Jo
door Joop Kooij Jul 29, 2016 om 18:16
Huishouden & energie

Inspectie huurwoning.

Ik heb een brief ontvangen van mijn verhuurder waarin gevraagd wordt om hiertoe geautoriseerde personen in mijn woning toe te laten om één en ander te inspecteren ter actualisering van het energielabel. Ben ik verplicht deze mensen in mijn woning toe te laten? Ik vraag mij namelijk af wat men moet inspecteren in een ingerichte woning, terwijl het energielabel toch geldt voor de kale woning. Ik ben daarom een beetje ongerust dat dit een poging is van de woningbouwvereniging om een overzicht te krijgen van de manier waarop de huurders met hun woningen omgaan. Op zich ben ik niet bang dat mijn woning negatief beoordeeld zou worden, maar ik vind het gewoon niet kunnen dat men zich toegang tot mijn woning verschaft zonder te melden dat men eigenlijk komt om iets vast te stellen waarvoor men geen toegang mag vragen. Ik beschouw dit als een inbreuk op mijn recht op privacy.

Gaarne uw oordeel.

Joop Kooij

25440 13 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 29, 2016 om 18:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Complotdenken.
Het zal de woningbouwvereniging een worst zijn wat en hoe in uw huis gebeurt.
Als ze steekproefsgewijs een controle willen doen wat is dan uw probleem?
Ze verschaffen zich geen toegang want u doet toch de deur gewoon voor ze open.
Misschien als u niet meewerkt komt u op hun zwarte lijst van weigeraars, oei.(cynisme off)
Ze komen echt niet met een smoesje uw privacy schenden hoor.
Diewilik

Cookies
door Cookies Jul 29, 2016 om 19:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Het zal de woningbouwvereniging een worst zijn wat en hoe in uw huis gebeurt....... Dat is niet helemaal correct. Als er een wietplantage in een huurwoning zit, wil de wbv dat heel graag weten.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 19:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tja maar ts schrijft al dat zijn woning spic en span is. Maar inderdaad een illegaal lab of kwekerij daar zijn ze niet gelukkig mee. Maar al verf je al je muren paars met rode en gele hartjes zal dat de wbv een worst zijn (tot je de woning verlaat)
mvg Diewilik

Cookies
door Cookies Jul 29, 2016 om 19:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb die inspectie ook gehad: meteen na de brief snel de plafonds en muren gesausd, deuren geverfd, grote schoonmaak gehouden enz. Dus jij zegt me nu dat dit allemaal voor niks is geweest?;-))

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 20:02
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja Sorry,
Had me ff gebeld ik schilder zwart :-)

da
door datzoekikop - Jul 29, 2016 om 18:31
251 Antwoorden / Vragen

Ik zou er aan meewerken, het is en blijft een huurhuis, dus: "Ben ik verplicht deze mensen in mijn woning toe te laten?" gaat niet helemaal op. U zult wel vaker monteurs of seerviceverleners in uw gehuurde woning toe moeten laten voor werkzaamheden.

uwjurist
door uwjurist - Jul 29, 2016 om 18:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet dit toestaan, dat is wettelijk verplicht.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

audb
door audb - Jul 29, 2016 om 19:00
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nee u hoeft dat niet te doen het is geen onderhoud die gedaan moet worden om evt schade aan uw woning te voorkomen.

Aan de andere kant is het wel zo dat een energie label verplicht is maar kan aan de hand van de bouwjaar vast worden gesteld wat ook gewoon via internet gebeurt.

Ik heb dat zelfs twee keer mee gemaakt bij koop woningen en ik heb nooit iemand gezien die langs kwam.
Zelf zou ik denken van het is 10 minuten werk en dan zijn die gasten alweer weg en dan weet ik zeker dat ik niet te veel huur betaal.

Er zijn namelijk ook woningen waarvan beweerd wordt dat er goede isolatie gebruikt is terwijl een inspectie uitwijst dat dat helemaal niet zo is.

Meestal wordt er ook gebruik gemaakt van warmte camera`s om kou bruggen op te sporten.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 19:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar de woning is van de wbv, dus lijkt mij dat je ze toe moet laten. Je huurt het object enel.
MVG Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Jul 29, 2016 om 19:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt er een beetje vanaf in wat voor woning u zit. Als u een huis of appratement heeft waar er nog 40 anderen van in de straat staan, dan kunt u gewoon de deur dicht houden als u echt niemand in uw huis wilt hebben. Het is dan meestal een steekproef en de mensen die opendoen daar doen ze het dan mee. Ze hebben 1 representatieve woning nodig om de rest van een keurmerk te voorzien. Ik heb zo vaak van die brieven gekregen, dan weer voor asbest, dan weer voor leidingen controleren. Nooit iemand gezien, was ik waarschijnlijk niet thuis. Dan pikken ze gewoon iemand anders uit die wel thuis is.

Als u een one of a kind huis heeft, dan zal het waarschijnlijk wel moeten, maar ik zie er nog geen verhuurder een rechtszaak om beginnen. Een verhuurder moet pas een energielabel afgeven als er een nieuwe huurder in komt.

Kijk ook even hoe de brief is geformuleerd, staat er dat u vriendelijk wordt verzocht enz. dan is er geen heilig moeten. Als er staat dat u verplicht bent deze persoon toe te laten, dan is het menens.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 19:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tja weer zo'n zinloos antwoordt van onze Zoekster.
Eerst een heel interessant relaas ophangen om vervolgens te schrijven dat het moet als het in de brief staat.
Wat een toevoeging.

Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 20:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Hahaha, je bent wel wraakzuchtig merk ik.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 30, 2016 om 00:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster,  nee integendeel, gewoon een K-dag gehad en  me mee laten slepen. Excuses daarvoor.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 30, 2016 om 00:38
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, laten we weer vrede sluiten. Vervelend trouwens zo'n dag, heb ik ook wel eens. Zit alles tegen.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2016 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is van toelaten eigenlijk het probleem? Het wordt toch gevraagd en aangekondigd? Vergeet niet ern identiteisbewijs te vragen.

jo
door jorisw Jul 29, 2016 om 19:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had precies dezelfde vraag. Het lijkt wel een beetje een ziekte te worden in Nederland om vooral dwars te liggen om het dwars liggen. Ik snap werkelijk niet wat het probleem is om de eigenaar van de woning even binnen te laten. De enige reden die ik kan verzinnen is als je dingen doet die het daglicht niet kunnen verdragen. Maar voor de rest?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 29, 2016 om 19:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ook JorisW+1

zoekster1
door zoekster1 Jul 29, 2016 om 20:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Sommige mensen houden gewoon niet van vreemde mensen in hun huis. Ik heb zo'n onderbuurman. In het begin als ik hem wat wilde vragen zag ik hem alleen door een kiertje van de deuropening en heel gauw ging de deur weer met een klap dicht. Toen ik een keer een heel groot postpakket voor hem naar boven heb gesjouwd was het ijs ineens gebroken. En toch was er niets aan de hand, het was geen enorme bende, ook geen wietplantage. Hij moest me gewoon eerst vertrouwen.

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2016 om 19:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het probleem zit hem in de gedachte van TS dat de wbv stiekem wil kijken of het huis wel netjes is en dat het bepalen van het energielabel een regelrechte smoes is.;-))

DOOR TIJGER1 - 29 JUL. 2016 OM 19:21
26907 ANTWOORDEN / 14 VRAGEN

Maar wat is van toelaten eigenlijk het probleem? Het wordt toch gevraagd en aangekondigd? Vergeet niet ern identiteisbewijs te vragen.

Cookies
door Cookies - Jul 29, 2016 om 19:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is echt een kronkelgedachte van je, de wbv komt gewoon voor het vaststellen van het energielabel.

Op zich ben ik niet bang dat mijn woning negatief beoordeeld zou worden, maar ik vind het gewoon niet kunnen dat men zich toegang tot mijn woning verschaft zonder te melden dat men eigenlijk komt om iets vast te stellen waarvoor men geen toegang mag vragen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 29, 2016 om 21:00
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik mag iedereen weigeren in mijn woning te komen, behalve als er iemand met een huiszoekingsbevel komt.
Dat heeft de verhuurder niet, dus komt hij er bij mij niet in.

da
door datzoekikop Jul 29, 2016 om 21:10
251 Antwoorden / Vragen

@Matijs.B, een huiszoekingsbevel is wat anders als een binnentredingsbevel. Maar ik denk dat als je een storing hebt in je gas, water of electra met plezier een monteur binnenlaat. Maar dat terzijde.

Cookies
door Cookies Jul 29, 2016 om 21:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je mag iedereen weigeren, maar daar hoeft de wbv zich niks van aan te trekken. Als er werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, ben je verplicht ze binnen te laten.

ha
door harry25961 - Jul 29, 2016 om 22:15
23 Antwoorden / Vragen

Dat heeft te maken met een nieuw huur punten reken systeem.  Hiermee word de maximale huur voor uw woning berekend. Lees   DIT  maar eens. Het kan dus zo maar zijn dat U nu te veel huur betaald, Echter dat kan pas worden nagarekend als alls gegevens up to date zijn.  Heb ook van mijn woningbouw vereniging gehoord dat iedere verhuurder alle gegevens die van belang zijn voor het berekenen van de huur compleet willen hebben.
Pas dan kan worden nagerekend of U niet te veel huur betaald.  En zoals te lezen in die link, hiervoor is ook het energie label van belang.

mathijs_b
door mathijs_b Jul 30, 2016 om 11:57
641 Antwoorden / 77 Vragen

.....Of dat je nu te weinig huur betaalt. Dus kan een huurverhoging (op termijn) het gevolg zijn!

fl
door flessebon - Jul 30, 2016 om 16:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

De punten zijn al bekend, net als alle maten. Bovendien zijn ze al bij uw buren geweest. Aangezien ze daar al gekeken hebben zijn ze klaar, de huizen in de straat zijn allemaal hetzelfde.

redfloor
door redfloor Jul 31, 2016 om 11:56
166 Antwoorden / 21 Vragen

Niet helemaal correct. Voor een voorlopig energielabel volstaat een steekproef in een dergelijk geval. Maar voor een definitief label moet de EPA-adviseur toch echt fysiek meten...

fl
door flessebon Aug 5, 2016 om 08:21
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat is onzin, en dat bleek ook uit een aflevering van Tros Radar. De verschillen tussen gecertificeerde adviseurs die fysiek hadden gemeten waren enorm groot (C,E en G). Een keuring op papier is voldoende en nauwkeuriger, en niet belastend voor de huurders. Bovendien zijn alle maten en type cv ketel etc. bekend bij de corporatie. Dat is al vastegelegd.
http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/26-11-2007/energielabel-voor-huizen/

fl
door flessebon - Aug 5, 2016 om 10:55
418 Antwoorden / 7 Vragen

Voor de liefhebbers, de verschillen tussen de vastgestelde labels voor hetzelfde huis kunnen heel groot zijn. Het label is een papieren tijger dat veel geld kost.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/26-11-2007/energielabel-voor-huizen

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 11, 2016 om 12:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Klik. Wen er maar vast aan.