salute
door salute Jul 20, 2016 om 13:58
Huishouden & energie

Huur huis

onze huurhuis uit de jaren dertig, is niet voorzien van centrale verwarming. het huis huren wij van een particulier, wij verwarmen met gaskachels.
nu is onze keukenkachel kapot en we kunnen hem ook niet meer repareren, het is een ETNA minigas 3500.
op welke manier kunnen wij nu de keuken wel verwarmen?,  wij zijn beide al 80 jaar oud, wij huren het huis al meer dan 50 jaar. wij moeten er niet aan denken de komen winter zonder warmte in de keuken. de verhuurder is niet zo meegaand. wat moeten wij nu?, weet iemand raad alvast bedankt?. Salute.

4911 17 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2016 om 14:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen
@H
door @HENK@ Jul 20, 2016 om 17:32
158 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom moet de verhuurder de kachel vervangen??

Moet hij ook de gordijnen vervangen, het bankstel, de eethoek enz. enz.??
In huizen die met een kachel verwarmd worden was het altijd gebruikelijk dat je die zelf kocht volgens mij.

Uw advies is dus wel heel erg kort door de bocht en dan noemt u zich jurist???

uwjurist
door uwjurist Jul 20, 2016 om 18:59
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@henk@. Wat doet u lelijk tegen mij. En ook nog onterecht. Ik ga ervan uit dat er wordt gehuurd incl. kachels, anders zou men de vraag niet stellen, althans dat zou niet logisch zijn. Ik versta mijn vak, het is overduidelijk niet uw vak omdat u er meubilair bijsleept, iets van geheel andere orde. Verder ga ik er geen woorden aan vuil maken en verwijs naar het besluit kleine herstellingen en sites als https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 Jul 20, 2016 om 19:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Uwjurist de link werkt niet , en @henk@ is @1953 met verschillende accounts https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

uwjurist
door uwjurist Jul 20, 2016 om 19:16
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, er staat per ongeluk een puntje achter de link die ik gaf.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

@H
door @HENK@ Jul 21, 2016 om 16:55
158 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Monique,
Kachels waren zeker 50 jaar geleden in veel huizen ook een soort meubels, een huis had een schoorsteen en soms een gasaansluiting en dat was het dan, de kachel kocht je dan gewoon zelf. en centrale verwarming was nog geen vanzelfsprekende voorziening.
Dat vragen hier logisch zouden zijn raakt ook kant nog wal, ik zie meer onlogische dan logische wat dat betreft.
Jurist zal je best zijn, je vak verstaan betwijfel ik want naar mijn idee zal juist een goede jurist eerst achtergronden onderzoeken alvorens een kort door de bocht antwoord te roepen.

Aan Maritas, Nee, ik ben niet @1953 en nee, ik heb zeker niet meerdere accounts

uwjurist
door uwjurist Jul 21, 2016 om 17:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@HENK@. Een kachel een soort meubel? Ik denk dat u last hebt van de warmte.

marita5
door marita5 Jul 21, 2016 om 17:36
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@henk@ , u bent wel degelijk @1953 en heeft meerdere accounts , zie ik al aan uw reactie , en dat weten we alle twee .

@H
door @HENK@ Jul 21, 2016 om 19:06
158 Antwoorden / 1 Vragen

Echt Maritas, ik heb maar één account en kom hier niet echt vaak..... je weet dus schijnbaar meer dan ik

@H
door @HENK@ Jul 21, 2016 om 19:08
158 Antwoorden / 1 Vragen

okee, Monique, dat is dan zeker de jurist in u?? ontwijkende en verwarrende antwoorden??

marita5
door marita5 Jul 21, 2016 om 19:16
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@henk@ , ik heb maar één account en kom hier niet echt vaak , dat zal ook wel want u veranderd steeds van account .
maar in feite doet dit niks terzake is off topic en heeft niks te maken met de vraag , ga daar ook niet meer op in , u weet wel beter .

uwjurist
door uwjurist Jul 21, 2016 om 19:22
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Duidelijk last van de warmte.

@H
door @HENK@ Jul 21, 2016 om 23:18
158 Antwoorden / 1 Vragen

Uw stelligheid is wat storend is, "De verhuurder moet de kachel vervangen door een nieuwe. Spreek hem daar op aan". enz.

Het zou anders zijn wanneer er b.v. stond "wanneer de kachel in de huur inbegrepen is en eigendom is van de verhuurder zal de verhuurder deze ook moeten vervangen danwel repareren"

Uw antwoord brengt de vraagsteller op heel verkeerde gedachten!

En nee, ik heb het niet warm en voor Maritas, het heeft inderdaad geen nut om onder een ander account in te loggen dus doe ik dat ook niet.

Waar u uw informatie vandaan heeft is me verder een raadsel en zover ik weet is het niet eens toegestaan hier.

Maar nogmaals, je weet schijnbaar meer dan ik.

tenormin
door tenormin Jul 22, 2016 om 04:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@Henk, geheel off topic: moet maar even, ik denk dat u verward wordt voor iemand die hier vele accounts heeft. En dat bent U absoluut, niet. N.m.m. dan.
En "uw jurist" zou heden ten dage gelijk hebben, ware het niet dat de TS in een tijd ging huren, zie verdere commentaren, dat kachels wel degelijk zelf aangeschaft moesten worden, zowel bij huur als koophuizen.

uwjurist
door uwjurist Jul 22, 2016 om 09:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Henk@: u valt in herhaling met uw off topic op de persoon gerichte aanvalletjes. Ik ga er niet meer op reageren.
@Tenormin, koophuizen hebben hier niets mee te maken, irrelevant. En ook vroeger werden woningen soms met en soms zonder kachel/geiser etc. verhuurd. Bovendien schrijft vraagsteller: de verhuurder is niet zo meegaand. Hiermee suggereert vraagsteller dat verhuurder hiervoor moet zorgen.

@H
door @HENK@ Jul 22, 2016 om 13:00
158 Antwoorden / 1 Vragen

@ tenormin, ik word schijnbaar inderdaad verward maar dat is dan maar zo, ik kan er verder niet wakker van liggen.
Wat betreft de "jurist", dat is precies wat mij stoort, een kort door de bocht stelling plaatsen zonder enige achtergrond en je dan vervolgens verschuilen achter termen als "ik versta mijn vak" en "u hebt zeker last van de warmte" en wanneer je daar een opmerking over maakt doe je maar gelijk lelijk.

maar goed, ze reageert er niet meer op ( zei ze 5 opmerkingen geleden ook al ;-)  ) dus misschien dat er dan hier toch nog zinnige antwoorden worden gegeven ;-)

Ik stop in ieder geval ook met reageren op deze topic en dank je (Tenormin)  in ieder geval dat je onderschrijft dat ik niet ben wie Marita5 zegt dat ik ben

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2016 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar huurt u het huis inclusief kachels of zonder? Als u met kachels huurt, moet de huisbaas daar een nieuwe zetten. Huurt u zonder kachels, dat lijkt me logisch gezien de lange duur dat u daar al huurt, zult u zelf een andere kachel moeten aanschaffen.

@H
door @HENK@ Jul 22, 2016 om 01:55
158 Antwoorden / 1 Vragen

m.i.z. het juiste antwoord (Y)

marita5
door marita5 - Jul 20, 2016 om 14:10
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Salute ,

Volg het advies van @uwjurist , anders kunt u eens kijken voor deze , klik op de rode regels .

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kachels-en-openhaarden/m1063189862-gaskachel-voor-keuken-etna-mimigas-2500.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=8

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kachels-en-openhaarden/m1066587559-gaskachel-keuken-kachel.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=7

Of hier , toets bovenin uw postcode / en afstand misschien vind u dan een korter bij uw in de buurt .
Nieuw zijn deze kachels voor in de keuken ( Etna ) behoorlijk prijzig

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=gaskachel+&=0&postcode=&=0

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2016 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita

"Volg het advies van uw jurist"?

Het is toch helemaal niet zeker dat de Ts die kachels huurt.

De Ts huurt die woning al 50 jaar. Vroeger zaten er helemaal geen kachels in huizen, inbegrepen in de huur dus.

marita5
door marita5 Jul 20, 2016 om 14:52
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dat weet ik dat dit niet zeker is daarom gaf ik deze optie , ik had hetzelfde probleem bij mijn vader thuis huurde van een WBV . kachel kapot moest zelf èèn nieuwe kopen / of centrale verwarming accepteren maar ging vervolgens met de huur omhoog wat dan weer normaal is , mijn vader huurde 55 jaar de woning kachel zelf moeten kopen , Zo`n kachel nieuw voor in de keuken kost ongeveer € 700, - behoorlijk prijzig..

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2016 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hier wordt nog gehuurd van ern particulier. Dus beginnen met een gebrekenbrief is onzin. Eerst masr erns nagaan of in of exclusief kachels wordt gehuurd.

marita5
door marita5 Jul 20, 2016 om 15:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Ik had er overheen gelezen dat Ts al 50 jaar huurt , dan is het juist om eerst na te gaan of dit inclusief / of exclusief is .

ja
door jackyh - Jul 20, 2016 om 15:19
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik durf het bijna niet te vragen maar doet u al 50 jaar met de etna minigas 3500 kachel? Zo niet hoe ging het dan de vorige keer.

Cookies
door Cookies Jul 20, 2016 om 17:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ken zelf ook een paar mensen die nog met zo'n ding in de keuken en gaskachels in de woonkamer zitten. Huren ook van particulier, die doorgaans te belabberd zijn om hun woningen te laten renoveren. Moet zelf niet denken aan die toestanden uit de vorige eeuw.

salute
door salute Jul 20, 2016 om 19:52
48 Antwoorden / 110 Vragen

Carola zo is het ook, echt uit de er.vorige eeuw, ze zijn te belabberd iets te doen. er wordt aangegeven een 2e hands keukenkachel te kopen, maar die zijn er gewoon niet meer. in die 50 jaar dat wij verwarmd hebben met zo.n keukenkachel, was het heel gewoon, ze waren nog te repareren of de kachel moest vervangen worden, dat kon jaren geleden nog, nu zijn er geen onderdelen meer te krijgen,

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2016 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar stonden die kachels in die woning toen u ging huren? En die dingen zijn zeker nog wel tweedehands te koop.

"te belabberd om iets te doen"?  Vroeger had je helemaal geen kachel in de keuken, dus u had het kuxe.

tenormin
door tenormin Jul 20, 2016 om 20:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zus, 84, moest ook kachel laten vervangen. Woont al 54 jaar op zelfde adres. Is voor koopje geslaagd bij Zwennes, Den Haag. Misschien is er in uw omgeving ook zo'n zaak, @ salute, als u even de moeite wilt nemen om Zwennis te Googlen. Dan weet u welk soort zaak ik bedoel.

Cookies
door Cookies Jul 21, 2016 om 08:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: wat ik bedoel met 'te belabberd om iets te doen' (en misschien bedoelt Salute hetzelfde), is dat de particuliere huiseigenaren geen cent willen investeren in fatsoenlijk onderhoud/renovatie. Die wachten letterlijk op het overlijden van de huurder om het huis in de verkoop te kunnen gooien.

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2016 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola 83, Als je iets huurt, moet dat in stand gehouden worden door de verhuurder, maar er zijn heel veel huurders die helemaal geen cv met de daarbij behorende kosten willen hebben. Misschien is het wel een heel kleine woning, waarbij een cv weinig toevoegt.

ja
door jackyh Jul 22, 2016 om 09:52
953 Antwoorden / 4 Vragen

Salute, wie heeft een eventuele reparatie tot dus ver betaald? Er bestaat ook zoiets als een Huuradviescommissie. De woning is, als het goed is, daar ooit aangemeld. Zij kunnen nagaan of de huur op ex. of incl. kachel gebaseerd is.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 20, 2016 om 16:54
641 Antwoorden / 77 Vragen

In geval van nood een elektrisch kacheltje gebruiken. Kost maar paar Euro en geeft voor kleine ruimte voldoende warmte.

Cookies
door Cookies - Jul 20, 2016 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

50 jaar geleden huurde je gewoon nog huizen waar je zelf voor de kachels moest zorgen. Dus als 1 van de kachels nu kapot gaat, moet Salute een nieuwe (of 2e hands) kopen.

DOOR - 20 JUL. 2016 OM 14:00
784 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

De verhuurder moet de kachel vervangen door een nieuwe. Spreek hem daar op aan.

salute
door salute Jun 22, 2017 om 13:55
48 Antwoorden / 110 Vragen

probleem inmiddels opgelost, dank voor je belangstelling.
doei Salute.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2016 om 19:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga ervan uit dat er wordt gehuurd incl. kachels, anders zou men de vraag niet stellen, althans dat zou niet logisch zijn. Radiatoren en kachels vallen in principe onder het besluit kleine herstellingen. Zie sites als https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies Jul 20, 2016 om 19:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ben het met je eens dat het inderdaad niet logisch zou zijn, maar ik verbaas me op deze site nergens meer over. De vraag nog eens lezende, vermoed ik dat TS denkt (terecht of onterecht, weet ik niet) dat die kacheltjes nieuw niet meer te koop zijn. En dat hij nu op zoek is naar een andere oplossing.

emcede
door emcede Jul 20, 2016 om 20:21
959 Antwoorden / 4 Vragen

Bij de huurwoningen met kachels die ik van dichtbij heb meegemaakt waren de kachels eigendom van de huurder. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar komt dus zeker wel voor! In dat geval moet TS heel gewoon zelf voor een andere kachel zorgen.

@H
door @HENK@ Jul 21, 2016 om 17:03
158 Antwoorden / 1 Vragen

Een goede jurist gaat niet uit van vermoedens maar van bewijzen.   Zeker 50 jaar geleden was het gebruikelijk dat een kachel eigendom van de huurder was en dus ook zelf aangeschaft werd!!

uwjurist
door uwjurist Jul 21, 2016 om 17:28
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@HENK@. Op dit forum kun je zelden of nooit uitgaan van bewijzen (deze worden namelijk nauweijks aangeleverd). Je moet het dus met de stellingen en aannames doen. Ik denk dat u - ook gezien uw overige chagrijnige en botte reacties en veelvuldig gebruik van uitroeptekens - last hebt van de warmte. Een aanname, inderdaad

@H
door @HENK@ Jul 21, 2016 om 19:11
158 Antwoorden / 1 Vragen

een goed jurist stelt vragen alvorens aan te nemen .... ;-)

uwjurist
door uwjurist Jul 21, 2016 om 19:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Duidelijk last van de warmte.

@H
door @HENK@ Jul 22, 2016 om 01:48
158 Antwoorden / 1 Vragen

"Duidelijk last van de warmte." is een erg zwak pleidooi...... of eerder een duidelijk gebrek aan een echt goed weerwoord...... beste jurist ... ;-)

uwjurist
door uwjurist Jul 22, 2016 om 09:08
1043 Antwoorden / 0 Vragen

@Henk@: u valt in herhaling met uw off topic op de persoon gerichte aanvalletjes. Ik ga er niet meer op reageren.

uwjurist
door uwjurist - Jul 20, 2016 om 20:31
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geef voor de duidelijkheid nog even een extra link met nuttige informatie van de woonbond, te weten: https://www.woonbond.nl/vraagbaak/moet-verwarming-en-warmwater-huis-zijn .
Overigens ben ik van mening dat het - i.h.a. - niet meer van deze tijd is dat verhuurders woningen zonder verwarming e.d. verhuren. Verhuurders kunnen ook meer huur vragen in geval van cv-ketel, centrale verwarming etc.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2016 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zo bijzonder is het niet, een woning zonder cv, waar de huurder zelf voor de kachel zorgt.

Toen wij ca 41 jaar geleden onze woning kochten, was pas een jaar of tien oud en van begin af aan een koopwoning, zat er ook geen cv in, of andere verwarming.

En dan koopt de Ts toch een tweedehands Etna.

tenormin
door tenormin Jul 21, 2016 om 02:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Was het ook niet, toentertijd. In 1961 ook eerste huis gekocht, zonder CV of kachel. Zie me nog kolen scheppen voor de Nobel, nootjes kolen. Denk dus dat dit in huurhuizen ook zo was.

@H
door @HENK@ Jul 22, 2016 om 01:52
158 Antwoorden / 1 Vragen

nootjes 4 :-)   klopt!

uwjurist
door uwjurist Jul 22, 2016 om 09:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Een koopwoning is per definitie niet te vergelijken met een huurwoning/-appartement. Niet relevant dus.

tijger1
door tijger1 Jul 22, 2016 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@uw jurist

Daar gaat het toch helemaal niet om. Het gaat erom dat niet per se standaard kachels aanwezig zijn in een woning. En al helemaal niet als je iets al 50 jaar huurt.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2016 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook een olie-gevulde radiator kopen. Prima om bij te verwarmen.

marita5
door marita5 - Jul 20, 2016 om 23:27
11495 Antwoorden / 15 Vragen
Cookies
door Cookies - Jul 21, 2016 om 09:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je geen elektrisch kacheltje wilt, kun je ook een gevelkachel aan laten sluiten. Gevelkachels zijn nog volop te koop.

Ik weet niet waar je woont, maar in de 1e link van marita5 naar Marktplaats staat voor 25,- euro zo'n Etna minigaskachel te koop in Den Haag.

marita5
door marita5 Jul 21, 2016 om 10:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat ook nog bij , kan worden gebracht tegen een kleine vergoeding , kon niet beter.

Cookies
door Cookies Jul 21, 2016 om 13:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat zal dan in de omgeving van DH moeten zijn. Iemand die in DH woont, gaat een kacheltje van 25 euro niet naar Limburg brengen.

tenormin
door tenormin Jul 22, 2016 om 04:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Daarom gaf ik al eerder in een "reageer op dit antwoord" bij wat voor soort zaak de TS het beste af zou kunnen zijn. Moeten er meer van dit soort zaken zijn. Is veilig, wordt aangesloten en meestal nog 3 maanden garantie ook. Bij een eerlijke tweedehands winkel/verkoper. En dan hoef je voor 25 euro niet op de eerste rij te willen zitten. Dat is dan bagger. Zonder garantie.

marita5
door marita5 Jul 22, 2016 om 06:55
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , ik had een kachel voor mijn vader gekocht ( exact dezelfde als wat TS heeft ) op marktplaats € 30,- was helemaal niet bagger , mijn vader heeft er nog jaren plezier van gehad . ik zie nu dat de kachel van mijn eerste link 14.10 niet meer beschikbaar is , misschien heeft TS gereageerd maar dat zullen we dan nooit weten .

Cookies
door Cookies Jul 22, 2016 om 08:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: Zwennes verkoopt ze niet meer. En voor een paar centen kopen van een particulier hoeft echt geen bagger zijn. Zo'n ding kan jarenlang ongebruikt in een kelder hebben gestaan. Ik verkoop ook veel op MP, maar is zeker nooit bagger.

marita5
door marita5 - Jul 21, 2016 om 09:58
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@salute ,

In de tweede link van mij om 14.10 , staat exact dezelfde kachel als wat u nu heeft € 30,-

Be
door Ben 1250 - Jul 21, 2016 om 13:35
3 Antwoorden / Vragen

Wees blij dat hij het nu midden in de zomer opgeeft dan geeft jullie alle tijd om wat te regelen.
Als de verhuurder niets wil kun je overwegen om zelf een oplossing te zoeken.
Allereerst niet meer te repareren is een rekbaar begrip.
Bijna alles is weer te repareren maar of dat altijd verstandig is??

Daarom vraag om te beginnen een second opinion bij een andere vakman en kijk of die ook tot de zelfde conclusie komt of dat die het zo maar weer kan fixen. Je weet maar nooit.

En als het echt einde oefening is dan heb je nog altijd de keuze tussen een nieuwe of gebruikte.

En die laatste hoeft echt niet zo veel te kosten. Als je eens even wat advertentiesites afstruint zoals marktplaats, speurders of tweedehands.nl. Je kunt ook zelf een advertentie plaatsen waarin je er eentje vraagt.

En kijk en vraag eens even bij wat kringloopwinkels in de buurt. Ook installateurs hebben soms nog wel goed gebruikt staan maar zijn dan vaak wel het duurst

Met een beetje geluk zit je er a.s. winter weer lekker warmpjes bij.

En bedenk dat die van u ook al jaren lang tweedehands was. En je hoeft vandaag de dag je spullen echt niet meer bij of via de vakman te kopen. Dat mag je best zelf ergens anders doen. Als je hem het werk + event wat klein materiaal voor het aansluiten betaald dan moet hij daarmee tevreden zijn en netjes zijn werk doen. En wie weet zit er wel ergens een “handige Harry” in de buurt die het voor een kopje koffie en een paar tientjes heel netjes in orde maakt. Succes.

gerbera
door gerbera - Jul 21, 2016 om 17:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zo jammer toch, Mensen weten deze site wel te vinden als ze een vraag hebben. Maar als forumleden een toelichting willen hebben, in dit geval of de kachel van de verhuurder is, hoor je niks, nada, noppes meer. Zou er dan, als forumlid, geen tijd meer aan verspillen.

ja
door jackyh Jul 22, 2016 om 09:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Had het niet beter kunnen verwoorden.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2016 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@salute

Geef nou eerst eens antwoord op de vraag of u inclusief of exclusief kachels huurt.