salute
door salute Jun 22, 2017 om 12:45
Huishouden & energie

Huurbescherming

wij wonen al meer dan 50 jaar in een huurwoning. wat voor rechten zijn er voor ons,??
kan de huur overeenkomst zomaar opgezegd worden?

6000 6 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jun 22, 2017 om 12:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat kan nooit zomaar. Wat is er aan de hand?

Doet de verhuurder een beroep op dringend eigen gebruik bijvoorbeeld (dat kan ook voor renovatie of sloop zijn)? Of is er een nieuwe eigenaar?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2017 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt alle rechten. De huurovereenkomst zou alleen in heel uitzonderlijke gevallen kunnen worden opgezegd.

Denkt de huisbaas dat de huur kan worden opgezegd?

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2017 om 12:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat is het achterliggende probleem?
Natuurlijk kun je niet 'zomaar' uit huis gezet worden.
Wat info: https://www.huurwoningen.nl/info/huurbescherming/

marita5
door marita5 - Jun 22, 2017 om 13:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Salute ,

Bij een vorige vraag van u lees ik dat u particulier huurt , heeft uw vraag nu te maken met de verhuurder .

Ik huur particulier

Wanneer u huurt van een particuliere verhuurder, dan heeft u dezelfde huurbescherming als bij een woningcorporatie. Uw verhuurder mag uw huurovereenkomst ook dan niet zonder reden opzeggen. Bijvoorbeeld omdat u overlast veroorzaakt of een huurachterstand heeft. Dit wordt ook wel ‘opzeggingsgrond’ genoemd.

Eigen gebruik door verhuurder

Wil uw verhuurder zelf in uw woning wonen? Dan mag hij uw huurcontract opzeggen, maar moet ook aan een aantal eisen voldoen:

Uw verhuurder moet de woning zelf gaan bewonen ( dus  niet alleen zijn kind , familielid of kennis ) en hij moet meezoeken naar vervangende woonruimte . Dit geldt overigens niet voor studenten .

Gaat u niet akkoord met de opzegging? Dan zal uw verhuurder de kantonrechter moeten vragen om uw huurcontract te ontbinden. De kantonrechter toetst of uw verhuurder de woning harder nodig heeft dan u. De rechter kan bepalen dat uw verhuurder een verhuisvergoeding verschuldigd is aan u.

Verkoop woning

Koop of verkoop van de woning is geen geldige reden voor huuropzegging. Bij verkoop van de woning neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract over en loopt uw huurcontract gewoon door. Na 3 jaar mag de nieuwe eigenaar uw huurcontract wel opzeggen als hij de woning zelf wil gaan bewonen.

Mijn verhuurder heeft een andere reden

Als u huurbescherming heeft, mag uw verhuurder niet zomaar uw huurcontract opzeggen. Wil uw verhuurder uw huurcontract toch beëindigen? Dan moet hij hiervoor een goede reden hebben. Bijvoorbeeld wanneer:

  • u een huurachterstand heeft;
  • u overlast veroorzaakt;
  • u weigert een redelijk (nieuw) huurcontract (bijvoorbeeld bij renovatie).
  • Bron : Juridisch loket.nl

salute
door salute Jun 22, 2017 om 13:26
48 Antwoorden / 110 Vragen

wij zijn zomaar wat info aan het inwinnen. mijn huurbaas is alleenstaand (weduwnaar met kinderen)
en heeft onlangs zijn eigen huis te koop staan, wij zijn bang dat na meer dan 50 jaar huurder te zijn
hier ook een eind aan komt.

marita5
door marita5 Jun 22, 2017 om 13:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@salute , de verhuurder kan niet zomaar de huur opzeggen , zie bovenstaande redenen .

Cookies
door Cookies - Jun 22, 2017 om 13:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen
gerbera
door gerbera Jun 23, 2017 om 16:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts heeft na een jaar gereageerd met de mededeling dat het is opgelost. Hoe staat er niet bij.

DOOR SALUTE 22 JUN. 2017 OM 13:55
38 ANTWOORDEN / 96 VRAGEN

probleem inmiddels opgelost, dank voor je belangstelling.
doei Salute.

lenyenfred
door lenyenfred - Jun 23, 2017 om 14:55
93 Antwoorden / 8 Vragen

De vraag is wel heel simpel geformuleerd.
Zoals het er staat is het antwoord NEE.
Maar er is verder geen enkele informatie.
Vraag is dus zo eigenlijk niet te beantwoorden.

marita5
door marita5 Jun 23, 2017 om 18:51
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Als u de reactie van Ts leest weet u waarover  het gaat .

DOOR SALUTE 22 JUN. 2017 OM 13:26
38 ANTWOORDEN / 96 VRAGEN

wij zijn zomaar wat info aan het inwinnen. mijn huurbaas is alleenstaand (weduwnaar met kinderen)
en heeft onlangs zijn eigen huis te koop staan, wij zijn bang dat na meer dan 50 jaar huurder te zijn
hier ook een eind aan komt.