerder vermeld periodiek en vooral blijvend de standen noteren. Meten is weten is al geschreven.

ne
door nelly van os - Aug 17, 2017 om 18:45
1 Antwoorden / Vragen

Hallo, ik precies hetzelfde meegemaakt. Nuon, Kempkens CV bedrijf en iedereen vertelde dat ik ( alleenstaande ) net zoveel gas verbruikte als een 7 persoons huishouden. Verhuurder deed moeilijk, dus alle afrekeningen getoond maar ze waren  niet van plan om mijn ketel, inmiddels 19 jaar oud te vervangen. Na ( hoe zuur het ook lijkt ) gedreigd de ketel er zelf uit te slopen en bij de woningstichting op de stoep te dumpen, kreeg ik een HR ketel. Resultaat, verbruik werd goed en kreeg in totaal komende twee jaar 600 euro terug. Weet niet of jij ook een oude ketel hebt, maar daar zou het aan kunnen liggen...succes.