ke
door keesl Aug 20, 2016 om 15:20
Huishouden & energie
Houtrook Chroom-6

De gemeente Alkmaar zegt niets te kunnen doen als mensen stoken op afval hout ook al ligt de opslag plaats vol met geverfd hout. Ze mogen niet zomaar de woning betreden. Maar dit kan toch op basis van de gemeentewet 125? Weet iemand ook welke stoffen geïmpregneerd hout kan bevatten? Volgens het RIVM kan ook Chroom-6 vrijkomen! Gesprek met buren heeft geen zin.

4921 20 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2016 om 15:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen
hansje klein
door hansje klein Aug 20, 2016 om 15:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Precies. Wat is er dan van een melding bij de GGD geworden...? (Zie vorige topic). Die mogen de woning wèl betreden wanneer de volksgezondheid in gevaar is.

tenormin
door tenormin Aug 20, 2016 om 16:14
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Was ook van dezelfde vraagsteller.

ja
door jas7812 - Aug 20, 2016 om 16:15
24 Antwoorden / 0 Vragen

Heb deze discussie ook al eens gevoerd. Helaas is er niets dat je kunt doen. Kachelstokers staan in de meeste gevallen in hun recht. Als de overlast echt heel erg is kan je de gemeente vragen om de kwaliteit van de lucht te meten. Is die abominamel slecht dan zou de gemeente op kunnen treden.

ke
door keesl - Aug 20, 2016 om 16:36
5 Antwoorden / 2 Vragen

De gemeente Alkmaar heeft geen instrumenten om te meten. Als er op schoon hout wordt gestookt vind ik dat een ander verhaal. Je wordt niet serieus genomen. Zelfs met het warme weer wordt gestookt. Soms ruik je een chemische geur. Op basis van het roet kan een onderzoek worden ingesteld. Maar dat roet mag je niet claimen! De VVD Alkmaar heeft in mijn vragen dit aangegeven en gesteld dat wijn je beschermd tegen enge ziektes en doemdenken.... Bij de rijdende rechter kun je wel winnen omdat je dan toestemming geeft om het brandhout oa te controleren op de vochtigheid. De gedupeerde moet bewijzen dat bielzen in de houtkachel worden gedaan. De rook moet wit van kleur zijn. Foto maken van zwarte rook kun je niet als bewijs voeren. De gedupeerde mag geen foto maken, alleen de ambtenaar.

Cookies
door Cookies - Aug 20, 2016 om 16:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lijkt me meer een topic voor het Radar forum waar je ook zeer actief bent met dit soort zaken.

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2016 om 16:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft de hele buurt klachten over het hout of bent u de enige?
Waarom heeft het praten met de buren geen zin?

ke
door keesl - Aug 20, 2016 om 17:21
5 Antwoorden / 2 Vragen

Je hoeft geen klachten hebben, arseen en Chroom6 veroorzaken op lange termijn klachten. De andere buren durven daar niets van te zeggen. Het ligt ook aan welke gemeente je woont. Rechtbijstand is mooi maar de onderzoekskosten zijn peper duur. De meeste bedrijven voeren voor particulieren geen metingen uit. En als je meet dat er giftige stoffen zijn dan moet je denk ook nog bewijzen dat het uit je schoorsteen van je buren afkomstig is.

hansje klein
door hansje klein - Aug 20, 2016 om 17:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste @Keesl.

Voor de dèrde keer de aanbeveling om contact op te nemen met de GGD die i.s.m. het RIVM kennis genoeg in huis heeft en er géén moeite mee heeft om de toxiciteit van houtrook, zèlfs zónder verf, beits enz. van het openbaar verbranden van hout te kunnen aantonen.

'Den Haag' heeft een rapport laten opstellen, waaruit zou blijken, dat de cijfers wel meevallen. Dat klopt met de volle 100% wanneer je in een buurt gaat meten waar alleen maar flats zonder open-haarden staan.

Ik heb u de raad gegeven na te volgen hoe je dit bij de Gemeente Alkmaar aanhangig kunt maken, óók al beweren die niet over meetapparatuur te beschikken. Lees uw eerst topic op V&B nog maar eens aandachtig door.

Zucht....!!

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 20, 2016 om 23:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@keesl,ik zou me drukker maken om 3g, 4g en straks 5g netwerken, uw wifi, uw mobiele telefoon, uw auto-ontgrendeling al deze zaken zie/hoor/ruik je niet  en je wordt er de hele dag aan blootgesteld.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2016 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zit u dan de hele zomer in uw tuin en stoken de buren de hele zomer die haard?

Ik zou zeggen, stap in uw auto en neem het vliegtuig naar een vakantieland. kunt u rustig doen, want die uitlaatgassen enzovoort, zijn prima voor iedereen.

ro
door ronny530 - Aug 21, 2016 om 07:31
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Geïmpregneerd hout is afval en afval mag in de eigen tuin niet verbrand worden. Uw buren plegen met het verbranden van dat geïmpregneerde hout een milieudelict dus kunt u bij overlast de milieupolitie inschakelen.

ke
door keesl Aug 21, 2016 om 15:00
5 Antwoorden / 2 Vragen

Hansje Klein,

Zucht? De GGD is ingeschakeld maar dat heeft geen enkele zin gehad. Inderdaad mag je niet stoken op geïmpregneerd hout. Maar dit moet je dan wel bewijzen. De politie zegt niets te kunnen doen. Als mensen al de politie bellen dan zouden die moeten doorverwijzen naar de gemeente. Tijger1 uw reactie daar kan ik niets mee. Het stoken op schoonhout is een ander verhaal dan als je op rommel stookt.

Mensen moeten in iedergeval het melden aan de ggd. Dat kan via www.ggd.nl mochten er ook andere mensen hiermee zitten. Er is ook een stichting zag ik dat deelneemt aan het Platform Houtrook en gezondheid. Zie www.houtrookvrij.nl en nog een actie website? www.houtrookoverlast.nl

fl
door flessebon - Aug 21, 2016 om 09:52
418 Antwoorden / 7 Vragen

Een ventilator neerzetten.

ke
door keesl - Aug 21, 2016 om 15:06
5 Antwoorden / 2 Vragen

Schrijven GGD Alkmaar:

Chroom -6 zit ook  in sigarettenrook en zou wellicht vrij kunnen  komen bij het verbranden van met chroomzouten geïmpregneerde speeltoestellen of bielzen. Dit impregneren is tegenwoordig gelukkig verboden. Het verbranden van oude speeltoestellen of bielzen zou kunnen worden gezien als “het je op onrechtmatige wijze ontdoen van afvalstoffen” en is strafbaar. Maar ja, hoe bewijs je dat? Als een bouwbedrijf pallets buiten het hek neerzet om mee te nemen is dat bedrijf hierop aan te spreken maar zodra het houdt in de kachel zit komt het probleem dat handhavers niet aanbellen om te controleren wat wordt gestookt.

Een directe oplossing voor de overlast van houtrook van de buren heb ik niet en daar ben ik niet de enige in. Afgelopen jaar hebben vele organisaties zich verenigd in het platform houtrook en gezondheid (www.platformhoutrook.nl) om samen te bedenken wat er aan de overlast  kan worden gedaan.

Je hebt verder nog actie website's als: www.houtrookvrij.nl en www.houtrookoverlast.nl

aurora1
door aurora1 - Aug 21, 2016 om 16:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent toch al jaren bezig op meerdere forums met klachten over geluid, windmolens, rook etc.? Waaronder op het forum van Radar o.a. onder de naam "gezondheid" en hier o.a. onder de naam "vragenderwijs"? Zijn dit dezelfde buren van de vuurkorf waar uw alleen in de tuin gelaten baby van moest hoesten en dat u niet met de baby naar de huisarts ging, en dat u niet met die buren wilde praten?
U plaatst alsmaar berichten van allerhande instanties of linken naar instanties. Bij Radar is een topic daarover van ca 270 reacties verwijderd en u bent daar toch opnieuw erover begonnen?
U doet alsof u om tips en adviezen vraagt maar als die gegeven worden doet u er niets mee en u reageert zelden tot nooit op wedervragen.
Van mij mag u met deze drammerigheid met uw vele klachten over allerhande stoppen, die u, naar het lijkt, minstens één maal per jaar op forums begint.
Verder weet u ook dat het niet toegestaan is met meerdere accounts actief te zijn op dit forum.

ke
door keesl - Aug 21, 2016 om 17:35
5 Antwoorden / 2 Vragen

U aantijgingen dat ik er niets mee doe? Dat is niet correct zoals u heeft kunnen vaststellen van de e-mail van de GGD. Wat er op andere fora gebeurd is hier niet van toepassing. Waarom denkt u dat in de Westerse Landen meer kanker voorkomt? In China gingen kinderen dood aan loodvergiftiging en dan wordt er gezegd 'ze knabbelen aan potloden'. Mensen die problemen bagataliseren en het afdoen met drammerigheid. Kent u de geschiedenis van dokter Semmelweis? Men leert niet van de geschiedenis. U heeft kennelijk problemen met het stellen van vragen op een forum dan zorgen maakt om het milieu?

dat vele kinderen dood gingen door arseen in behang, dat werd door de fabrieken afgedaan als onzin. En ik denk dat vele mensen zo in elkaar zitten, ze volgen het kwade na. Denk aan de vele kankerpatiënten door defensie met Chroom-6. Daarover vind je vrijwel niets op fora! Ernstige problemen wat niet aan de orde komt.

http://delta.tudelft.nl/artikel/de-dodelijke-carriere-van-arsenicum/14364

Ik kan dat niet over mijn hart krijgen dat ik persoon zo behandel maar je hebt mensen met stenen harten. Ik mag hopen dat uw hart niet is verhard. Bent u bekend met liefde en omzien naar de medemens?

Cookies
door Cookies Aug 21, 2016 om 17:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jammer dat je niet door hebt dat het ZEER ONGEZOND is je tot op het ziekelijke af bezig te houden met 'gezondheid'.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 21, 2016 om 20:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ach ga lekker 10 jaar eerder dood,  dat is goed  voor mijn pensioen.
Nederland vergrijst, dit is de manier om dat proces te verkleinen.
Naar mijn mening bent u de trotse eigenaar van een ziekte pseudologia fantastica en spuien dagelijks complottheorieën uit uw mond.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Aug 21, 2016 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt blijkbaar last van alles, of denkt daarvan last te kunnen krijgen. Oftewel u lijdt aan hypochondrie. En dat is echt niet goed voor uw "gezondheid". Vraag de dokter om een pilletje.

Cookies
door Cookies Aug 21, 2016 om 18:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Pilletjes onderdrukken alleen. Psychologische hulp lijkt mij meer op zijn plaats.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2016 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij kan zich troosten met de veronderstelling dat zijn buren eeuwig in de hel zullen branden. Ook een topic van hem. :-))

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 21, 2016 om 20:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als het dan maar wel geverfd hout is, dat vuurtje daarboven.
Diewilik

Cookies
door Cookies Aug 21, 2016 om 21:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: schijnt in ieder geval gezellig te zijn daar.;-) En vanzelfsprekend zal 'gezondheid' daar niet zijn.

tijger1
door tijger1 Aug 21, 2016 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die zit in die saaie schone hemel met zachte muziek:-))

tenormin
door tenormin - Aug 21, 2016 om 19:10
16826 Antwoorden / 108 Vragen

gezondheid alias nu hier keesl is al jaren bezig op Radar. Kwamen heftige woordenwisselingen van. Veel topics die gesloten werden. Vooral zijn dB klachten, windjagers, enorm veel geluids overlast klachten. De ellenlange verwijzingen, haar/zijn baby, stank, enfin, te veel om op te noemen. Hij/zij is geobsedeerd door het milieu. Het misgaan daarvan dan, in zijn/haar ogen.
Ook daar is tientallen malen aangeraden een psycholoog/psychiater te raadplegen; kennelijk tot nu toe niet gedaan.
Ik begrijp ook wel de zin in het topic: gesprek met buren heeft geen zin. Hij/zij luistert toch niet, wil niet luisteren. Altijd een: ja, maar.

pi
door pieterwolters - Aug 21, 2016 om 19:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zouden mensen geen geverfd hout in hun opslag mogen hebben liggen? Logisch dat de gemeente daar niet tegen kan doen lijkt me.

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2016 om 00:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@student538 alias @gezondheid alias @keesl (en hoeveel meer aliassen: @ ?), u had toch al erg snel last van allerhande, zoals bijv. al als scholier in 2007 vond u dat er te weinig zuurstof in het klaslokaal was: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=84&t=55632 , en geluid vond u ook al niet best, zoals bijv. ultrasoon als kattenverjager. Ook vroeg u of het toegestaan is om een Mosquito in het portiek van de flat te plaatsen tegen hangjongeren, en ca een maand later of u tegen de muizen in de kamer van de baby een ultrasoon geval kunt plaatsen. De schadelijkheid van Led roerde u ook aan en vervolgens of u dat in de babykamer kunt gebruiken.
Eigenaardig vind ik dat u het enerzijds over wonen in een flat heeft en aan de andere kant over hout in de tuin van de buren. Kijkt u dan ook nog met een verrekijker?
En zo gaat het maar door onder verschillende namen al vanaf 2007. Het internet staat er vol mee, en diverse forums waar men al vaker gezegd, gevraagd heeft er eens mee op te houden.
Ik begrijp ook niet dat u daar alsmaar tijd voor heeft, iemand die werkt heeft vast wel wat anders te doen, en als je ook nog een gezin met kleine kinderen hebt....

marita5
door marita5 - Aug 22, 2016 om 08:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Keesl ,

Als ik de reacties hier lees , bent u een behoorlijke bezige bij op forums , het word tijd dat u rust krijgt in uw leven u bereikt er niks mee en kost veel energie . Dit kunt u doen voor een rustiger en prettiger leven , klik op de rode regels .

https://www.newstart.nl/blog/zit-jij-te-veel-in-je-hoofd/

https://sochicken.nl/7_manieren_om_je_hoofd_leeg_te_maken

tenormin
door tenormin Aug 22, 2016 om 10:53
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal overbodig advies @marita5, hij/zij, zoals je zelf ziet, gaat maar door. Er is geen plaat voor het hoofd maar een enorm blok beton. Meerdere blokken.

marita5
door marita5 Aug 22, 2016 om 11:27
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin , overbodig advies is dit helemaal niet , als dit zo zou zijn is iedere reactie overbodig inclusief die van u ., psychiater / psycholoog helpt dan ook niet .

tenormin
door tenormin Aug 22, 2016 om 11:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, het mijne is ook overbodig, dat besef ik.