ge
door gerda blumenschein Aug 17, 2017 om 12:40
Huishouden & energie

Ik heb allemaal beestjes in keuken en kasten overal ze zijn grijz en vliegen

ik heb allemaal beestjes het lijkt op motjes maar die zitten in kleren enzv
ze zijn grijs ze vliegen ook en ze hebben sprietjes aan hun kop
maar ze zitten bij mij vooral in de keuken en keuken kastjes

26108 29 Rapporteer

ge
door gerda blumenschein - Aug 17, 2017 om 12:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

wie weet wat dit zijn?

me
door mein33 - Aug 17, 2017 om 12:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Zilvervisjes" waarschijnlijk en u kunt op Google vinden hoe deze te bestrijden.

tenormin
door tenormin Aug 17, 2017 om 13:03
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij vliegen zilvervisjes niet. Kan het verkeerd hebben.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 17, 2017 om 12:48
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Ze lijken uit uw beschrijving op te maken wel op deze vliegjes:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Motmuggen

Cookies
door Cookies - Aug 17, 2017 om 12:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: zilvervisjes vliegen niet.

tenormin
door tenormin Aug 17, 2017 om 13:04
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Had ik al aan @mein geschreven (in antwoord /antwoord), had jouw commentaar nog niet gelezen. Mijn zilvervisjes 'glijden' meer, als ik er al eens eentje tegenkom.

Cookies
door Cookies Aug 17, 2017 om 13:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Had jouw reactie ook niet gelezen, maar is logisch want die kwam 9 minuten later.;-))

costnix
door costnix Aug 17, 2017 om 14:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En ze zwemmen ook niet.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 17, 2017 om 13:28
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet of het dezelfde zijn, maar ik heb ook een soort motvlindertjes in een keukenkastje gehad. Gewoon dood maken met de electrische vliegenmepper en/of als je ze ziet zitten dood drukken. 's Avonds gaan ze vliegen en dan toeslaan. Het is wel enigszins wreed, maar anders heb je er straks honderden. Houd ook alles in dichte afgesloten verpakkingen. Ze zijn dol op meel en granen.

me
door mein33 - Aug 17, 2017 om 13:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het zijn blijkbaar geen 'vlindervisjes' zoals terecht is opgemerkt door de dames die overigens wel altijd gelijk hebben. ;-))

Dan zullen het misschien wel 'meelmotten' zijn die in meel en/of meelproducten (kunnen) ontstaan.

hansje klein
door hansje klein - Aug 17, 2017 om 13:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat motten die motten in de keuken ...

Beginnen met determineren.

Welke mot zal het zijn? http://motmuggenbestrijden.nl/motmuggen/kleine-motjes-keuken/

Po
door Pontiac - Aug 17, 2017 om 16:57
131 Antwoorden / 5 Vragen

Meelmotten in je keukenkastje,Meelmotten zijn, doordat ze zich verstoppen in de kleinste naden en kieren, lastig te bestrijden. Daarbij kunnen ze door de meeste standaard verpakkingen heen eten, waardoor ze vaak wel een voedselbron kunnen vinden om in te overleven en verder voort te planten. Ze kunnen door de kleinste kieren in een ruimte komen om daar vervolgens dwars door de verpakkingen heen te eten. De motten kunnen honderden meters afleggen waardoor ze zich in het hele huis kunnen verspreiden. Als je eenmaal meelmotten in huis hebt is het dan ook aan te raden om grondig te werk te gaan en de indringers zo snel mogelijk te bestrijden.

Als je de meelmotten hebt ontdekt, probeer dan eerst de bron van de besmetting te vinden. Dit kan door alle etenswaren te checken en alle besmette producten weg te gooien. Het besmette etenswaar is vaak te herkennen aan het achtergebleven spinrag dat de rupsjes hebben gemaakt. Ook kunnen er eitjes, rupsjes of cocons tussen het etenswaar zitten. Beperk je bij het zoeken niet alleen tot open verpakkingen, maar check ook alle dichte verpakkingen. Bij twijfel kun je de producten beter weggooien, deze kunnen namelijk in een later stadium opnieuw voor een besmetting zorgen. Gooi alle producten buiten in een afgesloten zak in een container weg, zodat de meelmotten zich buitenshuis bevinden. Gooi de producten ook liever niet in de groenbak maar bij voorkeur bij het restafval. Laat het vuilnis de eerst volgende keer ophalen.

tenormin
door tenormin Aug 17, 2017 om 17:44
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Hé bah, je maakt me bang met dat verhaal. ;-)

freix.
door freix. Aug 19, 2017 om 09:35
28 Antwoorden / 14 Vragen

Kenmerkend zijn de perfect ronde gaatjes als bewijs dat ze zich naar binnen hebben gevreten in je verpakkingen. Ze hebben een hard schildje dat je hoort knisperen als je ze dooddrukt.....

gerbera
door gerbera - Aug 17, 2017 om 22:12
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Denk toch dat het motjes zijn, die hoeven niet altijd op kleding te zitten. Sommige soorten gedijen in een vochtige omgeving en andere weer in een zeer droge. Kijk eens onder de spoelbak of daar geen lekkage is of tussen poedermeel.

gr
door grote_bram - Aug 17, 2017 om 22:23
1 Antwoorden / Vragen

Het kunnen rioolmotjes zijn. Heb je ergens lekkage. Kan ook in de kruipruimte zijn. Dan komen ze door kieren langs de afvoerpijp omhoog. Heb ik ook last van gehad, maar na het maken van de lekkage, verdwenen ze vanzelf.

po
door poecilia - Aug 18, 2017 om 11:45
26 Antwoorden / 0 Vragen

naar de beschrijving, 90% zeker, motmuggen, ik heb ze ook gehad, ze worden ook wel rioolvliegen genoemd, je kan ze doodmeppen wat je wil, maar als je het probleem niet oplost kom je er niet van af, bij mij was het een lekke rioolbuis, zoek naar vieze putjes, of dat je riool ergens niet 100 punten is, dat soort dingen, succes met je zoektocht

willemhoving
door willemhoving - Aug 18, 2017 om 11:50
26 Antwoorden / 5 Vragen

Zo te lezen aan de omschrijving ben ik het helemaal eens Grote Bram. Ik heb er ook heel veel last van gehad. Het begon met een paar en later had ik ze overal in huis. Het bleek dat ik een gebroken leiding had van de wastafel in de douche en al het water uit de wasbak tijden lang in de kruipruimte zat. De verhuurder liet een gespecialiseerd bedrjf komen en zag direct dat het, zoals ze noemden, rioolvliegjes waren. De oorzaak van de lekkage moet absoluut worden opgespoord en opgelost. En daarna kan het bestrijden beginnen.

Om dit te bestrijden moesten ze het hele huis spuiten met gif en mocht ik pas tegen de avond weer in huis. Nadien was het ook over. Als u even googled op rioolvlieges en dan fotos bekijkt zal het denk ik wel herkenbaar zijn. Mocht het inderdaad om rioolvliegjes gaan dan is inschakelen van een professioneel bedrijf onvermijdelijk, want ze breiden zich heel snel uit. Veel succes.

po
door poecilia Aug 18, 2017 om 12:35
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ze ook gehad, maar toen het probleem was opgelost zijn ze verdwenen en weggebleven, helemaal zonder gif, ik heb ook geen gespecialiseerd bedrijf laten komen, ik heb het als handige harrie gewoon zelf opgelost, motmuggen zijn ook niet gevaarlijk, maar wel irritant, de reden dat ze er zijn is wel een reden tot zorg en moet worden opgelost.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Motmuggen

willemhoving
door willemhoving Aug 18, 2017 om 14:18
26 Antwoorden / 5 Vragen

Bij ons moest het wel door een professioneel bedrijf opgelost worden, vandaar dat de verhuurder alle kosten voor hun rekening nam. Het was immers niet mijn schuld en kon ook niet weten dat er een buis onder de vloer gebarsten was. Op een gegeven moment zat de hele etage(beneden) waar ik woon, 6 woningen, inclusief de entree en postvakjes onder de rioolvliegjes, dus ook bij alle andere 5 bewoners. Uiteindelijk zag een ingeschakeld bedrijf door de verhuurder die de kruipruimte in wilde dat de oorzaak bij mij was. Alle water is dezelfde dag nog weggepompt. En dat waren nogal wat liters, want het verdween in een tankwagen. Alle bewoners van de onderste etage moesten een paar dagen later om 10.00 uur de woning verlaten en konden om 17:00 terug keren. Waarschijnlijk omdat het zo massaal was moest in mijn geval wel gif gespoten worden.

bo
door boris47 - Aug 18, 2017 om 11:51
27 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk hebt u last van meelmotten. Deze zitten vooral graag in meel, havermout e.d. Alle voorraad controleren en evt. aangebroken verpakkingen in een afsluitbare metalen of plastic bus bewaren.

co
door corrievonk - Aug 18, 2017 om 12:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

misschien fruitvliegjes?

ka
door kama - Aug 18, 2017 om 13:08
161 Antwoorden / 19 Vragen

Als het de meelmot is ( https://www.environmentalscience.bayer.nl/Pest-Management/Problemen/Indian-Meal-Moth ) dan is de beschrijving van @pontiac een hele goede. Ze zijn gek op rijst, meel en turkish delight, om maar wat te noemen. Ze komen zelfs in dichte verpakkingen in de binnenplasticzak. Duurt een paar jaar voor je er af bent.

erto171
door erto171 - Aug 18, 2017 om 13:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben dit 2 jaar geleden ook gehad kwam uit een pak zelfbak broodmeel van Dirk. Was moeilijk te bestrijden, alle kartonnen verpakkingen  opengebroken en ook in  de binnenzijde  van rollen aluminium en magnetron folie zaten ze. Ook in Alle kartonnen en papieren verpakkingen zaten ze . kast leeggehaald , alle planken eruit, en  bespoten met insecticide daarna schoon gemaakt met verdunde dikke choor, ook in  de niet afgesloten zijkanten van de planken  van vezelplaat.  iedere dag weer controleren . uiteindelijk waren de motten en eitjes dood pfff

wong
door wong - Aug 18, 2017 om 14:51
33 Antwoorden / 0 Vragen

Dit werkt niet. Kun je geen foto plaatsen?

sjjoppy
door sjjoppy Aug 18, 2017 om 15:35
7185 Antwoorden / 3 Vragen

Foto gevlogen

gerbera
door gerbera Aug 19, 2017 om 15:39
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Wat werkt niet, er is een groot aantal motten de revue gepasseerd en om elk soort te bestrijden dient men gewoon de oorzaak weg te nemen. De Ts kan dus gewoon een keuze maken onder welk soort de "mot" valt.

PvBaak48
door PvBaak48 - Aug 18, 2017 om 15:09
65 Antwoorden / 1 Vragen

Naar ik weet vliegen zilvervisjes niet

ag
door agapon - Aug 18, 2017 om 15:47
115 Antwoorden / 0 Vragen

allereerst alles in potjes of bakjes opsluiten zodat er geen toegang meer is tot voeding.
Daarna overal in deze kasten het oude beproefe middel van mottenballen her en der verspreiden.
In de keuken zorg voor goede hygiene en laat of doe zelf alle kieren dicht met daarvoor bestemde materialen.
Controleer alles wat wol te maken heeft, zijn deze van gaatsjes voorzien dan is het duidelijk een vlindertje dat de zaken vernield.
Motten ballen werken voor al het ongedierte dat kruipt en vliegt.

omehenk
door omehenk - Aug 18, 2017 om 15:50
10 Antwoorden / 1 Vragen

GRILLEN

ds
door dschaap - Aug 18, 2017 om 17:30
18 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas voor u, maar ik denk dat u kakkerlakken op bezoek heeft. Moeilijk te bestrijden maar het lukt wel. Zitten alleen op warme plaatsen, achter de koel/vrieskast etc en komen daar vandaan om te eten. Goed spuiten met speciale bestrijdingsmiddelen en veel succes

vv
door vvanhalm - Aug 19, 2017 om 00:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit zijn inderdaad motje maar dan voedseletende motjes.

Ze zitten ingranen en/of meelprodukten.

Je moet al je voorraden nakijken en de aangetaste producten weggooien.
Verder moet je mottenvangers plaatsen(geen mottenballen)en dit enkele maanden volhouden want de larven en eitjes kunnen het lang volhouden.

https://www.mottenshop.eu/nederland/help-wat-te-doen-met-motten/10-ttips-tegen-voedsel-motten/

https://www.google.nl/search?q=voedselmotten&rlz=1C1CHFX_nlNL477NL480&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwihsbr75OHVAhXGYVAKHcteD6QQsAQILQ&biw=1094&bih=511#imgrc=Z0SIjxLmSdW1-M:

tocotaurus
door tocotaurus - Aug 19, 2017 om 09:46
2 Antwoorden / 2 Vragen

Alle pakken nakijken in je kastjes , vooral meelsoorten  sowieso kijk wat er is aangebroken. Dan gewoon uitsoppen alle kastjes.

simon55
door simon55 - Aug 19, 2017 om 09:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zijn t geen vliegende muizen , die zijn ook grijs

hansje klein
door hansje klein - Aug 19, 2017 om 10:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is een dilemma ... voor reageerders.

Op een professionele website van insectenbestrijders vond ik een duidelijke determinering met beschrijving en foto's m.b.t. vliegende insecten, waaronder meerdere motsoorten, die veel voorkomen in woningen.

Hiermee kan men 'het beestje een naam geven'. Helaas heeft de moderator dit als zijnde spam verwijderd ...

Dat is dus een dilemma, ook voor de informatiekwaliteit van dit forum!

vo
door volanns - Aug 19, 2017 om 11:10
126 Antwoorden / 57 Vragen

Het zijn meelmotten.
Van een vriend kreeg ik 2 soorten turksfruit met noten en zaden in mooie luxe verpakking.
Heerlijk maar erg zoet dus in de kast weg gestopt .

Toen vlogen er uit het niets  beestjes in huis , ze werden steeds meer en ben toen op zoek gegaan.
Ik kwam bij de dozen turks fruit en het wemelde van de larven ( echt smerig ). Intussen lagen ze een poos in de kast. ( was ze vergeten )
Alles meteen weggegooid en kast grondig schoon gemaakt.
Nog maanden last van gehad omdat de motten overal eitjes kunnen leggen  en wel 100 tot 400 eieren tussen 1 tor 8 dagen.  Daarom wordt het snel een plaag.

zie je iets als een geklonterde web (larven) in het product, direct weggooien in een gesloten geknoopte zak.

Met een stuk papier heb ik alle mottengedood die ik tegenkwam, ze laten een zwarte vlek achter , wegvegen met een vochtige doek.

De eitjes kunnen voorkomen in cacaopeder, meelproducten (alle graanproducten ) zaden,  bepaalde droge diervoeding.

Paola Castor
door Paola Castor - Aug 19, 2017 om 11:24
66 Antwoorden / 1 Vragen

'Want .. doet wat het beloofd'?!

Zag een reactie van MEIN33; moet nog de eerste 'zilvervisje zien vliegen'. En CAROLA83 keurig opgemerkt.

Enfin zal niet beginnen over de hygiëne, dat valt niet te beoordelen.
Zou ook denken aan een bepaalde soort kakkerlak, die zijn er ook in allerlei soorten en maten.

gerbera
door gerbera - Aug 19, 2017 om 15:43
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas, ook hier is de Ts blijkbaar met de motten weggevlogen. Je hoort niets meer.