Je
door JenniferWinkels May 28, 2017 om 19:57
Huishouden & energie

Ik betaal te veel voor mijn gas

Goedeavond,

Ik stel hier mijn vraag omdat ik ten einde raad ebn en ik niet weet wat ik nog kan doen.
3 jaar geleden ben ik verhuis naar mijn huidige adrse, een appartement van 80m³.
Ik woonde hier samen met mijn partner en was in het eerste jaar onder contract bij Eneco,
Hier betaalde ik netjes €150 euro per maand en aan het einde van het jaar kreeg ik nog € 120 euro terug.
Het 2e jaar ben ik over gestapt naar Oxxio omdat zij een mooie aanbieing voor mij hadden.
A fijn, contract aan gegaan moest weer € 150 euro betalen voor een 3 jarige contract en je kreeg er destijds een Ipad bij.
Tot mijn eind rekening kwam en ik mij kapot schrok € 700 bij betalen. Ik heb contact gezocht met oxxio en ze zeiden dat het waarschijnlijk kwam
door de koude winter. A fijn, vol van vertrouwen het geaccepteerd en betaald.
Nu het derde jaar heb ik afgelopen februari mijn jaarnota weer ontvangen, bij te betalen € 1,135.
Schrok mij kapot en weer contact gezocht met Oxxio die hadden geen idee waar het vandaan kwam.
De Bruijn ingeshakeld om mijn meter te laten controleren, bleek geen lekkage aanwezig.
Het enige wat ik kon doen was mijn meter te laten ijken, maar mocht er dan niets met je meter aan de hand zijn zijn de kosten van € 700 a € 800 euro voor jezelf. Dat wilde ik dus niet, dus heb maar weer betaald. En snel overgestapt naar de Eneco.
Nou raakte ik in gesprek met mijn buurvrouw en die bleek er ook vee llast van te hebben gehad, Toeval?
Nu was ik van de week in de volle zon bezig in huis en ik liep langs mijn kachel waar ik mij nog net niet aan verbrandde.
Ik dacht huh kachel aan? Ik naar de thermostaat, staat gewoon op 11 graden.
Alle radiatroren zouden dus uit moeten staan, vervolgens krijg ik een paar dagen een app van mijn buurvrouw met hetzelfde probleem.
Ik mijn best gedaan om meerdere mensen ik het appartementen complex te vragen of zij hier last van hebben gehad.
En ja, mijn buurvrouw van een deur verder op heeft ook flink bi moeten betalen omdat de kachel maar bleef branden terwijl haar thermostaat op 17 graden staat.
Nu gaan wij dus morgen contact opzoeke nemt de woningbouw en De Bruijn, maar is eer een mogelijkheid om deze kosten te verhalen op het moment at mijn ketel dus gewoon kapot is geweest?
De bedragen die ik nu heb meten betalen heb ik niet verbuikt, sterker nog mijn gas staat vrijwel nooit aan.
Ik zou raag mijn geld terug willen zeker omdat dit niet voor mijn verbruik is geweest.
Is er iemand hier met dezelfde ervaring, en waar zou ik dit op kunnen verhalen?
Groetjes Jennifer Winkels

6930 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 28, 2017 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat u elk jaar de standen opneemt? En zijn die standen verwerkt in de nota?

En als de kachel blijft branden, moet het nu compleet tropisch zijn bij u in huis. Waar staat die kachel dan, dat u zich bijna brandde? En dat moet u toch ook horen?

En uiteraard hebt u dat gas verbruikt.

diumenge
door diumenge - May 28, 2017 om 20:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Combinatie van veel meer gas gebruiken tegen een hoger tarief vanwege die 'gratis' iPad, dan krijg je dat. Oxxio lacht zich rot.

panter22
door panter22 - May 28, 2017 om 20:14
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je misschien een thermostaat met batterijen er in?
Er is een vraag geweest van een oudere mevrouw die moest ook veel bijbetalen.
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/termostaat-batterijen-leeg-termostaat-op-hol-hoog-gasverbruik-te-claimen-bij-de?id=590507

K
ijk je verbruik over de afgelopen jaren eens na.

Je
door JenniferWinkels - May 28, 2017 om 20:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn gasverbruik aat via de slimme meter, ik hoef dus niets door te geven. Ik woon in een appartement met een plat dak, met het weer van tussen de 20 en 30 graden is het altijd 26 graden bij mij in huis. Hierdoor heb ik het dus niet door gehad dat de kachel aan stond, het was puur toeval dat ik mezelf er tegen stootte en mij bijna verbrandde. In de winter zet ik altijd mijn kachel op 21 graden, de jaren hiervoor toen ik bij eneco zat werd het dan altid ongeveer 23 graden omdat bij onderbuuvrouw wel behoorlijk stookt. Nooit heb ik dus een hogere temperatuur op mijn thermostaat gezien dan ik gewend ben.
@ Dumenge, ik heb niet meer gas verbruikt dan ik bij eneco deed. Toen ik bij eneco zat was ik dagelijks thuis omdat ik werkloos ben geworden, in het jaar dat ik bij oxxio zat werkte ik weer gewoon dus het gasverbruik was aanzienlijk lager. Alleen de bedragen zeggen van niet.

@ panter22, ik heb geen idee hoe ik mijn thermostaat uit elkaar moet halen hij is van het merk honeywell
Op dit moment staat mijn thermostaat op 12 graden maar de temperatuur binnen is 31.5

panter22
door panter22 - May 28, 2017 om 20:24
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet niet kijken naar de bedragen, maar naar het verbruik, de m3 gas die je verbruikt hebt.
Eerst die van Eneco en daarna van Oxxio.
Daar moet een groot verschil in zitten.

Kijk op de website van je verhuurder, welk bedrijf het onderhoud van je ketel doet. Meestal een 24 uurs service. Kun je bellen of mailen. Dan weet je wat je moet doen.

Je
door JenniferWinkels May 28, 2017 om 20:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik ben van 1100 m³ bij eneco naar 2500m³ bij oxxio gegaan behoorlijk verschil dus!
Ja radiatoren zijn nu al aantal dagen dicht

panter22
door panter22 May 28, 2017 om 20:44
6599 Antwoorden / Vragen

Morgen direct de het cv onderhoudsbedrijf bellen.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 28, 2017 om 20:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het teveel betaalde kunt u in ieder geval niet bij Oxxio claimen want zij rekenen af wat er verbruikt is.
De oorzaak ligt extern maar waar dat lijkt onduidelijk.
Misschien zijn deze thermostaten uit een slechte serie. Ik vrees dat geld claimen bijzonder lastig gaat worden.
Succes in ieder geval.

Oh nog even dit, het moet u toch opgevallen zijn dat het steeds bloedheet was in uw huis?

Je
door JenniferWinkels May 28, 2017 om 20:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als blijkt dat de fout in mijn ketel zit zou ik het dan wel kunnen verhalen op de woningbouw of de eigenaar van de ketel?

tijger1
door tijger1 May 28, 2017 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk kunt u dat niet verhalen. U moet toch merken dat u al twee jaar in een tropische kas rondloopt?

En als de batterijen van een thermostaat leeg zijn, gaat de kachel niet eens aan. En wie of wat is De Bruijn?

Ge
door Genee - May 28, 2017 om 21:44
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Alle radiatoren dichtdraaien is slecht voor de cv ketel als door een fout de cv ketel toch werkt.
Waar moet het water door rondgepompt worden als alle radiatoren dichtgedraaid zijn?
Wanneer de cv ketel nog brandt als de thermometer zo laag staat moet u de stekker van de cv ketel eruit trekken en een monteur laten komen ( via de woningbouw?)

U kunt toch op de slimme meter zien of er constant gas verbruikt wordt.
En u heeft dat gas echt verbruikt, wel misschien door een fout in de thermostaat of cv ketel maar het is verbruikt.

Altijd 1100 m3, dat is €900 per jaar aan gas.
Als je dan €700 moet bijbetalen moeten er toch alarmbellen gaan rinkelen.
U stoft de radiatoren nooit af anders had u al lang moeten merken dat deze loeiheet waren.

ha
door halex - May 28, 2017 om 23:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard hebt u wel verbruikt wat u moest betalen. Alleen wist u dat niet en wilde u ook niet zoveel gebruiken. U kunt de woningbouwvereniging aanschrijven en aansprakelijk stellen, maar grote kans dat zij de aansprakelijkheid tot het moment van melden gaan verwerpen. Zij zullen waarschijnlijk aangeven dat u het eerder had moeten melden, zodat de schade beperkt zou zijn gebleven. Ook de woningbouwvereniging zal zich afvragen waarom u pas na ruim twee jaar merkt dat uw kachels roodgloeiend zijn.

qp
door qpc - May 29, 2017 om 11:46
203 Antwoorden / 0 Vragen

Je schrijft dat je het niet verbruikt hebt, maar dat klopt dus niet.
Als de kachel warm is, verbruikt deze dus gas.
Of je bewust of onbewust de kachel aan hebt, dat kan een energieleverancier niet weten, die levert gewoon waar jij (de kachel) om vraagt.
De energie leverancier kan jij dus niet aansprakelijk stellen voor het verbruik.
Of de thermostaat stuk is, dat kan je natuurlijk laten controleren, maar het lijkt mij heel sterk dat als deze op 17 graden staat, de kachel dan altijd volop staat te loeien. Die 17 graden is namelijk een thermometer die niet alleen aangeeft hoe hoog je de temeperatuur wilt hebben, maar ook hoe hoog de temperatuur is.
Een beetje raar dan als deze 17 graden aangeeft terwijl jij verteld dat de kachel heet is.
Je schrijft ook dat je een eigen meter hebt, wat heeft dsat dan met de buren te maken? Elke meter heeft een eigen telwerk over de hoeveelheid gas dat wordt verbruikt. Misschien zou je eerst eens moeten controleren hoeveel kubieke meters gas je hebt verbruikt, dat staat ook op je afrekening, en deze te vergelijken met het aantal kubieke meters van de afgelopen jaren.

koekeloer
door koekeloer - May 29, 2017 om 13:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

het verbruik van de hoeveelheid gas hangt natuurlijk helemaal niet af van of u via oxxio of een andere leverancier koopt. Wel als de gasprijs veel hoger is, maar ik neem aan dat als u een mooie aanbieding heeft dat dit niet het geval is. Of bent u alleen maar op de ipad afgegaan om over te stappen.

er
door erky - May 29, 2017 om 13:57
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Jenniferwinkels,
Allereerst de tip dat de firma Oxxio vaak een 'agressieve' verkoop kent en zeker niet de goedkoopste is voor veel mensen. Ten tweede, als ergens een iPad of wat voor cadeautje bij wordt geleverd (zogenaamd gratis) dan is dat zo'n verkooptruc. U betaalt de iPad zelf en soms nog meer dan in de winkel ...

Nu het overdadige gebruik. Gebruikt u vooral veel gas? Dat ligt voor de hand als de CV ketel het hele jaar door veel brandt. Stel uw Woningcorporatie aansprakelijk voor de geleden schade. Zij zijn verantwoordelijk voor onderhoud aan de ketel. U moet wel van goede huize komen om de schade van afgelopen jaren terug te krijgen, want de Woningbouw wist het niet .... (denken wij). Als er een huurdersvereniging is, meldt het daar dan, zo niet, is het een idee om bij iedereen een briefje in de bus te doen met de vraag wie er last van heeft en of er al iemand het heeft gemeld bij de corporatie? Ga niet met zo'n briefje aan alle appartement bewoners de Woningbouw al de schuld geven, dat werkt tegen u. Kijk of iemand zo nodig een huurderscommissie wil opstarten. Samen sterk!

Veel succes,
Erky

Th
door Theodor59 - May 29, 2017 om 14:31
7 Antwoorden / Vragen

Hallo Jennifer Winkels,

Een goede tip:   maak een bestandje aan in het (reken)programma Exel of vergelijkbaar.

Datum    meterstanden van gas / stroom hoog  / stroom laag(dal) / water -  verbruik      dagtelling       extra omschrijving verbruik : b.v. 3xwas(H of L), vaat, douche, etc.......en  vermeld je thermostaat instelling (hoe hoog) , wanneer branden en wanneer uit......

onderaan : de cummulatieven van het verbruik van ieder afzonderlijk opsomming van het aantal dagen

daar weer onder het jaarverbruik van ieder afzonderlijk.    bv. cummulatief van Gas gedeeld het aantal gebruiksdagen maal 365 dagen.

Dit schema werkt als een speer, je hebt elke dag het werkelijk verbruik en je zit bovenop je verbruik, een slimme meter is daar tegen geldklopperij.

By the way, bij het afsluiten van een nieuw 1 jaar contract, via b.v. HoyHoy, GasLichtCom, Independer, alle gegevens van de webside uitprinten, zoals opgegeven. Dus van gas en stroom : verbruik, de tarieven, het totaal bedrag waarvoor de leverancier het aan jou gaat leveren, als ook het eenmaling kortingsbedrag (alleen bij 1 jarige contracten).

Altijd schriftelijk opzeggen binnen 30 dagen voor het einde van het 1 jarig contract. Het eventuele meerverbruik maal de tarieven voor kHw stroom en M3 gas.

Succes

Theo Arts - - Venray

Arts Advies