kr
door krisgroen May 24, 2016 om 17:26
Huishouden & energie

Jaarafrekening

In maart is mijn gasmeter vervangen omdat deze geen stand had opgenomen het afgelopen jaar. Aangezien er geen stand bekend was is deze geschat. Nadat ik de afrekening binnen had ben ik gaan vragen hoe zij aan het gebruik zijn gekomen. Hier krijg ik geen reactie op of een specificatie van deze berekening van
Ook word ik telkens doorgestuurd naar de netbeheerder. Mijn vraag is nu wat zijn de regels hoe zij dit berekenen en bij wie moet ik nu zijn voor de specificatie hoe zij mijn verbruik  berekend hebben.

1378 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 24, 2016 om 17:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wijkt het geschatte gasverbruik dan af van andere jaren? U moet uiteraard bij uw energieleverancier zijn. Daar zijn niet echt regels voor.

U noteerde niet maandelijks de standen of zo? Dan had u het eerder geweten.

ca
door carrie - May 24, 2016 om 17:32
79 Antwoorden / 1 Vragen

Meestal nemen ze dan het gemiddelde van de afgelopen jaren

kr
door krisgroen - May 24, 2016 om 17:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het berekende gebruik is een stuk hoger dan het gemiddelde verbruik per jaar  (van de afgelopen 4 jaren)
Daarvoor woonde ik er niet.
Dit heb ik ook kenbaar gemaakt maar er word gewoon gezegd door essent dat ik moet bijbetalen. (100 euro)

pi
door pieterwolters May 24, 2016 om 17:35
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het berekende gebruik en wat voor woning is het?

kr
door krisgroen May 24, 2016 om 17:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

1417m3 is er berekend. De jaren hiervvor max 1200m3
Het is een normale hoekwoning

kr
door krisgroen May 24, 2016 om 18:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

1417m3 is er berekend. De jaren hiervvor max 1200m3
Het is een normale hoekwoning

edrick3
door edrick3 - May 24, 2016 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk ook eens hier.

jantje7
door jantje7 - May 24, 2016 om 17:44
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk dat de doorgegeven meterstand van een jaar eerder ook al te laag was. Ook weet u niet het tijdstip dat de meter gestopt is. Dus even niet kijken naar het verbruik van de laatste jaren, maar na de laatste jaren - het laatste bekende jaar. Dan zou het verbruik redelijk geschat kunnen worden. Bij uw energie leverancier gebruiken ze ook nog de dagtemperatuur tabel om het verbruik zo goed mogelijk te schatten.

kr
door krisgroen May 24, 2016 om 19:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

De huidige meter die op 29-3-2016 is geplaatst met een 0 stand geeft nu 117 m3 aan + de laatst opgenomen stand die wel bekend is is van februari 2015

jantje7
door jantje7 May 24, 2016 om 19:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De stand van februari 2015 zou ook wel eens veel te laag zijn. Stel dat de meter in oktober 2014 stil is blijven staan, heeft u de hele winter geen gas verbruikt volgens uw oude meter terwijl in de wintermaanden het meeste gas wordt verbruikt. Dus pak de opgenomen standen van voor februari 2015 en tel daarmee uw jaargemiddelde uit. Mijn gasverbruik van 29-03-2016 tot 20-05-2016 is 56 m3 bij een jaarverbruik van 800 m3. Zo verder rekenen zou u op een jaarverbruik van ca. 1600 m3 komen.

Li
door Lisa Kaasbergen May 25, 2016 om 16:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou proberen in contact te komen met je huidige energieleverancier. Wie weet kunnen zij je verder ook verklaren hoe de metingen verder tot stand zijn gekomen. Vanaf nu kun je wel goed bijhouden hoeveel je maandelijks ongeveer verbruikt, hierbij zijn de wintermaanden ondertussen (afkloppen) wel voorbij, wat over het algemeen de maanden zijn waarbij het gasverbruik op zijn piek is.

Mocht je er echt niet uitkomen zou ik eens hier kijken. Site waarbij je anders ook vervolgstappen kunt nemen. Denk dat het alleen wel veel tijd in beslag gaat nemen, dus zou jezelf nagaan of dat het echt waard is.