er
door ernesto10 Mar 6, 2016 om 15:00
Huishouden & energie

Kosten Transparant ervaringen

Twee adviseurs hier bij mij geweest in Raamsdonkveer van Kosten Transparant, deze dragen een energiecollectief hier in ons dorp uit.

Het betreft een bedijf uit Den Bosch met de Kosten Transparant, wat een energie initiatief uitdraagt om de deur-aan-deur/colportage tegen te gaan. Welke voor mensen met een kvk-inschrijving(lees ondernemers) het mogelijk kunnen maken om binnen de Essent over te stappen naar Groot Zakelijke tarieven van Essent, welke zeer voordelig zouden zijn. Zonder enige overstapboetes en deze worden eventueel overgenomen door de Essent zo wordt beloofd.

Hier ben ik op in gegaan, het blijkt nu dat ik aan een zakelijk 5-jarig contract vast zit, betaal nu meer dan ik voorheen deed bij de Essent als consument, wil een beroep doen op de 14 dagen bedenktijd die hun op het contract hebben vermeld maar kan hier niet onderuit want Kosten Transparant wijst naar Essent Groot Zakelijk en deze wijst weer terug naar Kosten Transparant.

Ik heb van de Essent nu een afrekening gekregen met daarin ook een overstapboete van maar liefst 125 euro per product, dit betekent dus 250 euro + de afrekening van het verbruik. Totaalplaatje, 564 euro totaal met de eindafrekening erbij opgeteld.

Wat is mij allemaal beloofd:

- Ik zou bij de Essent kunnen blijven zonder veranderingen, ik zou naar Groot Zakelijke tarieven gaan mede door hun initiatief waardoor ze al duizenden kvk-gerechtigden hebben mogen meenemen.
- Waardoor ik dus 3 maandbedragen minder zou gaan betalen, dit is niet zo:

Ik zou voor mijn elektra 7 cent betalen(zo vertelde de adviseur) en dat wordt nu 0,053 - maar wat blijkt nu dat mijn consumenteprijzen van de Essent al ietsje goedkoper zijn namelijk 0,051 cent !!
- Voor gas betaal ik nu 0,285 en is bij Essent particulier op het moment(2016) 0,275 cent

- Een kostenpost op de energierekening waar ik nog geen weet van had, is het vastrecht. Normaal gesproken betaalde ik hier bij de Essent maandelijks 4,50 euro per aansluiting(dus 9 euro totaal) en dit is zonder enig overleg verhoogt naar maar liefst 8,50 euro per product( dus 17 euro per maand!!!) Wat betekent dat ik op deze kostenpost alleen al 96 euro duurder uit ben PER JAAR VOOR DE KOMENDE 5 JAAR!!

- Automatisch afschrijven gaat niet meer, want je moet een SEPA-machtiging hebben voor een zakelijke rekening. Dus met andere woorden dit wordt ZAKELIJK afgeboekt, en wordt afgeraden door mijn boekhouder.
- Krijg nu 2 verschillende rekeningen, 1 voor energie en 1 voor gas, welke ik maandelijks zelf moet overmaken(per bankoverschrijving). En niet zoals beloofd dus dat alles hetzelfde zou blijven.

Nu wil ik beroep doen op mijn 14 dagen bedenktijd alleen nu zijn deze mensen niet te bereiken noch reactie blijft uit.

Zijn er hier meer mensen met ervaringen met dit Energie Collectief uit Den Bosch wat Kosten Transparant, zoja graag reactie en hoe zijn jullie eventuele problemen opgelost. Of is er bij jullie iets anders beloofd?

Graag reacties hieronder.

10862 10 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Mar 6, 2016 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1. Het is nergens voor nodig je topic dubbel te plaatsen. 2. Dit forum is voor consumentenkwesties.

er
door ernesto10 Mar 6, 2016 om 15:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

1. Ik ben opzoek naar mede gedupeerden, en verwacht andere reacties als deze.

2. Het gaat om een privé pand en gedupeerden die als consument energie afnemen maar nu in een zakelijk contract zijn getuind, dus het heeft zeer zeker wel met de consumentenmarkt van doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2016 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt een KvK inschrijving dus bent ondernemer. Dus het consumentenrecht is niet op u van toepassing.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2016 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent niet in een zakelijk contract "getuind". U dacht voordeliger uit te zijn. Zeker als ondernemer zou u moeten weten dat u een contract eerst moet lezen voordat u dat ondertekend.

co
door coel rumelg - May 4, 2016 om 16:54
1 Antwoorden / Vragen

Vandaag werd mijn dochter gebeld met de vraag of ik thuis was. Men had mij al zo vaak gebeld, zeiden ze.  Dus hebben ze maar met mijn dochter een afspraak gemaakt dat ze over twee dagen om 13.30 bij ons langs komen voor een verkooppraatje.  En als ik eventueel geen interesse had, moest ik de afspraak maar annuleren via een mailtje. Dit is dus echt bizar, ongehoord, om je via kinderen   Dat heb ik ze ook laten weten.  Afspraak direct geannuleerd met een pittige mail.

Trap er niet in, je bent verder van huis als dit bedrijf langs is geweest, gezien alle reviews.

sm
door smppeeters - May 9, 2016 om 13:05
1 Antwoorden / Vragen

Uw verhaal komt zeer overeen met mijn verhaal, ook 2 mannen met een mooi verhaal dat je als particulier met een kvk bij Essent een lager tarief krijgt vanwege dat je dan collectief mee doet. Zat als particulier al jaren bij Essent en nooit geen problemen ook een vast bedrag en nooit terug hoeven betalen. Nu krijg ik na 3 maanden al een JAARafrekening voor het gas en dien bijna 300,00 euro te voldoen, en daarbij het maandbedrag ook verhoogd wordt met bijna 10,00 euro. Allereest de tussenpersoon gebeld die mij het contract heeft aangesmeerd (zo voelt dit nu), maar deze is volgens zijn woorden bedankt en niet meer werkzaam, heeft honderden klanten aangeworven en is niet meer nodig, wel heeft hij mij netjes te woord gestaan en excuses aangeboden. KT zelf gebeld en zij doen niks voor je het enige om er vanaf te komen zouden ze mij een berekening maken van de gemiste kosten die KT mis gaat lopen als ik nu ontbind. Deze kosten heb ik nog niet ontvangen en de rekening moet ik ook betalen, daarvoor moest ik Essent bellen en zij zeggen dat de leverancier in mijn geval Enexis (ook al zo vreemd terwijl ik bij Essent zit) hun afrekening per 1 mei hanteren, dus hierna krijg ik het volgend jaar pas?? In tegenstelling tot KT die zeiden mij dat het altijd zo was en dat er voor bedrijven een afrekening iedere 3 maanden komt! (noem het dan een kwartaalafrekening ipv Jaar).
Het hele verhaal klopt van geen kanten en ik zal er alles aan doen om van KT af te komen!!!!

costnix
door costnix - May 9, 2016 om 22:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap nu werkelijk niet waarom iemand ingaat op colportage. Gewoon niet op ingaan.

co
door colette hartholt-kusters - Jun 22, 2016 om 13:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook adviseur van kostentransparant aan de deur gekregen. Konden overstappen met grote kortingen naar essent zakelijk. Dat het bedrijf van mijn zoon niet meer op mijn adres stond was niet belangrijk. Ook mijn buurvrouw kom mee doen.
Nu hebben wij wel iets getekend maar gevraagd om een offerte. Deze hebben wij niet gehad. Ook vroeg mijn buurvrouw ofdat zij zeker dalen van essent particulier zou behouden. Geen probleem volgens kostentransparant.
Nu heeft mijn zoon bezwaar gemaakt bij kosten transparant. Hij heeft geen toestemming gegeven voor deze energiecontracten en wil dat het ontbonden word. Wij inmiddels ook omdat het een rommeltje is. Kostentransparant houdt iedereen aan het lijntje. Volgens de rechtsbijstand mag een particulier zonder toestemming van het bedrijf niet zomaar een zakelijk contract afsluiten. En ik las bij een van de andere gedupeerde dat essent van een zakelijke rekening moet incaseren. Maar die hebben wij helemaal niet.
Heb essent al gemaild en gebeld maar deze sturen ons terug naar kosten transparant.
Wat is de juiste stap of manier om nou eens eindelijk duidelijkheid te krijgen.

ja
door janniewav Jul 25, 2016 om 14:53
1 Antwoorden / Vragen

Heb het zelfde meegemaakt.
Omdat mijn zoon ingeschreven staat bij de k.v.k.,kwam ik in aanmerking voor goedkope stroom.
Overstappen naar essent zakelijk.
Ik heb getekend,zoon niet,,zou nog een bevestigingsmail krijgen,heb die nooit gehad.
Dus mijn zoon heeft ook geen toestemming gegeven.
Bijna 3 maanden later krijg ik bericht,en kan niks meer terugdraaien,en alles staat op mijn zoon zijn naam.
IK zou er vreselijk graag van af willen.
Heb essent ook al vele keren aan de lijn gehad.
Ben nu ook veel duurder uit, terwijl zij duidelijk hebben gezegd,dat het zeker 350 euro per jaar goedkoper zou zijn..
Wat nu.

Je
door Jessica mater Oct 23, 2016 om 09:39
Antwoorden / Vragen

Wij hebben hetzelfde nou en contract gaat pas over drie jaar in.
En kom er niet vanaf terwijl ik pas drie maanden later de brief kreeg gebeld naar hun zeggen ze je hebt maar 14 dagen bedenktijd Essent zegt contract is nog niet ingegaan moet kosten transparant bellen die zeggen het staat al vast is al ingekocht hoe kom ik hier vanaf

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jessica mater. Ik snap niets van uw verhaal, maar ga eens langs het Juridisch Loket in uw woonplaats en vraag of zij u kunnen helpen. Nooit meer op colportage ingaan.

Co
door Conny5531 - Jul 15, 2016 om 17:19
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,
Zit met een groot probleem met dit K-bedrijf.
Het liefst zou ik met u in contact willen komen via e-mail. Is dat mogelijk?
Graag hierop uw bericht.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2016 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@conny5531

En met wie zou u dan in contact willen komen?

newmikey
door newmikey - Jul 15, 2016 om 17:40
830 Antwoorden / 0 Vragen

"een bedijf uit Den Bosch met de Kosten Transparant, wat een energie initiatief uitdraagt om de deur-aan-deur/colportage tegen te gaan" en dat doen ze ... via colportage? Dan gaan er bij u géén alarmbellen rinkelen?

Mensen lijken bij een voorgespiegelde "korting" wel eens vaker volledig de weg kwijt te raken maar dit slaat toch wel alles. Helaas is dit zakelijk en dus a) zit u er aan vast en b)heeft dit niets te zoeken op een forum voor niet-zakelijke afnemers.

Succes ermee verder!