Es
door Essie123 Sep 27, 2016 om 14:51
Huishouden & energie

Kan Itho Daalderop kalkfilter tbv plintboiler verplichten

Hallo, wij hebben een defecte plintboiler (BL-5) van Itho Daalderop. Het is de 2e boiler in 5 jaar tijd die kapot gaat, er komt alleen nog koud water uit. De eerste boiler is onder garantie kostenloos vervangen. Voor de nieuwe hebben we verlengde garantie geregistreerd, maar die blijkt alleen voor onderdelen te gelden. Na wat mailverkeer de toezegging gekregen dat Itho de boiler toch kostenloos zal vervangen. Maar dan moeten wij wel een filterset a EUR 139,= aanschaffen. En elk jaar moet dit filter worden vervangen a EUR 79,=. Als we ervan uit gaan dat de boiler dan 5 jaar mee gaat, dan zijn we EUR 534,= kwijt aan filterkosten. Als we de filterset niet aanschaffen vervalt alle garantie.

In eerdere handleidingen van Itho staat de filterset als accessoire vermeld. Als een niet-noodzakelijk iets dus. In een latere versie staat vermeld dat de filterset moet worden aangeschaft als de waterhardheid hoger dan een bepaalde waar is, wat in ons geval niet zo is. En nu hebben ze het verplicht gesteld om de set aan te schaffen. Inmiddels worden nieuwe plintboilers inclusief filters verkocht.

Ik vind het een schande dat Itho klanten op hoge kosten jaagt omdat zij geen deugdelijk product leveren. Ik vind dat Itho er verantwoordelijk voor is dat hun product goed functioneert, zonder dat de klant allerlei dure dingen moet aanschaffen. Staat Itho in hun recht om deze filterset af te dwingen bij hun klanten?

Alvast hartelijk dank!

2346 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2016 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij zijn die dingen een grote puinhoop. Ik zou maar overstappen op een ander merk.

lees ook dit eens.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=82464

hansje klein
door hansje klein - Sep 27, 2016 om 15:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb met Itho-Daalderop de ervaring, dat ze sterk op installateurs gefixeerd zijn en het moeilijk is om tot consumentvriendelijke medewerkers door te dringen. In eerste instantie is het de installateur die benaderd moet worden. Klaarblijkelijk heeft die niets voor u kunnen betekenen. Itho was in mijn geval wèl ontvankelijk voor 'gedoe' op social media. De webcare zou daarbij uw klacht naar de afdeling marketing of directie door moeten leiden. U kunt ook zelf de salesmanager of directie informeren over de onvriendelijke behandeling. Het lijkt erop, dat een te gevoelig apparaat nu op kosten van eerdere kopers aangepast moet gaan worden. Plaats tenminste alvast een klacht op Klachtenkompas.nl zodat de klacht meteen via de zoekmachine Google zichtbaar wordt en meerdere of de toename van klachten over dit bedrijf de aandacht van de Consumentenbond gaat trekken. Klacht Itho

Es
door Essie123 - Sep 28, 2016 om 16:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ook gelezen dat er heel veel mensen zijn die problemen hebben met deze boilers. Er staat nog een email uit bij Itho, waarin ik verzoek om plaatsing van de nieuwe boiler met handhaving van de volledige garantie, zonder aanschaf van de filterset. Ik wacht hun reactie even af en plaats daarna indien nodig een post op klachtenkompas.nl.